با تسلط Thor: Love and Thunder در باکس آفیس و شکست دادن Thor: Ragnarok، واضح است که اسطوره های وایکینگ در حال حاضر به اندازه هزاران سال پیش محبوب هستند. فرهنگ جهانی از زمان وایکینگ ها به شدت تغییر کرده است، با این حال اساطیر و شیوه زندگی آنها هنوز در بین مخاطبان طنین انداز است.

اگرچه به اندازه اسطوره های خدایان حماسی نیست، اما خود داستان های وایکینگ ها برای نویسندگانی از شکسپیر تا مایکل کرایتون نیز جذاب و الهام بخش بوده است. در حالی که بسیاری از جنبه‌های زندگی و فرهنگ آن‌ها در مجموعه‌ای از فیلم‌ها اقتباس شده است، موارد زیر را بهترین اقتباس‌های فرهنگ وایکینگ در فیلم‌ها می‌توان دانست.

How To Train Your Dragon 2 (2014)

از استودیوی دریم ورکز، How To Train Your Dragon 2 بر اساس داستان فیلم اول با این سوال که Hiccup آماده است در نقش دراگو که شکارچی اژدها به دنبال تسخیر جهان با اژدهایانش است، رهبر باشد یا خیر. در میان همه چیز، مادر و پدر هیکاپ پس از ۲۰ سال دوباره به هم می رسند.

چگونه اژدهای خود را تربیت کنید ۲ با مجموعه ای رنگارنگ از اژدها، به لطف لحن بالغ، عمق احساسی و انیمیشن شگفت انگیزش، مورد استقبال منتقدان و مخاطبان قرار گرفت.

The Northman (2022)

The Northman به کارگردانی رابرت اگرز یک فیلم اکشن بر اساس افسانه Amleth است و شاهزاده وایکینگ را در جنگ صلیبی خود برای انتقام از پدرش دنبال می کند. Amleth که به خود اجازه می دهد اسیر عمویش، فیولنیر شود، در نهایت به اندازه کافی به فیولنیر نزدیک می شود تا انتقامش را بگیرد.

اگرچه The Northman در گیشه ضعیف عمل کرد، اما به دلیل کارگردانی، سکانس های اکشن و اجراهایش مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. هنگامی که فیلم به بازار تقاضای ویدیو رفت، تماشاگران نیز به سراغ آن رفتند و قرار گرفتن آن در فهرست رتبه‌بندی این محبوبیت را تأیید می‌کند.

Outlander (2008)

کاینان به دنبال انتقام از “موروون” که خانواده اش را کشت، به حزب وایکینگ به رهبری ولفریک می پیوندد تا آن را شکار کند.

Outlander پس از اکران مورد علاقه منتقدان قرار گرفت و در باکس آفیس سر و صدا کرد. علی‌رغم این، به دلیل بازی گریزلی جان هرت، ارزش‌های تولید، فیلم علمی تخیلی و افسانه وایکینگ، طرفداران زیادی پیدا کرد. این عنصر اخیر به ویژه به Outlander کمک می کند تا از سایر فیلم های وایکینگ متمایز شود.

The Long Ships (1964)

فیلمی ماجراجویی محصول ۱۹۶۴ از کارگردان جک کاردیف است که ریچارد ویدمارک، سیدنی پواتیه و روزانا شیافینو در آن بازی کرده‌اند.

اگرچه طبق استانداردهای امروزی کمی چیپ است، اما به لطف حس سرگرم کننده اش، از این فیلم به عنوان یک فیلم ماجراجویی کلاسیک یاد می شود. سبکی در این فیلم وجود دارد که آن را از آهنگ‌های ملودراماتیک‌تر وایکینگ‌ها جدا می‌کند، و این شادی برای تماشاگران بسیار قابل هضم‌تر از حمام‌های خون تیره و تار است که معمولاً در این زیرژانر خاص مشاهده می‌شود.

Beowulf (2007)

از فیلمساز رابرت زمکیس، Beowulf شعر انگلیسی قدیمی به همین نام را وارد حوزه انیمیشن کامپیوتری می کند. وقتی هیولای گرندل، دانمارک باستان را به وحشت می اندازد، بیوولف احضار می شود تا جانور را قبل از گرفتار شدن در دام مادرش بکشد.

علیرغم افکت دره عجیبی که با تکنیک‌های موشن کپچر فیلم و مدل‌های شخصیتی واقع‌گرایانه ارائه می‌شود، در غیر این صورت به عنوان یک انیمیشن نسبتاً دست کم گرفته‌شده که با افسانه بیولف سرگرم‌کننده است، باقی می‌ماند. این را می توان در اجراهای آوازی بازیگران شنید، زیرا آنها داستان را با مقدار مناسبی از احترام و جذابیت بدون غرق شدن در درام ارائه می کنند. این یک عمل متعادل کننده است که طرفداران زیادی را برای فیلم به ارمغان آورده است.

