با به پایان رسیدن تعدادی از مجموعه های شبکه نمایش خانگی، این روزها شاهد آغاز دور جدیدی از سریال ها در این شبکه هستیم که هر یک نام های مشهور زیادی را چه در مقام سازنده و چه در مقام بازیگر به یدک می کشند.

یکی از مجموعه های جدید شبکه نمایش خانگی سریال قبله عالم به نویسندگی و کارگردانی حامد محمدی است که اولین قسمت آن فردا یکشنبه ۱۰ مرداد ساعت ۸ صبح در فیلیمو منتشر خواهد شد.

سریال قبله عالم یک کمدی تاریخی درباره ی ناصر الدین شاه قاجار است و در آن بازیگران مشهوری همچون حامد کمیلی، سام درخشانی، هادی کاظمی، شقایق دهقان، سوگل خلیق، سمانه پاکدل، پژمان بازغی و سروش صحت نقش آفرینی کرده اند.

حامد کمیلی که پیش از این با بازی در فیلم های سینمایی پسر آدم دختر حوا، ایتالیا ایتالیا و خوب بد جلف، ژانر کمدی را تجربه کرده بود، در سریال قبله عالم نقش ناصر الدین شاه را برعهده دارد.

سریال قبله عالم یک بازیگر زن هلندی به نام مارین ون هولک هم دارد که چند سالی است به واسطه ی فعالیت های تئاتری اش در ایران زندگی می کند.

در خلاصه ی داستان این سریال آمده: ناصرالدین شاه ملقب به قبله عالم در آرزوی دست یافتن به اکسیر آب حیات است. اکسیر توسط طبیب مخصوص تهیه می‌ شود اما با نوشیدن آن حوادثی پدید می‌ آید که دستمایه ی سریال قبله عالم شده است.

پیش تر شباهت موضوع این سریال با دو مجموعه ی دیگر خبرساز شده بود. جیران به کارگردانی حسن فتحی و آهوی من مارال به کارگردانی مهرداد غفارزاده، دو سریال در دست تولید دیگر شبکه نمایش خانگی هستند که در آن ها نیز به زندگی ناصرالدین شاه پرداخته شده؛ در اولی بهرام رادان و در دومی حسن معجونی نقش این پادشاه قاجار را ایفا کرده است. با این حال گفته شده در هر یک از این مجموعه ها به مقاطع و ابعاد مختلفی از زندگی چهارمین شاه دودمان قاجار پرداخته شده است.

فیلمبرداری سریال قبله عالم در اسفند ۹۹ در شهر تاریخی کاشان آغاز شد و ضبط قسمت های باقیمانده ی آن کماکان در تهران ادامه دارد.

سریال قبله عالم هر هفته روز یکشنبه به طور اختصاصی از پلتفرم فیلیمو پخش می شود و صفحه ی رسمی آن در اینستاگرام از طریق این لینک در دسترس است.

قبله عالم دومین تجربه حامد محمدی در عرصه ی سریال سازی است و تهیه کنندگی آن را پدر وی، منوچهر محمدی برعهده داشته که یکی از تهیه کنندگان پرکار سینمای ایران به شمار می رود.

حامد محمدی متولد سال ۵۸ در تهران و فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه تهران است.

محمدی فعالیت سینمایی خود را در سال ۸۷ با نویسندگی فیلم طلا و مس به کارگردانی همایون اسعدیان آغاز کرد، فیلمی که روایتگر فراز و فرودهای زندگی طلبه ای جوان و همسر بیمارش، با بازی بهروز شعیبی و نگار جواهریان بود. فیلمنامه ی طلا و مس در جشنواره فیلم فجر و در جشن سینمای ایران نامزد جایزه بهترین فیلمنامه شد و در جشن تصویر سال تندیس حافظ برای بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

فیلمنامه ی بعدی او به نام حوض نقاشی در سال ۹۱ به دست مازیار میری ساخته شد. این فیلم که درباره ی زندگی یک زوج معلول ذهنی با بازی شهاب حسینی و نگار جواهریان بود، موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران از جشنواره فیلم فجر شد.

فیلم سینمایی طلا و مس

فیلم سینمایی حوض نقاشی

محمدی در سال ۹۲ اولین فیلم سینمایی خود به نام فرشته‌ ها با هم می‌ آیند را کارگردانی کرد که جواد عزتی و نازنین بیاتی نقش های اصلی آن را برعهده داشتند. این فیلم همچون طلا و مس، داستان زندگی مشترک یک روحانی جوان و همسرش را روایت می کرد که صاحب سه دختر سه قلو شدند.

اثر بعدی حامد محمدی یک فیلم کمدی به نام اکسیدان بود که در سال ۹۵ ساخته شد و نقش های اصلی آن برعهده ی جواد عزتی و امیر جعفری بود. این فیلم درباره ی مردی (با بازی عزتی) بود که به دنبال راهی برای گرفتن ویزای یک کشور اروپایی می گردد تا بتواند نامزد ترک وطن کرده ی خود را پیدا کند. فیلم اکسیدان به دلیل شوخی با دین مسیحیت و پرداختن به موضوع ترنس‌ ها و همجنس‌ گرایان در زمان اکران خود دچار حاشیه شد و جمعی از نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌ ای به وزیر وقت ارشاد خواستار توقف نمایش آن شدند.

فیلم سینمایی فرشته ها با هم می آیند

فیلم سینمایی اکسیدان

محمدی برای نقش های اصلی فیلم بعدی خود به نام چهار انگشت که در سال ۹۶ ساخته شد هم به سراغ جواد عزتی و امیر جعفری رفت. این فیلم هم که در ژانر کمدی بود داستان مردی متصل به بدنه حاکمیت (با بازی جعفری) را روایت می کرد که با همراهی مدیر برنامه خود (با بازی عزتی) به بهانه ی سفر مکه، راهی تایلند می شود.

آخرین اثر سینمایی حامد محمدی فیلمی کمدی به نام چپ راست است که در سال ۹۸ با نقش آفرینی چهره های مشهوری همچون ویشکا آسایش، رامبد جوان، پیمان قاسمخانی، سارا بهرامی و سروش صحت ساخته شد. این فیلم به دلیل شیوع کرونا هنوز اکران نشده است.

محمدی هر چهار اثر سینمایی اش را با فیلمنامه ای از خود ساخته است.

او در سال ۹۴ نیز یک سریال تلویزیونی به نام زعفرانی را کارگردانی کرد که در نوروز ۹۵ از شبکه دو سیما پخش شد و مهدی هاشمی، ستاره اسکندری، مهران احمدی، نرگس محمدی، هادی کاظمی و حدیث میرامینی بازیگران اصلی آن بودند. محمدی فیلمنامه ی این سریال را هم با همکاری دو نویسنده ی دیگر نوشته بود.

تهیه کننده ی تمامی آثار سینمایی حامد محمدی، پدر وی، منوچهر محمدی بوده است.

فیلم سینمایی چهار انگشت

فیلم سینمایی چپ راست

سریال زعفرانی

منبع