فیلم «احضار ۳» با یک شروع قدرتمند و کنار زدن «یک مکان ساکت ۲» توانسته در صدر جدول هفتگی پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا قرار بگیرد.

کمپانی برادران وارنر فیلم احضار ۳ با اسم کامل «احضار: شیطان مرا وادار کرد» را از جمعه هفته‌ی گذشته در آمریکا روی پرده برد و این فیلم ترسناک توانسته طی ۳ روز به فروشی بالغ بر ۲۴ میلیون دلار دست پیدا کند. ادامه‌ی ماجراجویی‌های شیطانی اد و لورین وارن در اروپا و برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی هم طی نخستین روزهای کران‌اش ۳۳.۱ میلیون دلار فروخته تا بتوانیم عملکرد فیلم جدید مایکل چاوز در باکس آفیس را با توجه به دنیاگیری کروناویروس موفق ارزیابی کنیم. این فیلم هم‌اکنون به صورت آنلاین از طریق سرویس HBO Max هم در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد و اگر برادران وارنر به‌جای اکران تئاتری و آنلاین به صورت همزمان احضار ۳ را تنها به سالن‌های سینما می‌آورد، میزان فروش اولیه‌ی آن احتمالا از ۳۰ یا ۳۵ میلیون دلار فراتر می‌رفت.

فیلم‌های احضار ۱ و ۲ توانستند علاوه ‌بر موفقیت تجاری رضایت عموم منتقدان و سینمادوستان را هم به دست بیاورند و به همین خاطر از نسخه‌های اصلی این مجموعه همواره به‌عنوان یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ترسناک سال‌های اخیر یاد می‌شود. فیلم‌های «احضار ۱» و «احضار ۲» در راتن‌تومیتوز به ترتیب امتیاز ۸۶ از ۱۰۰ و ۸۰ از ۱۰۰ را کسب کرده‌اند و در پایگاه متاکریتیک هم امتیاز ۶۸ از ۱۰۰ و ۶۵ از ۱۰۰ برای آن‌ها به ثبت رسیده است. عملکرد نسخه‌ی سوم در نظر منتقدان کمی ضعیف‌تر از دو فیلم قبلی بوده، اما برای یک فیلم ترسناک همچنان قابل قبول به نظر می‌رسد. امتیاز فیلم احضار ۳ در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک تا به این ساعت به ترتیب بر اساس ۵۳ و ۱۸۱ بررسی ۵۹ از ۱۰۰ و ۵۳ از ۱۰۰ است.

داستان این فیلم بر اساس پرونده‌ی جنایی معروف «شیطان مرا وادار کرد» ساخته شده و به زندگی خانواده‌ای به اسم گِلاتزِل و جوانی با نام آرن جانسون با بازی روآری اوکانر می‌پردازد که پس از ارتکاب قتل ادعا می‌کند تحت سلطه‌ی شیطان و بدون اراده دست به انجام جنایت زده است. در تاریخ دادگاه‌های ایالات متحده آمریکا این نخستین باری بود که یک مظنون به قتل برای دفاع از خود ادعای دخالت موجودی شیطانی را مطرح کرد.

اصل ماجرای شیطان مرا وادار کرد به سال ۱۹۸۱ میلادی و کشته شدن آلن بونو، صاحب‌خانه‌ی آرن چاین جانسون به دست وی بازمی‌گردد. پیش از این اتفاق خانواده‌ی گلاتزل که در همسایگی جانسون زندگی می‌کردند، ادعا کرده بودند پسر ۱۱ ساله‌ا‌شان، دیوید گلاتزل توسط شیطان تسخیر شده است. جانسون هم پس از کشتن صاحب‌خانه‌اش مدعی شده تحت تأثیر شیطان بوده و حتی خاطره‌ای از ارتکاب قتل در ذهن ندارد! در جریان این پرونده همسر جانسون در تلاش بود تا قاضی را متقاعد کند که نقش شیطان در انجام جنایت را بپذیرد، اما این توجیهات برای دادگاه غیرقابل پذیرش و در نظر برخی مضحک بود و سرانجام آرن چاین جانسون به ۱۰ تا ۲۰ سال زندان محکوم شد.

