در دنیای فیلم و سینما، اتفاقات مختلف و شگفت‌انگیزی رخ می‌دهد. از آنجایی که مخاطبان علاقه شدیدی به دیدن شخصیت‌های محبوبشان در سریال‌ها، فیلم‌ها و حتی انیمیشن‌ها دارند، فیلمسازان نیز به این اشتیاق آن‌ها پاسخ می‌دهند و اقتباس‌های مختلفی از داستان‌های معروف و شخصیت‌هایشان در قالب لایو اکشن و سریال‌ها می‌سازند.

اغلب می‌بینیم که کارگردا‌ن‌ها تمایل دارند از آثار موفق گذشته مانند سریال‌های پرطرفدار، فیلم‌های سینمایی، انیمیشن‌های خاطره‌انگیز و مخصوصا ویدیو گیم‌های محبوب، الهام گرفته و بر اساس آن‌ها عناوین جدید‌تری با تم‌‌های متفاوت و شخصیت‌های دیگر برای مخاطبان خلق کنند. اما کمتر مواردی پیش می‌آید که شاهد اسپین‌آف فیلم‌های مشهور به سریال‌های انیمیشنی باشیم، ایده جالبی که برخی از فیلمسازان آن را پیاده کرده و حتی به موفقیت نیز رسیده‌اند.

از آنجایی که این اتفاق در دنیای فیلم و انیمیشن خیلی رایج نیست، ممکن است تاکنون نام آن‌ها را نشنیده باشید. بنابراین مقاله پیش‌رو فرصتی است که با این سریال‌های انیمیشنی آشنا شده و حتی بخواهید برای یک‌بار هم که شده تماشایشان کنید.


۱۰. Mighty Ducks: The Animated Series

سریال انیمیشنی

سریال تلویزیونی و لایو اکشن این انیمیشن که The Mighty Ducks: Game Changers نام دارد، بر اساس عنوان سینمایی The Mighty Ducks ساخته شده است.

این مجموعه تلویزیونی که نخستین بار از دیزنی پلاس پخش شد، با سریال انیمیشنی که در سال ۱۹۹۶ از شبکه ABC پخش میشد، کمی متفاوت است. در سریال انیمیشنی Mighty Ducks عده‌ای از اردک‌ها که متعلق به یک خط زمانی دیگر هستند به زمین می‌آیند و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌شان خود را به بازیکنان تیم هاکی Anaheim Mighty Ducks شبیه می‌کنند تا با بیگانگان در زمین بجنگند.

این سریال انیمیشنی توانست عملکرد نسبتا خوبی داشته باشد و برای مخاطبان نوجوانی که در آن زمان آن را تماشا کردند بسیار خاطره‌انگیز است.

۹. Rambo: The Force of Freedom

سریال انیمیشنی

شاید تصور کنید فیلمی مانند First Blood که شخصیت جان رمبو ( با بازی سیلوستر استالونه) را به مخاطبان معرفی کرد، گزینه خوبی برای یک سریال انیمیشنی مخصوص کودکان نباشد. اما نگران نباشید، چراکه سازندگان سعی کردند جنبه‌های خشونت‌آمیز این فرانچایز مشهور را در انیمیشن تا حد زیادی پایین بیاورند.

در سریال انیمیشنی Rambo، جان رمبو هدایت یگان ویژه (Force of Freedom) علیه سازمان تروریستی شبه نظامی S.A.V.A.G.E. (مدیران متخصص انتقام ، آنارشی و اخاذی جهانی) در سراسر کره زمین را برعهده دارد و در کنار آن‌ها با این سازمان مبارزه می‌کند.



۸. Clerks: The Animated Series

سریال انیمیشنی

Clerks (فروشنده‌ها) یک فیلم مستقل ۹۲ دقیقه‌ای در ژانر کمدی به کارگردانی کوین اسمیت است که در سال ۱۹۹۴ منتشر شده بود.

این فیلم توانست تحسین بسیاری از مخاطبان را برانگیزد و حتی مسیر کاری کوین اسمیت نیز به واسطه این فیلم به کل تغییر یافت و به نوشتن داستان‌های کامیک و سریال‌های تلویزیونی روی آورد. همین دلایل اسمیت را مجاب کرد که نسخه انیمیشنی این فیلم را نیز بسازد.

