کوئنتین تارانتینو در یک پادکست سینمایی درباره‌ی آینده‌ی حرفه‌ای خود صحبت کرده است. آیا کارگردان «پالپ فیکشن» و «سگ‌های انباری» فیلم دهم خودش را می‌سازد؟

کوئنتین تارانتینو طی سه دهه‌ی اخیر تأثیر قابل توجه‌ای بر دنیای فیلم‌های اکشن و نحوه‌ی روایت داستان‌های غیرخطی در سینما داشته است. فیلم‌ساز پنجاه‌وهشت ساله‌ای که هیچ‌گاه از تصویرگری خشونت در فیلم‌هایش ابایی نداشته و علاوه‌ بر صحنه‌های خونین و پر زد و خورد، اتفاقات غافلگیر کننده، دیالوگ‌های جذاب و کنایه‌آمیز و شوخی با برخی اتفاقات تاریخی و حتی نوستالژی‌بازی را می‌توان از مهم‌ترین عناصر سینمای او به شمار آورد. تارانتینو تا به امروز تنها نه فیلم بلند داستانی ساخته و پیش از این بارها اعلام کرده پس از ساخت دهمین فیلمش از سینما خداحافظی خواهد کرد، اما این‌طور که پیداست او برای ساخت این فیلم بسیار مردد است؛ زیرا معتقد دارد آخرین اثر بسیاری از فیلم‌سازان تحسین شده فیلم‌های ضعیفی هستند.

او در بخشی از صحبت‌های خود در قسمت جدید پادکست پیور سینما (Pure Cinema) بیان کرده: «شاید من نباید فیلم جدیدی بسازم، چون الان با خداحافظی و چنین پایان سینمایی مشکل ندارم. معمولا سه فیلمی که کارگردان بزرگ پیش از آخرین اثرشان ساخته‌اند، عالی هستند؛ فیلم‌هایی فوق‌العاده برای پایان دادن به کار یک فیلم‌ساز. مثلا اگر دان سیگل با «فرار از آلکاتراز» از سینما خداحافظی می‌کرد چقدر عالی می‌شد، اما او به خاطر پول دو فیلم دیگر ساخت… خدای من، خدای من.»

آخرین فیلم تارانتینو «روزی روزگاری در هالیوود» است که برای نخستین بار در جشنواره‌ی کن ۲۰۱۹ روی پرده رفت و با بودجه‌ای ۹۰ تا ۹۶ میلیون دلاری به فروشی بالغ بر ۳۸۹ میلیون دلار رسید و در نودودومین دوره‌ی جوایز اسکار هم در ۱۰ شاخه نامزد شد که در نهایت توانست جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای پیت و جایزه‌ی اسکار بهترین طراحی صحنه را کسب کند. به همین خاطر چنین فیلمی را می‌توان پایانی آبرومند برای یک فیلم‌ساز موفق دانست. تارانتینو اغلب فیلم‌های آخر کارگردان‌ها را وحشتناک می‌داند و در این باره گفته: «چه کارگردانان دوران طلایی هالیوود که در دهه‌ی شصت و هفتاد آخرین فیلمشان را ساختند و چه فیلم‌سازان جدیدتر که در دهه‌ی نود آخرین آثارشان را ساختند، عملکرد ضعیفی داشتند. مثلا آرتور پن کارگردان بانی و کلاید آخرین فیلمش پن و تِلر کشته می‌شوند است. بگذارید اینطور بگویم که یک پایان خوب برای کارنامه‌ای قابل قبول، بسیار نایاب است.»

تارانتینو اعلام کرده قصد دارد بعد از کناره‌گیری از کارگردانی به رمان‌نویسی و دنیای ادبیات روی بیاورد تا بیشتر در کنار همسر و فرزندش باشد. او از چند ماه قبل کار نگارش رمان «روزی روزگاری هالیوود» را آغاز کرده است.

منبع: Gamespot

منبع