با خوندن این مقاله متوجه میشوید که “کدام مرد عنکبوتی از همه قوی تره”!

مقدمه: ایده مولتی ورس (چند جهانی یا جهان های موازی) باعث شده که نسخه های مختلفی از مرد عنکبوتی محبوب مان را شاهد باشیم که حتی پای آنها به دنیای سینما و انیمیشن هم باز شده است. برخی از این نسخه ها قدرتمند تر از دیگران هستند که این برمیگرده به اختلافاتی که در درجه و سطح قدرت های آنها و همچنین نوع قدرت های فوق بشری که دارند. در این مقاله از وب سایت ScreenRant با ما باشید تا آنها از نظر سطح نیرومندی طبقه بندی کنیم.

ضمنا مقالات زیر را هم از دست ندهید:

۱۰- مرد عنکبوتی دنیای اصلی

مرد عنکبوتی دنیای اصلی

توانایی های فوق بشری پیتر پارکر کاملا معقول و متعادل هستند. یعنی او نه زیاد قدرتمند است و نه خیلی ضعیف. به همین خاطر در هنگام مبارزه نه آنقدر ضعیف است که با یک ضربه نقش بر زمین شود و نه آنقدر قوی که مخاطب کاملا از پیروزی اش مطمئن باشد. اجازه بدهید جور دیگری بگویم … نیروهای مرد عنکبوتی در چنان سطح مناسبی است که هر وقت در مقابل حریف قدرتمندی قرار میگرد دلمان برایش شور میزند و نگرانش میشویم ولی از سوی دیگر نیروهایش آنقدر هست که وقتی عصبانی یا غیرتی شود دمار از روزگار حریفانش در بیاورد. تجهیزاتی نیز که مرد عنکبوتی را در مبارزه با جرم و جنایت یاری میدهند بسیار محدود هستند. یعنی باعث نمیشوند بیش از حد به آنها متکی شود یا هر از گاهی یک وسیله جدید رو کند و با آن دشمن را شکست دهد. گفته شده از نظر بازو پیتر پارکر میتواند تا ۲۵ تن را بالای سر ببرد. ضمنا او بسیار سریع و چابک است ولی نه به اندازه شخصیت های تندرو مثل فلش! البته این را هم بگیم که گاهی اوقات قدرت پیتر پارکر به طور مقطعی و برای مدتی کوتاهی زیاد شده است (این مقاله را بخوانید) ولی راستش را بخواهید او از نظر قدرت بازو در ته این لیست قرار میگیرد ولی مهم نیست زیرا ما پیتر پارکر را به خاطر زور بازویش دوست نداریم بلکه به خاطر خصوصیات شخصیتی و اخلاقی ملموس اوست که اینقدر محبوب شده. ضمن اینکه اراده و روحیه تسلیم ناپذیری او بزرگترین قدرتش است که باهاش تونسته خیلی از دشمنان نیرومندش را شکست بدهد.

۹- گوئن عنکبوتی (Spider-Gwen)

گئن اسپایدر

از نظر فنی، مرد عنکبوتی دنیای اصلی و گوئن اسپایدر در واقع یکی هستند و هر دو قدرت های خود را پس از گزیده شدن توسط عنکبوتی آغشته به مواد رادیو اکتیو به دست آورند که شامل زور بازوی فوق بشری، سرعت و چابکی و … میشود. ولی همانطور که هواداران میدانند ، گوئن عنکبوتی در برخی از مواقع سرعت بالاتری از خودش نشون داده. او در ضمن به نظر میرسه خلاقیت بیشتری را در ساخت و بهره گیری از تجهیزات خودش به خرج میده. به طور مثال همانطور که در این مقاله گفته شده بود، وب شوترهای او از رطوبت موجود در هوا استفاده میکنند تا نوعی پیشرفته از مایع تار عنکبوتی (web-fluid) تولید کنند تا گوئن عنکبوتی بتونه باهاشون تار بزنه. این یعنی تا زمانی که در هوا رطوبت باشه او مجبور نیست کارتریج ها رو پُر کنه! ضمن اینکه خودش گفته فنون مبارزه را با تماشای فیلم های رزمی کلاسیک یاد گرفته!

۸- مرد عنکبوتی برتر (Superior Spider-Man)

سوپریور اسپایدرمن

مرد عنکبوتی برتر رو حتما باهاش آشنا هستید (اگر نیستید بروید سراغ این مقاله). به طور خلاصه بگم که در واقع همان دکتر اختاپوس ، دشمن قدیمی مرد عنکبوتی است که برای مدتی رفت داخل جسم و ذهن مرد عنکبوتی دنیای اصلی! بنابراین او همان قدرت های فوق بشری پیتر پارکر را داشت ، منتهی با هوش برتر اتو اکتاویس! او بسیار روی گجت های نیرومند ساخت خودش تکیه میکرد (مثلا تونست با روش های کنترل ذهنی خودش اعضای شش خبیث را تحت کنترل خودش دربیاره تا برایش کار کنند). منتهی همین آقا وقتی در داستان “ملت گابلین” قرار شد با شاه گابلین مبارزه کنه کم آورد و مجبور شد پیتر پارکر را به جسم خودش برگردونه. پس به خاطر همینه که گفتم قدرت های اصلی پیتر پارکر در اراده اش نهفته است …

