نتفلیکس سابقه‌ای طولانی اما نه‌چندان جذاب در ساخت سریال‌های عملی تخیلی دارد. با این حال جدیدترین سریال علمی تخیلی این سرویس استریم موفق شده بازخوردهای قابل قبولی دریافت کند و به نظر می‌رسد به یکی از بهترین سریال‌های علمی تخیلی نتفلیکس تبدیل شده است. سریال Katla به عنوان نخستین عنوان ایسلندی نتفلیکس، سریالی تماشایی، ترسناک و نفس‌گیر به نظر می‌رسد که برخلاف بیشتر سریال‌های این سرویس استریم، علاقه‌ای به زیر سوال‌بردن شعور تماشاگر ندارد.

براساس داستانی نه‌چندان واقعی

سریال Katla یکی از جدیدترین ساخته‌های سرویس استریم نتفلیکس لقب می‌گیرد که نام خود را از کوه آتش‌فشانی نیمه‌فعال در ایسلند وام گرفته است. کوه آتش‌فشان کاتلا که در ایسلند و در نزدیکی روستای ویک قرار دارد، سال‌های سال یکی از فعال‌ترین کوه‌های آتش‌فشان در سطح سیاره زمین بود. اما این کوه آتش‌فشانی که بیست بار از سال ۹۳۰ تا ۱۹۱۸ میلادی فوران کرده، بیشتر از ۱۰۳ سال است که هیچ فورانی از مواد مذاب درونش نداشته و حالا یک خطر بزرگ به نظر می‌رسد.

اگرچه آتش‌فشان کاتلا به‌ عنوان یک آتش‌فشان زیریخچالی در سال‌های اخیر فعالیت‌هایی داشته اما همین خطر احتمالی این آتش‌فشان که این روزها بسیاری از مردم ایسلند را هم نگران کرده، به سوژه اصلی سریال Katla تبدیل شده است. با این تفاوت که سریال داستانی علمی تخیلی را هدف قرار داده و آینده‌ای نه‌چندان دور را روایت می‌کند؛ یک سال پس از فعال‌شدن جدی این کوه آتش‌فشانی، زندگی در اطراف آن ادامه دارد. در حالی که بسیاری از مردم از فعالیت جان‌کاه کوه کاتلا آسیب دیده‌اند اما حوادثی از راه می‌رسند که زندگی افرادی که در حاشیه اتمسفر غبارآلود این کوه آتش‌فشانی حضور دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تاثیرپذیری از سریال محبوب نتفلیکس

بدون هیچ شک و تردیدی باید پذیرفت که سریال Dark نه‌تنها یکی از بهترین سریال‌های نتفلیکس لقب می‌گیرد بلکه یکی از بهترین سریال‌های علمی تخیلی چند سال اخیر هم نامیده می‌شود. موفقیت این سریال باعث شد سبک داستان‌سرایی، شخصیت‌پردازی و فضاسازی آن بیشتر از قبل مورد توجه نتفلیکس قرار بگیرد. بنابراین باید پذیرفت که شباهت‌های جالبی میان سریال Dark و سریال Katla وجود دارد.

شباهت‌هایی که باید آن‌ها را تاثیرپذیری سریال ایسلندی از سریال آلمانی نتفلیکس دانست. هر دو سریال تعلیقی خیره‌کننده را به تماشاگر ارائه می‌کنند و با خطوط داستانی جذابی که می‌سازند، تماشاگر را در اعماق خرده‌روایت‌های بی‌پایانشان غرق می‌کنند. هشت اپیزود فصل اول سریال Katla روی بازماندگان روستای ویک تمرکز کرده است؛ افرادی که توانسته‌اند از مسمومیت آسمان روستایشان در امان بمانند و هنوز به معجزه زندگی اعتقاد دارند.

اولین سریال ایسلندی نتفلیکس

ایسلند یکی از کشورهای نسبتا کوچک جهان است که جمعیت اندکی دارد. جمعیت تقریبا ۴۰۰هزار نفری این کشور که تا سال ۱۹۱۸ به دانمارک وابسته بود به لطف پیشرفت‌های باورنکردنی صنعت ماهی‌گیری در سال‌های اخیر به شهروندان ثروتمندی تبدیل شده‌اند. به همین دلیل کیفیت زندگی در ایسلند به ویژه در سال‌های اخیر به کیفیت زندگی در سایر کشورهای حوزه نوردیک نزدیک شده است.