این مجموعه داستان کلرکس دانته و رندال به همراه ریبوت جی و باب ساکت دنبال می‌کند که با یک توسعه دهنده مشکوک املاک و مستغلات ( با صدا پیشگی الک بالدوین) ارتباط دارند.

اسمیت برای خلق شخصیت‌های این انیمیشن که نخستین بار در سال ۲۰۰۰ از شبکه ABC پخش شد از جهان داستانی خود (View Askewniverse) استفاده کرده بود. گفته می‌شود ۶ قسمت از این سریال انیمیشنی ساخته شده که تنها ۲ قسمت آن از ABC پخش شد و ادامه سریال بنا به دلایل مختلفی لغو شد.

۷. The Mummy

سریال انیمیشنی

مومیایی از جمله فیلم‌های مشهور و خاطره‌انگیزی است که به کارگردانی استیون سامرز در سال ۱۹۹۹ اکران شده بود. در این فیلم با یک باستان‌شناس آمریکایی بنام «ریچارد اوکانل» روبه رو هستیم که در مصر، مستعمره فرانسه، مشغول حفاری در یک شهر باستانی بنام هاموناپترا است، به‌طور تصادفی یک مومیایی را بیدار می‌کند.

این سریال با بازیگرانی نظیر براندان فریزر، ریچل وایس، جاناتان هاید، جان هانا، کوین جی اکونر، اودد فهر و آرنولد وسلو (در نقش مومیایی)، پاتریشیا ولاسکوئز، اریک آواری، امید جلیلی، برنار فاکس و استیون دانهام نظر بسیاری از منتقدان جلب کرد و دو دنباله با نام‌های The Mummy Returns (بازگشت مومیایی) و Tomb of the Dragon Emperor (مومیایی: مقبره امپراتور اژدها) برای آن ساخته شد.

سریال انیمیشنی The Mummy نیز بر اساس فیلم اول ساخته شده برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ از شبکه The WB پخش شد. این سریال به ادامه داستان های نسخه پیشین خود یعنی بازگشت مومیایی می پردازد. ماجراجویی های شخصیت اصلی داستان یعنی الکس و دوستان باستان شناسش باعث می‌شود تا آن‌ها به قلب تاریخچه ی مومیایی وارد شوند.

عنوان این سریال انیمیشنی برای فصل دوم و نهایی به The Mummy: Secrets of the Medjai تغییر یافت که سال ۲۰۰۳ شروع به پخش کرد. ادامه سریال بخاطر نمره‌های بسیار کم و نقدهای نه‌چندان مثبت کنسل شد.



۶. Back to the Future

سریال انیمیشنی

بازگشت به آینده یکی از بهترین عناوین علمی‌تخیلی است که در سال ۱۹۸۵ به کارگردانی رابرت زمکیس و تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ ساخته شد و در زمان خود پرفروش‌ترین فیلم سال نیز شده بود.

فیلم داستان یک پسر نوجوان به نام مارتی مک‌فلای را روایت می‌کند که به صورت تصادفی در زمان سفر می‌کند و از سال ۱۹۸۵ به ۱۹۵۵ منتقل می‌شود. پس از این فیلم دو دنباله دیگر در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ برای آن ساخته شد که این سریال انیمیشنی وقایع فیلم سوم، یعنی Back to the Future Part III و ماجراجویی‌های مارتی را در طول زمان روایت می‌کند.

این سریال در دو فصل پخش شد که در آن دکتر امت براون در حال انجام آزمایش‌های علمی است. دقیقا به همان شکلی که در نسخه‌های سینمایی فیلم شاهد آن بودیم، با این تفاوت که اکنون داستان در سریال با موضوعات مخصوص به همان اپیزود پیش می‌رود.

۵. RoboCop

سریال انیمیشنی

این کمپانی Marvel Animation بود که تصمیم گرفت سریال انیمیشنی RoboCop بر اساس فیلم مشهور آن ساخته شود. RoboCop (پلیس آهنی) یکی از بهترین آثار علمی‌تخیلی دهه ۱۹۸۰ است که در زمان انتشار، در کشور خودمان هم محبوبیت فراوانی پیدا کرد.

