پس از یک وقفه نه چندان خوشایند، جشنواره فیلم کن امسال به صورت حضوری برگزار شده و تا چند روز دیگر ادامه دارد. لیست فیلم‌های حاضر در هفتاد و چهارمین جشنواره کن بسیار غنی و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد و ترکیبی از آثار فیلم‌سازان مشهور و تازه‌وارد است.

در ادامه این مقاله به هفت فیلم از جشنواره امسال می‌پردازیم که پتانسیل زیادی برای درخشش در سال جاری و برنده شدن جوایز مختلف را دارند. با ما همراه باشید.

After Yang

جشنواره فیلم کن

کوگونادا فیلم‌ساز اهل کره جنوبی نخستین فیلم بلند خود را در سال ۲۰۱۷، تحت عنوان Columbus، به اکران درآورد و مورد تحسین اهالی سینما قرار گرفت. او امسال با یک علمی‌تخیلی و درام بازگشته که در آن کالین فارل نقش پدری را بازی می‌کند که قصد دارد دوست صمیمی دختر کوچکش را تعمیر کند: یک ربات به نام Yang.

علاوه بر فارل، بازیگرانی چون جاستین اچ. مین، هیلی ریچاردسون،‌ جودی ترنر اسمیت، مالیا اما چاندراویجاجا، برت دایر و گلشیفته فراهانی در فیلم سینمایی After Yang حضور دارند.

Annette

جشنواره فیلم کن

لئوس کاراکس، سازنده فیلم مشهور Holy Motors، یکی از فیلم‌سازان سرشناس و هنجارشکن فرانسه محسوب می‌شود که در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ نخستین اثر انگلیسی زبان خود را ارائه می‌کند. فیلم موزیکال و راک اپرا Annette (آنت) آدام درایور را به عنوان یک استندآپ کمدین پرحرارت، و ماریون کوتیار را در نقش همسر او معرفی می‌کند.

آنت به خاطر قطعات موسیقی جذاب و تیم بازیگری درجه یک خود حسابی مورد توجه مخاطبان و داوران جشنواره کن قرار گرفته است.

Flag Day

جشنواره فیلم کن

شان پن علاوه بر کارگردانی، به عنوان بازیگر نیز در فیلم Flag Day حضور پیدا کرده. این فیلم درباره دختری جوان (دیلن پن، دختر واقعی شان پن) است که می‌خواهد از گذشته درخشان پدرش به عنوان یک هنرمند سر در بیاورد.

Flag Day بر اساس خاطرات شخصی یک روزنامه‌نگار به نام جنیفر ووگل ساخته شده و وظیفه نوشتن فیلم‌نامه آن بر عهده جیز باترورث بوده است. علاوه بر شان و دخترش، کاترین وینیک، هاپر جک پن، مایلز تلر، جاش برولین، مگان بست، بکام کرافورد و جیمز روسو در این فیلم حضور دارند.

The French Dispatch

جشنواره فیلم کن

The French Dispatch بدون شک پرپتانسیل‌ترین فیلم لیست ما است که با حضور تیموتی شالامی، تیلدا سوینتن، بیل مری، فرانسیس مک‌دورمند، آرین برودی، لئا سیدو، اوون ویلسون، سرشه رونان، جفری رایت، الیزابت ماس، ویلم دفو، کریستف والتز، ادوراد نورتون، کیت وینسلت، الکس لاوتر، و چندین ستاره هالیوودی دیگر، یک تیم بازیگری عجیب و غریب و شگفت‌آور را دور هم جمع کرده است.

وس اندرسن این کمدی درام پرستاره را بر اساس زندگی واقعی کارکنان مجله نیویورکر ساخته و امیدوار است جوایز متعددی در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ به دست آورد.

Val

جشنواره فیلم کن

وال کیلمر دهه‌ها را صرف ضبط و جمع‌آوری ویدیوهایی از زندگی خودش کرد و حالا این تلاش شگفت‌انگیز تبدیل به یک فیلم مستند به کارگردانی لئو اسکات و تینگ پو شده است. در فیلم مستند Val ما ملاقاتی دوباره با برجسته‌ترین آثار کیلمر مثل Top Gun و Heat داریم. در نهایت، این فیلم نگاهی هم به درگیری کیلمر با سرطان نای و دشواری‌های مختلف آن دارد.

The Velvet Underground

جشنواره فیلم کن

تاد هاینز با فیلم The Velvet Underground داستان یک گروه موسیقی به همین نام را برای ما تعریف می‌کند و اینکه چه شد این جوانان نیویورکی عاشق موسیقی در ده ۶۰ گروهی را تشکیل دادند که به یکی از مشهورترین گروه های موسیقی راک جهان تبدیل شد.

به عقیده منتقد هالیوود ریپورتر هاینز با چنان عشق و مهارتی این فیلم مستند را به مخاطبان هدیه می‌دهد که کارش دست کمی از آثار فراموش‌نشدنی گروه Velvet Underground ندارد.

Hero

آخرین فیلم اصغر فرهادی با استقبال خوبی از منتقدین جشنواره کن روبرو شده است؛ فیلمی که تمام داستان آن در شیراز می‌گذرد و می‌گویند یکی از کامل‌ترین فیلم‌های اوست. امیر جدیدی و محسن تنابنده از بازیگران فیلم جدید فرهادی به شمار می‌آیند.

فرهادی در آخرین اثر هنری خود دست روی قشر ضعیف جامعه گذاشته و این بار برخلاف همیشه داستانش از دل خانواده‌های متوسط جامعه ایرانی روایت نمی‌شود. داستان فیلم او مانند همیشه پر از تعلیق بوده و اتفاقاتی که در مسیر فیلمنامه رخ می‌دهد یک به یک باعث باز شدن رازهایی برای مخاطب می‌شود که او را شیفته فیلم می‌کند.

منبع