در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به برخی از فیلم‌هایی که شاید در بسیاری از بخش‌ها نتوانستند موفق عمل کنند اما موسیقی متن و ترانه‌هایی که در آنها استفاده شد، باعث نجات و موفقیتشان شده است.

هانس زیمر، آهنگساز تحسین شده‌ی سینما، یک بار در مصاحبه‌ای گفت: «یک موسیقی خوب باید از خودش دیدگاه مستقلی داشته باشد. باید از همه‌ی آنچه گذشته فراتر رود، روی دو پای خود بایستد و همچنان در خدمت فیلم باشد.». موسیقی فیلم‌ روش فوق‌العاده‌ای برای بزرگداشت هنرمندان شناخته شده و همچنین افراد گم‌نامی است که شایسته‌ی شناخته شدن هستند. اهمیت یک موسیقی عالی نباید دست کم گرفته شود و مطمئنا این موضوع در رابطه با ۱۰ فیلمی که در ادامه نام بردیم اهمیت بیشتری پیدا می‌‎کند.

۱. الویرا مادیگان (Elvira Madigan)

الویرا مادیگان
  • کارگردان: بو ویدربرگ
  • محصول: ۱۹۶۷
  • امتیاز HMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰

اگرچه این فیلم سوئدی برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر زن گلدن گلوب و نامزدی برای کارگردان بو ویدربرگ شد، اما از آن زمان به دلیل استفاده از ورژن کند کنسرتو پیانو شماره‌ی ۲۱ موتسارت مورد توجه گسترده قرار گرفت.

موسیقی موتسارت در این فیلم چنان نمادین شد که به عنوان کنسرتو الویرا مادیگان نامیده می‌شود.

خلاصه‌ی داستان فیلم: هدویگ جنسن (با بازی پیا دگرمارک) سال‌ها به عنوان یک بندباز با نام الویرا مادیگان اجرا می‌کرد. وقتی او در روستایی در دانمارک با ستوان سیکستن اسپار (با بازی تامی برگ گرن) ملاقات می‌کند، این دو عاشق یکدیگر می‌شوند و تصمیم می‌گیرند با هم فرار کنند. سیکستن، یک فراری از ارتش، در یافتن کار مشکل دارد و این دو نفر روزهای سختی را تجربه می‌کنند. سپس سیکستن با دوستی قدیمی ملاقات می‌کند که انتخاب‌های او را زیر سوال می‌برد و از او می‌خواهد قبل از این که زندگی‌شان سخت‌تر شود، هدویگ را ترک کند.

۲. امپایر رکوردز (Empire Records)

امپراطوری موسیقی
  • کارگردان: الن مویل
  • محصول: ۱۹۹۵
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰

کمدی رمانتیک محصول ۱۹۹۵ مطمئنا یک فیلم سرگرم کننده است اما چیزی که فیلم را به یادماندنی می‌کند، داستان آن نیست. این فیلم با ترانه‌هایی از گروه Suicidal Tendencies Cracker، Buggles، AC / DC ، Better Than Ezra، Evan Dando، Cranberry و یک آهنگ از گروه Gwar به خاطر آورده می‌شود.

امپایر رکوردز یک نمونه‌ی عالی از اهمیت موسیقی در یک فیلم است، که کاملا حال و هوای دهه‌ی ۹۰ را به تصویر می‌کشد.

خلاصه‌ی داستان فیلم: گروهی جوان که در یک فروشگاه کوچک و مستقل محصولات صوتی کار می‌کنند، به مدیر خود کمک می‌کنند تا برای خرید فروشگاه پول جمع کند. با این حال، آن‌ها در حین تلاش برای مبارزه با یک غول بزرگ از شرکت‌های موسیقی، یک رابطه‌ی خویشاوندی را هم کشف می‌کنند.

ترانه‌ی Whole Lotta Trouble از گروه موسیقی Cracker در این فیلم یکی از چندین قطعه‌ی مهمی بود که در ادامه می‌شنوید.

۳. پدیده (Phenomenon)

پدیده
  • کارگردان: جان ترتل‌تاب
  • محصول: ۱۹۹۶
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰

پدیده بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های جان تراولتا نیست اما این فیلم موسیقی‌های کشنده‌ای دارد.

مملو از آهنگ‌های شاد و روان مانند با زندگی برقص (Dance With Life) برایان فری، عشق دیوانه (Crazy Love) آرون نویل و Para Donde Vas از ایگوانا است، اما در واقع موسیقی تلاش می‌کند تا یک فیلم معمولی را متفاوت‌تر جلوه دهد. با این حال، جواهر اصلی موسیقی متن آن کورینا (Corrina) از تاج محل، تکه‌ای از خشکی (Piece of Clay) از ماروین گی و آبی مه‌آلود (Misty Blue) از دوروتی مور است.

