نویسندگان: ادل لیم و کی نگوئین | کارگردان‌ها: دان هال، کارلوس لوپز استرادا با همکاری پاول بریگز و دین ویلنز

بازیگران: کلی مری ترن و آوکافینا

تاریخ اکران: ۵ مارچ (جمعه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ خورشیدی)

اژدهایان پیش از آن که از بین بروند، سرزمینی به اسم Kumandra را تقدیم پنج قبیله کردند تا انسان‌ها در آن ساکن شوند. اما ساکنینی که همیشه فکر می‌کردند این محل تا ابد برای آن‌ها پرشده از آرامش و زندگی خواهد بود، ناگهان می‌فهمند که کوماندرا در سایه‌ی تهدید یک نیروی پلید قرار گرفته است. در این بین جنگ‌جویی تنها به اسم رایا تبدیل به اولین و آخرین امید مردم می‌شود. زیرا دختر مبارزی که از آن نام بردیم، باور دارد هنوز یک اژدها زنده است و می‌تواند سرزمین را نجات بدهد. پس جست‌وجو برای یافتن وی را آغاز می‌کند. ولی آن‌چه که در ادامه‌ی راه بر سر او نازل خواهد شد، بخش اصلی قصه‌ی انیمیشن Raya and the Last Dragon را می‌سازد.

«رایا و آخرین اژدها» یک انیمیشن اورجینال از استودیو انیمیشن‌سازی والت دیزنی است که تصاویر هنری زیبا و تریلرهای جذاب پخش‌شده از آن توجه برخی از بینندگان را به خود جلب کرده‌اند. ماجرا هم وقتی دوست‌داشتنی‌تر می‌شود که بدانید این داستان فانتزی پتانسیل‌دار قرار است روایتی موزیکال داشته باشد و مخاطب را به یاد برخی از بهترین محصولات کلاسیک استودیو بیاندازد.

دیزنی برای ساخت انیمیشن Raya and the Last Dragon به استعدادهایی نسبتا کم‌تجربه بال و پر داده است تا بزرگ‌ترین محصول انیمیشنی طولانی خود تا امروز را بیافرینند. البته اعضای اصلی تیم‌های نویسندگی و کارگردانی اثر مورد بحث، کارنامه‌های لایق توجهی دارند. در نتیجه می‌توان خوش‌بین بود و به این اندیشید که چه‌قدر خوب می‌شود اگر انیمیشن Raya and the Last Dragon توانایی شوکه کردن بینندگان متعددی را داشته باشد و به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ شناخته شود.

زومجی