سریال زخم کاری ، اولین تجربه ی محمد حسین مهدویان در عرصه ی سریال سازی، در مدت کمی که از آغاز پخش آن در شبکه نمایش خانگی می گذرد بسیار خبرساز شده است.

پخش زخم کاری با سر و صدای زیادی آغاز شد و بسیاری از همان قسمت ابتدایی به تمجید از این سریال پرداختند، موضوعی که البته مخالفانی هم داشته و آن ها اثر جدید مهدویان را درخور این تحسین ها ندانسته اند. در این میان اخباری مثل رکوردشکنی زخم کاری در میزان تماشاچی یا رونق بخشی به فروش کتابی که سریال از آن اقتباس شده هم منتشر شد که البته با ابهاماتی همراه بود. استوری کنایه آمیز نوید محمدزاده هم که به نظر می آمد اشاره ای به تعریف و تمجیدهای پیاپی این روزها از زخم کاری و بازیگرانش باشد دور جدیدی از جنجال ها را برای این سریال رقم زد. مصرف زیاد سیگار در زخم کاری نیز از سوی برخی مورد انتقاد قرار گرفت. و حالا در تازه ترین اتفاق، سانسور بخش هایی از سریال اعتراض محمد حسین مهدویان را به دنبال داشته است.

مهدویان در پی حذف بخش هایی از قسمت ششم سریالش، در قالب یادداشتی از عملکرد نظارتی ساترا ، سازمان وابسته به صدا و سیما ، در این حوزه انتقاد کرد و در ابتدای یادداشت خود نوشت که اگر ممیزی‌ ها ادامه پیدا کند از انتشار سریال معذور است.

این کارگردان در ادامه ی یادداشت خود خطاب به برخی مدیران تصمیم‌ گیرنده در امر پخش سریال‌ های شبکه نمایش خانگی که زیرمجموعه ی صدا و سیما محسوب می‌ شوند، عنوان کرده: «شما در کدام جامعه زندگی می‌کنید و برای کدام مردم نسخه می‌پیچید؟ اصلا جامعه و مردم را کنار بگذارید. آیا فرزندان خود را هم نمی‌بینید؟ نمی‌دانم خبر دارید یا مثل همیشه در خواب خوش بی‌خبری سیر می‌کنید. شنیده‌اید که چند پلتفرم بزرگ بین‌المللی ازجمله نتفلیکس برای سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و ایده‌های فیلمسازان ایرانی ابراز تمایل کرده‌اند؟ تردید نکنید که به‌زودی زود پلتفرم‌های خارجی، مقصد هنرمندان خلاق ایرانی خواهند شد و نخبه‌های فرهنگی ما هم مثل نخبه‌های علمی و اقتصادی عرصه را خالی خواهند کرد.»

وی در پایان یادداشت خود آورده است: «به خدا که شما نه از ما مسلمان‌تر هستید و نه برای مردم و جامعه‌مان دلسوزتر. نمی‌دانم به چه معتقدید، اما به همان چیز قسم‌تان می‌دهم که لااقل برای مدت کوتاهی دست‌تان را بردارید و بگذارید کمی نفس بکشیم. شاید بتوانیم در این روزگار دشوار، به اندازه یک‌سریال، یک فیلم یا یک موسیقی زیبا برای دقایقی هم که شده مردم‌مان را به خوشی در آغوش بگیریم و شعله امید را در دل جوانان این خاک زنده نگه داریم.»

معاون ساترا به نمایندگی از این سازمان در پاسخ به اعتراض مهدویان اعلام کرد نهاد مذکور هم پلتفرم داخلی را حمایت می‌کند و هم دیده‌بان چارچوب‌های فرهنگی کشور است و انجام این اصلاحات را بخشی از رویکرد حرفه‌ای این سازمان عنوان کرد.

با این حال گله و شکایت محمدحسین مهدویان از سانسورهای سریالش، به عنوان فیلمسازی برآمده از سازمان اوج که همواره به برخورداری از حمایت های دولتی هم متهم شده، انتقادات زیادی را به دنبال داشته است.

اما ماجرای سکانسی که به اعتراض مهدویان منجر شد چه بود؟

در قسمت ششم سریال اشاره ای ضمنی به رابطه ی نامشروع دو تن از شخصیت های سریال با بازی جواد عزتی و هانیه توسلی شد و به نظر می رسد ممیزی رخ داده مربوط به این ماجرا باشد.

هانیه توسلی چند روز قبل پس از انتشار قسمت ششم زخم کاری، تصویری از یک سکانس حذف شده ی سریال را در اینستاگرام خود منتشر و اشاره ای ضمنی به سانسور این بخش کرد.

منبع