خلاصه داستان فیلم: وقتی یک مکانیک ساده یک شبه پس از یک اتفاق عجیب به یک نابغه تبدیل می‌شود، تصمیم می‌گیرد از مغز خود به خوبی استفاده کند. اما همه‌ی اطرافیانش ناگهان از او فاصله می‌گیرند.

یکی از ترانه‌های معروفی که در این فیلم استفاده شده و اساسا آن را دلیل نجات فیلم می‌دانند، با زندگی برقص (Dance With Life) با صدای برایان فری است که در ادامه می‌توانید گوش کنید.

۴. گتسبی بزرگ (The Great Gatsby)

گتسبی بزرگ
  • کارگردان: باز لورمن
  • محصول: ۲۰۱۳
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

اقتباس قابل بحث باز لومان از رمان درخشان فیتزجرالد عالی نبود اما او موسیقی جالبی برای فیلم انتخاب کرد.

این کارگردان زیبایی‌های دهه‌ی ۲۰ میلادی شهر نیویورک را با ترانه‌هایی از هنرمندان آن دوره ترکیب کرد و یک موسیقی منحصربفرد به وجود آورد. برجسته‌ترین قطعه قطعا جوان و زیبا (Young and Beautiful) ار لانا دل ری است.

خلاصه داستان فیلم: نیک کاراوی، جانباز جنگ جهانی اول که به امید تغییری بزرگ به نیویورک نقل مکان کرده، خودش را جذب جی گتسبی و سبک زندگی پر زرق و برق او می‌کند.

۵. در انتظار دمیدن (Waiting to Exhale)

در انتظار بازدم
  • کارگردان: فارست ویتاکر
  • محصول: ۱۹۹۵
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰

این درام محصول ۱۹۹۵ با نتیجه‌ی خوبی در باکس آفیس روبرو نشد و نتوانست نظر منتقدان به خود جلب کند و نمره‌ی ۵۶ درصدی از راتن تومیتوز بدست آورد تا بیش از پیش بر عدم موفقیتش تاکید شود. بهترین قسمت فیلم، بدون تردید، موسیقی‌های آن است که آثاری از برجسته‌ترین خوانندگان زن R&B دوران خود از جمله ویتنی هیوستون، ماری جی. بلایژ، تونی برکستون، آرتا فرانکلین، برندی و بسیاری دیگر به نمایش می‌گذارد.

خلاصه داستان فیلم: چهار دوست در جستجوی شغل، خانواده و روابط عاشقانه، با نقطه اشتراک زندگی عاطفی ناموفق با هم رابطه برقرار می‌کنند. ساوانا (با بازی ویتنی هیوستون) و رابین (با بازی للا روشون) وارد زندگی مردان متاهل می‌شوند و هر یک معتقدند که معشوقشان همسرانشان را به خاطر آن‌ها کنار می‌گذارند. در طرف مقابل، برنادین (با بازی آنجلا باست) وقتی شوهرش او را به خاطر معشوقه‌اش طلاق داد، تنها می‌شود. در همین حال، گلوریا (با بازی لورتا دیواین) عاشق همسایه‌ی جدیدش می‌شود.

۶. باران ارغوانی (Purple Rain)

باران ارغوانی
  • کارگردان: آلبرت مانیولی
  • محصول: ۱۹۸۴
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰

آلبوم مشهور پرینس به عنوان یک اثر برجسته از خواننده‌ای فقید شناخته می‌شود اما در مورد فیلم محصول ۱۹۸۴ با بازی او نمی‌توان همین حرف را زد. با این حال موسیقی که در فیلم استفاده شد، نامزد جایزه‌ی بهترین آلبوم گرمی‌ سال شد، در چندین نمودار در سراسر جهان (از جمله کانادا و ایالات متحده) رتبه‌ی یک را کسب کرد و در ایالات متحده‌ی آمریکا گواهی الماس دریافت کرد.

خلاصه‌ی داستان فیلم: یک موسیقیدان با استعداد اما آشفته، تلاش می‌کند تا راهش را در حرفه‌ی خود، رابطه با پدر و مادرش، گروه موسیقی، دوست دختر خواننده‌اش و یک رقیب جدید پیدا کند.

ترانه‌ای که در ادامه می‌شنوید یکی از آهنگ‌های این آلبوم معروف است.

۷. افسانه‌ی ۱۹۰۰ (The Legend of 1900)

افسانه ی 1900
  • کارگردان: جوزپه تورناتوره
  • محصول: ۱۹۹۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰

موسیقی‌های افسانه‌ای انیو موریکونه در برخی از فیلم‌های شگفت‌انگیز مانند خوب، بد و زشت (The Good, The Bad and The Ugly) و سینما پارادیزو (Cinema Paradiso) و سایر فیلم‌ها ماندگار شده است.

افسانه‌ی ۱۹۰۰ در میان آن شاهکارها شاید به سختی جلوه کند، اما موسیقی موریکونه مثل همیشه فوق‌العاده است و برای این اثر شگفت‌انگیز خود گلدن گلوب دریافت کرد.