تیم روبی منتقد تلگراف در بخشی از نقد خود برای فیلم احضار ۳ آورده: «مایکل چاوز خود را به‌عنوان یک جانشین زیرک (برای جیمز وان) نشان می‌دهد. او بیننده را وا می‌دارد تا به تماشای اثری با یک فیلم‌نامه سرراست و قابل پیش‌بینی بنشیند که بازی بازیگران آن را می‌توان تا حدودی مناسب ارزیابی کرد و تعهد احضار ۳ به الزامات آثار ترسناک هم قابل توجه است. هشتمین نسخه از سری فیلم‌های احضار به همان جهان آشنا و شلوغ بازمی‌گردد و با وجود مشکلات فیلم‌نامه‌ای کماکان سرگرم کننده است.»

فیلم یک مکان ساکت ۲ در آخر هفته‌ی منتهی به ۳۱ می (۱۱ خرداد) توانست با نمایش در ۳۷۲۶ سالن ۴۸.۳ میلیون دلار بفروشد و بیشترین درآمد طی هفته‌ی اول اکران در میان تمام فیلم‌های نمایش داده شده از زمان شروع دنیاگیری کرونا را به نام خود ثبت کند. میزان فروش این فیلم ترسناک در آخر هفته‌ی گذشته ۵۹ درصد کاهش یافته و با اکران در ۳۷۴۴ سالن و ۱۹.۵ میلیون دلار فروش به جایگاه دوم جدول هفتگی پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا رضایت داده است. باکس آفیس موجو رقم فروش یک مکان ساکت در بازارهای بین‌المللی را هم پس از ۱۰ روز نمایش ۵۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

داستان فیلم یک مکان ساکت ۲ کمی پس از اتفاقات فیلم نخست رقم می‌خورد و طی آن اِوِلین و لی به همراه فرزندانشان باید با وحشت دنیای بیرون روبه‌رو شوند و در سکوت برای بقا بجنگند. آن‌ها پا به دنیای ناشناخته‌ها می‌گذارند و خیلی زود می‌فهمند موجوداتی که با صوت شکار خود را می‌یابند، تنها تهدید پیش رویشان نیستند. همچنین در بخش‌هایی از فیلم هم نگاهی به روزهای آغازین تسخیر کره‌ی زمین توسط هیولاهای وحشتناک حاضر در اثر و چگونگی نخستین برخورد انسان‌ها با این موجودات ترسناک انداخته می‌شود.

تا به این ساعت در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۷۱ و ۲۸ بررسی امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ و ۷۳ از ۱۰۰ برای این فیلم ثبت شده است که نشان می‌دهد با فیلم ترسناک قابل تأملی مواجه هستیم. ریچارد اسکات لارسون منتقد اسلنت در بخشی از نقد خود برای یک مکان ساکت ۲ آورده است: «وقتی اهمیت خانواده و میراث باعث ایجاد تنش در فیلم می‌شود، کرازینسکی در منطقه امن خود قرار می‌گیرد. در فیلم توجه ویژه‌ای به کودکان خانواده شده است و در چند صحنه با گرفتار شدن آن‌ها با پویایی و هوشمندی تعلیق و هیجان ایجاد می‌شود. برخلاف بسیاری از فیلم‌های ترسناک که در اغلب دقایق به طور آشکار دشمن اصلی و پلید داستان را به ما نشان می‌دهند، در یک مکان ساکت ۲ در برخی سکانس‌ها نشانه‌ی واضحی از هیولاهای فیلم به چشم نمی‌خورد و همین باعث می‌شود بیننده مدام به دنبال نشانه بصری یا صوتی از آن‌ها بگردد و ترسی عمیق وجود او را فرا بگیرد.»

فیلم ماجراجویی و جنایی کروئلا به کارگردانی کریگ گیلسپی که بر اساس انیمیشن محبوب «۱۰۱ سگ خالدار» ساخته شده در دومین هفته‌ی اکرانش با ۱۱.۲ میلیون دلار فروش در جایگاه سوم قرار گرفته است. شایان ذکر است کروئلا علاوه‌ بر سالن‌های سینما از طریق سرویس آنلاین دیزنی پلاس هم در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته و اگر اینچنین نمی‌شد احتمالا فیلم جدید اما استون فروش بهتری را تجربه می‌کرد.

