وب‌سایت را جدی بگیرید

مالک بی‌چون و چرای وب‌سایت خودتان هستید. از سوی دیگر، یک وب‌سایت خوب، دارایی ارزشمندی است که می‌تواند به‌عنوان پایه اصلی دیجیتال مارکتینگ همراهی‌تان کند. وبسایت در تمام ساعت شبانه‌روز بیدار و هوشیار است و همیشه می‌تواند به مخاطبان، از خدمات و کالاهای شما بگوید. در وب‌سایت، با تولید محتوای مناسب، توجه به اصول سئو، پالایش و بهبود دائمی UI و UX می‌توانید در بین مشتریان و رقبا جایگاهی مناسب برای خود خلق کنید.

CRM بخرید و آن را توسعه دهید

با اینکه CRM از واجبات یک کسب و کار محسوب می‌شود اما هنوز هم برخی شرکت‌ها از آن بی بهره‌اند یا درست از قابلیت‌هایش استفاده نمی‌کنند. CRM کمک می‌کند تا با مشتریان تعامل دوطرفه داشته باشید و اطلاعاتی را که از آنها دارید در مسیر بازاریابی و جذب مخاطبان بیشتر به‌کار ببرید. سعی کنید با دقت و حوصله برای دریافت و طبقه‌بندی اطلاعات مشتریان خود اقدام کنید؛ چرا که این اطلاعات، ضمن کمک به شناسایی الگوی رفتار مشتریان می‌تواند در بهبود و توسعه دیگر بخش‌های سازمان کارآ و اثرگذار باشد. اگرچه راه‌اندازی و نگهداری از CRM هزینه دارد اما با کمک آن صاحب بانک اطلاعاتی می‌شوید که پایدار است و به خودتان تعلق دارد.

با ایمیل مارکتینگ دوست شوید

ایمیل‌ها روزبه‌روز بیشتر قدرت می‌گیرند و مردم بیشتری برای کسب اطلاعات، خرید کالاها و معرفی محصولاتشان سراغ آن می‌روند. در ایمیل مارکتینگ، بازگشت سرمایه بسیار سریع است و با توجه به فراوانی قالب‌ها و محتوا، همیشه می‌توانید با خلاقیت و هنر سازمانتان را به مخاطب معرفی کنید. جالب است بدانید طبق آمارهای جهانی تنها اگر حدود ۲۰ درصد از مخاطبان ایمیل‌های شما را باز کنند، شما پیروز شده‌اید. یکی از مهم‌ترین حسن‌های ایمیل مارکتینگ این است که کنترل پنلها امکان رصد کامل رفتار مخاطبان را در اختیارتان می‌گذارند. برای مثال می‌توانید بسیار دقیق ببینید آنها روی چه قسمتهایی و چندبار کلیک کرده‌اند، بیشتر با گوشی موبایل ایمیل شما را دیده‌اند یا کامپیوتر و بسیاری از امکانات دیگر که نرخ تبدیل فروش شما را افزایش خواهد داد و به امور بازاریابی‌تان در درازمدت کمک خواهد کرد.

به مشتریان زنگ بزنید

مشتریانتان را طبقه‌بندی کنید و به بهانه‌های مختلف با آنها گفت‌وگو کنید. این شیوه گفت‌وگو که به Happy Call معروف است، خارج از چارچوب‌های مرسوم قرار دارد و هدف آن یادآوری برند، رضایت سنجی و کشف راه‌هایی برای ارتباطات بیشتر است. برای این بخش بهتر است از پرسنلی استفاده کنید که با حوصله و مؤدب هستند و می‌توانند گفت‌وگو را با مشتری هدایت کنند و آن را ادامه دهند. برای مثال یکی از بهترین زمان‌ها برای استفاده از این روش در شرکت‌های گردشگری، دی ماه است. اگر این تماس‌ها را به شکل مدون و اصولی در زمان درست انجام دهید برای پر کردن تورهای نوروزی با مشکلات بسیار کمتری مواجه خواهید بود و بسیاری از مشتریان قدیمی را در آن زمان ملاقات خواهید کرد.

به پیامک‌ها بها بدهید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند استفاده از پیامک منسوخ شده است. اما اگر متن‌های درستی را برای پیامک‌ها انتخاب کنید نه تنها سرمایه‌ای که برای این تبلیغات گذاشته‌اید بازخواهد گشت، بلکه می‌توانید به مخاطب نشان دهید برای ارتباط با او چقدر ارزش قائل هستید. ضمناً برخی از کنترل پنلهای تبلیغات پیامکی امکان تعامل دوطرفه را ایجاد می‌کنند و با کمک آن می‌توانید با مشتریان خود گفت‌وگو کنید. برای ساختن متن پیامک‌ها از اطلاعات مفید، اشعار و متون کوتاه و زیبا، مسابقات جالب و گفتن از تخفیف‌های دورهای بهره بگیرید. بی‌شک عبارات و کلماتی که فقط جنبه تبلیغاتی دارند و به نرخ‌های خیلی پایین اشاره می‌کنند فقط برای عده‌ای خاص که معمولا مشتریان پرسود نیستند، جذاب خواهند بود و حتی مشکلاتی را برای سازمانتان ایجاد خواهند کرد. ذکر این نکته ضروری است که داشتن ثبات در زمان و روز ارسال پیامک، باعث می‌شود تا مخاطبان منتظر پیام‌های شما باشند و بیشتر به محتوای آن توجه کنند.

این مطلب اولین بار در ماهنامه کارآفرینان امیر کبیر به قلم بهنام اسلمی منتشر شده است.