تجربه نشان می‌دهد که بازسازی‌های سینمایی نمی‌توانند مانند فیلم اصلی موفق ظاهر شوند و بیشتر اوقات با فیلم‌های ضعیف و ناامید‌کننده‌ای همراه هستیم. در چند سال اخیر تعداد بازسازی‌ها و دنباله‌های فیلم‌ها با توجه به نیاز مخاطبان در ژانرهای مختلف افزایش چشم‌گیری داشته است.

متاسفانه در اکثر موارد این فیلم‌ها مورد علاقه‌ مخاطبان نبوده که دلایل زیادی پشت آن است. گاهی اوقات فیلم بازسازی‌ شده هیچ شباهتی به عنوان اصلی ندارد و گاهی هم تغییرات اضافه و غیرضروری در داستان یا فضای آن ایجاد می‌شود که عملا دلخواه هیچ مخاطبی نیست.

اگرچه بسیاری از نسخه‌های بازسازی شده فیلم‌های اکشن نمی‌توانند به موفقیت فیلم اصلی رسیده و تا آن حد مورد تحسین قرار بگیرند؛ با این حال آثار زیادی هستند که با پیشرفت‌ تصاویر کامپیوتری و جلوه‌های ویژه یا اضافه کردن المان‌های نوین در داستان و فضای فیلم، موفق ظاهر شدند.

۱۰. King Kong (2005)

فیلم‌های اکشن

پیتر جکسون پس از به پایان رساندن سه‌گانه محبوب ارباب حلقه‌ها آمد و با بازسازی فیلم کینگ کونگ در سال ۲۰۰۵، هنر فیلمسازی و مهارت فوق‌العاده‌اش در به‌کارگیری تصاویر کامپیوتری را به رخ تمامی اهالی سینما کشید.

این فیلم با تیم بازیگری نسبتا قوی متشکل از نائومی واتس، جک بلک و آدرین برودی در نقش‌های اصلی و صحنه‌های اکشن بسیار مهیج توانست بینندگان را شگفت‌زده کند. فیلم اصلی کینگ کونگ که در سال ۱۹۳۳ ساخته شده بود،‌ داستان کارگردانی را روایت می‌کند که دارای رویاهای بیش از حد بلندپروازانه است و تیم فیلمسازی و خدمه کشتی خود را مجبور به سفر به جزیره مرموز جمجمه می‌کند.

در آن جا آن‌ها با کونگ مواجه می‌شوند، گوریل افسانه‌ای غول پیکر که او را می‌گیرند و اسیر می‌کنند و در نیویورک او را به نمایش عموم درمی‌آورند که با نتایج غم‌انگیزی همراه است. پیتر جکسون در این بازسازی بیشتر سعی کرده با گنجاندن جزییات بسیار ظریف به شخصیت کونگ عمق بیشتری بدهد و همچنین ارتباطش با ان (نائومی واتس) را قوی تر کند.

مخاطبان از این تغییرات جدید بسیار لذت برده و به عقیده‌ آن‌ها این فیلم یکی‌از بهترین اقتباس‌ها از داستان کینگ کونگ است. این فیلم با بودجه‌ای ۱۵۰ میلیون دلاری کار خود را شروع کرد و سپس با رسیدن به بودجه ۲۰۷ میلیون دلاری به یکی از پر هزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شد.

۹. The Italian Job

فیلم‌های اکشن

The Italian Job نسخه بازسازی شده فیلمی به همین نام است که در سال ۱۹۶۹ ساخته شده بود.

این فیلم به کارگردانی اف. گری گری داستان گروهی از سارقان را دنبال می‌کند که که گرد هم می‌آیند تا در نقشه‌ای انتقام جویانه، استیو (ادوارد نورتون)، یکی از دوستان سابقشان را که به آنان رو دست زده را از تمامی درآمدهای نامشروعش خالی کنند.

