سالی که گذشت برای بسیاری از افراد جهان، سخت و غیرقابل تحمل بود، چراکه پاندمی ویروس کرونا علاوه بر ضررهای جسمی و روحی، روی تمامی مشاغل تاثیر گذاشته بود و مخصوصا در صنعت سینما، باعث به تاخیر افتادن فیلم‌های متعددی شد.

سال ۲۰۲۰ پر از فیلم‌ها و عناوینی بود که می‌توانستند در شرایط عادی و به دور از استرس ویروس کرونا، بهترین اکران را پشت سر گذاشته و فروش خوبی را در باکس‌آفیس داشته باشند. فیلم‌هایی که هواداران درمورد آن بسیار هیجان زده بودند، اما رفته رفته امید و شادی آن‌ها به کل از بین رفت.

به عنوان مثال فیلمی مانند Tenet به کارگردانی کریستوفر نولان یکی از عناوینی بود که پس از تاخیرهای فراوان بلاخره در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۲ شهریور ۹۹) به صورت IMAX اکران شد و باوجود بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری، فروش قابل قبولی در گیشه نداشت. بسیاری از فیلم‌های دیگر نیز بدون اکران عمومی در سینماها، در سرویس‌های استریم منتشر شدند.

A Quiet Place: Part 2 یکی دیگر از فیلم‌های مورد انتظاری بود که تاریخ اکران آن چندین بار عقب افتاد و پس از آنکه ویروس کرونا در آمریکا کمی فروکش‌کرد، سرانجام در تاریخ ۲۸ می ۲۰۲۱ (۷ خرداد ۱۴۰۰) در آمریکا اکران شد و عملکرد بسیار خوبی در باکس‌آفیس داشت. حال که اوضاع روبه بهبودی است، خوشبختانه سینماهای سراسر جهان به تدریج درحال بازگشایی هستند و سینمادوستان نیز خود را برای عناوین بلاک‌باستر، دنباله‌ و پیش‌درآمد فیلم‌های محبوب آماده می‌کنند.

به همین بهانه در این مقاله قصد داریم به ۱۰ مورد فیلم دنباله و پیش‌درآمد که در سال ۲۰۲۱ اکران می‌شوند، نگاهی داشته و با آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

۱۰. The Hitman’s Wife’s Bodyguard

تاریخ اکران: ۱۶ ژوئن

دنباله

این فیلم اکشن کمدی در حقیقت دنباله عنوان The Hitman’s Bodyguard (بادیگارد هیتمن) به حساب می‌آید که در سال ۲۰۱۷ به کارگردانی پاتریک هیوز ساخته شده بود.

در آن فیلم مایکل برایس (رایان رینولدز) محافظی موفق در اثر مرگ یکی از مشتریانش شهرت و اعتبار خود را از دست می دهد و برای برگرداندن آن باید با یکی از دشمنانش همکاری کند تا به موقع به دادگاه برسند. اما در دنباله این فیلم که خود هیوز هدایت آن را برعهده داشته، اتفاقات چهارسال پس از آن قضایا را روایت می‌کند، مایکل برایس هنوز با داریوس کینکید دوست است و حالا همراه با هم برای نجات سونیا، همسر داریوس، تلاش می‌کنند.

The Hitman’s Wife’s Bodyguard (محافظ همسر هیتمن) در تاریخ ۶ ژوئن (۲۶ خرداد ۱۴۰۰) در آمریکا اکران شد که بازیگرانی نظیر (رایان رینولدز، سلما هایک، ساموئل جکسون، بارتول گرازدک، آنتونیو باندراس، فرانک گریلو و مورگان فریمن به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

۹. Fast & Furious 9

تاریخ اکران: ۲۵ ژوئن

دنباله

Fast & Furious (سریع و خشن) همیشه در رده بهترین فرانچایزهای اکشن قرار داشته داشته است. اولین فیلم این فرانچایز محبوب در سال ۲۰۰۱ منتشر شده بود که حال پس از گذشت ۲۰ سال به دهمین فیلم آن رسیده‌ایم.

