فرانچایز سریع و خشن حالا به ایستگاه نهم رسیده است. در شرایطی که بسیاری از فرانچایزهای هالیوودی در رسیدن به سومین فیلم هم شکست می‌خورند، این فرانچایز با فیلم سریع خشن و ۹ به دهمین فیلم خود دست پیدا کرده و به نظر می‌رسد دلیلی برای متوقف‌کردن آن هم وجود ندارد.

جدیدترین فیلم این فرانچایز با تاخیری قابل تامل از راه رسیده که بخشی از آن به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما بازمی‌گردد. بیست سال بعد از اکران اولین فیلم این فرانچایز، فیلم سریع و خشن ۹ می‌خواهد داستان‌های جدیدی برای تماشاگران قدیمی ماجراجویی‌های دومنیک تورتو داشته باشد. اما واقعیت آن است که وقفه‌های طولانی میان فیلم‌های فرانچایز، روایت‌های بی‌شمار و شخصیت‌های متعدد باعث شده تا تماشاگران این مجموعه فیلم‌ها بخشی از مهم‌ترین جزییات روایت اصلی زندگی دومنیک تورتو را فراموش کنند.

بنابراین با ویجیاتو همراه باشید؛ چرا که ۱۰ نکته بسیار مهم درباره داستان‌های فرانچایز سریع و خشن وجود دارد که پیش از تماشای فیلم سریع و خشن ۹ باید بدانید.

هابز و شاو مشغول کارهای خودشان هستند

۱۰ نکته که پیش از تماشای فیلم سریع و خشن ۹ باید بدانید

دواین جانسون در پنجمین فیلم فرانچایز سریع و خشن به مجموعه بازیگران اضافه شد و از همان روزها تا به امروز یکی از ستاره‌های اصلی این فرانچایز بوده است. در فیلم هفتم هم نوبت به جیسون استاتهام رسید تا وارد فرانچایز سریع و خشن شود. این دو بازیگر که به ترتیب در نقش لوک هابز و دکارد شاو در فرانچایز موفق استودیوی یونیورسال حضور دارند در فیلم سریع و خشن ۹ غایب هستند.

نیازی به یادآوری نیست که شباهت‌هایی میان این دو شخصیت وجود داشت و همین شباهت‌ها در نهایت باعث شکل‌گیری فیلم Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw شد. اگرچه احتمال بازگشت این دو شخصیت دوست‌داشتنی [که در قامت دو تن از محبوب‌ترین بازیگران زمانه ما قرار گرفته‌اند] در فیلم‌های بعدی فرانچایز سریع و خشن وجود دارد اما در فیلم سریع و خشن ۹ خبری از آن‌ها نیست. به نظر می‌رسد لوک هابز و دکارد شاو مشغول کارهای شخصی خودشان هستند. نقد فیلم Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw در ویجیاتو را از دست ندهید.

پسرِ دومنیک را فراموش نکنید

فیلم Fate of the Furious در شرایطی آغاز می‌شد که به نظر می‌رسید دومنیک تورتو [با نقش‌آفرینی ون دیزل] از خانواده‌اش جدا شده و مشغول کارکردن برای سیفر است؛ مردی که قاعدتا شخصیت منفی اصل فیلم بود. تماشاگر در همان فیلم متوجه می‌شود که دومنیک مجبور شده برای نجات‌دادن جان الینا، همسرش [که توسط سیفر ربوده شده] با سیفر همکاری کند. اگرچه دومنیک تورتو نمی‌داند که الینا از او حامله بوده اما پس از مرگ الینا متوجه می‌شود که پسری برای او به یادگار گذاشته است.

درباره اقتصاد سرگرمی در خاورمیانه بخوانید:

دومنیک تورتو به یاد دوست صمیمی‌اش برایان [با هنرنمایی پاول واکرِ فقید] نام پسرش را برایان انتخاب می‌کند. اما با توجه به ارتباط خوبی که میان دومنیک و لتی [با نقش‌آفرینی میشل رودریگرز] شکل گرفته، به نظر می‌رسد که آن‌ها آماده هستند تا خانواده خود را داشته باشند.

یک پرش زمانی در فیلم وجود دارد

به لطف تاخیرهای فراوانی که مانع اکران فیلم سریع و خشن ۹ شدند، چهار سال از اکران آخرین فیلم [اصلی] این فرانچایز می‌گذرد. اگرچه این تاخیرها در تقویم اصلی تولید و اکران وجود نداشتند اما اجتناب‌ناپذیر‌بودن آن‌ها باعث شده تا نویسندگان فیلم‌نامه راه حلی برای آن پیدا کنند. بنابراین فیلم سریع و خشن ۹ یک پرش زمانی قابل توجه دارد تا تغییرات سنی شخصیت‌ها را توجیح کرده و بیشتر از آن‌چه به نظر می‌رسد هم تخیلی نشود.