ایسلند در شرایطی که تنها اندکی از کره جنوبی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد، جمعیتی بسیار کمتر از این کشور آسیایی دارد. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که کره جنوبی با جمعیتی ۵۳میلیون نفری سهم بیشتری از جهان فرهنگ و هنر داشته باشد. با این حال ایسلندی‌ها در چند سال اخیر تلاش کرده‌اند تصویر دقیق‌تری از جامعه و فرهنگ خودشان به جهانیان ارائه دهند. سریال Katla به عنوان نخستین سریال ایسلندی نتفلیکس، فرصت خوبی به این کشور داده تا تصویر جذابی از توانایی‌ سینماگران خود ارائه دهد.

سریال Katla در جنوب ایسلند فیلم‌برداری شده است. عوامل سریال در فضاسازی یک سریال علمی‌تخیلی آخرالزمانی موفق ظاهر شده‌اند و به همین دلیل چشم‌اندازهای خیره‌کننده و منظره‌های جذابی که در سریال به تصویر کشیده می‌شوند، حس و حالی طبیعی برای تماشاگر به همراه دارند. نخستین سریال ایسلندی نتفلیکس در وحشتناک نشان‌دادن وضعیت شخصیت‌هایش موفق ظاهر می‌شود.

به عبارت دیگر، سریال موفق می‌شود ترس، وحشت و نگرانی شخصیت‌های اصلی‌اش را به بهترین شکل ممکن به تماشاگر منتقل کند. انسان‌هایی که زیر سایه ابرهای غبارآلود کوه آتش‌فشانی کاتلا بیمار شده‌اند و در بند آلودگی‌های زیست‌محیطی آتش‌فشان گرفتار هستند، حس استیصال غم‌انگیزی را به تماشاگر تزریق می‌کنند.

سرعت پایین روایت داستان

با این حال سریال Katla یک ایراد جزئی هم دارد. سریال هیچ عجله‌ای برای روایت داستانش ندارد و به همین دلیل به آرامی به سمت اهدافی که در فیلم‌نامه مشخص کرده، حرکت می‌کند. اگرچه سریال به لطف فضاسازی‌ها و شخصیت‌هایی که دارد به یک عنوان علمی‌تخیلی جذاب تبدیل می‌شود اما در نهایت به دلیل آرامش بیش از حدی که برای روایت داستان دارد از پتانسیل‌های تحسین‌برانگیزش فاصله می‌گیرد.

به همین دلیل تماشاگران حرفه‌ای ژانر علمی‌تخیلی آن هیجانی که از یک عنوان آخرالزمانی انتظار دارند را از سریال Katla دریافت نمی‌کنند. اما باید به این حقیقت انکارناپذیر اشاره کرد که سریال به لطف پیچ و تابی که به داستان تقدیم می‌کند به تماشاگر این تضمین را می‌دهد که تماشای این سریال ایسلندی بدون جذابیت نیست.

سریال Dark ایسلندی از راه می‌رسد؟

اگرچه سریال Katla با پایانی تامل‌برانگیز به پایان می‌رسد اما هنوز مشخص نیست که بالتازار کورماکور و سیگورجن جارتانسون به عنوان کارگردانان و نویسندگان سریال به ساخت ادامه آن فکر می‌کنند یا فصل اول را یک داستان بی‌نقص و غیرقابل ادامه می‌دانند. نیازی به یادآوری نیست که ساخت فصل‌های بعدی سریال Katla به چراغ سبز سرویس استریم نتفلیکس هم نیاز دارد.

به هر حال باید پذیرفت که سریال Katla به عنوان نخستین سریال ایسلندی نتفلیکس در مقام یک علمی‌تخیلی ترسناک و نفس‌گیر به سریالی تماشایی تبدیل شده که تماشاگر را در طول همه هشت اپیزود خود تا آستانه سقوط به درون کوه آتش‌فشانی کاتلا همراهی می‌کند. بنابراین باید پذیرفت که این سریال ایسلندی می‌تواند یکی از تماشایی‌ترین سریال‌های علمی‌تخیلی چند سال اخیر باشد و شاید به محبوبیتی مشابه به آن‌چه سریال Dark تجربه کرد هم دست پیدا کند.

منبع