سینما امکان سفر به میلیون‌ها دنیای موازی را برای ما فراهم می‌کند  اما فقط بازیگران نیستند که ما را در این دنیای رنگارنگ و عجیب همراهی می‌کنند بلکه لباس‌ها، وسایل صحنه و لوکیشن های فیلم‌برداری همه و همه از عواملی هستند که نقش مهمی در یک سفر سینمایی دارند.

گاهی انتخاب هوشمندانه اکسسوری و لباس، یک فیلم معمولی را در گیشه به جایگاه یک بلاک باستر می‌رساند و گاهی هم کج‌سلیقگی طراح صحنه و لباس جذابیت‌های فیلم‌های خوب را کم می‌کند. در بسیاری از موارد وسایل صحنه پس از پایان فیلم‌برداری به حیاتشان ادامه می‌دهند و هویت مستقلی پیدا می‌کنند و مخاطبانی که حتی یک دقیقه از فیلم را هم تماشا نکردند آن‌ها را به خوبی می‌شناسند.

در ادامه نگاهی داریم به ۲۵ وسیله‌ی صحنه‌ی ماندگار در فیلم‌های سینمایی و البته محل نگهداری فعلی آن‌ها؛ بنابراین اگر هنوز هم «جعبه‌ی شکلات» فارست گامپ، «ستاره‌ی مرگ» جنگ ستارگان و «حلقه‌ی معروف» ارباب حلقه‌ها را به خاطر دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

۲۵- HAL-9000

HAL-9000
  • نام فیلم: ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (۲۰۰۱: A Space Odyssey)
  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • سال انتشار: ۱۹۶۸

۲۰۰۱: ادیسه فضایی از پیشروترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه‌ی ۶۰ میلادی بود. البته در ابتدا با واکنش‌های عمدتا منفی مواجه شد اما کم‌کم طرفداران خاص خودش را پیدا کرد و یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما لقب گرفت. داستان فیلم در چهار پرده روایت می‌شود. در بخش سوم با یک کامپیوتر پیشرفته به نام  HAL-9000 آشنا می‌شویم که مدیریت یک سفینه‌ی فضایی را بر عهده دارد و تنها او است که زیر و بم ماموریت را می‌داند. این هوش مصنوعی کم‌کم خطرناک می‌شود، علیه خدمه‌ی سفینه شورش می‌کند و تا جان تک‌تک آن‌ها را نگیرد ول کن ماجرا نیست.

پیتر جکسون کارگردان سه‌گانه‌ی محبوبِ ارباب حلقه‌ها در حال حاضر مالک HAL-9000 است. او علاقه‌ی زیادی به وسایل صحنه‌ی فیلم‌های سینمایی دارد و خیلی از لوازم معروف را می‌توان در کلکسیون شخصی او پیدا کرد. آدام سویج طراح جلوه‌های ویژه در برنامه‌ای به نام «افسانه زدایان» (Mythbuster) برای نخستین بار از HAL-9000 جکسون رونمایی و ابعاد مختلف این وسیله ماندگار و جذاب را بررسی کرد.

۲۴- آباژور

آباژور
  • نام فیلم: داستان کریسمس (A Christmas Story)
  • کارگردان: باب کلارک
  • سال انتشار: ۱۹۸۹

داستان کریسمس یکی از معروف‌ترین فیلم‌هایی است که در حال و هوای کریسمس ساخته شه و ماجرای پسربچه‌ای را روایت می‌کند که علیرغم مخالفت‌های والدینش و البته بابانوئل، اصرار دارد یک تفنگ بادی هدیه بگیرد.

اما اگر تصور می‌کنید که تفنگ بادی وسیله‌ی صحنه‌ی ماندگار این فیلم است باید بگوییم سخت در اشتباهید. در بخش‌هایی از فیلم از آباژورهایی استفاده شد که طراحی بصری آن‌ها به‌اندازه‌ای جالب بود که خیلی زود مورد توجه مخاطبان و البته طراحان داخلی قرار گرفت.

اما بشنوید از سرنوشت این آباژور معروف؛ روبن فرید طراح صحنه‌ی داستان کریسمس می‌گوید که هر سه آباژور در جا به جایی‌های صحنه‌ی فیلم‌برداری شکستند. البته بعدا چراغ‌های زیادی با الهام از آن وارد بازار شد. وب سایت آمازون در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد تعداد آباژورهایی که در کریسمس آن سال خریداری شد به‌اندازه‌ای بود که اگر روی هم قرار می‌گرفتند، اورست را هم فتح می‌کردند!

۲۳- کارت ویزیت پل آلن

کارت ویزیت پل آلن
  • نام فیلم: روانی آمریکایی (American Psycho)
  • کارگردان: ماری هرون
  • سال انتشار: ۲۰۰۰

روانی آمریکایی یک فیلم ترسناک و دلهره‌آور است که چگالی صحنه‌های خشونت‌آمیز و خونریزی در آن به‌اندازه‌ای است که تماشایش تحمل زیادی می‌طلبد و به مخاطبانی باروحیه‌ی حساس اصلا توصیه نمی‌شود. کریستین بیل با ایفای نقش قاتل روانی به نام پاتریک بیتمن، خطر بزرگی را قبول کرد و اگر نتیجه چیزی به جز فیلم حاضر بود، زندگی حرفه او برای همیشه نابود می‌شد اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و شاهد نقش‌آفرینی‌های بی‌نظیر دیگری از بیل بودیم.

