پیش از خرید یک محیط کاری شما به تصویر روشنی از چیزهایی که باید داشته باشید، چیزهایی که می‌خواهید، یا مطلقاً نمی‌خواهید داشته باشید و میزان هزینه‌ای که می‌خواهید بکنید نیاز دارید. بزرگ کردن این تصویر ممکن است پروسه‌ای وقت گیر باشد که هم هیجان انگیز و هم خسته کننده است، اما بهتر است توجه لازم را به آن داشته باشید. با این حال که اشتباهات استارت‌آپ‌ها بعدها اصلاح می‌شود، گاهی یک انتخاب ضعیف غیرقابل جبران است. واقع‌بین باشید و شش نکته زیر را درباره انتخاب محل خود در نظر بگیرید.

۱- سبک کاری آیا سبک شما رسمی و بهروز است؟ یا قدیمی و منسوخ؟ محل کسب‌وکار شما باید با سبک و تصویر خاص خودتان سازگار باشد. اگر کسب‌وکار شما خرده فروشی است، آیا می‌خواهید یک فروشگاه سنتی داشته باشید یا یک غرفه یا جایگاهی سیار در یک پاساژ در نظر دارید تا قابل‌جابه‌جایی بوده و بتوانید آن را به محله‌ای دیگر نیز ببرید؟

۲- نمونه آماری می‌توانیم از دو زاویه مهم به موضوع جمعیت شناسی یا آمارگیری نگاه کنیم. اول اینکه در نظر داشته باشید که مشتریان شما چه کسانی هستند و اهمیت نزدیکی آنها به محل خود را درک کنید. این مسئله برای یک خرده فروش و سرویس دهندگان مهم است. اما شاید برای کسب‌وکارهای دیگر تا این اندازه اهمیت نداشته باشد. نمونه آماری که شما از بازار هدفتان به دست می‌آورید در تصمیم گیری به شما کمک خواهد کرد.

پس از آن به جامعه‌تان نگاهی بیندازید. اگر مشتریان پایه شما محلی هستند، آیا یک درصد قابل قبولی از این جمعیت در حمایت از کسب‌وکار شما با نمایه مشتری‌تان مطابقت دارد؟ آیا این جامعه پایه اقتصادی پایداری به منظور ایجاد محیطی سالم برای کسب‌وکار شما فراهم خواهد کرد؟ مراقب باشید، در جوامعی که اقتصادشان وابستگی زیادی به یک صنعت خاص دارد، یک رکود اقتصادی می‌تواند برای کسب‌وکارها زیان‌آور باشد. حالا به نیروی کاری‌تان فکر کنید. به چه مهارت‌هایی نیاز دارید، و آیا افرادی با این استعدادها وجود دارند؟ آیا این جامعه منابعی برای رفع نیازهای آنها دارد؟ آیا فراهم کردن جایی برای زندگی به قیمتی مناسب کافی است؟ آیا کارمندان شما از فرصت‌هایی که به آنها می‌دهید رضایت دارند؟

۳- تردد عابران برای بیشتر خرده فروشان، پاخوری بسیار اهمیت دارد. مسلماً شما نمی‌خواهید در گوشه‌ای باشید که خریدارانتان از آنجا گذر نکنند. برعکس اگر کسب‌وکار شما نیاز دارد مخفی بماند، احتمالاً نمی‌خواهید در مناطق پرتردد قرار بگیرید. تردد مشتریان را در زمان‌های مختلف روز و در روزهای مختلف هفته بررسی کنید تا از حجم تردد عابران پیاده متناسب با نیازهایتان مطلع شوید.

۴- دسترس‌پذیری و پارکینگ دسترس‌پذیری محلتان را برای مشتریان، کارمندان و تأمین‌کنندگانتان بررسی کنید. اگر در یک خیابان شلوغ هستید، آیا ورود خودروها به پارکینگ شما و خروج از آن برای آنها راحت است؟ آیا دسترسی آن برای افراد ناتوان راحت است؟ احتمالاً چه محصولاتی و از کجا قرار است دریافت کنید، و آیا برای تأمین‌کنندگان شما سخت نیست که مواد اولیه را به دست شما برسانند؟ اطمینان پیدا کنید که پارکینگ بسیار راحتی هم برای مشتریان و هم برای کارمندان وجود دارد، و همچنین دارای نور کافی و نگهبانی خوبی است.

۵- رقابت آیا شرکت‌های رقیب در همسایگی شما قرار دارند؟ گاهی اوقات این همسایگی خوب است، مانند صنایعی که خرید مقایسه‌ای در آنها رایج است. شاید بتوانید از کسب‌وکارهای موجود پیشی بگیرید، خصوصاً اگر کار شما در ارتباط با رستوران و سرگرمی باشد. اما اگر رقیبی که نزدیک شماست تنها قصد دارد بازاریابی شما را سخت‌تر کند به دنبال جای دیگری باشید.

۶- نزدیکی به کسب‌وکارهای دیگر از دو زاویه مهم به نزدیکی کسب‌وکارها و خدمات دیگر به محل کارتان نگاه کنید. اول اینکه، ببینید آیا از مجاورت آنها در نزدیکی خود سود می‌برید؟ مثلاً شرکت آنها موجب تردد زیاد خریداران می‌شوند، یا مشتریان آنها می‌توانند به مشتریان شما تبدیل شوند؟ دوم اینکه، ببینید آیا آنها کیفیت شرکت شما را به عنوان یک محیط کاری بالا می‌برند؟ آیا رستورانی برای کارمندان شما در زمان صرف ناهار در آنجا هست؟ آیا یک مرکز مراقبت از کودکان یا فروشگاه‌های دیگری که ممکن است شما و کارمندانتان به آنها نیاز داشته باشید در آن نزدیکی وجود دارد؟

این مطلب اولین بار در مجله پنجره خلاقیت منتشر شده است.