حتما شما هم با ما هم عقیده‌اید که جالب‌ترین شخصیت هر فیلم شخصیت شرور آن است و این زمانی جذاب‌تر است که کاراکتر بد یک زن باشد. شخصیت‌های زن خیالی که معمولا در سمت تاریک یک فیلم یا داستان قرار دارند اغلب در سه چیز مشترک هستند: لباس‌های جذاب و پر زرق و برق، یک ظاهر زیبا و چشمگیر و یک منبع بی‌انتها از تکه کلام‌ها تا به طور جدی در مرکز توجه قرار بگیرند. بنابراین جای تعجب نیست که جذاب‌ترین ستارگان هالیوود مدت‌هاست که برای بازی در نقش غیراخلاقی‌ترین شخصیت‌های سینما صف می‌کشند. در این مطلب ۱۵ شخصیت بدجنس و شرور را نام می‌بریم که با خباثت و سیاه‌دلی‌شان در یادمان مانده‌اند.

یک گروه از زنان شرور از دل کتاب‌ها و کامیک‌ها برخاستند، مانند هارلی کویین در جوخه‌ی انتحار (Suicide Squad) یا هلا در ثور؛ رگنراک (Thor: Ragnarok). صرفا بد بودن آن‌ها به این معنی نیست که نمی‌توانند فریبنده باشند مانند آنجلینا جولی در نقش مالیفیسنت. پس از آن نوبت قلدرها، اغواگران و قاتلانی مانند راشل مک آدامز در فیلم دختران بدجنس (mean girl) در نقش رجینا جورج است، یا بازی خاطره‌انگیز شارون استون در نقش کاترین ترامل در فیلم غریزه‌ی اصلی (Basic Instinct) یا قاتل خوش‌لباس جودی کومر، در نقش ویلانل، در فیلم کشتن ایو (Killing Eve).

یک دسته‌ی دیگر هم علاوه برا اینها وجود دارد؛ اشرار سردرگم. این زنان نمی‌توانند کاملا تصمیم بگیرند که دقیقا در کدام طرف هستند و گهگاه از قدرت و خباثت خود استفاده می‌کنند مخصوصا اگر پای چیزی متعلق به آن‌ها در میان باشد و کسی قصد تصاحب آن چیز را داشته باشد.

۱. مالفیسنت در فیلم مالفیسنت (Maleficent)

مالفیسنت
  • کارگردان: رابرت استرامبرگ
  • محصول: ۲۰۱۴

جهنم در مقابل خشم و عصبانیت زنی که مورد تمسخر قرار گرفته، بهشت است. مالفیسنت وقتی به جشن تعمید آرورا دعوت نشد چنان عصبانی شد که او را محکوم به خواب ابدی کرد. داستان خشم او به همینجا ختم نشد و وقتی آرورا بزرگ شد و توسط شاهزاده از خواب ابدی بیرون آمد، مالفیسنت به یک اژدهای آتشین تبدیل شد. اما قبل از اینکه خیلی زود قضاوت کنیم، باید این فیلم دیزنی را بررسی کنیم تا ببینیم داستان از نظر او چگونه است. آنجلینا جولی در نسخه‌ی لایواکشن از یک داستان قدیمی و با موضوعی متفاوت به عنوان یک شرور واقعی بازی می‌کند.

۲. بلاتریکس لسترنج در فیلم هری پاتر (Harry Potter)

لسترنج
  • کارگردان: دیوید یتس
  • نام فیلم: محصول: ۲۰۰۷

تصور کسی غیر از بونهام کارتر در نقش دشمن خونین هری پاتر، بلاتریکس لسترنج دشوار است. حتی بیشتر از ولدمورت، بلاتریکس ترسناک‌ترین شخصیت جهان هری پاتر بود. او از شکنجه و بی‌رحمی لذت می‌برد. او پسر عموی خودش و پدرخوانده‌ی هری، سیریوس بلک را با رضایت به قتل رساند. هلنا بونهام کارتر با زیبایی اصیل خود به شخصیت زن بدجنس فیلم‌ جان تازه‌ای بخشید.

۳. میراندا پریستلی در فیلم شیطان پرادا می‌پوشد (The Devil Wears Prada)

شیطان پرادا می پوشد
  • کارگردان: دیوید فرانکل
  • محصول: ۲۰۰۶

آیا تا به حال یک شرور به سبک میراندا پریستلی اینقدر شیک ظاهر شده است؟ پریستلی با ترس و خشم بر دستیاران جوان (با بازی آن هاتاوی و امیلی بلانت) و بقیه‌ی کارمندانش حکمرانی می‌کند. شیطان پرادا می‌پوشد ممکن است براساس داستانی نوشته‌ی لورن وایزبرگر ساخته شده باشد، اما عملکرد ترسناک مریل استریپ او را فقط با چند نفس عمیق و یک سخنرانی ترسناک در مورد یک ژاکت سرولوسی به شکل دیگری تعریف می‌کند.