پاتریک بیتمن جوانی خوش‌قیافه، مودب و باهوش است که در وال‌استریت کار می‌کند اما در پس زندگی به ظاهر جذابش، منجلابی از خشونت و فساد پنهان شده؛ مرد جوان قصه‌ی ما یک قاتل سریالی وحشی است که به تجاوز و اعمال خشونت‌بار علاقه‌ی ویژه‌ای دارد.

در یکی از سکانس‌های روانی آمریکایی پاتریک و همکارانش در مورد کیفیت کارت‌های ویزیتشان فخر می‌فروشند. در نهایت همه متفق‌القول می‌شوند که کیفیت و طراحی کارت ویزیت پل آلن (جرد لتو) از همه بهتر است. این کارت بعدها به یکی از معروف‌ترین وسایل صحنه‌ی فیلم تبدیل و در یک حراجی در سال ۲۰۱۵ به همراه سایر کارت‌ها به مبلغ ۴۰۰۰ دلار فروخته شد و حالا در یک مجموعه‌ی خصوصی نگهداری می‌شود.

۲۲- هاور برد

هاور برد
  • نام فیلم: بازگشت به آینده قسمت دوم (Back to the Future Part II)
  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • سال انتشار: ۱۹۸۹

رابرت زمکیس با سه‌گانه‌ی بازگشت به آینده موضوع سفر در زمان را دستمایه‌ی فیلم‌های علمی تخیلی قرار داد که اتفاقا میان نوجوان‌ها بسیار معروف شد. در قسمت اول پسر نوجوانی به نام مارتی مک فلای به گذشته سفر می‌کند. در قسمت دوم او سفری به آینده دارد تا آینده‌ی شوم فرزندش را تغییر دهد.

مارتی مک فلای در این فیلم یک هاور برد (نوعی اسکوتر برقی) داشت که در آن دوران بین طرفداران نوجوان بسیار معروف شد و البته از آنجایی که این وسیله مثل الان در دسترس همه‌ی اقشار نبود، حسرت داشتنش به دل خیلی‌ها ماند. هاور بردِ بازگشت به آینده در یک حراجی در سال ۲۰۱۸ به قیمت ۴۲۵۰۰ دلار فروخته شد.

۲۱- ویلسون

ویلسون
  • نام فیلم: دورافتاده (Cast Away)
  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • سال انتشار: ۲۰۰۰

تام هنکس برای ایفای نقش چاک نولاند در فیلم دورافتاده نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. جالب است بدانید او برای نزدیک شدن به این شخصیت بیش از ۲۵ کیلوگرم وزن کم کرد! چاک نولاند یک تحلیلگر شرکت پستی فدکس است که برای حل مشکلات بهره‌وری به کشورهای مختلف سفر می‌کند. تا اینکه هواپیمایش در یک جزیره متروک سقوط می‌کند و او مجبور می‌شود در این ناکجاآباد ۴ سال زندگی کند.

تام هنکس در بیش‌تر سکانس‌ها یک تنه بار فیلم را بر دوش می‌کشد و تصویر تاثیرگذاری از مردی که برای نجات زندگی‌اش تلاش می‌کند را ارائه می‌دهد. اما در بعضی لحظات یک توپ هم حضور دارد که کم‌کم برای او جنبه‌ی انسان گونه پیدا می‌کند و به یک دوست وفادار برای پر کردن تنهایی‌هایش تبدیل می‌شود. ویلسون در حقیقت یک توپ والیبال است که چاک با دست خونی چهره‌ای برایش طراحی کرده و در تمام مدت حضورش در جزیره با او درد و دل می‌کند.

ظاهرا در طول فیلم‌برداری دور افتاده، چند توپ خونی طراحی شده بودند که در تمرین‌ها استفاده می‌شدند اما توپ اصلی بعد از پایان فیلم‌برداری توسط کن می مدیرعامل اسبق فدکس به مبلغ ۱۸۵۰۰ دلار خریداری شد.

۲۰- ضبط صوت

ضبط صوت
  • نام فیلم: کار درست را بکن (Do the Right Thing)
  • کارگردان: اسپایک لی
  • سال انتشار: ۱۹۸۹

اسپایک لی به ساخت فیلم‌های ضد نژاد پرستی معروف است و کار درست را بکن یکی از معروف‌ترین آن‌ها است که البته با نظرات به شدت متفاوتی از سوی مخاطبان و منتقدان رو به رو شد.

ماجرای کار درست را بکن در یک روز گرم تابستانی و در یکی از محله‌های آمریکا اتفاق می‌افتد. تنش‌های نژادی میان یکی از بومیان سیاه‌پوست و صاحبان یک پیتزا فروشی به‌اندازه‌ای بالا می‌گیرد که منجر به شورش و دعوای نژادی تمام عیار می‌شود.