۱۰ نکته که پیش از تماشای فیلم سریع و خشن ۹ باید بدانید

برای مثال، برایان تورتو در فیلم سریع و خشن ۸ تنها یک نوزاد بود اما در تریلرهای فیلم سریع و خشن ۹ یک پسربچه به نظر می‌رسد. او حداقل چندین سال بزرگ شده و احتمالا همین تغییرات سنی‌اش می‌تواند با مهم‌تر‌شدن جایگاه او در فیلم‌نامه نمود بیشتری پیدا کرده و برایان را به یکی از شخصیت‌های مهم فرانچایز تبدیل کند.

سیفر هنوز ادامه می‌دهد

اگرچه شخصیت‌های منفی و شرور فرانچایز سریع و خشن همیشه از نقاط ضعف فیلم‌نامه فیلم‌های این فرانچایز بوده‌اند اما سیفر [با درخشش چارلیز ترون] یکی از معدود شرورهای فرانچایز است که عملکرد قابل قبولی ارائه می‌دهد. او در فیلم سریع و خشن ۹ بازگشته ولی به نظر نمی‌رسد مانند دکارد شاو برنامه‌ای برای تبدیل‌شدن به یک شخصیت مثبت در داستان داشته باشد. با این حال سیفر آماده است تا از دومنیک انتقام بگیرد. او هنوز در همان مسیری که به آن افتخار می‌کرد، ادامه می‌دهد.

شاید تهدیدی بزرگ‌تر هم از راه برسد

در حالی که به نظر می‌رسد فیلم سریع و خشن ۹ یک شرور جدید به فرانچایز هدیه می‌دهد اما احتمالا تهدیدهای بزرگ‌تری هم وجود دارند. بریکستون لور [با نقش‌آفرینی ادریس البا] که در فیلم Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw هم حضور داشت برای شخص باهوش و قدرتمندی کاری می‌کند که هرگز به تماشاگر معرفی نشده است. مافوق و رییس بریکستون لور یکی از راز و رمزهای فعلی فرانچایز سریع و خشن لقب می‌گیرد.

برخی از هواداران فرانچایز تصور می‌کنند این ابهام می‌تواند بزرگ‌ترین رمز فرانچایز باشد که شاید در فیلم سریع و خشن ۹ بخشی از آن نمایان شود. این احتمال وجود دارد که مافوق بریکستون لور هم برای شخص دیگری کار می‌کند اما واقعیت آن است که اطلاعات زیادی از این شخصیت وجود ندارد. به نظر می‌رسد در صحنه‌های پایانی فیلم سریع و خشن ۹ نشانه‌های بیشتری از این شخصیت دیده می‌شود.

مادرِ دکارد شاو

اگرچه دومنیک تورتو همواره درباره خانواده‌اش صحبت می‌کند اما به نظر می‌رسد خانواده شاو اهمیت بیشتری در داستان‌های فرانچایز سریع و خشن دارند. نخستین برخورد تماشاگران با خانواده شاو به فیلم Fast and Furious 6 بازمی‌گردد. جایی که اوون شاو، برادر دکارد شاو، به عنوان یکی از شخصیت‌های شرور به داستان اضافه شد و در نهایت نوبت به دکارد شاو [با هنرنمایی جیسون استاتهام] رسید تا یکی از کلیدی‌ترین شخصیت‌های فرانچایز سریع و خشن باشد.

کویینی شاو [با نقش‌آفرینی هلن میرن] در فیلم Fate of the Furious کمک شایانی به دومنیک تورتو کرد تا فرزندش را از دست سیفر نجات دهد. به نظر می‌رسد که مادر دکارد شاو در فیلم سریع و خشن ۹ هم حضور پررنگی دارد و قرار است یک بار دیگر به دومنیک تورتو کمک کند تا چالش‌های پیش‌رویش را به خوبی پشت سر بگذارد.

بازگشت شان و دوستان توکیویی‌اش

فرانچایز سریع و خشن به حدی توسعه پیدا کرده که از روایت‌های ابتدایی‌اش فاصله گرفته است. به همین دلیل بسیاری از هواداران فراموش کرده‌اند که دومین فیلم این فرانچایز یعنی فیلم Fast and Furious: Tokyo Drift تنها فیلمی بود که دومنیک تورتو یا برایان اوکانر از شخصیت‌های اصلی‌ فیلم نبودند. اما در فیلم سریع و خشن ۹ نوبت به بازگشت شخصیت اصلی آن فیلم رسیده تا تهیه‌کنندگان فرانچایز سریع و خشن ثابت کنند که علاقه خاصی به بازگشت به ریشه‌های داستانی فرانچایز دارند.