۴. اورسلا در انیمیشن پری دریایی کوچولو (The Little Mermaid‎)

اورسلا
  • کارگردان: ۱۹۸۹
  • محصول: ۲۰۲۱

اورسلا با پاهایی که پشت سرش رقصان تکان می‌خوردند و دو یار همراه و ترسناک مارماهی‌اش، فلوتسام و جتسام که او را مانند یک شال آراسته بودند، یک شرور باشکوه بود. جادوگر دریا، ساکنان دریا را فریب داد، و بعد از اینکه از پادشاهی تریتون عزل شد تمام تلاشش را برای بازپس‌گیری قدرت به کار گرفت.

۵. پرستار رچد در فیلم دیوانه از قفس پرید (One Flew Over the Cuckoo’s Nest)

دیوانه از قفس پرید
  • کارگردان: میلوش فورمن
  • محصول: ۱۹۷۵

پرستار رچد به عنوان ستمگر بی‌رحم بیمارستان روانی در فیلم دیوانه از قفس پرید، زندگی را برای هر کسی که جرات کند قانون او را به چالش بکشد، سیاه می‌کرد. این شخصیت ضدقهرمان براساس رمانی به همین نام در سال ۱۹۶۲ نوشته‌ی کن کیسی ساخته شده است، اما بازی لوئیز فلچر که برایش اسکار هم گرفت دیکتاتوری وحشتناک او را زنده کرد تا جایی که اغلب از او به عنوان یکی از بزرگترین شرورهای تمام دوران یاد می‌شود. نام او اغلب به عنوان استعاره و یادآوری این نکته استفاده می‌شود که قدرت می‌تواند مخرب باشد.

۶. جادوگر شریر غرب در فیلم جادوگر شهر اُز (The Wizard Of Oz)

جادوگر شهر از
  • کارگردان: ویکتور فلمینگ
  • محصول: ۱۹۳۹

دشمن دوروتی شیرین، جادوگر شریر غرب یکی از شخصیت‌های منفی و تبه‌کار بود. جادوگر شریر غرب از فیلم جادوگر اُز محصول ۱۹۳۹ با پوست سبز، زگیل و کلاه سیاه خود، پس از این فیلم به عنوان یک تصویر نمادین از شمایل جادوگر شناخته شد. ترسناک‌ترین صحنه‌ی جادوگر شریر شاید زمانی باشد که او میمون‌های شیطانی پرنده‌ی خود را به سمت دوروتی می‌فرستد فقط به این دلیل که می‌خواهد آن کفش‌های قرمز یاقوتی را از او بگیرد.

۷. رجینا جورج در فیلم دختران بدجنس (Mean Girls)

دختران بدجنس
  • کارگردان: مارک واترز
  • محصول: ۲۰۰۴

آیا چیزی ترسناک‌تر از ترد شدن از گروه محبوب در زندگی هر نوجوانی وجود دارد؟ مک‌آدامز دختر بدجنس دبیرستانی در نقش رجینا جورج (ملکه‌ی پلاستیک‌ها) در این کمدی محصول ۲۰۰۴ بازی می‌کند. همه‌ی ما شخصا توسط کسی مانند رجینا جورج در زندگی‌مان قربانی شده‌ایم. شخصیتی که توسط راشل مک‌آدامز در کلاسیک فرقه‌ی سال ۲۰۰۴ بازی شد، ملکه‌ای است که وقتی متوجه از دست دادن تاج خود می‌شود از هیچ کاری برای جلوگیری از آن دریغ نمی‌کند.

۸. لیدی تریمین در انیمیشن سیندرلا (Cinderella)

سیندرلا
  • کارگردان: کلاید جرونیمی، هیلتون لاسک، ویلفرد جکسون
  • محصول: ۱۹۵۰

هر دختر کوچکی که از نامادری خود ترسیده باشد مقصرش لیدی تریمین است. او نه تنها سیندرلا را مجبور به کار زیاد می‌کرد در حالی که دختران دیگرش هیچ کاری نمی‌کردند، بلکه حتی به آن‌ها اجازه داد لباس سیندرلا را قبل از جشن بزرگ پاره کنند. بزرگترین تخلف لیدی تریمین در تلاش برای ایستادن بین سیندرلا و شاهزاده بود وقتی که شاهزاده می‌خواست از او خواستگاری کند.

۹. میستیک در فیلم مردان ایکس (X-Men)

ایکس من
  • کارگردان: برایان سینگر
  • محصول: ۲۰۱۶

میستیک بدجنس‌ترین کاراکتر فیلم مردان شرور است که تغییر شکل می‌دهد و مسئول ترور بسیاری از رهبران مهم است. او همچنین شروری است که ترجیح می‌دهد لباس نپوشد. با بازی ربکا رومین و سپس جنیفر لارنس (به عنوان نسخه‌ای جوان‌تر)، میستیک یکی از قدرتمندترین اعضای این قبیله‌ی جهش‌یافته با توانایی گول زدن افراد است.