در سکانس‌های مختلفی از فیلم کار درست را بکن یک ضبط صوت قابل حمل وجود دارد که معمولا از آن ترانه‌های مختلفی پخش می‌شود. این ضبط خیلی زود به یکی از ماندگارترین وسایل صحنه‌ی فیلم‌های سینمایی تبدیل شد و در حال حاضر در موزه‌ی تاریخ و فرهنگ آفریقایی- آمریکایی مؤسسه اسمیتسونین نگهداری می‌شود.

۱۹- ساعت زنگ‌دار

ساعت زنگ‌دار
  • نام فیلم: روز موش خرما (Groundhog Day)
  • کارگردان: هارولد رامیس
  • سال انتشار: ۱۹۹۳

روز موش خرما از جمله اولین فیلم‌های کمدی با مضمون گیر افتادن در یک حلقه‌ی زمانی است و بعدها آثار زیادی با الهام از آن ساخته شد که از نمونه‌های اخیر آن می‌توان به «نقشه‌ی چیزهای بی‌نقص کوچک» (The Map of Tiny Perfect Things) اشاره کرد.

فیل کانور (با بازی بیل مورای) یک گزارشگر هواشناسی بد اخلاق است که به همراه گروهش برای تهیه‌ی گزارشی از روز دوم فوریه که به روز موش خرما معروف است، به شهر کوچکی سفر می‌کند. اما در کمال ناباوری در یک حلقه‌ی زمانی گیر می‌افتد و این روز بارها و بارها تکرار می‌شود.

هارولد رامیس برای نشان دادن تکرار زمان از یک ساعت زنگ‌دار کمک گرفت. از آنجایی که فیل کانور بعد از اینکه متوجه می‌شد دوم فوریه دوباره تکرار شده ساعت را می‌شکست، در طول فیلم‌برداری از دو ساعت زنگ‌دار واقعی و بیش از ۱۲ ماکت استفاده شد. البته با توجه به خرد و خاکشیر شدن ساعت‌ها احتمالا هیچ کدام سالم نیستند و اطلاع دقیقی از سرنوشت آن‌ها در دست نیست.

۱۸- دنیای جادوگری هری پاتر

دنیای جادوگری هری پاتر
  • نام فیلم: مجموعه فیلم‌های هری پاتر (Harry Potter)
  • کارگردان‌ها: کریس کلمبوس، آلفونسو کوارون، مایک نیوول، دیوید یتس
  • سال انتشار: ۲۰۰۱- ۲۰۱۱

هری پاتر اثر جاودان جی کی رولینگ از برترین مجموعه داستان‌های علمی تخیلی است و بدون شک بسیاری از ما در دوران نوجوانی طرفدار پروپاقرص این دنیای جادویی بودیم و آرزو می‌کردیم در کوچه پس کوچه‌های اعجاب‌انگیز داستان‌های هری پاتر قدم بزنیم.

کتاب‌های جی کی رولینگ به‌اندازه‌ای پرطرفدار شد که ۸ فیلم سینمایی بر اساس آن ساخته و بازیگران نوجوان آن از دنیل ردکلیف تا اما واتسون شهرت جهانی پیدا کردند. جالب است بدانید بیش‌تر لوکیشن های این مجموعه‌ی معروف در استودیو برادران وارنر ساخته و در حال حاضر هم به یک مکان تفریحی تبدیل شده است.

تور استودیوی برادران وارنر در حومه لندن قرار دارد و اگر از طرفداران پروپاقرص هری پاتر باشید احتمالا از قدم زدن در این دنیای شگفت‌انگیز و البته خوردن بستنی کره‌ای حسابی لذت خواهید برد.

۱۷- ماکت کوسه

ماکت کوسه
  • نام فیلم: آرواره‌ها (Jaws)
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • سال انتشار: ۱۹۷۵

استیون اسپیلبرگ با ساخت آرواره‌ها به شهرت جهانی رسید. فیلم اولین بلاک باستر دنیا است و استقبال از آن به‌اندازه‌ای بود که جزو ده اثر پرفروش تاریخ سینما است. داستان در شهر ساحلی کوچکی می‌گذرد و کوسه‌ی سفید بزرگی با حمله به شهروندان ساحل را ناامن کرده است. کوسه‌ی آرواره‌ها و حملات برق‌آسا و وحشیانه‌اش به‌اندازه‌ای دلهره‌آور است که اگر حتی یک بار هم به تماشای فیلم نشسته باشید احتمالا برای شنا کردن در آب‌های آزاد دچار تردید می‌شوید!

برای فیلم‌برداری آواره‌ها از چهار ماکت غول‌پیکر فایبرگلاس استفاده شد که سه تایشان در طول فیلم‌برداری از بین رفت  اما یکی از ماکت‌ها سرنوشت جالبی دارد؛ تا سال ۱۹۰۰ در استودیو یونیورسال در هالیوود نگهداری و سپس به یک سمساری در کالیفرنیا منتقل شد. خوشبختانه از میان خرت و پرت‌های دیگر جان سالم به در برد و حالا به عنوان یکی از مطرح‌ترین وسایل فیلم‌های سینمایی در موزه آکادمی تصاویر متحرک لس‌آنجلس نگهداری می‌شود.