«مالیفیسنت» ثابت کرد پرداختن از سویه‌ای جدید به انیمیشن‌های قدیمی و به‌خصوص شخصیت‌های منفی آن‌ها جذابیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند برای اکثر فیلم‌بین‌ها جالب توجه باشد؛ زیرا واکاوی ذات و زندگی شخصیت‌های شرور دنیای دیزنی به سینمادوستان فرصت می‌دهد که ضمن مرور خاطرات خوش دوران کودکی خود، از دریچه‌ای تازه به اتفاقات داستان نگاه کرده و شخصیت‌ها برایشان عمق بیشتری پیدا کنند. به همین خاطر در کروئلا هم شاهد چنین رویه‌ای هستیم و دیزنی به سراغ زندگی کروئلا دِویل، دشمن اصلی ۱۰۱ سگ خالدار رفته است. این شخصیت خبیث توله سگ‌ها را می‌دزد تا از پوست آن‌ها برای خز لباس‌هایش استفاده کند!

تا به این ساعت برای کروئلا در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۱۸۸ و ۴۶ بررسی امتیاز ۷۴ از ۱۰۰ و ۶۱ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. پیتر دبروژ از ورایتی در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم آورده است: «کریگ گیلسپی که چند سال قبل با فیلم «من تونیا هستم» خوش درخشید، شخصیت کروئلا را از آن حالت قابل پیش‌بینی در داستان ۱۰۱ سگ خالدار نجات داده و با خلق اثری متمایز یکی از شرورترین شخصیت‌های دنیای دیزنی را با الگویی دور از انتظار و بدیع دوباره متولد کرده است.»

دنباله‌ی انیمیشن محبوب «اسپیریت: اسب سیمارون» با نام «اسپیریت رام نشده» (Spirit Untamed) دیگر فیلم تازه‌وارد و موفق این هفته است. این انیمیشن نسخه‌ی فرعی برای انیمیشن اصلی به شمار می‌رود که بر اساس داستان «اسپیریت: سوارکار آزاد» از نتفلیکس ساخته شده است. در این انیمیشن لاکی پرسکات از شهر محل زندگی خود به یک شهر کوچک مرزی نقل مکان می‌کند و زندگی‌اش پس از آشنایی با یک اسب برای همیشه دست‌خوش تغییر می‌شود.

اسپیریت رام نشده طی ۳ روز گذشته در بازارهای بین‌المللی و آمریکا به ترتیب ۱.۰۳ و ۶.۲ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد خود را به ۷.۲ میلیون دلار برساند. انتظار داریم در هفته‌های آینده نیز این انیمیشن دریم‌ورکس و یونیورسال پیکچرز به فروش خوب خود ادامه دهد.

«رایا و آخرین اژدها»، انیمیشن جدید دیزنی این هفته با ۱.۳ میلیون دلار فروش و یک پله صعود نسبت به هفته‌ی گذشته به رتبه‌ی پنجم جدول هفتگی باکس آفیس رسیده است. این انیمشین پس از ۹۴ روز اکران در سینماهای آمریکا و بازارهای بین‌المللی به ترتیب ۵۳.۵ و ۶۵ میلیون دلار فروخته و باکس آفیس موجو رقم کلی فروش ماجراجویی‌های رایا و اژدهایش را تا آخر هفته‌ی گذشته ۱۱۸.۵ میلیون دلار اعلام کرده است.