فیلم Fast & Furious 9 یا همان F9 به تازگی راهی سینماهای مختلف جهان شده و به نظر می‌رسد از همین حالا یکی از موفق‌ترین عناوین فرانچایز «سریع و خشن» لقب گرفته است. اکران نسخه IMAX «سریع و خشن ۹» در کشور چین رکوردشکن بوده. این فیلم در هفته نخست ۶.۵ میلیون دلار از باکس آفیس کسب درآمد کرده تا بهترین افتتاحیه تاریخ مجموعه در این کشور را رقم بزند.

قسمت نهم اکثر شخصیت‌های محبوب سری مثل دومینیک (وین دیزل)، لتی اورتیز (میشل رودریگز)، رومان پیرس (تایریس گابسون)، تج پارکر (کریس لوداکریس بریجز)، میا تورتو (جوردانا بروستر) و مگدالن شاو (هلن میرن) را بازگردانده و سایفر (شارلیز ترون) نیز نقش منفی آن است.

در کنار این‌ها برخی شخصیت‌های قدیمی Fast & Furious مانند هان لو با بازی سونگ کانگ (Sung Kang)، شان بوسول با هنرنمایی لوکاس بلک (Lucas Black)، توینکی با بازی بو بو (Bow Wow) و ارل هو با نقش آفرینی جیسون توبین (Jason Tobin) در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

فیلم سینمایی Fast & Furious 9 هم‌اکنون روی در برخی کشورها از جمله چین و کره جنوبی به اکران درآمده اما روز ۲۵ ژوئن (۴ تیر ۱۴۰۰) در ایالات متحده روی پرده نقره‌ای خواهد رفت.

۸. The Suicide Squad

تاریخ اکران: ۶ آگوست

دنباله

The Suicide Squad (جوخه انتحار) به نوعی دنباله عنوان قبلی است که به کارگردانی و نویسندگی دیوید آیر در سال ۲۰۱۶ منتشر شده بود.

از زمانی که مشخص شد جیمز گان بلافاصله بعد اخراج از پروژه Guardians of the Galaxy 3 در مارول کارگردانی این فیلم را بر عهده می‌گیرد، طرفداران زیادی مشتاق تماشای قسمت جدید «جوخه انتحار» هستند. بازیگرانی مثل مارگو رابی، جان سینا، ادریس البا، پیت دیویدسون، جرد لتو، سیلوستر استالونه، نیتن فیلیون و جوئل کینامان) در این فیلم حضور دارند، اما تا زمان انتشار تریلر پایانی آن باید منتظر ماند و دید که داستان فیلم دقیقا از چه قرار است.

گفته می‌شود فیلم The Suicide Squadدر تاریخ ۶ آگوست (۱۵ مرداد ۱۴۰۰) در سینماها و HBO Max پخش خواهد شد.

۷. The King’s Man

تاریخ اکران: ۲۰ آگوست

دنباله

پس از مدت‌ها انتظار برای طرفداران فیلم‌های اکشن، بالاخره قرار است فیلم جدیدی از فرانچایز کینگزمن به کارگردانی متیو وان منتشر شود.

پس از ساخت فیلم‌های Kick-Ass و X-Men: First Class، متیو وان تصمیم گرفت تا بار دیگر محصولی با اقتباس از کمیک‌ها تولید کند که نتیجه کار اثری با نام Kingsman: The Secret Service (کینگزمن: سرویس مخفی) بود. این فیلم که در سال ۲۰۱۵ اکران شده بود، به واسطه اکشن هیجان انگیز و شباهتش به فیلم‌های قدیمی جاسوسی مورد توجه منتقدان و سینماروها قرار گرفت.

دنباله آن دو سال بعد با نام The Golden Circle (کینگزمن: محفل طلایی) روی پرده نقره‌ای سینما رفت که به اندازه قسمت اول مورد استقبال قرار نگرفت. در این عنوان جدید که گفته می‌شود پیش‌درآمدی بر فیلم‌های قبلی است، بازیگرانی مانند دانیل برول، لیام نیسون، چارلز دنس، ریس ایفانز، متیو گود و جما آرترتون حضور دارند.

