مینی سریال های تلویزیونی یک فرمت عالی برای تماشای تلویزیون هستند. آنها معمولاً داستان های متمرکز و فشرده ای را ارائه می دهند که می توان آنها را به سرعت تماشا کرد.
انتخاب های تماشای سریال به شدت تحت تأثیر میزان زمانی است که بیننده در اختیار دارد. یک یکشنبه تنبل ممکن است به تماشای سریالی مانند ۲۴ یا Grey’s Anatomy نیاز داشته باشد، در حالی که یک عصر روز هفته ممکن است به یک سریال کوتاه با چند قسمت نیاز داشته باشد. برای برخی دیگر از بینندگان، دنبال کردن داستان‌های چند فصله برای آنها جذاب نیست. برای آنها، یک داستان کوتاه و شیرین به سادگی بسیار بهتر است. خوشبختانه، تعداد زیادی از پروژه‌های تلویزیونی عالی وجود دارند که در این دسته قرار می‌گیرند.این امر به ویژه برای آن دسته از بینندگانی صادق است که به دنبال تجربه‌ای سریع و لذت‌بخش هستند. در عوض صرف ساعت‌ها وقت برای تماشای چندین فصل، آنها می‌توانند در عرض چند روز یک سریال کوتاه را تماشا کنند و از آن لذت ببرند. علاوه بر این، سریال‌های کوتاه اغلب داستان‌های متمرکزتری دارند که به آنها امکان می‌دهد به طور عمیق‌تر به شخصیت‌ها و موضوعات بپردازند.

مجموعه‌های تلویزیونی کوتاه مدت با پنج قسمت یا کمتر، در ارائه داستان‌های متمرکز و فشرده بسیار عالی عمل می‌کنند. آنها معمولاً شخصیت‌ها را به سرعت توسعه می‌دهند و داستان را با سرعتی تسریع شده روایت می‌کنند. این امر باعث می‌شود که بیننده بتواند با شخصیت‌ها و موضوع داستان ارتباط برقرار کند و از یک تجربه سرگرم کننده و جذاب لذت ببرد.

در زیر چند نمونه از سریال‌های کوتاه عالی که می‌توانید در اوقات فراغت خود تماشا کنید آورده شده است:

۱۰-Obsession (2023)


بر اساس رمان عاشقانه سال ۱۹۹۱ Damage اثر Josephine Hart، مینی سریال “Obsession” بینندگان را با دکتر ویلیام فارو (ریچارد آرمیتاژ)، جراح محترم لندن آشنا می کند که اتفاقاً یک پدر بدرفتار است. به محض اینکه با نامزد پسرش، آنا (چارلی مارفی)، آشنا می شود، عاشق او می شود و آنها یک رابطه پرشور را آغاز می کنند. آنها برای پایان دادن به این رابطه با مشکل مواجه می شوند زیرا آنا یک اغواگر بی شرم است که از زندگی خود در حال دوگانگی بین پدر و پسر لذت می برد، در حالی که فارو هیچ ایده ای ندارد که چگونه خواسته هایش را سرکوب کند.داستان‌های مربوط به روابط نامشروع در تلویزیون بسیار رایج هستند، اما “Obsession” به دلیل بازی‌های عالی و شیمی فوق‌العاده‌ای که دارد، برجسته می‌شود. ریچارد آرمیتاژ و چارلی مارفی هر زمان که در آغوش پرشور یکدیگر می‌افتند یا با بی قراری می‌سوزند و برای یکدیگر آرزو می‌کنند، بسیار باورپذیر هستند. پایان آن نیز از نوع استاندارد نیست. در هر سریال مشابه دیگری، پسر دکتر ویلیام فارو به زودی از این رابطه باخبر می‌شد و شکافی بین آنها ایجاد می‌کرد. این اتفاق اینجا نمی‌افتد. در عوض، بینندگان با یک پایان غم انگیز و غیرمنتظره مواجه می شوند.

