امروزه پدیده چاقی به معضلی جهانی تبدیل شده و متأسفانه در اغلب جوامع، رو به افزایش است. میدانیم که چاقی در بسیاری از بیماری‌ها مثل « کبد چرب، افزایش قندخون (دیابت)، افزایش چربی خون، اختلالات مفصلی و مهرهای و بسیاری از عوارض قلبی و عروقی » نقش دارد. به همین دلیل پژوهشگران همواره در پی راهکارهای متعدد برای چگونه لاغر شدن هستند. بر اساس توصیه متخصصان، بهتراست قبل از این که به فکر درمان چاقی باشید، ابتدا علت چاقی خود را پیدا و سپس درمان مناسب را انتخاب کنید! (قبل از هر درمان باید درد را شناخت!). چاقی و اضافه وزن دلایل مختلفی دارد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم.

دلایل چاقی و اضافه وزن

کم خوابی

وقتی شما تا دیر وقت بیدار بمانید، نیمه شب احساس گرسنگی می‌کنید بنابراین یک وعده خوراکی اضافه می‌خورید یعنی «دریافت کالری اضافه»! علاوه بر این، تغییر هورمون‌ها که ناشی از کم خوابی است سبب افزایش احساس گرسنگی و اشتها می‌شود.

استرس

هنگام استرس، بدن در وضعیتی اضطراری قرار می‌گیرد که «حالت بقا» نامیده می‌شود. در این حالت هورمونی به نام «کورتیزول» در بدن افزایش می‌یابد که به هورمون استرس شناخته می‌شود و سبب افزایش اشتها می‌شود. شایان ذکراست که با آموزش و آگاهی می‌توان استرس را مدیریت کرد. بهتر است هنگام استرس خوراکی‌های کم کالری مصرف نمود.

مصرف برخی داروها

ممکن است مصرف برخی داروها سبب اضافه وزن شود که به کمک افزایش فعالیت بدنی و کاهش کالری روزانه طبق نظر متخصص تغذیه و پزشک، پیشگیری و درمان می‌شود.

کم کاری تیروئید

این پدیده با انجام آزمایش و مراجعه به پزشک قابل درمان است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

خانم‌های مبتلا به این سندرم دچار مقاومت به انسولین هستند. این پدیده نیز زیر نظر پزشک، معمولاً قابل درمان است.

مصرف سیگار

ترک مصرف سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت خود و اطرافیانتان انجام دهید اما فراموش نکنید که با انجام این کار کمی اضافه وزن پیدا خواهید کرد که قابل درمان است.

کاهش سوخت و ساز بدن

این مسئله با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم مشخص می‌شود و قابل درمان است.

ناآگاهی نسبت به کالری واقعی خوراکی‌ها

بعضی مواقع افراد چاق عنوان می‌کنند کم غذا می‌خورند اما چاق می‌شوند؟! شاید ایشان نمی‌دانند غذاهای به ظاهر کم حجم، گاهی کالری بالایی دارند!

عدم تحرک کافی

در حقیقت چاقی حاصل فقدان تناسب بین دریافت و مصرف کالری غذاهاست. زمانی که تعادل بین انرژی مصرفی و انرژی دریافتی به هم می‌خورد و در واقع، ورودی‌ها بیشتر از خروجی فرد می‌شود، چاقی اتفاق میافتد.

اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید با توجه به نکات گفته شده، علت چاقی خود را پیدا کنید و برای درمان چاقی خود اقدام نمایید.