با توجه به خلاصه داستان منتشر شده، اتفاقات فیلم The King’s Man در اوایل قرن بیستم میلادی جریان داشته و داستان حول محور گروهی از بدترین ظالمان بشریت می‌چرخد که قصد دارند تا با راه اندازی یک جنگ بزرگ، میلیون‌ها نفر از جمعیت انسان‌ها را به کام مرگ بکشانند.

The King’s Man قرار است توسط فاکس قرن بیستم در تاریخ ۲۰ آگوست (۲۹ مرداد ۱۴۰۰) اکران شود.

۶. Venom 2: Let There Be Carnage

تاریخ اکران: ۲۴ سپتامبر

دنباله

اندی سرکیس، کارگردان ونوم معتقد بود که باید پس از بهبود اوضاع پاندمی سونی کمپین بازاریابی فیلم را آغاز کند. Venom 2 یا Venom: Let There Be Carnage که دنباله‌ای بر فیلم اول محسوب می‌شود، مد‌ت‌ها بود که در فاز پس‌تولید قرار داشت تا اینکه سرکیس اعلام کرد انتظار هواداران به زودی به پایان می‌رسد.

در حالی که تام هاردی و میشل ویلیامز دوباره در نقش‌های ادی براک/ونوم و انی وایینگ ظاهر می‌شوند، وودی هرلسون در نقش کلیتوس کسدی/کارنج به عنوان آنتاگونیست اصلی فیلم حضور خواهد داشت و رید اسکات به همراه نائومی هریس از دیگر بازیگران این فیلم خواهند بود.

عنوان Venom: Let There Be Carnage برای اکران در تاریخ ۲۴ سپتامبر (۲ مهر ۱۴۰۰) برنامه‌ریزی شده است.

۵. No Time to Die

تاریخ اکران: ۸ اکتبر

دنباله

طرفداران جیمز باند تاکنون به دنبال تاخیرهای متعدد در اکران فیلم، بارها ناامید شده‌اند. فیلم‌نامه این عنوان توسط فوکوناگا با همراهی فیبی والر-بریج و اسکات زد. برنس بر اساس شخصیت جیمز باند اثر ایان فلمینگ به رشته تحریر درآمده است.

No Time To Die‎، بیست‌وپنجمین عنوان از مجموعه فیلم جیمز باند است و دنیل کریگ برای بار پنجم در نقش این مامور ویژه ام‌آی۶ ظاهر شده‌است. پس از موفقیت فیلم اسپکتر در سال ۲۰۱۵ کمپانی‌ سازنده فیلم، ساخت دنباله‌ای برای آن را در دستور کار خود قرار داد.

دنیل گریک برای آخرین بار در نقش جیمز باند حضور پیدا می‌کند و رمی مالیک، آن آنا د آرماس بن ویشاو و کریستف والتز از دیگر بازیگران این فیلم هستند. گفته می‌شود در این فیلم همچنین قرار است با مأمور ۰۰۷ بعدی با بازی لاشانا لینچ آشنا شویم.

عنوان No Time To Die‎ در تاریخ ۸ اکتبر (۱۶ مهر ۱۴۰۰) منتشر خواهد شد.

۴. Top Gun: Maverick

تاریخ اکران: ۱۹ نوامبر

دنباله

در روزگاری که بازار ساخت پیش‌درآمد‌ها، دنباله‌ها و ریمیک‌های سینمایی داغ است، فیلم Top Gun که نخستین بار در سال ۱۹۸۶ ساخته شده بود، حال دنباله خود را به کارگردانی جوزف کوشینسکی دارد. Top Gun اولین فیلم مهم تام کروز بود که با فروش رویایی خود توانست باعث به شهرت رسیدن او شود و همچنین پرفروش‌ترین فیلم نیز سال شد.

دنباله این فیلم با عنوان Top Gun: Maverick‎ فیلمی اکشن و نظامی است که داستان مامور ماوریک و افسر او را روایت می‌کند که با هواپیمای فوق پیشرفته اف هجده به یک ماموریت جدید فرستاده می‌شوند. از بازیگران اصلی این فیلم می‌توان به تام کروز و وال کیلمر اشاره کرد.

