انواع بسیار مختلفی از ترکیب شیر با قهوه در کافه ها و منوها وجود دارند. این تنوع، اغلب بیشتر از علل تفاوت، باعث گیجی مخاطب و حتی ارایه دهنده می شود. افراد زیادی در زندگی خود من وجود داشته اند که دلیل کافه نرفتنشان همین اسم ها و مدل های مختلف و مطمئن نبودن از قهوه ای بوده که قرار است تحویل بگیرند. برای همین ترجیح میداده در خانه فرنچ پرس دم کند و با مقداری شیر گرم شده روی گاز از قهوه ی صبحانه اش لذت ببرد.

یادم میاد یکی از سخت ترین نوشیدنی هایی که میشد سفارش داد، کاپوچینو بود. خب اون موقع ها، هنوز این اسما جا نیفتاده بودن و کاپوچینو همون مثل اسمش یه قهوه ی سخت بود برای من. برای اینکه یه فنجون یا ماگ بود، توش حالا هر چی و یه چیزی شبیه ابر فوم قله طوری. و برام همیشه این سوال بود که خب من با این کوه که روش برف دارچین باریده، باید چیکار کنم.

سرعت رشد آگاهی، چه در جهان و چه در ایران البته، آنقدر بالا رفته که هر روز، تعداد بیشتری از مردم، با قهوه و فرهنگ نوشیدنش آشنا می شوند. و تغییرات زیادی در منوی کافه ها دیده می شود. دیگر بسیاری از کافه ها، از سرو آن کوه کفی فوم روی کاپوچینو امتناع می کنند و به جای آن، از فوم شیر میکروفوم، بدون حباب قابل رویت و شیرین تر به علت دمای پایین تر حرارت دیدن شیر، استفاده میکنند. کاپوچینو هم میتواند با یک لته آرت زیبا، ظاهری هیجان انگیز داشته باشد.

محتوای کاپوچینو
یک کاپوچینوی استاندارد، یک شات اسپرسو (و نه قهوه ی فوری یا قهوه ی دمی دریپ)، یک سوم نوشیدنی شیر و یک سوم دیگر آن فوم تشکیل می شود. و آن چیزی که قرار است بچشید، یک طعم بالانس از مقدار شیر و قهوه ی برابر است که با حس مخملی فوم شیر همراه می شود تا لذت آن را تبدیل به لذت نوشیدن یک کاپوچینو کند. کاپوچینوی شما یک فنجان ۵ تا ۶ انسی – حدودا ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلی لیتری، خواهید بود.

قبل از کاپوچینو
در اروپا، نوشیدن قهوه بر اساس سنت قدیمی عثمانی ها تعریف میشده است. چیزی که امروزه به قهوه ترک شبیه است. پس از آن فرانسوی ها و بریتانیایی ها، شروع به فیلتر کردن قهوه کردند و نوشیدنی های فیلتر شده را ابداع کردند. در همین زمان ها بود کاپوچینو، اما نه به این صورتی که امروز به کار میبریم، استفاده شد.

نامگذاری کاپوچینو
کاپوچینو یک لغت ایتالیایی دیگر و برگرفته از راهبان کاپوچین – Capuchin monks به خاطر رنگ ردایشان است. این نوشیدنی از سال ۱۹۸۰ وارد فرهنگ قهوه ی امریکا شده است، بنابراین بسیاری این نوشیدنی را قهوه ای جدید تلقی میکنند، اما باید دانست که کاپوچینو صدها سال است که در ایتالیا و کشورهای اروپایی وجود داشته است.

کاپوچینو برای اولین بار در پایتخت اطریش، و کافه های وینی با نام Kapuziner استفاده شده است. طی تعریفی که در سال ۱۸۰۵ ارایه شده، این نوشیدنی به معنی “قهوه با شیر و خامه” در نظر گرفته شده بود. از سال ۱۸۵۰ ادویه هایی به این نوشیدنی اضافه می شده. اما به هر حال، کاپوچینوی حقیقی، یعنی آنچه ما میشناسیم در اوایل قرن ۱۸ از ایتالیا ریشه گرفته و نامگذاری شده است. اولین ثبت شده ها نشان میدهند که کاپوچینو در اوایل دهه ی ۱۹۳۰ سرو شده است.

وقتی کاپوچینو از واقعیت خود دور می شود
به خصوص در ایالات متحده، برخی فروشگاه های زنجیره ای قهوه، تصمیم گرفتند که می توانند کاپوچینو را در لیوان های ۱۲، ۱۶ تا ۲۰ اونسی سرو کنند. و صرفا تفاوت کاپوچینو و لته را مقدار فوم شیرشان بدانند که در این لیوانها، این مقدار فوم نوعی حالت اگزجره به خود میگیرد، و شما عملا دارید برای هوا، پول اضافه میدهید. ترجیح بر این است که کاپوچینو را به شیوه ی سنتی خودش درست کنید. وقتی که دوست دارید شیر بیشتری داخل نوشیدنی تان باشد و طعم شیر نسبت به قهوه بیشتر احساس شود، میتوانید یک کافه لته سفارش دهید که طبعا نسبت شیر به قهوه در آن بیشتر است. کاپوچینو در مقابل، یک نوشیدنی با طعم قوی تر اسپرسو و بافت مخملی تر است.

یک کاپوچینوی خوب چه خصوصیتی دارد
یک کاپوچینو ی خوب، طعم مشخصی از اسپرسو به شما ارایه می دهد. اسیدیتی پایین، ساختار غنی، و فوم شیرین. اگر قادر به حس نت های واضح اسپرسو در فنجانتان نباشید، نسبت قهوه و شیر به درستی رعایت نشده است. اگر ظاهرا نوشیدنی نهایی شما طعم سوختگی داشته باشد، ممکن است از دو دلیل ناشی شده باشد: یا دمای شیر بالا در هنگام استیم گرفتن، و یا اسپرسوی زیاد عصاره گیری شده. تا حدودی میتوان این تفاوت ها را از هم تفکیک کرد، اما نظر دادن راجع به اختلاف سلیقه های جزئی متخصص خود و آگاهی از سلیقه ی منحصر به فرد افراد را نیاز دارد. گرچه برخی زمانها اتفاق می افتد که نوشیدنی نهایی به طرز مشخصی با آنچه سفارش داده اید متفاوت است.

باز هم طعم دهنده بر روی کاپوچینو
در بسیاری از کافی شاپ های امروز، می توانید همراه کاپوچینو طعم دهنده هم سفارش دهید. وانیل، شکلات و یا کارامل از آن دسته طعم دهنده های معروف هستند. با این حال توصیه ی من این است که اول کاپوچینوی بدون طعم دهنده را بچشید، و اگر باز احساس کردید دوست دارد افزودنی خاصی همراهش شود، یا مثلا شکر، به آن اضافه کنید.

این مطلب اولین بار در ایل کافه منتشر شده است.