مجموعه فیلم سریع و خشمگین از سال ۲۰۰۱ و با حضور وین دیزل در نقش دومینیک تورتو و پل واکر فقید در نقش برایان اوکانر، با قدرت شروع به کار کرد. از آن زمان، این مجموعه به طور کلی شامل ۹ فیلم بوده و دو اسپین‌آف سینمایی با بازی دواین جانسون و جیسون استاتهام از آن ساخته شده و هم‌چنین قسمت دهم نیز در راه است.

سرانجام قسمت نهم پس از یک سال تاخیر در اکران، به دلیل پاندمی کرونا، به سینماها می‌رود. این دنباله سه سال پس از قسمت هشتم، سرنوشت خشمگین (The Fate of the Furious)، به نمایش در‌می‌آید.

هزینه هر فیلم سریع و خشمگین در طول سال‌ها متفاوت بود، اگرچه این بودجه با گذر زمان افزایش یافت. این مورد، هم ناشی از تورم است، هم این که خود فیلم‌ها شامل سکانس‌های اکشن و بدلکاری‌های بزرگ‌تر و جسورانه‌تری شده‌اند که همه‌ی آن‌ها با فیلم اول کاملا متفاوت هستند، مانند خارج کردن اتومبیل‌ها از یک هلیکوپتر در حال پرواز یا عبور دادن آن‌ها از میان آسمان‌خراش‌ها. به نظر می‌رسد سریع و خشمگین ۹ جاه‌طلبانه‌ترین بدلکاری‌های این مجموعه را داشته باشد، چرا که ساخت آن بیش از ۲۰۰ میلیون دلار هزینه داشت. البته این مبلغ فقط شامل تولید خود فیلم است و نه بودجه بازاریابی مورد نیاز برای تبلیغات فیلم.

قسمت نهم، در سطح بین الملل، پس از عرضه در ماه مه در چندین کشور، ۲۹۲.۵ میلیون دلار درآمد کسب کرده است. درآمد ناخالص داخلی نیز مبلغ فروش کل را به خوبی افزایش می‌دهد. هم‌چنین انتظار می‌رود این فیلم در چند کشور مختلف دیگر در سراسر جهان در دسترس قرار بگیرد. این فروش باید بیش از ۲۰۰ میلیون دلار هزینه را جبران کند، اگرچه هنوز مشخص نیست که هزینه واقعی فیلم چقدر بیشتر از ۲۰۰ میلیون دلار است. ساخت سرنوشت خشمگین بین ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون دلار هزینه داشت و بودجه سریع و خشمگین ۶ و ۷ به ترتیب ۱۶۰ تا ۲۶۰ میلیون دلار و ۱۹۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار بود. هر دوی این دنباله‌ها یک میلیارد دلار درآمد ناخالص جهانی را تجربه کردند، در حالی که این فروش پیش از همه‌گیری کرونا اتفاق افتاد.

احتمالا بودجه فیلم نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار باشد، به خصوص با توجه به مبلغی که برای ساخت قسمت‌های قبلی در محدوده ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون دلار بوده است. جاستین لین پس از قسمت ششم، برای اولین بار در سریع و خشمگین ۹ کارگردانی این فیلم را برعهده دارد و با حضور او شاهد سکانس‌های اکشن با غلظت بالا خواهیم بود که دور از واقع‌گرایی است اما می‌توان اطمینان داشت که بودجه‌ی فیلم به خوبی و به جا استفاده می‌شود. البته که این هزینه فقط برای پوشش بدلکاری نیست، بلکه هزینه‌های دیگر تولید مانند دستمزد خدمه و مجموعه‌ها، طراحی و تولید لباس و موارد دیگر را هم در برمی‌گیرد.

مجموعه‌‌ی سریع و خشمگین یکی از موفق‌ترین تولیدهای یونیورسال پیکچرز طی ۲۰ سال گذشته بوده است. بنابراین تعجب‌آور نیست که دنباله‌های این فیلم هم‌چنان بودجه‌های کلانی برای کار در اختیار دارند. این هزینه ساخت احتمالا در قسمت دهم نیز تکرار خواهد شد که با بدلکاری‌های جدید و هیجان‌انگیز، در تلاش است تا نسبت به نسخه‌های قبلی ارتقا یابد. معمولا پس از پایان اکران مشخص می‌شود که هزینه‌های ساخت آن قسمت به خوبی جبران شده است یا خیر.

منبع: Screenrant

منبع