یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه و انار را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. پس از سرو تنقلات، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است. انار یکی از میوه های اصلی شب یلدا است که برای تزیین شب یلدا عروس از آن استفاده می کنند.

تزیین انار دون شده شب یلدا

وسایل مورد نیاز برای تزیین انار:

  • سیم نازک مسی
  • انار دون شده
  • سلفون

نحوه کار:

سیم نازک مسی که مخصوص گل سازی هستش رو به شکل گلبرگ در آورده ،البته چون مقدار انار زیاد ریخته تو گلبرگها سیم رو دو لا کرده بعد که به سیما ها شکل داده مثل کیسه با سلفون بهش شکل داده. یعنی سلفون کشیده دور سیم ها وچیزی شبیه کیسه درست شده بعد داخلشو با دانه های انار پر کرده .البته کم، نه زیاد که سلفون پاره بشه وسیم هم شکل خودشو از دست بده و با همون سیم انتهاشونو بسته بلد از اینکه تمام گلبرگها آماده شد با استفاده از سیم گل سازی ،گل اناری رو پیچیده یعنی گلبرگها رو به این شکل گل رز درست کرده، از وسط شروع میکنیم برای درست کردن گل یعنی اولین گلبرگهای وسطی رو دور هم میبندیم وبهد یکی در میون گلبرگها رو کنار هم قرار میدیم. تا در نهایت این شکل رو به ما میده.

طرز تهیه ژله بادکنکی انار

انار را دانه کرده وداخل یک بادکنک رو خوب شسته،، بعد انار‌ها را داخلش بریزید وسپس ژله به رنگ قرمز تهیه کرده و وقتی خوب خنک شد، در بادکنک ریخته وبه شکل دایره فرم داده وبادکنک را گره زده داخل کاسه و در یخچال بگذارید.

پس از چند ساعت که ژله خوب سفت شد و خودش را گرفت خیلی آرام با نوک کارد، بادکنک را پاره کرده وژله رو بیرون بیاورید و در ظرف پیرکس بگذارید. البته دقت کنید که دانه‌های انار باید زیاد باشد و در آخر هم از کاکل سر انار برای تزیین انار استفاده کنید.

طرز تهیه ژله انار شب یلدا

برای تهیه ژله انار شب یلدا ابتدا یک بسته ژله انار را طبق دستور روی جعبه ژله، آماده کنید، بدین ترتیب که یک لیوان آب جوش داخل یک ظرف شیشه ای بریزید و یک بسته پودر ژله را روی آن بریزید و خوب هم بزنید می توانید ظرف را روی سماور و یا در ماکروویو بگذارید تا ذرات ژلاتین در آب جوش خوب حل شود. سپس یک لیوان آب سرد به آن اضافه کنید و هم بزنید ژله انار آماده است.

شما می توانید به جای پودر آماده ژله انار از ژلاتین استفاده کنید، نصف لیوان آب سرد را با ۳ قاشق سوپخوری ژلاتین مخلوط کنید و بگذارید روی بخار آب و یا ماکروویو که ژلاتین کاملا حل شود و مایع شفاف شود و سپس آب انار را به مخلوط آب و ژلاتین اضافه کنید و به جای ژله آماده استفاده کنید.
انار را دون کنید، ته گیلاسها و یا هر ظرفی که خواستید مقداری از ژله انار را بریزید و مقداری از دانه های انار را در ژله بریزید و در یخچال بگذارید تا ژله ببندد و باقیمانده ژله را روی بخار کتری قرار دهید تا بصورت مایع بماند.

حالا نشاسته، آب، شیر و شکر را مخلوط کنید و روی اجاق گاز بگذارید و مرتب هم بزنید تا نشاسته گلوله نشود و سر نرود وقتی مایع غلیظ شد و خامی نشاسته گرفته شد گلاب را اضافه کنید و مخلوط نشاسته را بگذارید سرد شود.

بعد از اینکه ژله انار گرفت مقداری از مخلوط نشاسته را روی ژله بریزید و در یخچال بگذارید تا خوب بگیرد سپس بقیه ژله انار و دانه های انار را بریزید بعد از سفت شدن ژله، باقیمانده مایع نشاسته را روی آن بریزید و در یخچال بگذارید تا ژله کاملا بگیرد. دسر چند لایه ژله انار شب یلدا آماده است نوش جان.

تزیین انار شب یلدا عروس به شکل دسته گل انار

برای درست کردن دسته گل انار، ابتدا انار را پوست کنده و آن را با چاقوبه دقت به قطعات کوچکی خرد کنید. سیخ های چوبی را برداشته و آن ها را در سایزهای مختلف ببرید، طوری که زمان قرار گرفتن در دسته گل به صورت پلکانی قرار بگیرند. قطعات انار را بر سر سیخ های چوبی قرار دهید. مقداری برگ های سوزنی سبز رنگ جمع آوری کرده و با این برگ های سوزنی و چوب های اناری یک دسته گل زیبا درست کنید. بهتر است برای تزیین بیشتر از کنف و روبان های قرمز رنگ استفاده کنید.

تزیین انار شب یلدا عروس با دانه های انار

کلاهک سر انار را با چاقو نوک تیز به صورت هفت و هشتی از انار جدا کنید. انار را خرد کرده و به دقت دانه های انار را جدا کنید. سلفون نازک را برداشته و درون آن را با دانه های انار پر کنید. قسمت بالای سلفون را جمع کرده و با نخ محکم ببندید. سلفون اضافی را ببرید و کلاهک بریده شده را با چسب مایع به دقت روی قسمت جمع شده بچسبانید. این انارهای سلفونی را درون سینی چیده و تزیین کنید.

در حقیقت برای تزیین انار دون شده بیشتر باید به دنبال ظرف‌های خاص باشید! چون با دانه‌های انار کار خارق العاده‌ای نمی‌شود انجام داد! هرچند که از انار دون شده در تهیه انواع دسر شب یلدا، کیک، چیز کیک و… می‌توان استفاده کرد، که مطالب مرتبطی در این رابطه برای شما تهیه کرده ایم. اما برای تزیین انار دون شده برای سرو به عنوان میوه شب یلدا، بهترین کار این است که از ظروف کریستالی یا سرامیکی زیبا و خاص بهره ببرید. همچنین شما می‌توانید از برگ نعناع، گل‌های طبیعی و یا دست ساز نیز استفاده کنید.

پیشنهاد میکنیم برای داشتن یک ایده‌ی جدید و بهتر برای تزیین انار شب یلدا آلبوم تصاویر زیر را ببینید.