انیمیشن رایا و آخرین اژدها داستان دختری به اسم رایا (با صداپیشگی کلی مری ترن) را روایت می‌کند که قصد دارد آخرین اژدها که اژدهایی آبی به نام سیسو (با صداپیشگی آکوافینا) است را پیدا کند و پدرش رییس بنجا (با صدا پیشگی دنیل داعه کیم) را از دست دروون نجات دهد. رایا در این سفر از سرزمین­‌های مختلفی که در اختیار گروه‌ها و قوم‌های گوناگونی‌ست می‌گذرد و در این سفر اودیسه‌وار می‌بیند که چگونه جنگ میان دروون و انسان‌ها همه چیز را ویران کرده است. او همچنین با گروهی از بازماندگان که خانواده‌ی خود را در جنگ از دست داده‌اند، از جمله یانگ بون، بیبی نوئی و جنگجو تانگ ملاقات می­‌کند. رایا با دوستان جدیدش و تاک تاک، حشره محبوب و دوست‌داشتنی‌اش، باید با ناماری (با صدا پیشگی جما چان)، کسی از گذشته‌اش که کلید نجات کوماندرا است، روبه‌رو شوند.

فیلم احضار 3 و خشم مردانه

فیلم خشم مردانه با بازی جیسون استاتهام در پنجمین هفته‌ی اکرانش با ۱.۲ میلیون دلار فروش در مکان ششم جدول قرار گرفته است. خشم مردانه بازسازی فیلم فرانسوی «کامیون حمل پول» محصول ۲۰۰۴ است و داستان مرد مرموزی را به تصویر می‌کشد که در یک شرکت حمل پول کار می‌کند و هر هفته وظیفه دارد صدها میلیون دلار را با یک کامیون حمل پول، در سطح لس‌آنجلس جابه‌جا کند. از میان بازیگران این فیلم می‌توان به جیسون استاتهام، هولت مک‌کالانی، اسکات ایستوود و جفری داناوان اشاره کرد. فیلم خشم مردانه پس از ۳۱ روز نمایش در سینماهای آمریکا و سایر کشورهای جهان به ترتیب ۲۴.۶ و ۵۷.۷ میلیون دلار فروخته و انتظار داریم این فروش خوب در هفته‌های آتی هم ادامه پیدا کند.

امتیاز جدیدترین ساخته‌ی گای ریچی که او را بیشتر به خاطر «قاپ‌زنی» و «شرلوک هولمز» به خاطر می‌آوریم در راتن‌تومیتوز، متاکریتیک و IMDB به ترتیب ۶۶ از ۱۰۰، ۵۷ از ۱۰۰ و ۷۵ از ۱۰۰ است. پری نمیرف، در بخشی از نقد خود برای این فیلم آورده: «شروع امیدوار کننده خشم مردانه به یک خشونت توخالی تبدیل می‌شود که این بیشتر به خاطر ساختار پیچیده‌ی داستان است که چندان هوشمندانه نیست.»

نهمین قسمت از سری فیلم‌های «اره» با اسم «مارپیچ» (Spiral) با چهار پله تنزل در قیاس با هفته‌ی گذشته و فروشی ۸۹۰ هزار دلار در رتبه‌ی هفتم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته‌ی گذشته‌ی آمریکا قرار گرفته است. مارپیچ پس از ۲۴ روز نمایش در بازارهای بین‌المللی و آمریکا به ترتیب ۸.۶ و ۲۱.۷ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد خود را به ۳۰.۴ میلیون دلار برساند.

در خلاصه داستان رسمی فیلم مارپیچ آمده است: «یک مغز متفکر سادیسمی شکلی پیچیده از عدالت را در مارپیچ، فصل جدید وحشتناک کتاب اره، به راه می‌اندازد.» همانند نسخه‌های مؤخر سری اره منتقدان مارپیچ را هم دوست نداشته‌اند و تا به این ساعت در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک بر اساس ۱۶۳ و ۳۰ بررسی به ترتیب امتیازهای ۳۸ از ۱۰۰ و ۳۹ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. کریس اوانجلیستا از اسلش فیلم در بخشی از یادداشت خود برای جدیدترین ساخته‌ی لین بوسمن نوشته است: «مارپیچ رمز و راز اصلی خود را بدون هیچ پیچش یا جذابیتی ارائه می‌کند تا جایی که فیلم‌نامه سرسری به نظر می‌رسد. همچنین تله‌های مرگ حاضر در فیلم هم مرموز و جذاب نیستند.» کارگردانی مارپیچ را دارن لین بوسمن بر عهده دارد و کریس راک، ماریسول نیکولز و ساموئل ال. جکسون بازیگران اصلی آن هستند.