۱۰ نکته که پیش از تماشای فیلم سریع و خشن ۹ باید بدانید

در چهارمین فیلم فرانچایز نوبت به جوانی آمریکایی به نام شان باسول [با نقش‌آفرینی لوکاس بلک] رسیده بود. او که به توکیو نقل مکان کرده بود به حدی به مسابقات اتومبیل‌رانی خیابانی علاقه‌مند بود که در نهایت تصمیم گرفت با تعدادی از رقبای توکیویی‌اش مسابقه دهد. شان باسول و تعدادی از دوستان اهل توکیوی او در فیلم سریع و خشن ۹ هم حضور دارند.

هان هنوز هم زنده است

یکی از بحث‌برانگیزترین روایت‌های فرانچایز سریع و خشن را باید مرگ هان لو [با هنرنمایی سونگ کانگ] دانست. در ابتدا به نظر می‌رسید او در فیلم Fast and Furious: Tokyo Drift کشته شده و بعدها مشخص شد که دکارد شاو پس از کشتن او آماده شده تا بقیه اعضای گروه دومنیک تورتو را هم به قتل برساند. اما مسیر کلی داستان فرانچایز سریع و خشن به مرور زمان دستخوش تغییرات شد.

اگرچه دکارد شاو قاتل هان لو بود اما پس از آن که از موضع خونینش نسبت به دومنیک تورتو فاصله گرفت و به یکی از متحدان او تبدیل شد، بسیاری از تماشاگران فیلم‌های سریع و خشن از این واقعه عجیب که در فیلم‌نامه رخ داده بود، ناراحت شدند. از آن‌جایی که فرانچایز سریع و خشن به شکل ناامیدکننده‌ای به رضایت تماشاگران وابسته است، به نظر می‌رسد هان لو در فیلم سریع و خشن ۹ بازمی‌گردد. به عبارت دیگر، هان لو که تصور می‌شد جانش را از دست داده حالا زنده مانده و دوباره به مسیر اصلی داستان بازمی‌گردد.

جزییات بیشتری از زندگی برایان به دست می‌آید

با مرگ دل‌خراش پل واکر که از نخستین فیلم فرانچایز سریع و خشن در نقش برایان اوکانر هنرنمایی می‌کرد به این فرانچایز [که تازه در مسیر دست‌یابی به محبوبیتی جهانی قرار گرفته بود] ضربه بزرگی وارد شد. با این حال فیلم‌نامه‌نویسان فرانچایز موفق شدند پایان مطلوبی برای شخصیت برایان بنویسند؛ ظاهرا او و همسرش میا با دورشدن از همه حواشی تصمیم گرفته بودند تا زندگی مشترک خودشان را داشته باشند.

۱۰ نکته که پیش از تماشای فیلم سریع و خشن ۹ باید بدانید

اما میا [با هنرنمایی جردنا بروستر] در فیلم سریع و خشن ۹ حضور دارد که با توجه به حضور برادر دیگرش یعنی جاکوب چندان هم بازگشت او غیرمنطقی نیست. هواداران با بازگشت میا می‌توانند امیدوار باشند که اطلاعات بیشتری از زندگی برایان اوکانر به دست آورند.

خانواده تورتو

برادر دومنیک تورتو یعنی جاکوب تورتو [با نقش‌آفرینی جان سینا] در فیلم سریع و خشن ۹ حضور دارد. او قرار است یکی از شرور اصلی فیلم سریع و خشن ۹ باشد. اگرچه احمقانه به نظر می‌رسد که برادر دومنیک در شرایطی به داستان اضافه می‌شود که پیش از این هیچ اشاره‌ای به او نشده اما واقعیت آن است که فرانچایز سریع و خشن تنها برای اشتیاق تماشاگران ساخته می‌شود. به همین دلیل اضافه‌شدن ستاره‌ای مانند جان سینا نیازی به پیش‌درآمدهای منطقی ندارد.

۱۰ نکته که پیش از تماشای فیلم سریع و خشن ۹ باید بدانید

با این حال دومنیک تورتو پیشتر هم به گذشته پردردسری که داشته، اشاره کرده اما در حقیقت سخنی درباره برادرش مطرح نکرده است. او در نخستین فیلم فرانچایز سریع و خشن به برایان اوکانر می‌گوید که پدرش هم راننده‌ای حرفه‌ای و اهل مسابقه بوده که در جریان یک مسابقه تصادف می‌کند و جانش را از دست می‌دهد. دومنیک که یکی از رانندگان رقیب پدرش در آن مسابقه را مقصر می‌دانسته، آن راننده را تا مرز مردن پیش می‌برد. با توجه به سبک تربیت خاصی خانواده تورتو می‌توان پیش‌بینی کرد که درگیری‌های میان دومنیک و جاکوب می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

منبع