۱۶- بازی رومیزی جومانجی

بازی رومیزی جومانجی
  • نام فیلم: جومانجی (Jumanji)
  • کارگردان: جو جانستون
  • سال انتشار: ۱۹۹۵

بدون شک بازی رومیزی جومانجی یکی از معروف‌ترین وسایل صحنه فیلم‌های علمی تخیلی و دنیای عجیب و غریب آن آرزوی بسیاری از کودکان و نوجوانان است. استقبال از جومانجی به‌اندازه‌ای بود که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ فیلم‌های «جومانجی: به جنگل خوش‌آمدید» (Jumanji: Welcome to the Jungle) و «جومانجی: مرحله‌ی بعد» (Jumanji: The Next Level) با بازی دواین جانسون به عنوان دنباله‌های مستقل راهی سینماها شدند.

ماجرا درباره بچه‌هایی است که یک بازی رومیزی به نام جومانجی را در یک خانه‌ی متروک پیدا می‌کنند و مشغول می‌شوند؛ فارغ از اینکه با یک بازی فکری معمولی طرف نیستند و به دنیایی عجیب و خطرناک وارد شدند.

برای فیلم‌برداری در مجموع ۳ بازی رومیزی طراحی شد که از میان آن‌ها ۲ بازی در مجموعه‌های خصوصی به حیاتشان ادامه می‌دهند؛ یکی در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۶۰۸۰۰ دلار در eBay فروخته شد و بازی دیگر که سبک‌تر و انعطاف‌پذیرتر بود و برای صحنه‌های اکشن طراحی شده بود در حراجی دیگری به فروش رفت.قوانین بازی روی هر دو نسخه نوشته شده و به شرح زیر بود:

«جومانجی یک بازی برای افرادی است که می‌خواهند دنیایشان را ترک کنند. بازیکنان تاس می‌ریزند و مهره‌هایشان را حرکت می‌دهند. اولین بازیکنی که به خط پایان برسد، برنده است. ماجراجویان مراقب باشند: بازی را شروع نکنید مگر اینکه تصمیم دارید بازی را به پایان برسانید. عواقب بازی فقط وقتی ناپدید می‌شود که به خط پایان برسید و نام جومانجی را صدا کنید».

۱۵- ماشین زولتار

ماشین زولتار
  • نام فیلم: بزرگ (Big)
  • کارگردان: پنی مارشال
  • سال انتشار: ۱۹۸۸

پسربچه‌ای به نام جاش بسکین از یک ماشین جادویی به نام زولتار می‌خواهد که او را بزرگ کند اما بزرگ شدن خیلی هم ساده نیست و باید با عواقب این تصمیم کنار بیاید. تام هنکس جوان ایفاگر نقش بزرگ‌سالی جاش است.

زولتار در واقع یک ماشین پیشگو با یک عروسک سخنگو است که با سکه کار می‌کند. بعد از انتشار فیلمِ بزرگ، این ماشین به یکی از معروف‌ترین وسایل صحنه‌ی فیلم‌های سینمایی تبدیل و نمونه‌های زیادی از آن ساخته شد. زولتار در سال ۲۰۱۴ به مبلغ تقریبی ۸۵۰۰ دلار به فروش رفت و با توجه به جایگاهش در تاریخ سینما، رقم دندان‌گیری نیست!

۱۴- ناوگان اتومبیل جو جاویدان

ناوگان اتومبیل جو جاویدان
  • نام فیلم: مکس دیوانه: جاده‌ی خشم (Mad Max: Fury Road)
  • کارگردان: جرج میلر
  • سال انتشار: ۲۰۱۵

این فیلم چهارمین قسمت از مجموعه فیلم‌های مکس دیوانه است که با وقفه‌ای طولانی ساخته شده است و به نوعی بازسازی قسمت اول آن به حساب می‌آید. تام هاردی در مکس دیوانه: جاده‌ی خشم، ایفاگر نقش مکس است و در کنار او بازیگران مطرحی مثل شارلیز ترون، نیکولاس هولت، رزی هانتینگتون وایتلی، رایلی کیئو هم حضور دارند.

این فیلم بر خلاف پیش‌بینی‌ها در گیشه با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه نشد اما از سوی منتقدان نظرات مثبتی دریافت کرد و یکی از بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ سینما لقب گرفت. صحنه‌های تعقیب و گریز در مکس دیوانه: جاده‌ی خشم به‌اندازه‌ای تماشایی و جذاب از آب درآمده که می‌توانید بارها و بارها به تماشای آن‌ها بنشینید و هر بار از شدت هیجان ضربان تند قلبتان را احساس کنید.

ماجرا درباره‌ی شخصیتی به نام مکس (تام هاردی) است که به نیروهای ایمپریتر فیوروسا (شارلیز ترون) می‌پیوندد تا افراد و همسران ابر شروری ملقب به جو جاویدان را فراری دهد.

مکس دیوانه: جاده‌ی خشم یک فیلم اکشنِ پسارستاخیزی است که تعقیب و گریزها با اتومبیل در آن حرف اول را می‌زند. اتومبیل‌هایی که در این فیلم استفاده شدند و بیش‌ترشان به ناوگان ماشینی جو جاویدان تعلق داشت بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ عدد بودند که بالغ‌بر ۸۰ اتومبیل در جریان فیلم‌برداری کاملا نابود شدند.