طی آخر هفته گذشته فروش «دیو کش: فیلم کیمتسو نو یائیبا: قطار موگن» نسبت به هفته‌ی قبل ۳۱ درصد کاهش قابل توجه‌ای داشته و این انیمه تنها ۵۷۶ هزار دلار فروخته است. جدیدترین ساخته‌ی هارو سوتوزاکی و استودیوی انیمیشن یوفُوتبل پس از ۴۵ روز نمایش در آمریکا ۴۷.۷ میلیون دلار فروخته است. این انیمه که بر اساس مانگایی به نام «دیو کش: کیمتسو نو یائیبا» ساخته شده است طی ماه‌های گذشته در بازارهای بین‌المللی بیش از ۴۰۵ میلیون دلار فروخته که ۳۶۷ میلیون دلار آن مربوط به سینماهای ژاپن است.

فیلم «گودزیلا در برابر کونگ» با نمایش در ۱۳۹۰ سالن ۴۶۳ هزار دلار فروخته و به مکان ششم بسنده کرده است. گودزیلا در برابر کونگ پس از ۶۸ روز اکران در آمریکا و بازارهای بین‌المللی به ترتیب ۹۹.۱ و ۳۳۷.۶ میلیون دلار فروخته است.

فیلم احضار 3 و گودزیلا در برابر کونگ

تا به این ساعت در پایگاه IMDB بر اساس ۱۳۲ هزار رأی امتیاز گودزیلا در برابر کونگ ۶٫۵ از ۱۰ است که نشان می‌دهد عموم فیلم‌بین‌ها از تماشای فیلم تا حدودی راضی بوده‌اند. در متاکریتیک هم ۵۵ نقد و میانگین امتیاز ۶۰ از ۱۰۰ برای گودزیلا در برابر کونگ به ثبت رسیده که این امتیاز هم نشان از متوسط بودن فیلم دارد. ای. او. اسکات از نیویورک تایمز در بخشی از نقد خود برای این فیلم آورده است: «گودزیلا در برابر کونگ یک فیلم مجلل و با عظمت است که ادعای چندانی ندارد و خیلی هم با اصالت نیست.»

فیلم «اسب رویایی» (Dream Horse) به کارگردانی ایوروس لین که برای نخستین بار در جشنواره‌ی ساندنس سال گذشته نمایش داده شده بود، از سه هفته‌ی قبل در آمریکا روی پرده رفت و این هفته توانسته ۲۳۰ هزار دلار بفروشد. این فیلم هنوز در بازارهای بین‌المللی اکران نشده و مجموع فروش آن در آمریکا بعد از ۱۷ روز نمایش ۲.۳ میلیون دلار اعلام شده است. اسب رویایی درباره‌ی جوانی ولزی به نام جان وکس است که در دهکده‌ای کوچک نژاد خاصی از اسب‌ها را پرورش می‌دهد. وکس همواره رویای مسابقه دادن با بهترین اسب‌سواران جهان را در سر دارد و اسب رویایی در چنین بستری به تکریم بلندپروازی و رویابافی درکنار تلاش و پشتکار می‌پردازد.

نام فیلمهفته اکرانفروش آخر هفتهفروش کلی
احضار: شیطان مرا وادار کرد
The Conjuring: The Devil Made Me Do It
۱۲۴۲۴
یک مکان ساکت ۲
A Quiet Place Part II
۲۱۹.۵۸۸.۶
کروئلا
Cruella
۲۱۱.۲۴۳.۶
اسپیریت رام نشده
Spirit Untamed
۱۶.۲۶.۲
رایا و آخرین اژدها
Raya and the Last Dragon
۱۴۱.۵۵۳.۵
خشم مردانه
Wrath of Man
۵۱.۲۲۴.۶
مارپیچ
Spiral
۴۰.۸۲۱.۷
دیو کش: فیلم کیمتسو نو یائیبا: قطار موگن
Demon Slayer: Mugen Train
۵۰.۷۴۷.۷
گودزیلا در برابر کونگ
Godzilla vs. Kong
۱۰۰.۴۹۹.۱
اسب رویایی
Dream Horse
۳۰.۲۲.۳

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است.

منبع: Box Office Mojo

منبع