خلاصه‌ی داستان فیلم: در روز سال نو ۱۹۰۰، دنی ( با بازی بیل نان)، یکی از اعضای خدمه‌ی کشتی اقیانوس‌پیما، یک نوزاد رها شده را پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد او را به فرزندی قبول کند، و او را ۱۹۰۰ می‌نامد. در بزرگسالی، ۱۹۰۰ (با بازی تیم راث) به یک نوازنده‌ی برجسته در کشتی تبدیل می‌شود. سرانجام شایعات پیانو‌نوازی درخشان او به ساحل می‌رسد و دوستش ماکس (با بازی پروییت تیلور وینس) معتقد است که موفقیت در خشکی در انتظار او است. با این حال، تنها مشکل این است که این پیانیست مرموز از پذیرش زندگی خارج از کشتی بیزار است.

۸. سر (Head)

سر
  • کارگردان: باب رافلسون
  • محصول: ۱۹۶۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰

این فیلم روانگردان تجربی از زمان خود جلوتر بود و بسیاری از منتقدان و مخاطبان اهمیت آن را در زمان اکران درک نکردند.

اگرچه آثار زیادی بعدا تحت تاثیر فیلم قرار گرفته‌اند، اما نقطه‌ی قوت آن هنوز موسیقی فیلم از گروه مانکیز (The Monkees) است. دیوی جونز، یکی از اعضای گروه که از عدم توجه به فیلم ناامید شده بود، در سال ۲۰۱۱ در مصاحبه‌ای گفت: «ما باید شکارچیان روح (Ghostbusters) را می‌ساختیم.»

خلاصه‌ی داستان فیلم: مانکیز، یک گروه موسیقی پاپ راک آمریکایی، سال ۱۹۶۰ در هالیوود یک ماجراجویی موسیقی سه نفره را آغاز کرده و در آنجا با شخصیت‌هایی مانند دنیس هاپر، فرانک زاپا و جک نیکلسون دیدار می‌کنند.

۹. هرج‌و‌مرج فضایی (Space Jam)

هرج و مرج فضایی
  • کارگردان: جو پیتکا
  • محصول: ۱۹۹۶
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰

این فیلم که در سال ۱۹۹۶ با ترکیب فیلم و کارتون ساخته شده بود، مایکل جوردن را در کنار شخصیت‌هایی از لونی تونز نشان می‌دهد.

بسیاری از این پروژه انتقاد کردند، اما موسیقی‌های به کار رفته در آن بسیار قوی بود، و جی‌ زی (Jay Z) قسمتی رپ به نام باگین (Buggin) را خواند. باستا رایمز، کولیو، ال‌ال کول جی، متد من و بی ریل همگی در ترانه‌ی هیولا (Monstars ، Hit ‘Em High) همکاری دارند. سالت اند پپر، سیل، دی جی کواد سیتی، مونیکا و دی‌آنجلو هرکدام آهنگ‌هایی در این لیست دارند و آهنگ باور دارم می‌توانم پرواز کنم (I Believe I Can Fly) از آر کلی در اواخر دهه‌ی ۹۰ به ترانه‌ی برتر و با استقبال غیرقابل توصیفی مواجه شد.

خلاصه‌ی داستان فیلم: پس از بازنشستگی مایکل جوردن، او توسط باگز بانی از گروه لونی تونز ربوده شده و از او درخواست می‌شود برای شکست دادن یک گروه بیگانه‌ی جنایتکار به نام نردلاکز و رهبری آقای سواک‌هامر، یک بازی انجام دهد.

ترانه‌ی «باور دارم می‌توانم پرواز کنم» را در ادامه می‌شنوید.

۱۰. بادیگارد (The Bodyguard)

بادیگارد
  • کارگردان: میک جکسون
  • محصول: ۱۹۹۲
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰

فیلم محصول ۱۹۹۲ با بازی کوین کاستنر و ویتنی هیوستون توانست بیش از ۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار در آمریکا بدست آورد اما این فیلم به تنهایی مورد توجه قرار نگرفت.

موفقیت بادیگارد کاملا به موسیقی متن آن برمی‌گردد که برخی از بهترین کارهای ضبط شده‌ی هیوستون را در خود جای داده است. من همیشه دوستت خواهم داشت (Will Always Love You) بیش از سه ماه در شماره‌ی یک جدول بیلبورد قرار داشت. این فیلم همچنین چند آهنگ به یاد ماندنی دیگر مانند I’m Every Woman و Jesus Loves Me را هم در خود دارد.

خلاصه‌ی داستان فیلم: راشل، خواننده و بازیگر، توسط شخصی تهدید به مرگ می‌شود. با این حال، وقتی او فرانک، یک مامور سابق سرویس مخفی را به عنوان محافظ خود استخدام می‌کند، اوضاع به شکل دیگری پیش می‌رود.

منبع: faroutmagazine

منبع