The Italian Job در سراسر جهان مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و یکی از بازسازی‌های موفق فیلم‌های اکشن به شمار می‌رود. مارک والبرگ،‌ شارلیز ترون، جیسون استاتهام، دونالد ساترلند، ست گرین، مس دف و فرانک جی دیگر بازیگران این فیلم اکشن را تشکیل می‌دهند.

۸. ۳:۱۰ To Yuma

فیلم‌های اکشن

ساخت فیلم‌های وسترن به خودی خود دشوار است، مخصوصا وقتی بخواهید یکی از آثار شناخته‌شده و موفق را بازسازی کنید. به عنوان مثال فیلمی مانند The Magnificent Seven نسخه بازسازی شده یکی از مشهورترین فیلم‌های وسترن است که در سال ۲۰۱۶ ساخته شده بود. متاسفانه این فیلم نتوانست به اندازه فیلم اصلی موفق ظاهر شود.

با این حال، ۳:۱۰ To Yuma اشتباهات The Magnificent Seven را تکرار نمی‌کند و با حضور ستارگانی چون راسل کرو، کریستین بیل و لوگان لرمن، شاهد اثری پرهیجان و خالص هستیم. علاوه بر این‌ها فیلم ۳:۱۰ To Yuma به خوبی توانسته المان‌های محبوب و ریشه‌های وسترن را زنده نگه دارد و حسابی به دل مخاطبان بنشیند.

۷. Ocean’s Eleven

فیلم‌های اکشن

یازده یار اوشن (Ocean’s Eleven) یکی از پرستاره‌ترین فیلم‌های دهه ۲۰۰۰ میلادی محسوب می‌شود که موفق شد آثار سینمایی با محوریت سرقت را وارد سطح تازه‌ای کند. جرج کلونی، برد پیت، مت دیمون، جولیا رابرتس، اندی گارسیا، کیسی افلک، آل پاچینو و دان چیدل از جمله ستارگان بزرگ هالیوودی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

یازده یار اوشن درست مثل فیلم اصلی داستان گروهی از سارقان را روایت می‌کند که قصد دستبرد به یک کازینو در لاس وگاس را دارند. استیون سودربرگ با کارگردانی این فیلم نشان داد می‌شود حتی از روی فیلم‌های موفق هم یک بازسازی عالی روانه سینماها کرد.



۶. The Mummy

فیلم‌های اکشن

فیلم مومیایی محصول ۱۹۳۲ واقعا تفاوت‌های بسیاری با بازسازی خود در سال ۱۹۹۹ دارد. The Mummy با حضور برندن فریزر وایب و اتمسفر ترسناک فیلم اصلی را با سبک‌های ایندیانا جونز و اکشن جایگزین کرد.

حال این تغییر گسترده در رویکرد نه تنها «مومیایی ۱۹۹۹» را به اثری ضعیف تبدیل نکرده، بلکه صحنه‌های اکشن درجه یک و خاطره‌انگیزی دارد که هنوز هم برای طرفداران سری جذاب است. این فیلم به قدری خوب و قدرتمند ظاهر شد که چند دنباله بر اساس آن ساخته شد و زندگی کاری برندن فریزر را دگرگون کرد. در نهایت باید اعتراف کرد دنباله‌های بعدی اصلا نتوانستند جادوی فیلم اول را تکرار کنند و The Mummy محصول ۱۹۹۹ همچنان بهترین نسخه سری محسوب می‌شود.

۵. Rise Of Planet Of The Apes

فیلم‌های اکشن

جالب است بدانید Rise Of Planet Of The Apes ریمیک یک ریمیک دیگر بوده و نگاه جدیدی به یکی از برترین فیلم‌های علمی‌ تخیلی تمام دوران دارد. این فیلم با حضور اندی سرکیس و فریدا پینتو درباره یک شیوع عجیب و غریب است که منجر به حکم‌فرمایی میمون‌ها بر زمین می‌شود.