۹-Roots (2016)

برمبنای کتاب پرفروش Alex Haley’s Roots: The Saga of an American Family، Roots داستان Kunta Kinte (Malachi Kirby) ، یک مرد جوان غرب آفریقایی از قبیله ماندینکا را دنبال می کند که زندگی او زمانی که به بردگی فروخته می شود ، وارونه می شود. این مینی سریال، که دومین اقتباس از این کتاب است، سفر او را از روزهای جنگجوی او در آفریقا تا مبارزه او در حالی که برای صاحبان مزارع مختلف در ایالات متحده کار می کرد ، دنبال می کند.داستان Kunta Kinte قدرتمند و تکان دهنده است و با دقت در این مینی سریال گفته می شود. بازیگران همه عالی هستند و ارزش تولید بالایی دارند. این مینی سریال هم آموزشی و هم سرگرم کننده است و برای هر کسی که می خواهد بیشتر در مورد تاریخ برده داری در ایالات متحده بیاموزد ، ضروری است.اولین اقتباس Roots در زمان انتشار بسیار محبوب بود، اما نسخه اصلی آن را در بخش اکشن شکست داد. دعواها همچنان ادامه دارد، خواه جنگ بین قبیله ای باشد، زمانی که کونتا هنوز در آفریقا است یا بردگانی که هنگام انتقال به آمریکا اقدام به شورش می کنند. داستان به جنگ داخلی آمریکا نیز کشیده می شود، بنابراین تیراندازی هرگز متوقف نمی شود. Roots جدید همچنین از نظر زیبایی شناسی بر نسخه اصلی برتری دارد، به طوری که در جوایز انجمن جلوه های بصری به رسمیت شناخته شد. مهمتر از همه، نمایش وضعیت اسفبار برده معمولی را بهتر از بسیاری از فیلم‌های مربوط به وحشت برده‌داری نشان می‌دهد. صحنه‌های حمله و شکنجه آزاردهنده‌ای وجود دارد که همه آنها محکوم می‌شوند نه صرفاً برای اهداف سرگرمی. به دلیل درخشش کلی آن، نامزدی امی را برای سریال محدود برجسته دریافت کرد.

۸-The Last Don (1997)


آخرین دون مانند برادر خونی یکی از فیلم های جنایی تحسین شده ، پدرخوانده ، به نظر می رسد. این نه تنها عناصر داستانی را با فیلم محبوب گانگستر به اشتراک می گذارد بلکه بر اساس کتابی نوشته همان نویسنده (ماریو پوزو) نیز ساخته شده است. در آن ، دون دومنیکو کلریکوزیو (دنی آیلئو) مسن شروع به تهیه برنامه های جانشینی برای تضمین آینده خانواده خود می کند. با این حال ، رویای او برای انتقال به مشاغل قانونی زمانی که اسرار کثیف خانوادگی آشکار می شود ، متلاشی می شود.مینی سریال “آخرین دون” به زیبایی تفاوت های ایدئولوژیک بین نسل جدید کاسا نورسا و نسل قدیمی را برجسته می کند. برخی از گانگسترهای جوانتر حتی وقتی به آنها دستور قتل داده می شود ، به آرامی رد می شوند ، چیزی که در روزهای گذشته می توانست به عنوان گناه اصلی تلقی شود. علاوه بر این ، شکاف بزرگی بین دون دومنیکو کلریکوزیو و پسرانش وجود دارد. او تمام تصمیمات درست را می گیرد و در نهایت اوست که خانواده را از ویرانی نجات می دهد. علاوه بر این ، نمایش از نظر بصری خیره کننده است. درست مانند سه گانه پدرخوانده ، از رنگ های نارنجی و زرد برای ایجاد یک پالت رنگی خیره کننده استفاده می کند. در نتیجه ، هر صحنه احساس جذابیت بیشتری دارد ، که منجر به تجربه مشاهده عمیقاً پاداش دهنده می شود.این مینی سریال یک مینی سریال جذاب و عالی است که از پدرخوانده قدردانی می کند و در عین حال برداشت خاص خود را از ژانر گانگستر ارائه می دهد. این یک نمایش ضروری برای طرفداران پدرخوانده و هر کسی است که از درام های پیچیده و تحریک کننده لذت می برد.

۷-A Very English Scandal (2018)