بقایای این خودروهای عجیب و غریب که کاملا واقعی بودند و برای ساختشان هزینه‌ی هنگفتی صرف شد به استرالیا، نامبیا و آفریقای جنوبی منتقل شدند تا از فلزات به جای مانده استفاده شود. اتومبیل‌های سالم هم که از وسایل صحنه‌ی ماندگار این فیلم سینمایی به حساب می‌آیند به افراد مختلف هدیه شد و در حال حاضر در مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شوند.

۱۳- جعبه شکلات

جعبه شکلات
  • نام فیلم: فارست گامپ (Forrest Gump)
  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • سال ساخت: ۱۹۹۴

فارست گامپ یکی از تماشایی‌ترین فیلم‌های ساخته شده درباره‌ی جنگ ویتنام است که تصویر تاثیرگذار و متفاوتی از این واقعه ارائه می‌دهد. تام هنکس به خاطر ایفای نقش فارست برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد اما موفقیت‌های فیلم به همین جا محدود نمی‌شود و فارست گامپ ۵ اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی، بهترین تدوین و بهترین جلوه‌های تصویری را هم از آن خود کرد.

فارست گامپ پسری است که نسبت به هم‌سالانش ضریب هوشی پایین‌تری دارد و تنها راه ارتباطی‌اش با دنیا مادرش است که حوادث اطراف را به زبان ساده برای او توضیح می‌دهد. تا اینکه با دختری به نام جنی دوست می‌شود و کم‌کم استعدادهای تازه‌ای را در خودش کشف می‌کند.

اما لقب یکی از نمادین‌ترین وسایل صحنه تعلق می‌گیرد به یک جعبه شکلات سفید که وقتی فارست داستان زندگی‌اش را تعریف می‌کند در دست دارد. دیالوگ «مامان همیشه می‌گفت زندگی مانند یک جعبه شکلات است. شما هرگز نمی دونید چه چیزی اتفاق خواهد افتاد» دقیقا به همین جعبه شکلات اشاره دارد و رتبه‌ی چهلم در میان صد دیالوگ برتر بنیاد فیلم آمریکا را به دست آورد.

اما بشنوید از سرنوشت این وسیله‌ی ماندگار؛ در حراج کریستی سال ۱۹۹۹ به مبلغ ۶۰۰۰ دلار فروخته شد و در حال حاضر در یک مجموعه‌ی خصوصی نگهداری می‌شود.

۱۲- شلاقِ ایندیانا جونز

شلاقِ ایندیانا جونز
  • نام فیلم: مهاجمان صندوق گمشده (Raiders of the Lost Ark)
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • سال انتشار: ۱۹۸۱

مهاجمان صندوق قسمت اول مجموعه فیلم‌های ایندیانا جونز است که ماجراهای یک باستان‌شناس جوان را دنبال می‌کند. در این قسمت ایندی باید در سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم صندوق عهد افسانه‌ای را پیدا کند تا به دست نازی‌ها نیفتد.

هریسون فورد به‌واسطه‌ی ایفای نقش ایندیانا جونز در این مجموعه فیلم به شهرت جهانی رسید. یکی از وسایل صحنه معروف مهاجمان صندوق گمشده، شلاق بلندی است که شخصیت ایندی در موارد مختلفی از آن استفاده می‌کرد. جالب است بدانید برای سه فیلم اول در مجموع ۳۰ شلاق طراحی شد اما تنها یکی از شلاق‌ها با طول ۱۲ فوت سالم ماند و در یک حراجی به مبلغ ۷۰۰۰۰ دلار فروخته شد.

۱۱- الماس قلب اقیانوس

الماس قلب اقیانوس
  • نام فیلم: تایتانیک (Titanic)
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • سال انتشار: ۱۹۹۷

تایتانیک یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های عاشقانه‌ی دنیا نظر مثبت مخاطبان و منتقدان را به صورت توامان جلب کرد و برنده‌ی ۱۱ جایزه‌ی اسکار شد. فیلم سکوی پرتابی برای لئوناردو دی کاپریو جوان بود؛ به طوری که با وجود گذشت بیش از بیست سال هنوز هم جک یکی از معروف‌ترین نقش‌آفرینی‌های او است.

فیلم روایتگر داستان عاشقانه‌ی یک پسر فقیر (جک) و یک دختر ثروتمند در خلال ماجرای واقعی غرق شدن کشتی تایتانیک است. الماس قلب اقیانوس یکی از معروف‌ترین وسایل صحنه‌ی این فیلم سینمایی است. شایعات زیادی مبنی بر اصل بودن این الماس مطرح شد و بعضی از منابع ارزش آن را برابر با ۴۲۵ میلیون دلار تخمین زدند اما این الماس در حقیقت یک جواهر نیمه قیمتی است که از زیرکونیم و طلای سفید ساخته شده و قیمت آن ۱۱۰۰۰ دلار است.