اگرچه نتیجه انیمیشن و شخصیت‌های آن تفاوت‌های زیادی با نسخه سینمایی و لایو اکشن آن داشت، اما هردوی این عناوین انقلاب بزرگی در ژانر علمی‌تخیلی آثار دیگر به وجود آوردند. در این انیمیشن، روبوکاپ به جای اسلحه واقعی، سلاح‌های لیزری دارد و درحالی که باید با فرم جدید خودش کنار بیاید، با ربات‌های جدید دیگر نیز مبارزه می‌کند.

RoboCop: Alpha Commando سریال انیمیشنی دیگری است که بر اساس دیگر فیلم‌های این فرانچایز ساخته شده و چنگی به دل نمی‌زند.



۴. Jumanji

سریال انیمیشنی

در سریال انیمیشنی Jumanji شاهد روایت داستان فیلم اصلی به همین نام هستیم که در سال ۱۹۹۵ به کارگردانی جو جانستون ساخته شده بود و بازیگرانی مانند رابین ویلیامز، بانی هانت، کیرستن دانست و برادلی پیرز در آن به ایفای نقش پرداخته بودند. این فیلم اقتباسی از کتابی کودکانه به همین نام در سال ۱۹۸۱ و به قلم کریس فن آلسورگ است.

در این انیمیشن دقیقا با همان شخصیت‌های فیلم، یعنی جودی، پیتر، آلن پریش و سارا ویتل حضور دارند. انیمیشن سریالی Jumanji روی موضوع افسانه‌شناسی به خوبی کار کرده و شخصیت‌های آن نیز به خوبی این حس را القا می‌کنند. به همین دلایل سریال توانست تا سه فصل ادامه داشته باشد. اگرچه نسخه‌های لایو اکشن دیگر، شخصیت‌های جدیدی را به فیلم اضافه کردند، اما از هدف اصلی داستان دور نشده و به نوعی آن را گسترش دادند.

۳. Free Willy

سریال انیمیشنی

به دنبال موفقیت بزرگ فیلم Free Willy، نسخه انیمیشنی آن در سال ۱۹۹۴ ساخته شد که المان‌های جدیدی را به داستان اضافه کرده است. در این داستان متوجه می‌شویم چه چیز به جسی اجازه می‌دهد ویلی ( نهنگ قاتل) را تا این حد دوست بدارد.

در این انیمیشن جسی و ویلی علیه شخصیتی به نام The Machine یکی از دلال‌های نفت که صاحب یک زیردریایی عظیمی با فناوری پیچیده است، مبارزه می‌کنند و سعی دارند از تهدیدهای زیست‌محیطی جلوگیری کرده و به سایر دوستان ویلی کمک کنند.



۲. Godzilla: The Series

سریال انیمیشنی

از بین تمامی فیلم‌های گودزیلا، عنوانی که در سال ۱۹۹۸ به کارگردانی رولند امریش ساخته شده بود، برای اقتباس انتخاب شد. سریال انیمیشنی گودزیلا بر اساس همین فیلم، به فاصله بسیار کمی پس از اکران فیلم، برای دو فصل از شبکه Fox Kids پخش شد.

بسیاری از شخصیت‌های فیلم در انیمیشن نیز حضور دارند و به عنوان تیم تیم آنالیز محیط زیست بشردوستانه (HEAT) تلاش می‌کنند تا با سایر تهدید‌ها و هیولاهای اتمی مبارزه کنند.

۱. The Mask, Ace Ventura: Pet Detective, Dumb & Dumber

سریال انیمیشنی

جای تعجب ندارد که بسیاری از فیلم‌های سینمایی با حضور جیم کری به عنوان یک کاراکتر برجسته توانسته راه خود را به تلویزیون باز کند. اما این که ورژن انیمیشن این فیلم‌ها به فاصله کمی پس از اکران فیلم‌های اصلی راهی تلویزیون شود، کمی دور از ذهن است.

اگرچه خود جیم کری هیچ نقشی در این اقتباس‌ها نداشته، اما شخصیت‌های او در فیلم‌هایی مانند The Mask ، Ace Ventura: Pet Detective و Dumb & Dumbe تبدیل به سریال‌های انیمیشنی شده که هرکدام تا چند فصل از تلویزیون پخش شدند.

منبع