نویسنده: دنیل کیسی | کارگردان: جاستین لین

بازیگران: وین دیزل، ترسی گیبسون، میشل رودریگز، لوداکریس، جوردانا بروستر، جان سینا، لوکاس بلک و شارلیز ترون

تاریخ اکران: ۲۸ مِی/مه (جمعه، ۷ خرداد ۱۴۰۰ خورشیدی)

هنگامی که یک مجموعه‌ی بزرگ و همچنان قرارگرفته در مسیر کسب موفقیت‌های مالی بیشتر به قسمت‌های پایانی خود می‌رسد، برای خیلی‌ها مورد انتظار است. به همین دلیل «سریع و خشن» که در فیلم‌های شماره‌ی ۱۰ (فیلم دهم مجموعه دارای قسمت ۱ و قسمت ۲ خواهد بود!) برای همیشه پایان می‌یابد و سپس فقط روی اسپین-آف‌های خود مانند «هابز و شاو» تکیه می‌کند، می‌تواند با قسمت ۹ باکس‌آفیس را آتش بزند. به همین خاطر وقتی کرونا از راه رسید، یونیورسال لحظه‌ای درنگ نکرد و تاریخ اکران فیلم را ماه‌ها عقب انداخت. زیرا به هر قیمتی نمی‌خواست حتی یک دلار از درآمد احتمالی فیلم F9 را از دست بدهد.

خواه یا ناخواه باید از اثر مورد بحث بین آثار اکشن به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ یاد کنیم؛ یک فیلم سینمایی بسیار پرخرج و طولانی که قطعا به عادت همیشگی مجموعه در آن با سکانس‌هایی بی‌نهایت شلوغ و CGIمحور روبه‌رو می‌شویم که با تمپو بالای خود برخی را سرگرم می‌کنند. تازه گفته می‌شود که بخشی از F9 در فضا جریان دارد.

ولی بازگشت هان به این مجموعه در فیلم F9 باعث شده است که طرفداران از «سریع و خشن ۹» انتظاراتی بیشتر از «یک اکشن سرگرم‌کننده کاملا بدون مغز» داشته باشند. شخصیت‌های مجموعه فیلم Fast & Furious در طول نزدیک به ۲۰ سال انقدر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند که اکنون واقعا در نگاه مخاطب، دارای هویت هستند. پس اگر سازندگان پیرو مسیری مبتنی بر ارائه‌ی داستان احساسی باشند، احتمالا شانس خوبی برای افزایش جذابیت اثر خواهند داشت؛ به این دلیل که استودیوها در فیلم‌های پایانی مجموعه‌های معروف اجازه‌ی کشتن شخصیت‌های بیشتر، روایت داستان‌های پیچیده‌تر و در کل راندن در جاده‌هایی بدون بازگشت را تقدیم نویسنده و کارگردان می‌کنند.

زومجی