تعداد سریال‌های در ژانر زندان، واقعا بی‌شمار هستند. اما تعداد سریال‌هایی از این ژانر که تاثیرگذار باشند و توجه را به خود جلب کنند، بسیار کمتر هستند. هر کدام از سریال‌های موفق ژانر زندان به نوعی توانسته موفق شود، مثلا پریزن بریک یک طور آدم‌ها را عاشق خود می‌کرد و سریال موفق دیگر نارنجی مد جدید است یا Orange Is the New Black به نوع دیگر.

گاهی زندان‌ها در فیلم‌ها و سریال‌ها بسیار سانتی مانتال یا به صورت یک اردوگاه تابستانی به تصویر کشیده می‌شوند. در حالی که واقعا این طور نیست. حتی در جاهایی که معماری و بودجه زندان و نیروهای زندانبان و مددکار و روانکاو و بهداشتی و درمانی نسبتا مناسب باشد، باز هم زندان‌ها، یک هتل نیستند.

بر این اساس شبکه بی بی سی یک BBC One یک مینی سریال جدید ساخته که اسمش زمان یا Time  است.

در این سریال دو ستاره مشهور بازی می‌کنند: شان بین و استیون گراهام.

استیون گراهام در این سریال نقش یک زندانبان باسابقه به نام اریک مک‌نالی را بازی می‌کند.

شان بین از آن طرف نقش مارک کوبدن را بازی می‌کند. که معلمی است که به خاطر رانندگی در حال مستی باعث مرگ کسی شده و محکوم به ۴ سال زندان شده.

حالا این آموزگار میانسال و ظاهرا نرم‌خو باید در ۵۰ سالگی شرایط یک زندان را تجربه کند و با آدم‌های شروری دم‌خور شود که هیچ ابایی از خشونت ندارند.

ما در اپیزود نخست سریال، مارک را می‌بینیم که متحیر از بروز آن همه خشونت، سعی می‌کند روزگار را بگذارند و نزد پدر و مادرش سرش را بالا بگیرد و از راه دور فرزندش را مدیریت کند.

از آن سو زندگی تکراری اریک زندانبان، دچار بحرانی تازه شده، بحرانی که به خاطر شغلش بسیار حساس شده.

کارگردان سریال تایم لوییس آرنولد و نویسنده آن جیمی مک‌گاورن است. این مک‌گاورن، پیش از این هم در مینی سریال Broken، شان بین را بازی داده بود. این مینی‌سریال را ندیده‌ام. اما از ظواهر امر، انتخاب خوبی برای علاقه‌مندان مینی‌سریال‌ها باشد.

سریال تایم به خوبی فضای خفقان‌آور زندان‌ها و همه بال بال زدن‌های زندانیان برای بقا یا ایجاد سلطه و باند برای نفوذ بر دیگران و حتی زندانبان‌ها را به تصویر کشیده. شاید پیام این سریال (اگر نویسنده و کارگرذانش اصلا به دنبال دادن پیامی بوده باشند) این است که زندان مناسب آدم‌های جوان یا جرم‌اولی نیست و سر کردن در آن، تغییراتی در روح و روان آنها ایجاد می‌کند که نمی‌شود اسمش را متنبه شدن گذاشت.

اگر یک اپیزود از سریال را ببینید، بی‌درنگ سراغ قسمت دوم و سومش هم خواهید رفت. چون می‌خواهید بدانید که آقا معلم مظلوم تا آخر، به همین ترتیب باقی می‌ماند یا خیر و اینکه زندانبان داستان، چگونه شرایط بحرانی خود را سامان خواهد داد و اینکه اصلا بین مارک و اریک رابطه‌ای ایجاد خواهد شد یا خیر.

سریال تایم با نمره imdb بسیار خوب ۸.۷، انتخاب مناسبی برای روزهای تعطیل آخر هفته شما خواهد بود.

۱پزشک