۷- سیلک (Silk)

سیلک

درسته که سیندی مون خیلی سال پس از خلق شدن مرد عنکبوتی خلق شد (یعنی در سال ۲۰۱۴) ولی به عنوان یکی از دانش آموزان میدتاون که در تیم هاکی مدرسه عضویت داشت، قدرت هایش را از همان عنکبوت آغشته به رادیو اکتیوی که پیتر پارکر را گزید و بهش قدرت داد، دریافت کرد. آن عنکبوت سیندی را روی مچ پا گزید و … بنابراین نیروهای فوق بشری سیلک شبیه به مرد عنکبوتی است ولی حس عنکبوتی اش از اسپایدرمن قوی تره، به طوری که انگار میتونه تا چند ثانیه از آینده را هم ببینه! به علاوه سیلک میتونه عکس العمل های سریع تری از مرد عنکبوتی داشته باشه و از نوک انگشتانش هم تار عنکبوتی شلیک کنه! (ولی از نظر قوای جسمانی درمقابل پیتر پارکر کم میاره). در ضمن تارهای عنکبوتی او اُرگانیک هستند. سیلک همچنین حافظه قوی داره و میتونه رخدادهای گذشته رو مثل فیلم در ذهنش مرور کنه.

۶- مایلز مورالز (Miles Morales)

قدرت های مایلز مورالز

مایلز مورالز هم مثل پیتر میتونه از در و دیوار بالا بره. حس عنکبوتی هم داره البته به خوبی و قدرتمندی حس عنکبوتی پیتر پارکر نیست و همانطور که قبلا در این مقاله گفته بودیم میتونه برای مایلز دردناک باشه. تاراندازهای او در واقع همونایی هستند که پیتر پارکر دنیای خودش ازشون استفاده میکرد (وقتی پیتر مرد، زن عمویش اونا رو به مایلز داد). اما مایلز قدرت های خاص خودش رو هم داره که او را در سطح بالاتری از پیتر پارکر قرار میده. مثلا قدرتی داره به نام ضربه یا اشعه ونومی (Venom Blast). یعنی مثل یک جریان قوی برق عمل میکنه و البته باعث تحلیل رفتن انرژی مایلز میشه. بنابراین او فقط در مواقع خیلی ضرروی ازش استفاده میکنه. او قدرتی هم داره به نام “نیش ونومی” (Venom Sting) که باهاش اگه کسی رو لمس کنه میتونه به طور مقطعی فلجش کنه! این قدرت حتی باعث میشه مایلز حتی بتونه اجسام سخت رو هم بشکنه! اتفاقا در کمیک “مردان عنکبوتی”، مایلز با همین ضربه بود که تونست پیتر پارکر رو زمین گیر کنه! یکی دیگر از قدرت های منحصر به فرد مایلز اینه که میتونه خودش رو مثل آفتاب پرست با محیط تطبیق بده و به نوعی استتار کنه و نامرئی بشه!

۵- کِین (Kaine)

کین

«کین» یکی از کلون های معروف و مهم پیتر پارکر است. منتهی چون پروفسور «مایلز وارن» (شغال) هنوز آزمایشات کلونینگ خود را تکمیل نکرده بود، دچار نوعی بیماری به نام “فروپاشی کلونی” (Clone Degeneration) گردید به همین خاطر او زخم های وحشتاکی روی صورتش داشت و نه تنها مجبور بود همواره صورت خود را بپوشاند بلکه باید لباس خاصی بر تن میکرد تا سلول های بدنش به طور کامل دچار فروپاشی نشوند (البته این نقایص مدتهاست که دیگر در او رفع شده اند). کین همواره به طور خشنی از نیروهای عنکبوتی خود برای رسیدن به اهداف خود استفاده میکنه (به طور مثال او در سالهای اولیه، صورت قربانیان خود را به شدت مجروح میکرد تا مثل صورت خودش شوند!) در ضمن از آنجائیکه او مدت زمان زیادی را در آزمایشگاه های شغال گذرانده بود، هم از پیتر پارکر و هم از بن رایلی بلند قد تر و نیرومند تر است. جالب اینکه حس عنکبوتی در او بسیار فعال تر است و باعث میشد تا تصاویر مبهمی از آینده ببیند و تا حدی آینده را پیش بینی کند!!! همچنین در داستان “دنیای عنکبوتی” متوجه شدیم که او به نیروهای یک خدای عنکبوتی ملقب به “اون یکی” (the Other) دست یافته به طوری که نیروهایش زیاد تر شده بود و میتوانست از بدنش چیزهایی تیغ مانند خارج کند . از دستانش هم چیزهایی مثل چنگال های «ولورین» خارج میشد (این عکس را ببینید).