این گردنبند در حال حاضر در بایگانی استودیوی سازنده نگهداری می‌شود. البته سلین دیون در موزیک ویدیوی معروف My Heart Will Go On از ماکت آن استفاده کرد که به ارزش ۱.۴ میلیون دلار فروخته شد و در یکی از موزه‌های انگلستان نگهداری می‌شود.

۱۰- عروسک بیلی

عروسک بیلی
  • نام فیلم: فرنچایز اره (Saw)
  • کارگردان‌ها: جیمز وان، لی ونل
  • سال انتشار: ۲۰۰۴- ۲۰۱۷

فرنچایز اره از وحشیانه‌ترین فیلم‌های ژانر اسلشر به حساب می‌آید که به دلیل چگالی بالای صحنه‌های خشونت‌آمیز و خونریزی‌های بی‌حد و حصر به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید. البته این فرنچایز طرفداران پر و پا قرصی هم دارد که تماشای اره را با هیچ فیلم ترسناک دیگری در دنیا عوض نمی‌کنند.

ماجرا درباره قاتل روانی و بی‌رحمی به نام جیگساو است که در هر قسمت قربانی‌هایش را مجبور می‌کند برای فرار از یک تله‌ی مرگبار، خودشان را ذره‌ذره نابود کنند. جیگساو پیغام‌هایش را از طریق عروسک ترسناکی به نام بیلی به قربانیانش می‌رساند. بیلی در هر هفت قسمت این فرنچایز حضور دارد و از ترسناک‌ترین عروسک‌های دنیا و معروف‌ترین وسایل صحنه‌ی فیلم‌های سینمایی به حساب می‌آید که حضورش در صفحه‌ی نمایش نویددهنده‌ی اتفاقی شوم است.

عروسک بیلی که در دو قسمت اول حضور داشت از خمیر کاغذی، گل رس و توپ پینگ پنگ ساخته شده. نمونه‌ی اول بیلی آن‌قدر شکننده بود که احتمالا در همان دوران کاملا نابود شد و اگر هم جان سالم به در برده باشد باید میان وسایل شخصی جیمز وان و لی ونل کارگردان‌های فیلم به دنبال آن گشت.

۹- ستاره‌ی مرگ

ستاره‌ی مرگ
  • نام فیلم: جنگ ستارگان (Star Wars)
  • کارگردان: جورج لوکاس
  • سال انتشار: ۱۹۷۷

فرنچایز جنگ ستارگان دیگر نیازی به معرفی ندارد و حتی اگر طرفدار پر و پا قرص لوک اسکای واکر و بیبی یودا نباشید، نام فیلم‌های پرفروش آن را شنیدید. مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان در یک جهان خیالی می‌گذرد و روایتگر درگیری و نزاع‌های نیروهای بین کهکشانی است.

علیرغم محبوبیت این فرنچایز و وسایل صحنه‌ی نمادینی که در بسیاری از اپیزودهای آن استفاده شده، سازندگان جنگ ستارگان آن‌طور که باید و شاید از آن‌ها محافظت نکردند و بسیاری از نمادهای معروف جنگ ستارگان به مرور زمان از بین رفت. مثل ستاره‌ی مرگ سازه‌ای که در فیلم تعدادی ایستگاه فضایی کهکشانی بود.

بعد از پایان فیلم‌برداری «جنگ ستارگان: قسمت ۴ – امیدی تازه» (Star Wars: Episode IV – A New Hope) تهیه‌کنندگان از پرداخت اجاره‌بهای انبار نگه‌داری وسایل صحنه سر باز زدند در نتیجه صاحبان انبار همه‌ی آن‌ها را بیرون ریختند. خوشبختانه یک کارمند تیزبین متوجه ماکت ستاره‌ی مرگ شد و آن را برداشت. ماکت در طول سال‌ها بارها دست به دست شد تا اینکه بالاخره در منزل یک از طرفداران در سیاتل به نمایش درآمد.

۸- کارت شناسایی مک لووین

کارت شناسایی مک لووین
  • نام فیلم: خیلی بد (Superbad)
  • کارگردان: گرگ موتلا
  • سال ساخت: ۲۰۰۷

خیلی بد فیلم کمدی شوخ و شنگی است که با استقبال خوبی در گیشه مواجه شد و بیش از ۱۷۰ میلیون دلار فروخت، این در حالی بود که هزینه‌ی ساخت فیلم تنها ۲۰ میلیون دلار است.

سه پسر نوجوان که در آستانه‌ی ورود به کالج هستند، تصمیم می‌گیرند با شرکت در یک مهمانی برای اولین بار با جنس مخالف ارتباط برقرار کنند. در بخشی از فیلم بچه‌ها برای خرید نوشیدنی‌های الکلی از یک کارت شناسایی جعلی به نام شخصی به نام مک لووین استفاده می‌کنند. احتمالا حداقل ده کارت برای فیلم‌برداری چاپ شده بود اما یکی از آن‌ها در سال ۲۰۲۱ از وب سایت حراجی LiveAuctioneers سر درآورد و به یک مجموعه‌دار فروخته شد.

