بار دیگر با قسمت جدیدی از این سری مقالات قدیمی و  پرطرفدار سایت اسپایدی در خدمت شما هستم  …

برای خواندن قسمت های قبلی بروید اینجا.

– آیا میدانستید که «استیو دیتکو» با تیم آپ کردن بین ابرقهرمانان مخالف بود؟

استیو دیتکو

استیو دیتکو به عنوان کسی که به همراه استن لی شخصیت مرد عنکبوتی را خلق کرد، اصول و اخلاقیات خاص خودش را داشت (این مقاله را بخوانید) که باعث میشد منحصر به فرد باشد. یکی از اصول این بود که به نظرش ابرقهرمانان نباید با هم تیم آپ (همکاری) کنند. اگر دقت کنید در کمیک بوک هایی که او برای مرد عنکبوتی خلق میکرد به ندرت شاهد تیم آپ او با دیگر شخصیت ها بودیم و اگر هم قهرمان های دیگر مارول در داستان های مرد عنکبوتی حضور پیدا میکردند حالت حضور افتخاری داشت و معمولا همکاری بین آنها علیه یک دشمن مشترک رخ نمیداد (به طور مثال مرد عنکبوتی در اولین شماره خودش در سری Amazing Spider-Man به مقر چهار شگفت انگیز رفت ولی باهاشون همکاری نکرد، بلکه در واقع باهاشون جنگید تا قدرت هاش رو بهشون نشون بده!).

مرد عنکبوتی چهار شگفت انگیز

با این حال استن لی به عنوان کسی که پس از «مارتین گودمن» (رئیس وقت مارول) بیشترین قدرت را داشت ، درست عکس دیتکو فکر میکرد و ایده اش این بود که برای در هم تنیدگی بیشتر داستانی باید هر از گاهی قهرمانان در داستان های یکدیگر حضور یابند و با هم team-up کنند زیرا این امر وقتی قهرمانان شما همگی در یک شهر مستقر باشند طبیعی است که گهگاهی با هم ملاقات کنند. در واقع دیتکو به شدت به “فلسفه عینیت‌گرایی ” (Objectivist philosophy) علاقمند شده بود و براساس آن بعدها شخصیت هایی مثل «کواسچن» یا Mr. A را خلق کرد که برای آنها دنیا یا سفید بود یا سیاه و حد وسطی هم وجود نداشت (حتی این شخصیت ها پایه و اساس کاراکتر «رورشاک» در Watchmen شدند). او طبق این فلسفه به خودش میگفت : “اگر یک قهرمان برای شکست دادن یک ابرشرور به کمک دیگران نیاز پیدا کند پس اصلا ما چرا باید بهش اهمیت بدهیم؟! اگر قهرمانان بر اساس لیاقت خود نتوانند بر بدی پیروز شوند پس به چه دردی میخورند؟”. به همین دلیل هم هست که در حدفاصل شماره های ۲۵ تا ۳۸ از کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز که در آنها استیو دیتکو تقریبا کنترل کامل روی داستان ها داشت (آن موقع استن لی در واقع فقط برای کمیک مرد عنکبوتی فقط دیالوگ مینوشت و دیتکو علاوه بر طراحی، داستان پرداز هم بود)، مرد عنکبوتی با هیچ ابرقهرمان دیگری از مارول تیم آپ نکرد.

قبل از آن هم دیتکو به نوعی اعتراض خودش را به این موضوع نشان میداد. مثلا در شماره ۱۹ مرد عنکبوتی شگفت انگیز دیدیم که وقتی مرد عنکبوتی و هیومن تورچ با هم علیه مرد شنی مبارزه کردند، در تار اسپایدرمن گیر افتادند و در واقع این دو افسر پلیس بودند که مرد شنی را دستگیر کردند!

مرد عنکبوتی هویمن تورچ
https://spidey.ir/images/img/content/things-u-didnt-know-about-spiderman-comics/part39/asm-19-4.jpg

دو شماره بعد نیز شاهد اتفاقی مشابه بودیم و اسپایدرمن و هیومن تورچ در مبارزه با بیتل بسیار ناشیانه عمل کردند:

مرد عنکبوتی بیتل

بعدها استیو دیتکو خودش به همکارانش گفته بود که عمدا این کار را میکرده تا به استن لی نشان دهد همکاری بین ابرقهرمانان بی فایده است! در هر حال ، همین اخلاق دیتکو باعث تثبیت یکی از اصول شخصیتی اسپایدرمن شد که تا اکنون نیز به نوعی باقی مانده و از او شخصیتی مستقل و تک رو ساخته است.

– آیا میدانستید مرد عنکبوتی یک بار پدر و مادر بروس وین را نجات داده است؟!

همه ما با اریجین و نحوه تبدیل شدن بروس وین به بتمن آشنا هستیم و میدانیم که دلیل و انگیزه اصلی تبدیل شدن او به یک قهرمان انتقام جو، کشته شدن پدر و مادرش (توماس و مارتا وین) به دست سارقی به نام «جو چیل» بوده. یعنی همانطور که در این مقاله گفته شد، بروس وین نوجوان وقتی با پدر و مادرش از سالن سینما (یا نمایش تئاتر) برمیگشت ، در یک کوچه خلوت و تاریک با یک سارق مسلح مواجه میشوند که در نهایت این حادثه منجر به قتل پدر و مادر او میشود. بروس که ثروت عظیم پدرش را به ارث برده سعی کرد تا بقیه عمرش را اختصاص دهد به اینکه یک سلاح کامل علیه جرم و جنایت شود و اجازه ندهد در شهر خودش (گاتهام) بلایی که بر سر خودش آمد، بر سر کس دیگری بیاید و … و اما در سال ۱۹۹۶ وقتی شماره ۴۱۱ از کمیک “مرد عنکبوتی شگفت انگیز” خوانندگان بسیار تعجب کردند وقتی صحنه مشابهی را مشاهده کردند! آن موقع کلون پیتر پارکر به نام «بن رایلی» به عنوان مرد عنکبوتی در نیویورک شناخته میشد و وقتی داشت در این شهر گشت میزد ناگهان با زورگیری مواجه شد که در آن پسر نوجوانی شبیه به بروس وین (که حتی لوگوی بتمن روی پیراهنش بود) از یک سالن سینما خارج شده بودند و سارقی با یک اسلحه به سمت و خانواده اش نشانه رفت و حتی گردبند مروارید مادرش را داشت برمیداشت و پدرش هم درگیر شده بود …  سپس بن رایلی سر رسید و دستان سارق را تارمالی کرد و با مشت به صورتش کوبید!

