چه حیواناتی اجازه دارند که در آپارتمان نگهداری شوند؟ نکته منفی این قضیه برای دوستداران حیوانات خانگی، این است که برخی از حیوانات خانگی، اجازه ندارند که در آپارتمان، نگهداری شوند و برخی دیگر هم بسیار بزرگ‌اند، یا بسیار پر جنب و جوش و پر سر و صدا هستند یا کلاً برای نگهداری در فضاهای کوچک، مناسب نیستند. ما همگی می‌خواهیم که حیوانات خانگی‌مان، همیشه خرسند و سلامت باشند و احتمال دارد که یک آپارتمان، همیشه نتواند این امکان را برایشان فراهم کند. پس یک صاحب حیوان خانگی آینده نگر، چه باید بکند؟ لازم است که در مورد هر حیوان خانگی، تحقیق کنیم که آیا اجازه نگهداری از آن را داریم یا خیر. حتی در مورد بعضی از حیواناتی که مناسب آپارتمان نیز هستند، ممکن است که اجازه نگهداری در آن محیط خاص، به ما داده نشود.

گربه‌ها

وقتی که صحبت از حیوانات خانگی می‌شود، با ۸۵ میلیون گربه در ایالات متحده، سر و کار پیدا می‌کنیم. گربه‌ها مثل سلاطین هستند. آنها کامل‌ترین حیوانات خانگی در آپارتمان‌ها هستند. آنها نیازی به رفتن به پیاده روی ندارند و به نظافت خودشان، خیلی اهمیت می‌دهند. ناگفته نماند که به طور میانگین، هر گربه در طول روز، ۱۵ ساعت می‌خوابد. بیشتر این زمان، موقعی است که صاحب آن‌ها در سر کارش است (۵ تا ۹ ساعت) یا در حال رسیدگی به کارهای دیگرش می‌باشد. گربه‌ها، در طلوع و غروب خورشید، فعال‌تر هستند.

سگ‌ها

در نگهداری از سگ‌ها، اندازه آنها خیلی مهم است (البته نه همیشه). اگر شما طرفدار سگ‌ها هستید، دلیلی برای مأیوس شدن وجود ندارد. بسیاری از نژادها، می‌توانند در داخل آپارتمان، کاملاً سلامت و خوشحال باشند. نژادهای کوچک مانند پاگ، شیتزو، کینگ چارلز اسپانیل، چی‌هواهوا، و یورکشایر تریر، بوستون، بیجون فریز می‌توانند در راهروی خانه یک یا دو اتاق خوابه شما، رشد و نمو نمایند. حتی نژادهای بزرگ، مانند گریت دین و گری هوند که معروف به تنبل‌ترین‌های دنیای سگ‌ها می‌باشند نیز به خوبی می‌توانند در آپارتمان زندگی کنند (حتی اگر به عنوان مبلمان به حساب بیایند تا حیوان خانگی)! سگ‌های کوچک، ممکن است فضای کمتری بگیرند اما برخی از آنها، سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند. پس قبل از آن که آنها را به خانه بیاورید، مطمئن شوید که همسایه‌های پر تحملی دارید. هر چقدر هم که اندازه سگ شما کوچک باشد، بهتر است که حیاط یا مکانی را برای ورزش او در نظر بگیرید. دکتر آدام دنیش که در بیمارستان حیوانات رانهرست در ایالت پنسیلوانیا به دامپزشکی مشغول است، می‌گوید: “اگر برای ورزش کردن سگتان یک حیاط داشته باشید، می‌توانید این امکان را به حیوان بدهید تا با حیوانات دیگر، ارتباط برقرار کند و به استرس کمتری دچار شود.” صرف اندکی وقت البته به‌طور منظم در یک پارک، می‌تواند توانایی‌های اجتماعی سگ شما را تقویت کند.

خزندگان

وقتی که به بحث خزندگان می‌رسیم، تقریباً با دو دسته از موجودات، مواجه می‌شویم؛ یکی مارها و دیگری، بقیه خزندگان. بسیاری از افراد، به شدت در کنار مارها، احساس ناراحتی می‌کنند و اصلاً برایشان فرقی ندارد که آنها تا چه اندازه مطیع باشند. یک امکان دیگر نیز وجود دارد و آن، این است که شاید مجبور شوید به آنها، غذای زنده بدهید. اگرچه بسیاری از مارها، می- توانند به سادگی از غذاهای منجمد استفاده کنند. دکتر دنیش می‌گوید: مارها، عمری طولانی دارند و می‌توان آنها را به راحتی کنترل یا برای مدتی طولانی، به حال خود رها کرد. اگرچه اکثر اوقات باید به آنها غذا داد و برای زنده ماندن، به گرما و نور کافی نیاز دارند. لاک پشت‌ها، سخت پشت‌ها و مارمولک‌های کوچک، مانند گکوها، اژدهای ریشدار و کملیونها، موجوداتی بسیار اجتماعی هستند و می‌توانند به آرامی در محیط زندگی شما قرار بگیرند و تهدیدی برای زندگی‌تان محسوب نمی‌شوند.

ماهی‌ها

تماشای شنای ماهی‌ها در داخل آکواریوم توسط بزرگ‌سالان، فشار خون و استرس آنها را کاهش می‌دهد. در کودکان نیز انجام همین کار، موجب بهبود ناهنجاری‌هایی از قبیل بیش فعالی، می‌شود. جالب است که بیماران آلزایمری، به دنبال تماشای آکواریوم، اشتهایشان بهبود قابل توجهی پیدا کرد و به داروهای کمتری نیاز پیدا کردند و رفتارهای پرخاشگرانه، در آنها کاهش می‌یابد. در حالی که وجود یک آکواریوم، ممکن است کامل‌ترین ایده برای یک آپارتمان به نظر برسد، اما گاهی لازم است که در این مورد، تجدید نظر کرد. یک آکواریم‌دار تازه کار، ممکن است به سراغ آکواریوم‌های کوچک (میکرو، مینی یا حتی نانو) برود. این‌ها معمولاً حدود ۱ تا ۵ گالن آب را در خودشان نگه می‌دارند و یک فیلتر و هیتر (سیستم گرمایشی) دارند. تنها نکته منفی‌ای که وجود دارد، این است که شرایط در چنین محیط‌های کوچکی، به راحتی بر هم می‌خورد. حتی اضافه کردن تنها یک ماهی، گیاه یا یک قطعه مرجان تزئینی، می‌تواند تعادل مجموعه را به هم زند. بنابراین شما می‌بایست PH، سطوح آمونیاک و نیترات – نیتریت، سختی آب و میزان قلیایی بودن آن را مرتباً بررسی کنید. آب آن نیز باید هر چند وقت یک بار، عوض شود. حتی غذا دادن به میزان اضافی نیز می‌تواند آشفتگی قابل توجهی را به بار بیاورد. آکواریوم های ۱۰ گالنی یا بزرگتر، ایده آل تر هستند اما مسلماً رسیدگی به آنها، سخت‌تر است.

این مطلب اولین بار در دوفصلنامه مشاور دامپزشک منتشر شده است.