۷- سر اسب

سر اسب
  • نام فیلم: پدرخوانده (The Godfather)
  • کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا
  • سال ساخت: ۱۹۷۲

سه‌گانه‌ی پدرخوانده اثر جاویدان فرانسیس فورد کوپولا صحنه‌های ماندگار زیادی دارد اما بی‌شک یکی از آن‌ها در قسمت اول رقم می‌خورد، جایی که دون کورلوئه دستور می‌دهد سر اسبِ کارگردانی (جان مارلی) که از حضور پسرخوانده‌اش در فیلم سر باز زده را ببرند و نیمه شب در تختش قرار دهند.

روایت است که تمام تمرین‌ها با ماکت انجام شد اما در روز فیلم‌برداری از یک سر اسب واقعی استفاده شد و از آنجایی که جان مارلی از این تصمیم اطلاع نداشت واقعا تا سرحد مرگ ترسید!

این سر اسب یکی از مشهورترین وسایل صحنه‌ی سه‌گانه‌ی پدرخوانده به حساب می‌آید که از یک کارخانه‌ی تهیه‌ی غذای سگ در نیوجرسی تهیه و با یخ خشک به محل فیلم‌برداری فرستاده شد طبیعتا این سر بعد از فیلم‌برداری دور انداخته شد.

۶- حلقه

حلقه
  • نام فیلم: سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌ها (The Lord of the Rings trilogy)
  • کارگردان: پیتر جکسون
  • سال ساخت: ۲۰۰۱- ۲۰۰۳

پیتر جکسون با ساخت سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌ها بر اساس کتاب‌های معروف جی. آر. آر. تالکین، یکی از پرطرفدارترین مجموعه فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما را خلق کرد. حلقه‌ی یگانه یکی از معروف‌ترین وسایل سینمایی بود که در این سه‌گانه استفاده شد؛ حلقه‌ای که توسط ارباب تاریکی ساخته و صاحب آن می‌توانست بر سرزمین میانه فرمانروایی کند. همه‌ی حوادث ارباب حلقه‌ها به نوعی به این حلقه گره خورده بود.

اما بشنوید از سرنوشت این شی ماندگار؛ مجموعا ۱۰ حلقه برای فیلم‌برداری سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌ها ساخته شد. الیجا وود بازیگر نقش هابیتِ معروف  فرودو بگینز در مصاحبه‌ای با برنامه‌ای «کونان» (Conan‎) به این موضوع اشاره کرد که یکی از حلقه‌های اصلی به او هدیه داده شد تا زمان فیلم‌برداری بر همه فرمانروایی کند!

البته درباره‌ی سرنوشت ۹ حلقه‌ی دیگر اطلاعات دقیقی در دست نیست اما به احتمال زیاد یکی از آن‌ها در مجموعه‌ی شخصی پیتر جکسون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌داران وسایل صحنه‌ی هالیوود، وجود دارد.

۵- شاهین مالت

شاهین مالت
  • نام فیلم: شاهین مالت (The Maltese Falcon)
  • کارگردان: جان هیوستن
  • سال انتشار: ۱۹۴۱

شاهین مالت فیلم نوآر کارآگاهی با بازی به یادماندنی هامفری بوگارت روایتگر ماجرای کارآگاه خصوصی است که پرونده‌ای را دنبال می‌کند که در آن سه مجرم به دنبال تندیس گران‌قیمتی به نام شاهین مالت هستند. با این اوصاف بدیهی است که مجسمه‌ی این شاهین نه تنها یکی از ماندگارترین وسایل صحنه‌ی فیلم است بلکه در تاریخ سینما هم برای همیشه مانا شد.

مجسمه‌ی شاهین مالت پس از پایان فیلم‌برداری به سرنوشت عجیب و غریبی دچار شد.در سال ۲۰۱۳ یک مجسمه‌ی سربی که تصور می‌شد همان شاهین مالت واقعی است در یک حراجی به مبلغ ۴.۱ میلیون دلار به استیو وین صاحب هتل و کازینوی لاس‌وگاس فروخته شد. اما کمی بعد از حراجی افراد زیادی پیدا شدند که با مجسمه‌هایی از جنس پلاستیک و گچ ادعا می‌کردند شاهین مالت اصلی متعلق به آن‌ها است.

کارشناسان خبره‌ای در حال بررسی ادعاهای آن‌ها هستند و چند مورد هم تائید شده و هنوز مشخص نیست مجسمه‌ی اصلی کدام یک از آن‌ها است و چه جنسی دارد!

۴-صفحه‌ی شطرنج

صفحه‌ی شطرنج
  • نام فیلم: مُهر هفتم (The Seventh Seal)
  • کارگردان: اینگمار برگمان
  • سال انتشار: ۱۹۵۷

مهر هفتم روایت داستان فلسفی از رویارویی با مرگ و سوالاتی درباره چیستی زندگی است که اینگمار برگمان سوئدی را به یکی از مطرح‌ترین کارگردان‌های بین‌المللی تبدیل کرد. فیلم روایتگر داستان شوالیه‌ای است که پس از بازگشت از جنگ‌های صلیبی با مرگ در قالب شخصیتی انسان گونه با یک ماسک سفید، رو به رو می‌شود او برای به دست آوردن فرصت و تلاش برای یافتن سوالاتش در باب هستی، مرگ را به بازی شطرنج دعوت می‌کند.

