گراتن مرغ و بادمجان

یک سینه مرغ را بپزید و آن را ریز کنید، کمی پیازداغ درست کنید و مرغ را با ادویه و مقداری فلفل دلمه و رب گوجه در آن تفت دهید. مقداری از آب مرغ را روی این مخلوط بریزید تا بجوشد و غلیظ شود. در ظرف دیگری بادمجان‌ها را راه راه یا حلقه‌ای برش بزنید. روی آن کمی ماست بمالید و در روغن بسیار کمی تفت بدهید. همین‌که روی بادمجان‌ها طلایی شود، کافی است. اضافه کردن ماست هم برای جذب کمتر روغن به‌وسیله بادمجان است. سپس کف یک ظرف پیرکس یا ماهیتابه را چرب کنید، روی آن مقداری آرد سوخاری بریزید و سپس یک لایه بادمجان، یک لایه مرغ و یک لایه سس سفید بریزید. یک‌بار دیگر این کار را (با حذف آرد سوخاری) تکرار کنید و در پایان روی موادتان کمی پنیر پیتزا رنده شده بریزید. بهتر است ظرف‌ها را داخل فر بگذارید وگرنه آن را روی گاز طبخ کنید.

سوفله گوشت

یک لیوان گوشت چرخ شده را با یک پیاز بزرگ و نمک و ادویه تفت بدهید و بگذارید خنک شود. سپس به آن، یک و نیم لیوان گل‌کلم ریز شده و دو زرده تخم مرغ اضافه کنید. سفیده‌ها را در ظرف دیگری آن‌قدر هم بزنید تا حسابی پف کند و سپس همراه با سس سفید به مخلوط گوشت اضافه کنید. مقداری از سس سفید را برای روی کار کنار بگذارید و سپس کف ظرف را چرب کنید، آرد سوخاری بریزید، همه مواد را داخل آن بریزید و برای لایه آخر سس سفید باقیمانده و پنیر کمی بریزید. این غذا را حتماً ۲۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه درست کنید؛ و بلافاصله آن را سرو کنید چون پف آن می‌خوابد.

سس به شامل چگونه درست می‌شود؟

سس سفید یا سس به شامل شبیه نوعی فرنی است؛ اما شکر ندارد. کافی است یک سوم پیمانه آرد را در ۵۰ گرم کره تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و سپس مقداری نمک و ادویه به آن اضافه کنید. ادویه را به دلخواه خودتان انتخاب کنید اما می‌توانید از پودر سیر، پودر پیاز، زنجفیل، مقداری آویشن و فلفل سیاه استفاده کنید. سپس سه پیمانه شیر به این مواد اضافه کنید و آن‌قدر مایع را هم بزنید تا گلوله‌ای در آن پیدا نشود و هم غلیظ شود.

این مطلب اولین بار در ماهنامه پیام زن منتشر شده است.