در ارتفاعات (In the Heights)

لین – مانوئل میراندا، یکی از برجسته‌ترین هنرمندان تئاتر در جهان محسوب می‌شود. برخی از تجربه‌های تئاتری این نویسنده، آهنگ‌ساز و کارگردان مانند «همیلتون» به‌سرعت تبدیل به یکی از پول‌سازترین نمایش‌های جهان شد به‌طوری‌که به مدت چند سال به روی صحنه رفت و همواره بلیت‌های آن نیز در مرحله پیش‌فروش به اتمام می‌رسید. حالا پس از تجربه موفق «همیلتون»، این بار اقتباسی سینمایی از یکی دیگر از کارهای موفق میراندا به نام «In the Heights» انجام شده است. اثری که در جوایز تونی افتخارات زیادی کسب کرده و حالا به سینما آمده تا شانس خودش را در رقابت‌های سینمایی دنبال کند.

داستان فیلم درباره پسر جوانی به نام اوسناوی (آنتونی راموس) است. اوسناوی سوپرمارکتی را در محله لاتین‌تبار پایین‌شهر اداره می‌کند. محله‌ای که با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند اما ساکنینش صمیمیت فراوانی با یکدیگر دارند. اوسناوی به‌تازگی تصمیم گرفته تا به کشور خودش یعنی جمهوری دومینیکن بازگردد اما این تصمیم به‌سادگی میسر نخواهد شد و مشکلاتی وجود دارد که اوسناوی باید آن‌ها را حل کند و…

در ارتفاعات (In the Heights)

«In the Heights» دغدغه‌های موردعلاقه خالقش یعنی لین – مانوئل میراندا را دنبال می‌کند. مسائلی همچون مبارزه با تبعیض نژادی، رؤیای آمریکایی و وطن‌پرستی که در اغلب آثاری که میراندا به روی صحنه برده به چشم می‌خورند. در اینجا نیز قصه مصائب مهاجران لاتین تبار در محلات پایین نیویورک را به تصویر می‌کشد. ساکنین این محله مشکلات ریز و درشتی را تجربه می‌کنند. از مشکلات تحصیل در دانشگاه تا اخذ گواهینامه رانندگی، مسائلی است که در طول قصه مطرح می‌شود تا بخش کوچکی از مشکلات جامعه لاتین‌تبارهای آمریکا برای تماشاگران شرح داده شود. مشکلاتی که هنوز هم بخش بزرگی از جامعه لاتین‌تبارهای آمریکا با آن مواجه هستند اما چون صدای رسایی ندارند، کمتر در رسانه‌ها به آن‌ها اشاره می‌شود.

«در ارتفاعات» در بخش‌های فنی یکی از ستایش برانگیزترین آثار سال به شمار می‌رود. همانند تجربه قبلی میراندا در خلق «همیلتون»، در اینجا نیز موسیقی حرف اول و آخر را می‌زند و طراحی صحنه و ترکیب رنگ‌ها، تجربه‌ای هیجان‌انگیز در اختیار تماشاگر قرار داده است. فیلم‌برداری «In the Heights» در کنار قطعات موسیقی جذابی که از نسخه تئاتری اقتباس شده‌اند، می‌تواند بارها در گوش مخاطب زمزمه شود. بااین‌حال، این فیلم نمی‌تواند تجربه کاملی همچون «همیلتون» رقم بزند. متأسفانه فیلمنامه در اقتباس سینمایی با مشکلاتی همراه است که از یکدست بودن اثر جلوگیری کرده است.

در ارتفاعات (In the Heights)

بزرگ‌ترین مشکل فیلم خرده روایت‌های آن است که پرداخت مناسبی ندارند و سرانجام مناسبی هم پیدا نمی‌کنند. ماجرای عشق بنی و نینا اگرچه بهترین قطعات موسیقی فیلم را شامل شده، اما پرداخت مناسبی ندارد و به حال خود رها می‌شود. ماجرای فروش شرکت پدر نینا نیز یکی از خرده روایت‌های اضافه فیلم به شمار می‌رود که زمان مفید فیلم را بی‌جهت افزایش داده است. برخی از شخصیت‌پردازی‌های فیلم نیز دارای ایراداتی است. به‌عنوان‌مثال، تماشاگر در طول قصه متوجه می‌شود که ونسا قصد دارد طراح لباس شود و برای رسیدن به رؤیایش تلاش زیادی انجام داده، اما این تلاش در طول فیلم چندان جدی گرفته نمی‌شود تا اینکه فیلم به یکباره تصمیم می‌گیرد اشاره‌ای هم به طراحی او داشته باشد تا پایان‌بندی خوش داستان را رقم بزند! برخی از این ایرادات باعث شده تا «In the Heights» به تجربه موفق دیگر میراندا یعنی «همیلتون» دست پیدا نکند.