صفحه‌ی شطرنجِ مهر هفتم به عنوان یکی از وسایل صحنه‌ی ماندگار تاریخ سینما از سال ۱۹۵۷ تا ۲۰۰۹ در منزل شخصی اینگمار برگمان نگهداری می‌شد اما دو سال پس از مرگِ او در یک حراجی به مبلغ ۱۵۰۰۰۰ دلار به یک مشتری ناشناس فروخته شد. این در حالی بود که پیشنهاد او ۵۰ برابر مبلغ اولیه بود و مهره‌ی شاه سفید هم در جریان فیلم‌برداری شکسته بود.

۳- پیانو

پیانو
  • نام فیلم: پیانو (The Piano)
  • کارگردان: جین کمپیون
  • سال انتشار: ۱۹۹۳

پیانو با کسب نخل طلای کن، ۸ نامزدی اسکار و ۳ جایزه‌ی اسکار یکی از پرافتخارترین فیلم‌های سال ۱۹۹۳ لقب گرفت. ماجرا درباره‌ی زن جوانِ پیانیستی به نام آدا (هالی هانتر) است که به همراه دختر کوچکش برای ازدواج با مردی که هیچ شناختی از او ندارد راهی جزیره‌ای دور افتاده می‌شود.

اما پیانو در این فیلم فقط یک شی نیست بلکه یکی از شخصیت‌های اصلی داستان است که تمام احساسات آدا که توانایی صحبت ندارد را به مخاطب منتقل می‌کند. برای فیلم‌برداری پنج پیانو ساخته شده بود؛ یک پیانوی واقعی و چهار ماکت برای فیلم‌برداری صحنه‌ی های خاص. ماکتی صحنه‌ی معروف ساحل در سال ۲۰۱۶ به مبلغ ۷۲۰۰ دلار به یک خریدار ناشناس فروخته شد.

۲- بلیت طلایی

بلیت طلایی
  • نام فیلم: ویلی وانکا و کارخانه‌ی شکلات‌سازی (Willy Wonka and the Chocolate Factory)
  • کارگردان: مل استوارت
  • سال انتشار: ۱۹۷۱

ویلی وانکا و کارخانه‌ی شکلات‌سازی اولین اقتباس سینمایی از کتاب معروف رولد دال به نام چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی است. در سال ۲۰۰۵ فیلم دیگری با بازی جانی دپ ساخته شد که بسیار هم معروف است.

ویلی وانکا (جین وایلدر) مالک یک کارخانه‌ی شکلات‌سازی بزرگ و افسانه‌ای است که سال‌ها است که اجازه‌ی بازید از کارخانه را به هیچ کس نداده. تا اینکه تصمیم می‌گیرد ۵ بلیت طلایی را در شکلات‌هایش جاسازی کند. افرادی که بلیت را پیدا کنند می‌توانند به همراه یک همراه از کارخانه بازدید کنند. همچنین نفر اول برنده‌ی یک جایزه‌ی ویژه می‌شود. پسربچه‌ی فقیری به نام چارلی بعد از پیدا کردن بلیت طلایی به همراه پدربزرگش راهی کارخانه‌ی ویلی وانکا می‌شود.

برای فیلم‌برداری صحنه‌های مختلفِ فیلم ویلی وانکا و کارخانه‌ی شکلات‌سازی ده‌ها بلیت طلایی تهیه شد بود اما از آنجایی که بعد از فیلم‌برداری باید لوکیشن را برای فیلم «کاباره» (Cabaret) خالی می‌کردند تعداد زیادی از آن‌ها دور انداخته شد. در حال حاضر تنها ۲ بلیت طلایی به عنوان ماندگارترین وسایل صحنه‌ی تاریخ سینما باقی‌مانده که یکی از آن‌ها متعلق به یک مجموعه‌دار اسکاتلندی است و دیگری هم در سال ۲۰۱۹ در یک حراجی به فروش رفت.

۱- کفش یاقوتی

کفش یاقوتی
  • نام فیلم: جادوگر شهر اُز (Wizard of Oz)
  • کارگردان: ویکتور فلمینگ
  • سال انتشار: ۱۹۳۹

کفش‌های یاقوتی شخصیت دوروتی (جودی گارلند) از معروف‌ترین اشیا تاریخ سینما است. تزئینات این کفش در حقیقت با پولک‌های قرمز تزئین شده بود که به جای یاقوت استفاده شد. گفته می‌شود این کفش در حال حاضر در مؤسسه اسمیتسونین نگهداری می‌شود. البته مجموعه‌دارهای بسیاری ادعا کردند اصل این کفش در اختیار آن‌ها است اما با توجه به سایز و ارتفاع پاشنه که در همه‌ی کفش‌ها متفاوت است دقیقا مشخص نیست که کفش یاقوتی دوروتی کدام است.

جالب است بدانید این کفش در سال ۲۰۰۵ از موزه به سرقت رفت تا اینکه پلیس اینترپل بالاخره سارقان را پیدا کرد و کفش را به موزه برگرداند.

منبع: stacker

منبع