در دنیای محافظه کار دهه ۱۹۷۰ ، جهان هنوز دیدگاه غلط و گمراه کننده ای نسبت به اعضای جامعه LGBTQ داشت. بنابراین می توان به وحشت رهبر حزب لیبرال ، جرمی تورپ (هیو گرانت) ، زمانی که معشوق سرسخت او ، نورمن ژوسیف (بن ویشاو) ، تهدید می کند جزئیات رابطه آنها را در سراسر جهان منتشر کند ، مرتبط بود ، همانطور که در A Very English Scandal به تصویر کشیده شده است. متأسفانه ، تورپ این وضعیت را بسیار بد مدیریت می کند. به جای نشستن با Josiffe و برقراری یک قرارداد صلح ، او قصد کشتن او را دارد.A Very English Scandal یک نمایش عالی است که به خوبی این داستان واقعی را به تصویر می کشد. بازی گرانت و ویشاو فوق العاده است ، و فیلمنامه به خوبی تنش و پیچیدگی های این پرونده را به تصویر می کشد. اگر به دنبال یک نمایش پیچیده و تحریک کننده هستید ، A Very English Scandal را از دست ندهید.”A Very English Scandal” در واقع یک قهرمان ندارد. ژوسیف به عنوان یک فرد ظالمانه به نظر می رسد که دائماً سعی می کند تورپ را تحت فشار قرار دهد ، در حالی که تورپ کل این وضعیت را بسیار بد مدیریت می کند. با این حال ، این دو مرد جنایتکار نیستند. این جامعه است که واقعاً آنتاگونیست است. در یک جهان سخاوتمندانه ، در وهله اول هیچ “رسوایی” وجود نخواهد داشت. احتمالاً هر یک از آنها به طور معقول تری رفتار می کردند. با تمرکز بر دهه ای که جهان به اعضای جامعه LGBTQ بیرحم بود ، این مینی سریال باعث می شود بینندگان از پیشرفت هایی که صورت گرفته و آزادی هایی که در حال حاضر وجود دارد قدردانی کنند.این مینی سریال به خوبی این واقعیت را به تصویر می کشد که چگونه ترس از افشای همجنس گرایی می تواند منجر به اقدامات غیر منطقی شود. تورپ ، به عنوان یک سیاستمدار لیبرال برجسته ، از اینکه رسوایی جنسی او را به حاشیه براند ، بسیار می ترسید. این ترس باعث شد که او دست به جنایتی بزند که برای یک سیاستمدار برجسته و مشهور بسیار غیرمعمول بود.

۶-Olive Kitteridge (2014)

شخصیت اصلی اولیو کیتریج (فرانسیس مک دورمند) یک معلم سابق مدرسه‌ای انسان‌دوست است که باعث تعجب او می‌شود که چگونه او در حرفه قبلی خود زنده مانده است. این مینی سریال حول زندگی او می چرخد، زیرا او در تلاش است تا با شوهرش که از نظر عاطفی دور است، زندگی پر دردسرش و مسائل شخصی مانند سوگ و افسردگی مقابله کند. رویدادها بر اساس رمانی از الیزابت استراوت است که در سال ۲۰۰۹ جایزه پولیتزر را برای ادبیات داستانی دریافت کرد.فرانسیس مک دورمند یکی از معدود بازیگرانی است که هیچ بازی بدی در کارنامه خود نداشته است و همانطور که انتظار می رفت برنده جایزه امی برای بهترین بازیگر نقش اول زن در یک سریال محدود شد. با این حال، او تنها الماس اینجا نیست. در کرازبی آرام، مین، اولیو کیتریج در ابتدا به نظر می رسد که یک نمایش کسل کننده باشد، اما چندین شخصیت جالب ظاهر می شوند. خواه یک نوازنده با استعداد میخانه پیانو باشد که مادرش دوست پسرش را به او پیشنهاد داده باشد یا زنی که در محراب رها شود، درام کم نیست. علاوه بر این، این مینی سریال به طور گسترده موضوعات مرتبطی مانند سلامت روان (الیو همیشه معتقد است علیرغم اینکه پزشک خلاف آن را بیان می کند خوب نیست) و اعتیاد به الکل (نوازنده پیانو نمی تواند بدون نوشیدن الکل اجرا کند) را پوشش می دهد.

۵-Stonehouse (2023)

متیو مک فادین بیشتر به عنوان تام وامبسگان زیرک از سریال پرطرفدار و درام با مضمون تجاری، جانشینی، شناخته می‌شود، اما او روی چند پروژه دیگر کار بزرگی انجام داده است. و استون هاوس یکی از آنهاست. این سریال زندگی پر هرج و مرج نماینده والسال نورث، جان تامسون استون‌هاوس را روایت می‌کند که با اتهام جاسوسی چک مواجه شد و سعی کرد مرگ خود را جعل کند تا راهی برای فرار از ناامیدی‌اش باشد.اگرچه موقعیت این سیاستمدار در زندگی واقعی اتفاق افتاده است، استون هاوس از فضای تاریک و تاریکی که بیشتر برنامه های جاسوسی به آن شهرت دارند، اجتناب می کند. طنز تند و تیز زیادی وجود دارد، و مدیر جان حتی از او به عنوان “بدترین جاسوسی که تا کنون” یاد می کند. او کاملاً درست می گوید زیرا جان در حین انجام وظایف خود به عنوان یک نادان واقعی ظاهر می شود. او اشتباهات بی پایانی مرتکب می شود و به ندرت اطلاعات مفیدی جمع آوری می کند. شخصیت آنقدر عجیب است که وقتی برای اولین بار باج گیری می شود تا یک جاسوس مخفی چک شود، اعتراضی نمی کند یا تمام راه هایی را که چنین مسیر شغلی برای او مضر است فهرست نمی کند. او به سادگی می پرسد: “آیا به من پول پرداخت می شود؟”