اما فارغ از فیلمنامه، باید بر این نکته نیز اذعان داشت که «در ارتفاعات» سرشار از روح زندگی است و دیالوگ‌های مناسبی هم دارد که می‌تواند انگیزه‌ای برای مخاطب برای رسیدن به اهدافش باشد. میراندا بهتر از هرکس دیگری می‌دانسته که جامعه اقلیت لاتین‌تبارها زندگی سختی در محلات پایین‌شهر دارند و حتی در تأمین نیازهای اولیه زندگی‌شان نیز با مشکلات فراوان مواجه هستند. او در این شرایط، بهترین راه‌حل را مبارزه و حفظ اصالت‌ها برشمرده است. اصالت‌هایی که زنده‌بودن اقلیت‌ها را فریاد می‌زند و به آن‌ها کمک می‌کند تا در مسیر مبارزه باقی‌مانده و در نهایت حق خود را به دست آورند. دراین‌خصوص، اشاره کوچکی هم به مبارزات اجتماعی در فیلم می‌شود که البته چندان قابل‌توجه نیست.

در ارتفاعات (In the Heights)

در ابتدا قرار بود تا میراندا نقش اصلی فیلم را ایفا کند اما بعدها به دلایل مختلف، این اتفاق رخ نداد تا هم‌بازی او در همیلتون یعنی آنتونی راموس ایفاگر نقش اصلی فیلم باشد. تجربه اجرای تئاتر موزیکال کمک زیادی به راموس برای درک بهتر شخصیت اوسناوی کرده و در نتیجه، این بازیگر به‌خوبی از پس ایفای نقش خود برآمده است. دیگر بازیگران فیلم نیز اغلب از چهره‌های لاتین‌تبار سینما هستند که شهرت چندانی ندارند اما بازی‌های قابل قبولی در فیلم به نمایش گذاشته‌اند. نکته جالب اینکه خود میراندا نقش کوتاهی در فیلم دارد. او و هم‌بازی دیگرش در فیلم «همیلتون» یعنی کریس جکسون، در اینجا دو رقیب بستنی‌فروش هستند که حضوری کوتاه اما بامزه را تجربه کرده اند.

«In the Heights» شاد و سرزنده و پرانرژی است و تماشای آن می‌تواند حال تماشاگر را تغییر دهد. آواز و قطعات جذابی که در فیلم وجود دارند دل هر تماشاگری را خواهد برد. طراحی صحنه و لباس‌ها و فیلم‌برداری چشم‌نواز، «در ارتفاعات» را از لحاظ بصری به تجربه‌ای هیجان‌انگیز مبدل کرده است. بااین‌حال همان‌طور که اشاره شد، «در ارتفاعات» نمی‌تواند یک اثر کامل و بی‌نقص موزیکال باشد. مدت‌زمان طولانی فیلم توجیه منطقی ندارد و برخی از خرده روایت‌ها نیز گاهی روایت را از تب‌وتاب می‌اندازد. شاید اگر زمان فیلم کوتاه‌تر می‌شد و ماجراهای عاشقانه جانبی نیز پرداخت بهتری می‌داشت، می‌توانستیم اثر موزیکال بی‌نقصی همانند «همیلتون» را شاهد باشیم.

منتقد: میثم کریمی

در ارتفاعات (In the Heights)

کارگردان: Jon M. Chu                  

نویسنده: Quiara Alegría Hudes                      

بازیگران:

Anthony Ramos…Usnavi

Melissa Barrera…Vanessa

Leslie Grace…Nina Rosario

Corey Hawkins…Benny

ژانر: موزیکال

درجه سنی: PG-13 (مناسب برای افراد بالای ۱۳ سال)

زمان: ۱۴۳ دقیقه 

منبع