دنیای سینمایی مارول پر از مرگ‌های جعلی است که مخاطبان را فریب می‌دهد و آن‌ها فکر می‌کنند یک شخصیت محبوب به سرانجام خود رسیده است. قضیه مرگ‌های ساختگی از کسی پوشیده نیست و تاریخچه‌ای طولانی دارد. خیلی از مواقع پیش آمده برای فریب کاراکتر‌های دیگر یا مخاطب، فردی در فیلم مرده و بعدا مشخص شد که او سالم و زنده است.

برخی از این مرگ‌های ساختگی فقط برای پیشبرد طرح یک فیلم یا اپیزود خاص اتفاق می‌افتند و به همین خاطر وقتی مشخص می‌شود که آن شخص زنده است، مخاطبان خیلی تعجب نمی‌کنند.

با این حال، شخصیت‌های زیادی نیز وجود دارند که واقعا تصور شده که مرده‌اند و با برگشت خود، مخاطبان را غافلگیر می‌کنند و اغلب اوقات یک رمز و راز پیرامون سرنوشت واقعی آن‌ها ایجاد می‌شود.

۱. لوکی

مارول

بدون ذره‌ای تردید، پادشاه مرگ‌های ساختگی مارول، شرور سخت‌جان، لوکی است. برادر ثور، بیش از هر شخصیت دیگری در این مجموعه فیلم مرده و زنده شده است. این روند از اولین قسمت ثور در سال ۲۰۱۱ شروع شد، زمانی که لوکی پس از تخریب بیفروست، به ظاهر مرد. البته که لوکی از پرتگاه جان سالم به در برد و در انتقام‌جویان در سال ۲۰۱۲ ظاهر شد. در اواخر فیلم ثور: دنیای تاریک، لوکی ظاهرا توسط کورس کشته شد اما دوباره برگشت تا هویت اودین را بدست آورد. در این مرحله، روند مردن و زنده شدن لوکی، آرام آرام به یک شوخی در مارول تبدیل شده بود تا این که تانوس سرانجام او را به طور واقعی در انتقام‌جویان: جنگ ابدیت کشت. این تایتان دیوانه اطمینان داد که دیگر عمر دوباره‌ای برای لوکی وجود نخواهد داشت. البته این مسئله فقط تا حدی درست بود، زیرا نسخه قبلی لوکی در حین وقایع انتقام‌جویان: بازی پایانی در زمان سرقت زمان انتقام‌جویان، به شهر نیویورک فرار کرد. این همان نسخه لوکی است که در سریال لوکی حضور دارد و حتی این نسخه نیز سابقه کشته شدن دارد.

۲. کاپیتان آمریکا

مارول

حتی کاپیتان آمریکا نیز دچار مرگ ساختگی شده است، اگرچه این واقعه خاص، هرگز کسی را فریب نداد. در پایان فیلم کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو در سال ۲۰۱۱، او قهرمانانه یک هواپیمای هایدرای خود را به درون آب‌های یخ زده اقیانوس منجمد شمالی هدایت کرد تا خود را برای نجات جهان فدا کند. البته کاپیتان آمریکا با وجود یخ زدگی، زنده ماند و تقریبا هفت دهه بعد پیدا شد و نجات یافت. در آغاز همان فیلم و با کشف هواپیمای سرنگون شده کاپیتان، مخاطبان از قبل خبر داشتند که داستان او تمام نشده است. بنابراین مرگ او برای فریب مخاطب نبود، بلکه بیشتر به منظور ایجاد جذابیت برای خط داستانی فیلم بود.

۳. فیل کولسن

مارول

در فیلم انتقام‌جویان در سال ۲۰۱۲، مرگ مامور شیلد، فیل کولسن توسط نیک فیوری به عنوان انگیزه‌ای برای قهرمانان فیلم مورد استفاده قرار گرفت تا اختلافات خود را کنار بگذارند و برای بشریت بجنگند اما در حالی که کولسن در فیلم‌های سینمایی مارول مرده مانده است، به نظر می‌رسد او در قلمرو برنامه‌های تلویزیونی در حال زندگی باشد. در مجموعه تلویزیونی مامورهای شیلد، کولسون با استفاده از خون کری به زندگی بازگشت. از فصل اول این سریال، کولسن تاکنون شش بار مرده است. گرچه به نظر می‌رسد آخرین مرگ او در فصل ۷ دائمی باشد اما عاقلانه است که توانایی زنده ماندن او را دست کم نگیریم.