۴-Unorthodox (2020)

استی شایپور (شیرا هاس) از سریال “Unorthodox” ، نه از مقامات مجری قانون ، بلکه از شوهرش ، که می خواهد او را در محدودیت های ازدواجی که ترتیب داده بودند نگه دارد ، به عنوان یک فراری است. این زن ۱۹ ساله از نیویورک به برلین فرار کرده است ، جایی که او “خارج از درخش” شده است (اصطلاح ییدیش-انگلیسی برای یک یهودی که سنت ها را به نفع سکولاریسم رد کرده است).”Unorthodox” یک درام عالی است که داستان واقعی استی شایپور را روایت می کند ، زنی ۱۹ ساله که از ازدواج اجباری در جامعه یهودیان ارتدوکس بخارست فرار می کند و به برلین می رود تا آزادی و استقلال خود را پیدا کند.استی در جامعه خود احساس خفقان می کند و نمی تواند با محدودیت های آن سازگار شود. او می خواهد زندگی خود را آزادانه زندگی کند و تصمیمات خود را بگیرد. وقتی شوهرش سعی می کند او را مجبور کند به بخارست برگردد ، استی تصمیم می گیرد فرار کند.در برلین ، استی با یک جامعه یهودیان لیبرال ملاقات می کند که به او کمک می کند تا با فرهنگ جدید خود سازگار شود. او به تدریج یاد می گیرد که آزادی خود را گرامی بدارد و برای خودش زندگی کند.”Unorthodox” یک داستان قدرتمند و الهام بخش است که به ما یادآوری می کند که همه ما شایسته آزادی و استقلال هستیم.سریال “Unorthodox” اولین سریال نتفلیکس است که عمدتاً از زبان ییدیش استفاده می کند. این سریال به بررسی فرهنگ یهودی می پردازد و در عین حال برخی از قوانینی را که در جهان مدرن مناسب نیستند مورد انتقاد قرار می دهد.خطرات پدرسالاری و اثرات فقدان استقلال همه از طریق Shapiro مورد بررسی قرار می گیرند ، که نگرش متمرد او در برخی موارد به نظر موجه می رسد. این نمایش هشت نامزدی امی را دریافت کرد ، بنابراین هر کسی که تصمیم می گیرد کمی وقت برای آن صرف کند ، می تواند از سرگرمی با کیفیت مطمئن باشد.

۳-It (1990)

فیلم های اخیر It برخی از دقیق ترین اقتباس های رمان های استیون کینگ هستند ، اما آنها اولین کسانی نیستند که داستان Pennywise را به صفحه نمایش بیاورند. بیش از ۳۰ سال پیش ، سریال ABC ، It ، همان داستان دلقک قاتل را روایت کرد که می تواند خود را به ترسناک ترین ترس های قربانی خود تبدیل کند. این نمایش در آن سال موفق ترین تولید این شبکه شد و هنوز هم بسیاری از ستایش ها به بازی ترسناک تای کری در نقش Pennywise اختصاص داده شده است.سریال It در سال ۱۹۹۰ پخش شد و به سرعت به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد. بازی تای کری در نقش Pennywise به ویژه مورد ستایش قرار گرفت ، که بسیاری از مردم او را به عنوان ترسناک ترین دلقک در تاریخ سینما می دانند.