How To Train Your Dragon (2010)

یکی از بهترین انیمیشن های دهه ۲۰۱۰، How To Train Your Dragon با محوریت Hiccup است که او به آرامی با اژدهای بی دندان دوست می شود، علی رغم رابطه پرتنش دهکده اش با موجودات جادویی. در نهایت، این دو باید با هم همکاری کنند تا مرگ سرخ را متوقف کنند و ثابت کنند که انسان ها و اژدها می توانند با هم زندگی کنند.

اگرچه چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم یک فیلم معمولی وایکینگ نیست، اما تمرکز زیادی بر فرهنگ وایکینگ دارد و مهمتر از آن، از آن برای بیان داستانی در مورد مردانگی و اینکه چگونه همه برای جنگجو شدن به دنیا نمی آیند استفاده می کند.

Pathfinder (2007)

Pathfinder که بر اساس یک فیلم نروژی به همین نام در سال ۱۹۸۷ ساخته شده است، کارل اوربان در نقش شبح بازی می‌کند، وایکینگی که توسط بومیان پس از سلاخی قبیله‌اش توسط قبیله‌ای که سعی در انقیاد آن داشتند، بزرگ شد. او که اکنون بالغ شده است، مجبور می شود از خانه خود دفاع کند، زمانی که گروه جدیدی از مهاجمان وایکینگ به دهکده حمله می کنند.

با توجه به اتمسفر غم انگیز و سکانس های اکشن وحشتناک، به راحتی می توان فهمید که چرا Pathfinder در بین تماشاگران معمولی فیلم محبوب است.

The Vikings (1958)

از کارگردانی ریچارد فلیشر، وایکینگ ها کرک داگلاس در نقش شاهزاده وایکینگ اینار و تونی کورتیس در نقش اریک برده بازی می کنند. این دو برادر ناتنی هستند که یکدیگر را تحقیر می کنند و وقتی اینار شاهزاده خانم مورگانا را می رباید، دشمنی آنها در حالی که برای دست مورگانا می جنگند بیشتر می شود.

علیرغم قدمت بیش از ۶۰ سال، این فیلم از نظر ارزش تولید به طرز قابل توجهی خوب است. روستاهای وایکینگ‌ها به نظر می‌رسند که مستقیماً از یک کتاب تاریخی بیرون آمده‌اند، سکانس‌های اکشن میخکوب‌کننده هستند و اجراها درام کلاسیک هالیوود را به‌وجود می‌آورند. ممکن است زمانی که برای اولین بار منتشر شد، بازخوردهای متفاوتی دریافت کرده باشد، اما The Vikings از آن زمان به وضوح مورد علاقه طرفداران قرار گرفته است.

Valhalla Rising (2009)

Valhalla Rising یک فیلم وایکینگ محصول سال ۲۰۰۹ با بازی مدز میکلسن در نقش مرد تک چشمی لال است که مجبور می شود به عنوان یک برده بجنگد تا زمانی که شورشی را علیه مردانی که او را زندانی کرده اند رهبری کند. پس از فرار، او پسر جوانی را زیر بال خود می گیرد و به گروهی از صلیبیون در تلاش برای حمله به سرزمین مقدس می پیوندد.

به طور قطع کندتر از بسیاری از فیلم‌های وایکینگ‌ها، Valhalla Rising یک درام گیرا است که توسط بازی پرمغز میکلسن و فضای مالیخولیایی هدایت می‌شود. با توجه به هیاهویی که میکلسن برای بازی در فیلم اخیر Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore دریافت کرده است، به نظر می رسد که طرفداران این فیلم به فیلم های دیگر او بازگشته اند و بدین ترتیب محبوبیت تازه کشف شده والهالا رایزینگ علیرغم شکست اولیه آن در کسب سود را توضیح می دهند.

The 13th Warrior (1997)

سیزدهمین جنگجو به کارگردانی جان مک تیرنان، بر ماجراهای احمد بن فضلان با وایکینگ های ولگا و قهرمان افسانه ای بولیویف تمرکز دارد. علیرغم اینکه او رانده شده است، به دلیل پیشگویی از یک ولوا برای کمک به مبارزه با یک شیطان باستانی استخدام می شود و به سرعت احترام همسالان خود را به دست می آورد.

تماشاگران درباره بازی کاریزماتیک آنتونیو باندراس در نقش فدلان اظهار نظر کرده‌اند و این اکشن هنوز به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های وایکینگ‌ها باقی مانده است.