۴. باکی بارنز

مارول

یکی از شوکه کننده‌ترین بازگشت‌ها در دنیای سینمایی مارول، حداقل برای کسانی که با کمیک‌ها آشنایی ندارند، مربوط به دوست دیرینه استیو راجرز، باکی بارنز بود. اعتقاد بر این بود که باکی هنگام انجام ماموریت در جنگ جهانی دوم به رهبری استیو، از روی پل سقوط کرده و مرده است. البته باکی به لطف مداخله هایدرا که بازوی سایبرنتیک معروف خود را جایگزین اندام ضخیم باکی کرد، از سقوط خود زنده ماند. زنده ماندن باکی به یک نقطه عطف بزرگ برای کاپیتان تبدیل شد و در نهایت، باکی به کاپیتان آمریکا پیوست تا در جنگ به او کمک کند تا بشریت را حفظ نمایند.

۵. پپر پاتز

مارول

در کل حماسه بی‌نهایت مارول، شخص ثابت زندگی تونی استارک، پپر پاتز بود. در اولین فیلم مرد آهنی در سال ۲۰۰۸ و دنباله آن، تونی همیشه به موقع سر می‌رسید تا پپر را از هرگونه تهدید نجات دهد. با این حال، در فیلم مرد آهنی ۳ در سال ۲۰۱۳، تونی نمی‌تواند کاری انجام دهد، زیرا پپر به ظاهر توسط آلدریچ کیلیان کشته می‌شود. خوشبختانه قرار گرفتن در آستانه مرگ، موجب شد تا پپر توانایی‌های فوق‌بشری به دست آورد تا از مرگ زنده بماند و خودش کیلیان را بکشد.

۶. نیک فیوری

مارول

نیک فیوری یکی از سرسخت‌ترین شخصیت‌های دنیای سینمایی مارول است و حتی یک تصادف جدی اتومبیل و باران گلوله هم نمی‌تواند او را از پا درآورد. در اوایل فیلم کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان در سال ۲۰۱۴، نیک فیوری پس از سوقصد به جانش توسط شخصی غیر از سرباز زمستان، مرد. البته فقط یک مرگ ساختگی بود، زیرا فیوری با وجود بد حالی در اتاق عمل، به طرز معجزه‌آسایی زنده ماند. مثل همیشه، فیوری ده قدم از دشمنانش جلوتر بود.

۷. گروت

مارول

یکی از احساسی‌ترین مرگ‌های ساختگی مارول، در سال ۲۰۱۴ و در فیلم نگهبانان کهکشان رخ داد. در حین تصادف کشتی رونین، گروت دوست داشتنی، اندام درخت‌مانند خود را در اطراف دوستانش گسترش داد تا آن‌ها را از ضربه بعدی محافظت کند. این کار جواب داد و باقی‌مانده نگهبانان توانستند جان سالم به در ببرند اما گروت کشته شد. برای مدتی به نظر می‌رسید که اقدام قهرمانانه گروت آخرین کمک او به تیم بوده است اما خیلی زود، راکت کشف کرد که یک شاخه از بدن گروت شروع به بازسازی یک نسخه خردسال از درخت سخن‌گوی مهربان کرده است.

۸. جارویس

مارول

یار قابل اعتماد مرد آهنی، با وجود این‌که یک هوش مصنوعی بود، به شخصیت محبوب دنیای سینمایی مارول تبدیل شد. وقتی مخاطبان شاهد هک و نابودی جارویس توسط اولتران شرور در فیلم انتقام‌جویان: عصر اولتران بودند، به نظر می‌رسید که همراه همیشگی استارک برای همیشه از بین رفته است. خوشبختانه جارویس هنگام بارگذاری در ویژن توانست نجات یابد و دوباره متولد شود.

۹. جنت ون داین

مارول

در فیلم مرد مورچه‌ای در سال ۲۰۱۵، هنک پیم داستان غم‌انگیزی از چگونگی از دست دادن همسرش، جنت، در قلمرو کوانتومی تعریف می‌کند. در طول فیلم اول، مخاطب به این باور می‌رسد که او مرده است. با این حال، بیشتر داستان دنباله این فیلم در سال ۲۰۱۸، مرد مورچه‌ای و زنبورک را در پی نجات جنت نشان می‌داد و حالا جنت که تازه نجات یافته، در قسمت جدید در سال ۲۰۲۳ نزد همسرش بازمی‌گردد.

۱۰. ویژن

مارول

در اوج جنگ ابدیت، ویژن خردمند وقتی که تانوس سنگ ذهن را از سرش باز می‌کند، به طرز وحشتناکی کشته می‌شود و مرگ او کاملا دائمی به نظر می‌رسد و هیچ کدام از انتقام‌جویان قادر به برگرداندن او نیستند. با این حال، اسکارلت ویچ با جادوی هرج و مرج خود، در سریال وانداویژن، نسخه‌ای از او را زنده کرد. این نسخه به نام ویژن سفید، از بدنه اصلی خود ویژن ساخته شده و خاطرات او را در ذهن دارد.

منبع: Screenrant

منبع