۴- اسپایدر – هالک (Spider-Hulk)

 اسپایدر – هالک (Spider-Hulk)

اسپایدرمن در شماره های ۶۹ و ۷۰ از کمیک Web Of Spider-Man مشغول مبارزه با «هالک» بود اما به طور تصادفی مورد اصابت اشعه بیو-الکتریکی نشات گرفته از هالک قرار گرفت و در نتیجه برای مدت کوتاهی مثل هالک شد! خب همانطور که میتونید به راحتی حدس بزنید ، این نسخه از مرد عنکبوتی دنیای اصلی هم قدرت های مرد عنکبوتی را داشت و هم قدرت های هالک شگفت انگیز را!

۳- گوست اسپایدر (Ghost-Spider)

گوست اسپایدر

این مرد عنکبوتی مربوط به دنیای شماره ۱۱۶۳۸ میشود (در این دنیا «عمو بن» نمرده است) در واقع او حتی به پیتر آموزش داد تا چطور از نیروهای خودش استفاده کند. این اسپایدرمن بسیار مشهور و محبوب است و یک دانشمند ثروتمند و موفق هم به شمار میرود (او حتی یک کمپانی به نام “فن آوری های پارکر” دارد) او یکبار سعی کرد اسپایدرمن های مختلف را از دنیاهای دیگر جمع کند و نیروهایشان را بگیرد تا قدرتمند تر بشود! سپس مُرد و وقتی زنده شد به قدرت های «گوست رایدر» نیز دست یافته بود! بنابراین نیروهای او نه تنها ترکیبی از قدرت های جذب شده از مردان عنکبوتی بعدهای دیگر است بلکه به قدرت های گوست رایدر مثل کنترل آتش جهنمی، سفرهای میان بعدی و جادوی شیطانی نیز دسترسی دارد!

۲- مرد عنکبوتی کاپیتان یونیورس (Captain Universe Spider-Man)

 مرد عنکبوتی کاپیتان یونیورس (Captain Universe Spider-Man)

همانطور که در این مقاله گفته بودیم، برای مدتی محدود در کمیک های مرد عنکبوتی ، پیتر پارکر به نیروهای کیهانی موسوم به “انیگما” (the Enigma Force) دست یافت و تبدیل شد به قهرمانی بسیار نیرومند به نام «کاپیتان یونیورس». اما در دنیای دیگری از مارول به نام دنیای شماره ۱۳، مرد عنکبوتی متفاوتی را دیدیم که برای همیشه با این نیرو پیوند خورده بود! گفته میشد او نیرومند ترین مرد عنکبوتی تمام عالم است (ولی در داستان “دنیای عنکبوتی” به دست رهبر گروه وارثان کشته شد!). در هر حال، این مرد عنکبوتی به قدرت های یونی پاور (Uni-Power) دسترسی داشت که نیرویی بسیار بسیار عظیم است و حد و اندازه های آن به میزبانی بستگی دارد که این نیرو را دریافت میکند. یعنی هر چی آمادگی ذهنی و فیزیکی میزبان بیشتر باشد، قدرتش هم بیشتر هم خواهد بود. بنابراین دیگه آخر قدرت های کیهانی در عالم ماروله و میشه اون رو با قدرت خدا مقایسه کرد!

۱- مرد عنکبوتی جنگ های پنهان (Secret Wars Spider-Man)

مرد عنکبوتی جنگ های پنهان (Secret Wars Spider-Man)

سال ۲۰۱۰ مارول مینی سریز ۴ قسمتی تحت عنوان Spider-Man and Secret Wars را منتشر کرد که به وقایع رویداد بسیار مهم مارول در دهه ۸۰ میلادی یعنی “جنگ های پنهان” از نقطه نظر مرد عنکبوتی میپرداخت. ولی راستش را بخواهید دقیقا مشخص نیست که چقدر از این داستان واقعا اتفاق افتاده. در هر حال در جایی از داستان قدرت های «بیاندر» (Beyonder) برای مدت کوتاهی از او جدا و ابتدا به ولورین و سپس به مرد عنکبوتی منتقل میشوند! در کمیک های مارول هم گفته میشود که قدرت های بیاندر حتی از گالاکتوس و «دادگاه زنده» نیز بیشتر است و اسپایدرمن در این حالت کل خلقت را از نو خلق کرد!

(او در این بین عمو بن خودش را نیز زنده کرد و دشمنان نیرومندی مثل گالاکتوس را با یک مشت نقش بر زمین نمود!)

مرد عنکبوتی گالاکتوس

ولی همانطور که گفته شد معلوم نیست چقدر این موضوع درست باشد زیرا در جایی دیگر به آن اشاره نشده . ضمن اینکه دکتر دووم که خودش واقعا به طور مقطعی به قدرت های بیاندر دست یافته گفته که این اتفاق (یعنی دست یافتن مرد عنکبوتی به قدرت های بیاندر برای مدتی کوتاه) زاییده ذهن و تخیل خودش بوده!

منبع