Rise Of Planet Of The Apes نهایتا به یک سه‌گانه درجه یک تبدیل شد که با جلوه‌های بصری بی‌نظیر و بازی فراموش‌نشدنی اندی سرکیس در نقش سزار، نام خود را در میان برترین بازسازی‌های ژانر اکشن قرار می‌دهد.

۴. The Dark Knight

فیلم‌های اکشن

طی چند دهه اخیر فیلم‌سازان بسیاری سعی کرده‌اند تصویر جدیدی از مرد خفاشی یا همان بتمن ارائه نمایند، اما تقریبا با قطعیت می‌توان گفت سه‌گانه بتمن کریستوفر نولان برترین آثار ساخته شده بر اساس این شخصیت محبوب و پرسابقه در سینما هستند.

حال در میان این سه فیلم، باید گفت The Dark Knight با حضور جوکر (با هنرنمایی تاریخ‌ساز هیث لجر) جزو بهترین ساخته‌های کریستوفر نولان و صدالبته بهترین ریبوت‌های ژانر اکشن است. نهایتا The Dark Knight فیلم شناخته‌شده‌ای نزد مخاطبان است و واقعا نمی‌توان چیز جدیدی درباره آن گفت.

۳. Ben Hur

فیلم‌های اکشن

شاید بازسازی یک فیلم صامت و تبدیل آن به اثری اکشن کار عجیبی به نظر رسد، اما وقتی فیلم «بن هور» را تماشا کنید متوجه می‌شوید با نه تنها یکی از بهترین آثار اکشن، بلکه یکی از برترین فیلم‌های تمام دوران مواجه هستید.

داستان غنی این فیلم حماسی پر شده از خیانت، اشتیاق، و کینه‌های قدیمی. در زمینه اکشن، بن هور یک صحنه فراموش نشدنی و فوق‌العاده حین مسابقه بین گاری‌های اسب دارد که فکر نمی‌کنم هیچ CGI یا جلوه ویژه‌ای هنوز هم توان برابری با آن را داشته باشد. بازسازی شده بن هور در چند سال گذشته را هم کلا فراموش کنید؛ آن یک اشتباه بود و تمام!

۲. The Departed

فیلم‌های اکشن

به عنوان برنده چندین جایزه آکادمی و تعریف‌کننده یک اکشن پرستاره، فیلم The Departed از مارتین اسکورسیزی جزو آثاری است که کمتر مخاطبی می‌داند بر اساس یک فیلم دیگر ساخته شده. اسکورسیزی در حقیقت فیلم موفق خود را بر اساس تریلر هنگ کنگی Internal Affairs ساخته است.

این فیلم که جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی اسکار را در کارنامه خود دارد، شامل برخی از بزرگ‌ترین چهره‌های تاریخ هالیوود می‌شود: لئوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون، جک نیکلسون، مارک والبرگ، الک بالدوین، ورا فارمینگ و آنتونی اندرسون.

۱. True Grit 

فیلم‌های اکشن

یکی دیگر از فیلم‌های وسترن که طی دو دهه اخیر بازسازی شده، True Grit ساخته ایتن کوئن و جوئل کوئن است که از قضا خیلی فراتر از اثر اورجینال (با بازی جان وین) حرکت کرده. طبق معمول خیلی از فیلم‌ها اکشن دو دهه اخیر، مت دیمون در True Grit ایفای نقش کرده است. در کنار او ستارگان دیگری مثل جاش برولین، هیلی استاینفلد، جف بریجز و دامنل گلیسون حضور دارند.

True Grit موفق شده بیش از ۴۰ جایزه معتبر بین‌المللی از جمله بهترین فیلم اسکار، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری و… را از آن خود کند. قطعا با این اوصاف نمی‌توان درباره این فیلم پرحرفی کرد و باید به همین اکتفا کنیم که True Grit در صدر لیست ما از برترین باز‌سازی‌های اکشن تمام دوران است.

منبع