سریال It نه تنها از نظر رتبه بندی بلکه از نظر نقد نیز موفقیت آمیز بود و در چندین جایزه Emmy نامزد شد. این نمایش همچنین برای ایجاد نسلی از ترس از دلقک ها شناخته شده است ، و بسیاری از مردم هنوز از Pennywise وحشت دارند.سریال It ممکن است قدیمی باشد ، اما هنوز هم یک اثر کلاسیک ترسناک است که بسیاری از مردم از آن لذت می برند. اگر به دنبال یک فیلم ترسناک خوب هستید ، It یک گزینه عالی است.سریال It نسبت به فیلم های It از نظر بصری خیلی ضعیف تر است (به دلیل بودجه و پیشرفت های CGI مدرن). با این حال ، سریال تلویزیونی در توسعه شخصیت ها از فیلم ها برتر است. به عنوان مثال ، فیلم ها هرگز توضیح نمی دهند که چرا قلدر ، هنری بورز ، تا این حد بد شد ، در حالی که سریال قطعاً انجام می دهد. علاوه بر این ، تای کری ، که پس از بازی عالی خود در The Rocky Horror Picture Show به شهرت رسید ، در به تصویر کشیدن Pennywise عملکرد بهتری دارد. او لبخندها ، خنده های عجیب و غریب و دیالوگ ها را به خوبی اجرا می کند ، که باعث می شود این شخصیت بسیار ترسناک تر به نظر برسد.

۲-When They See Us (2019)

وقتی آنها ما را می‌بینند، داستان زندگی واقعی «مورد جوگر پارک مرکزی» را روایت می‌کند. در سال ۱۹۸۹، پنج نوجوان سیاه پوست و لاتینکس دستگیر و متهم به تجاوز به یک زن در پارک مرکزی شدند. هر یک از آنها مجرم شناخته شدند و تنها برای اینکه مقصر واقعی سال ها بعد خودش را فاش کند، به زندان های طولانی محکوم شدند. متهمان به ناحق پس از سال‌ها آزادی در پشت میله‌های زندان، باید در حالی که برای عدالت برای خود می‌جنگند، با زندگی خارج از خانه سازگار شوند.

مینی سریال “When They See Us” به طور دقیق و بی پرده به بررسی جنبه های نژاپرستانه سیستم عدالت کیفری ایالات متحده می پردازد. این سریال نشان می دهد که چگونه سیاه پوستان و لاتینوهای جوان به طور مداوم در مظان اتهام قرار می گیرند و به طور غیرعادلانه مورد هدف قرار می گیرند. این سریال همچنین به بررسی چگونگی تأثیر این تبعیض بر زندگی قربانیان و خانواده های آنها می پردازد.

مینی سریال “When They See Us” به دلیل پیام قوی خود و همچنین بازی های درخشان بازیگرانش مورد تحسین قرار گرفته است. این سریال ۱۱ نامزدی جایزه امی دریافت کرد ، از جمله بهترین سریال محدود یا فیلم تلویزیونی.

۱-The Salisbury Poisonings (2020)

سرگی ویکتوروویچ اسکریپال زندگی پر حادثه ای داشته است. اکنون ۷۲ سال دارد و یکی از معدود جاسوسان دوگانه است که زنده مانده اند تا داستان خود را بازگو کنند. این افسر سابق اطلاعات نظامی روسیه زمانی یک شغل جانبی برای فروش اسرار به سرویس اطلاعات مخفی انگلیس (MI6) داشت. به همین دلیل ، او ۱۳ سال پشت میله های زندان خدمت کرد و اندکی پس از آزادی ، او و دخترش یولیا هنگام نشستن در پارکی با عامل اعصاب نویچک ، یک عامل عصبی قوی ، مسموم شدند. خوشبختانه آنها جان سالم به در بردند. این حادثه خاص در سریال “The Salisbury Poisonings” BBC پوشش داده شده است. این مجموعه تلویزیونی به دلیل انعکاس دقیق وقایع و به تصویر کشیدن قدرتمند تأثیر حمله بر زندگی افرادی که درگیر آن بودند مورد تحسین قرار گرفت.تلفات جانبی در جاسوسی هرگز به اندازه عملیات نظامی مورد توجه قرار نمی گیرد ، بنابراین “The Salisbury Poisonings” برای پوشش این حوزه خاص تازه کننده و متمایز به نظر می رسد. اگرچه عامل عصبی فقط برای سرگی در نظر گرفته شده بود ، چندین نفر دیگر با آن تماس می گیرند و منجر به نتایج فاجعه بار می شود. در مورد روایت ، استفاده از تصاویر آرشیوی در برخی صحنه ها به سریال بسیار کمک می کند. فیلم های ویدئویی به واقعی تر کردن داستان کمک می کنند. بنابراین ، بینندگان به داستانی آموزشی و هشداردهنده دعوت می شوند.