Top Gun: Maverick پس از تاخیرهای پی‌درپی سرانجام برای اکران در تاریخ ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان ۱۴۰۰) برنامه‌ریزی شده است.

۳. Spider-Man: No Way Home

تاریخ اکران: ۱۷ دسامبر

دنباله

فیلم سینمایی Spider-Man: No Way Home یکی از جنجالی‌ترین عناوین یک سال اخیر بوده که انواع و اقسام شایعات بر اساس آن شکل گرفته است. تا به امروز مشخص شده جیمی فاکس (الکترو) و آلفرد مولینا (دکتر اختاپوس) قطعا در آن حضور دارند اما خب همچنان اطلاعاتی از داستان و فیلم‌نامه آن در دست نیست.

پیش از این برخی شایعات مدعی حضور گروه مشهور «شش خبیث» یا Sinister Six در قسمت سوم اسپایدرمن بودند که گویا این موضوع حقیقت دارد. تیم شش خبیث که مخاطبان منتظرش بودند در فیلم سوم اسپایدرمن حضور دارند و تمام ضدقهرمانان اصلی سه‌گانه سم ریمی و دو فیلم Amazing Spider-Man عضو آن هستند. همچنین انتظار می‌رود که شاهد حضور توبی مگوایر و اندرو گارفیلد برای شکست این گروه قدرتمند به تام هالند باشیم.

این فیلم بیست و هفتمین فیلم‌ از دنیای سینمایی مارول و دنباله‌ای بر فیلم‌های گذشته به‌شمار می‌رود که در آن بازیگرانی نظیر  تام هالند، زندیا، اندرو گارفیلد، توبی مگوایر، آلفرد مولینا، جیمی فاکس و بندیکت کامبربچ حضور دارند.

لازم به ذکر است که فیلم سینمایی Spider-Man: No Way Home در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۶ آذر ماه) اکران خواهد شد.

۲. Sherlock Holmes 3

تاریخ اکران: ۲۲ دسامبر

دنباله

تاکنون دو قسمت ازسری فیلم‌های شرلوک هولمز با نام‌های Sherlock Holmes و Sherlock Holmes: A Game of Shadows به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ به اکران درآمدند که کارگردانی هر دوی آن‌ها را گای ریچی بر عهده داشته است.

فیلم Sherlock Holmes 3 هم در ابتدا قرار بود پس از فاصله‌ای طولانی در دسامبر ۲۰۲۰ اکران شود اما اکران آن به دلایلی تا دسامبر سال ۲۰۲۱ عقب افتاد. رابرت داونی جونیور که یک دهه اخیر را مشغول نقش آفرینی در فیلم‌های مختلف دنیای سینمایی مارول بوده، قرار است برای ایفای نقش شرلوک هلمز در فیلم Sherlock Holmes 3 بازگردد. همچنین حضور جود لاو، به عنوان دکتر جان واتسون در این فیلم قطعی است.

Sherlock Holmes 3 برای اکران در تاریخ ۲۲ دسامبر (۱ دی ۱۴۰۰) برنامه‌ریزی شده است.

۱. The Matrix 4

تاریخ اکران: ۲۲ دسامبر

دنباله

حال به یکی از موردانتظارترین عناوین سال ۲۰۲۱ می‌رسیم. این فیلم چهارمین عنوان فرانچایز ماتریکس است که درحقیقت دنباله‌ای بر فیلم‌های قبلی به حساب می‌آید.

مسئولیت کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی فیلم بر عهده لانا واچوفسکی است که در آن کیانو ریوز و کری-ان ماس به عنوان بازیگران قدیمی حضور دارند و در کنار آن‌ها بازیگران دیگری مثل جیدا پینکت، نیل پاتریک هریس (ستاره فیلم How I Met Your Mother)، یحیی عبدالمتین دوم، جاناتان گراف و جسیکا هنویک در این فیلم حضور دارند.

فیلم سینمایی The Matrix 4 در تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ (۱ دی ۱۴۰۰) در سرویس HBO Max (به مدت ۳۱ روز) و سینماها اکران خواهد شد.

منبع