فیلمنامه اقتباسی به فیلمنامه‌ای گفته می‌شود که از روی متن ادبی، یک اثر هنری و یا حوادث طبیعی با محتوایی مشابه اقتباس شده باشد.

در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۰ عنوان اقتباسی منتشر می شود. در طول سه ماهی که از سال ۲۰۱۹ سپری شده است، فیلم های اقتباسی همچون مسیر بازگشت یک سگ به خانه، پسری که باد را مهار کرد، پولار، آلیتا: فرشته جنگ، پنج فوت فاصله و زخم ها اکران شده اند. البته قرار بود فیلم های دیگری همچون خبرچین، سگ تازی، کجا رفته بودی، برنادت و بخش ریتم هم در این سه ماه اکران شوند اما به دلایلی تاریخ اکران آن ها عوض شد و در طول ماه های دیگر ۲۰۱۹ اکران می شوند. در این میان سریال اقتباسی آکادمی آمبرلا هم از شبکه نتفلیکس پخش شد.

سریال های اقتباسی دیگری همچون فال نیک از سرویس ویدیویی آمازون، سرزمین لاوکرافت از شبکه اچ بی او، تبصره ۲۲ از شبکه هولو و همچنین سریال مورد انتظار واچمن از شبکه اچ بی او در سال ۲۰۱۹ پخش می شوند.

آلیتا: فرشته جنگ (Alita: Battle Angel 2019)

فیلم آلیتا: فرشته جنگ که فیلمی در ژانر فانتزی، سایبرپانک و اکشن است، از یک مانگای ژاپنی به نام “گون” اقتباس شده است. سایبرپانک یکی از زیر ژانرهای علمی تخیلی است که جوامعی سرشار از هرج و مرج را به تصویر می کشد. جیمز کامرون یکی از تهیه کنندگان و نویسندگان این فیلم است.

آلیتا: فرشته جنگ یک فیلم سایبرپانک علمی–تخیلی به کارگردانی رابرت رودریگز است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. فیلم‌نامه آن توسط جیمز کامرون و لایتا کالوگیریدیس به رشته تحریر درآمده است و اقتباسی از مانگای علمی–تخیلی آلیتا فرشته جنگ، اثر یوکیتو کیشیرو نویسنده ژاپنی است. از بازیگران آن می‌توان به رزا سلزار در نقش اصلی، در کنار کریستف والتس، جنیفر کانلی، ماهرشالا علی، اد اسکرین، میشل رودریگز و جکی ارل هیلی اشاره کرد.

آلیتا: فرشته جنگ (Alita: Battle Angel 2019)

این فیلم داستان سایبورگی به نام آلیتا را روایت می کند که بیشتر قسمت های بدنش نابود شده و گذشته خود را فراموش کرده است. تنها سرنخ او از گذشته، مهارت های رزمی فوق العاده اش است. او مصمم است که هویت واقعی خود را کشف کند اما برای این کار، باید دست به انجام کارهای وحشتناکی از جمله مبارزه و قتل بزند.

پسر جهنمی (Hellboy 2019)

این سومین فیلمی است که بر اساس شخصیت پسر جهنمی ساخته می شود. این فیلم که از رمان های دارک هورس کامیک اقتباس شده است، قرار بود دنباله فیلم های قبلی باشد اما در ادامه به عنوان ریبوت مجموعه قبلی معرفی شد. در این فیلم دیوید هاربر نقش هل بوی یا همان پسر جهنمی را بازی می کند. هل بوی یک دیو قرمز رنگ است که شاخ و دم دارد و از ابعاد دیگر هستی به زمین آمده است. با اینکه او برای مقاصد شیطانی ساخته شده است، اما به لطف تربیت پدرخوانده اش، او قصد کمک به انسان ها را دارد. فیلم های قبلی هل بوی که توسط گی یرمو دل تورو نویسندگی و کارگردانی شده اند، از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. باید ببینیم که فیلم جدید می تواند موفق تر از فیلم های قبلی ظاهر شود یا خیر.

پسر جهنمی

پسر جهنمی در این قسمت به انگلستان سفر و با جادوگری باستانی به نام نیموئه برخورد می کند. این جادوگر قصد دارد که دنیای انسان ها را نابود کند و پسر جهنمی باید او را متوقف کند.

آرتمیس فاول (Artemis Fowl 2019)

فیلم آرتمیس فاول که از مجموعه رمانی به همین نام اقتباس شده است، توسط کنت برانا کارگردانی شده و بازیگرانی همچون جودی دنچ، جاش گد و فردیا شاو در آن به ایفای نقش پرداخته اند. این فیلم توسط کمپانی والت دیزنی اکران می شود. والت دیزنی امسال فیلم های بسیار بزرگی را آماده اکران دارد. از مهمترین این فیلم های می توان به فیلم انتقام جویان: آخر بازی اشاره کرد که در تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ اکران می شود.

آرتمیس فاول مجموعه هشت‌جلدی از کتاب‌های فانتزی نوشتهٔ اوئن کالفر نویسندهٔ ایرلندی است. شخصیت اصلی آرتمیس فاول، نوجوانی نابغه، تبهکار و ماجراجو است. کتاب نخست یعنی آرتمیس فاول و گروگانگیری در سال ۲۰۰۱ منتشر و با استقبال و تحسین جهانی روبرو شد. کتاب هفتم، آرتمیس فاول و عقده آتلانتیس در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. هشتمین و آخرین کتاب، آرتمیس فاول آخرین نگهبان نام دارد و ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۲ در آمریکا توسط انتشارات دیزنی هایپِریَن بوکز منتشر شد. کتاب‌های مصور جلدهای یک و دو یعنی آرتمیس فاول و گروگانگیری و آرتمیس فاول و ماجرای شمال در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ به بازار آمدند. فیلم دو کتاب اول نیز در سال ٢٠١٩ به کارگردانی کنت برانا روانه بازار می‌شود

آرتمیس فاول

فیلم آرتمیس فاول هم یکی از فیلم های مورد انتظار دیزنی در سال ۲۰۱۹ است. داستان فیلم بر روی کودکی به نام آرتمیس فاول دوم تمرکز دارد که پدرش زندانی شده است و باید او را نجات دهد. برای این کار، او به همراه خدمتکار مورد اعتمادش جستجوی بزرگی را شروع می کنند تا یکی از پری های دنیای زیرزمینی را پیدا کند و او را گروگان بگیرند. هدف آن ها از این کار، کسب مقدار قابل توجهی پول است تا بتوانند پدر آرتمیس فاول دوم را آزاد کنند.

برگرفته از مووی‌مگ