بعدشم صحنه را ترک کرد در حالی که نوجوان به همراه پدر و مادرش داشتند در حالی که شوکه شده بودند به بالا نگاه میکردند و … و احتمالا اینگونه شد که بتمن هرگز در دنیای مارول خلق نشد! جمله ای هم که اون پسره (بروس وین) میگه جالبه: “برام مهم نیست روزنامه دیلی بیوگل چی میگه ول اون (اسپایدرمن) یه قهرمانه”!

– آیا میدانستید «مت دیمون» نقش میستریو را در فیلم “دور از خانه” رد کرد؟

مت دیمون میستریو

مت دیمون از آن دسته بازیگران مشهوری است که بارها بهش پیشنهاد حضور در فیلم های ابرقهرمانی داده شده ولی رد کرده (البته حضور بامزه و افتخاری اش در فیلم “ثور: راگناروک” فرق میکند زیرا او رفیق صمیمی «تایکا ویتیتی» است). به طور مثال دیمون قرار بود نقش «هاروی دنت» را در فیلم “شوالیه تاریکی” بازی کند ولی دست رد به سینه نولان زد. مارول استودیوز هم قبل از آنکه «جیک جیلنهال» را برای ایفای نقش میستریو در فیلم “مرد عنکبوتی: دور از خانه” انتخاب کند، مت دیمون را در نظر داشت ولی او این نقش را هم رد کرد.

– آیا میدانستید مارول به خاطر قراردادش با شرکت «متل» مجبور شد در کمیک Transformers از لباس سیاه رنگ فضایی مرد عنکبوتی استفاده کند؟

اونایی که سنشون زیاد نیست و دارند این مقاله را میخوانند احتمالا با شخصیت های Transformers از طریق فیلم های سینمایی ساخته شده توسط «مایکل بی» آشنا هستند. ولی خیلی از قدیمی تر ها این شخصیت ها را از طریق کارتون کلاسیک آنها در دهه ۸۰ میلادی میشناسند (همونی که توسط دپارتمان انیمیشن سازی مارول ساخته شد و اینجا هم معرفی شده). اما هواداران کمیک بوک میدونند که ۹ ماه قبل از شروع پخش این کارتون، اولین حضور آنها را در کمیک بوک های مارول شاهد بودیم و مارول میتونه ادعا کنه که اولین کمیک های Transformers را منتشر کرده. در ماه ژانویه سال ۱۹۸۵ و در شماره ۳ کمیک Transformers مرد عنکبوتی به «اتوبات ها» (Autobots) کمک کرد تا با «مگاترون» خبیث مبارزه کنند!

مرد عنکبوتی - ربات های تغییر شکل دهنده

این کراس اور جالب بین مرد عنکبوتی (که آن موقع لباس سیاه مشهور خود را بر تن داشت) و ترنسفرز رخ داد و مرد عنکبوتی سعی کرد به اتوبات ها کمک کند تا Sparkplug Witwicky را از دست روبات های خبیثِ دسپتیکان نجات دهد!

همانطور که دیدید اسپایدرمن با لباس سیاه در این داستان به تصویر کشیده شد در حالی که تاریخ انتشار این کمیک همانطور که گفته شد، ژانویه ۱۹۸۴ بود و در آن موقع به تازگی اسپایدرمن در دنیای کمیک با لباس سیمبیوت مشکل پیدا کرده و آن را از تنش بیرون آورده بود چون روی ذهنش تاثیر بدی میگذاشت. پس دلیلش چی بود که او همچنان در این کمیک لباس سیاه سیمبیوت را بر تن داشت؟ گفته میشود گنجاندن مرد عنکبوتی در این کمیک ایده نویسنده آن یعنی «جیم سلیکراپ» بود. او که از سردبیران باتجربه مارول هم به شمار میرفت میخواست با این کار به فروش این سری کمک کند. ولی وقتی ایده اش را با مارول مطرح کرد ، رد شد. زیرا آن موقع مارول با شرکت اسباب بازی مَتِل (Mattel) داشت که طبیعتا اسپایدرمن هم در این سری بود (سری marvel super-heroes secret wars). بنابراین نمیتوانست از او در کمیکی استفاده کند که شخصیت هایش متعلق بودند به شرکت اسباب بازی سازی رقیب یعنی «هاسبرو» (Hasbro)! تا اینکه به فکرشون رسید اسپایدرمن را با لباس سیاه در این کمیک به تصویر بکشند تا از اکشن فیگور های متل که در آن اسپایدرمن لباس کلاسیکِ قرمز و آبی بر تن داشت متمایز گردد.

اکشن فیگور مرد عنکبوتی

جالب اینه که بعدا شرکت متل هم اکشن فیگور دیگری از اسپایدرمن با لباس سیاه روانه بازار کرد:

اسباب بازی متل

منبع