با نزدیک شدن به فصل سرما نخستین کاری که به ذهن رانندگان میرسد، بازدید آب رادیاتور و میزان ضدیخ موجود در آن است.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با آغاز فصل سرد سال به جای تخلیه آب رادیاتور و پر کردن آن با مخلوط مناسب ضدیخ و آب، فقط به سر ریز کردن مقداری ضدیخ روی آب رادیاتور اکتفا کرده باشید. این کار هرچند کاملاً اشتباه است و موجب میشود ترکیب مناسبی از آب و ضدیخ به وجود نیاید، ولی قبلاً آسیب چندانی به پیشرانه و سیستم خنک کننده خودروها وارد نمیکرد. دلیل آنهم یکسان بودن ساختار ترکیبی تمام ضدیخهای موجود در بازار بود. اکنون ولی با ورود انواع گوناگون ضدیخ و ضدجوش به بازار، ترکیب آنها با هم میتواند صدمات جبران ناپذیری به پیشرانه و سیستم خنک کننده خودروها وارد کند.
تبعات ترکیب ضدیخهای پایه معدنی و آلی!
تصور کنید خودرو جدیدی خریدهاید و هیچ اطلاعی از نوع ضدیخی که مالک پیشین در سیستم خنک کننده آن استفاده کرده است، ندارید. اکنون با ورود به فصل سرما، فقط با گوش دادن به توصیه سرویس کار خودرو خود، کمی ضدیخ میخرید و به رادیاتور خودرو خود اضافه میکنید.
اینجاست که اگر مالک پیشین خودرو از ضدیخ ضد جوش با پایه معدنی استفاده کرده باشد و شما ضدیخی با پایه آلی به آن اضافه کنید، آب داخل سیستم خنک کننده خودرو به اصطلاح عامیانه گِل میشود و بخش عمدهای از فضای سیستم خنک کننده و دور پیشرانه با رسوبهای ضخیمی پر خواهد شد.
این رایجترین اشتباهی است که مصرف کنندهها و حتی تعمیرکاران بی تجربه انجام میدهند و موجب خرابی خودرو میشوند.
تفاوت ضدیخهای آلی و معدنی
قدیمیترین و پرفروشترین نوع ضدیخ در بازار، همان ضدیخهای پایه معدنی هستند. البته چند سالی میشود که تولید کنندههای داخلی اقدام به تولید ضدیخهایی با پایه افزودنیهای شیمیایی آلی کردهاند.
این نوع از ضدیخها در مقایسه با نوع معدنی، کارایی بهتری دارد و درست برعکس نمونههای معدنی که تنها یک سال در رادیاتور خودرو دوام میآورند، میتوانند تا سه سال به خوبی در سیستم خنک کننده خودرو شما انجام وظیفه کنند.
البته باید به این نکته توجه داشت که ماده اصلی تشکیل دهنده ضدیخها انواع الکل است که با ترکیب با انواع افزودنیهای شیمیایی (ادتیوها) خاصیت ضدیخ پیدا میکنند. هرچند با پیشرفت موتورهای خودروهای مدرن اغلب خودروسازان نمونههای پایه آلی را پیشنهاد میکنند، ولی در بازار کشور همچنان ضدیخهای معدنی حرف اول را میزنند و سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص دادهاند.
خیلی از خودروسازان مطرح جهان نوع ضدیخ مورد استفاده و تأییدشده برای خودرو خود را در دفترچه راهنمای خودرو یاد کردهاند ولی متاسفانه خودروسازان داخلی تفاوتی بین ضدیخ آلی با معدنی قائل نشدهاند و به همین دلیل برخی اشتباهات میتواند برای مالکان این خودروها گران تمام شود.
در همین حال گروههای تولید کننده ضدیخ در ایران برای پیشگیری از بروز خرابیهای احتمالی، ضدیخهای آلی را با درصد کمی از ادتیوهای پایه آلی تولید میکنند تا هم نام محصول با پایه آلی را یدک بکشند و هم اگر دو محصول متفاوت از یک کارخانه به اشتباه با هم ترکیب و داخل سیستم خنک کننده خودرو ریخته شدند، مشکلی برای خودرو ایجاد نشود.
هیبریدها نسل جدید ضدیخ
مشکلات ناشی از اختلاط ضدیخهای معدنی و آلی با هم موجب شده است گروههای بزرگ تولید کننده این محصول در جهان به فکر ساخت نمونهای بیفتند که از ترکیب افزونههای شیمیایی معدنی و آلی ساخته شده باشند. این ضدیخها با عمر طولانی میتوانند با هر دو نوع آلی و معدنی ترکیب شوند و البته مشکلی هم برای خودرو ایجاد نکنند.
منبع: اخبار خودرو