۱۰. مادام دِویل یا کروئلا در فیلم کروئلا (Cruella)

کروئلا
  • کارگردان: کریگ گیلسپی
  • محصول: ۲۰۲۱

نویسنده‌ی فیلم من تونیا (I Tonya)، کریگ گیلسپی کارگردانی فیلم کروئلا را بر عهده داشته است. کروئلا زنی بدجنس از داستان جذاب و به یاد ماندنی ۱۰۱ سگ خال‌دار، که قصد دارد از پوست این سگ‌ها برای خودش پالتو درست کند. اما استون در نقش اصلی یعنی کروئلا بازی می‌کند. کمپانی دیزنی با تغییراتی در کاراکتر کروئلا توانست هم در گیشه موفقیت زیادی کسب کند و هم یک روایت هیجان‌انگیز از داستانی قدیمی ارائه دهد.

کروئلا در این فیلم زنی جوان و با استعداد است که در زمینه‌ی مد و فشن تبحر زیادی دارد اما آنطور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. او در صدد است تا انتقام زندگی گذشته و قدر نادیده شدنش را از آدم‌های اطرافش بگیرد.

۱۱. کت‌وومن در فیلم بتمن (Batman)

کت وومن
  • کارگردان: تیم برتون
  • محصول: ۱۹۹۲

کت‌وومن یکی از منحوس‌ترین شخصیت‌های شرور بتمن است که از قدرت اغواگری خود برای به ثمر رساندن مقصودش استفاده می‌کند. میشل فایفر، هلی بری و آن هاتاوی همگی در نقش سلینا کایل با نام مستعار کت‌وومن بازی کرده‌اند.

۱۲. لیو ای‌رن ایشی در فیلم بیل را بکش؛ بخش ۱ (Kill Bill: Volume I)

کیل بیل
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • محصول: ۲۰۰۳

سر بریدن هرگز به اندازه‌ی زمانی که توسط شمشیرزن لیو ای رن ایشی انجام می‌شود، برازنده نبوده است. در یک فیلم پر از خون و خونریزی، لیو ای‌رن ایشی، تنها بخاطر صحنه‌ی جنگ حماسی‌ای که در انتهای فیلم بیل را بکش؛ بخش اول با اوما تورمن در برف دارد، برجسته می‌شود. اما مانند همه‌ی شرورهایی که نام بردیم، او همچنین یک شخصیت غم‌انگیز است که با یک سکانس انیمیشنی خیره‌ کننده که پس‌زمینه‌ی غم‌انگیز او را نشان می‌دهد، معرفی شده است. ای‌رن ایشی در فیلم وسترن اسپاگتی و رزمی تارانتینو، یک دشمن واقعی برای عروس (اوما تورمن) است.

۱۳. الکس فورست در فیلم جذابیت مرگ‌بار (Fatal Attraction)

جذابیت مرگبار
  • کارگردان: آدریان لین
  • محصول: ۱۹۸۷

این فیلم یک اخطار جدی برای هرکسی است که تا به حال به خیانت فکر کرده است. گلن کلوز با بازی در نقش الکس فورست به عنوان یک خیانت‌کار ظاهر می‌شود که تصمیم می‌گیرد مایکل داگلاس و همسرش را عذاب دهد. او یک کاراکتر وسواسی دارد و تصویر متقاعد کننده‌ی کلوز باعث ایجاد یک شخصیت ترسناک در این فیلم می‌شود.

۱۴. ملکه‌ی قلب‌ها در فیلم آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland)

آلیس در سرزمین عجایب
  • کارگردان: تیم برتون
  • محصول: ۲۰۱۰

ملکه‌ی قلب‌ها کاراکتر جاودانه‌ای است که بارها و بارها در اقتباس‌های مختلف از آلیس در سرزمین عجایب به تصویر کشیده شده است، اما هنگامی که هلنا بونهام کارتر در نسخه‌ی لایو‌اکشن اثر تیم برتون سرش به ابعاد بسیار بزرگی نشان داده شد، بدجنسی و شرارتش هم بیشتر به چشم آمد.

۱۵. تالیا الغول در فیلم شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد (Dark Knight Rises)

تالیا لغدل
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • محصول: ۲۰۱۲

شرورهای ابرقهرمان غالبا مرد هستند، اما همین باعث می‌شود تعداد معدودی از زن‌ها در این نقش حتی ترسناک‌تر به نظر برسند. در سه‌گانه‌ی شوالیه‌ی تاریکی کریستوفر نولان، تالیا الغول در پوشش میراندا تیت، یکی از اعضای مهم هیئت مدیره در شرکت وین (Wayne Enterprises) (با بازی ماریون کوتیار)، ظاهر می‌شود که قبل از اینکه هویتش را برای بروس وین در ساعت یازدهم فاش کند، معشوق او است. او در واقع تالیا الغول است که می‌خواهد انتقام مرگ پدرش، راس‌الغول را بگیرد که نقشش را لیام نیسون در فیلم بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins) بر عهده داشت.

منبع: time

منبع