در این جا سراغ ۱۳ سریال مارول می‌رویم که قرار است پس از فیلم بلک ویدو شروع به پخش کنند. با گذشت حدود ۲۰ فیلم از شروع دنیای سینمایی مارول و سودآوری میلیارد دلاری آن، به نظر قرار نیست حالا حالاها شاهد از مد افتادن ژانر ابرقهرمانی، به خصوص در مورد آثار مارول باشیم. گسترش دنیای سینمایی مارول حالا نه تنها توسط فیلم‌ها، بلکه به وسیله کلی سریال انجام خواهد شد.

مارول قبلاً سراغ سریال‌ها رفته بود اما نتیجه آن تلاش‌ها همیشه موفقیت آمیز نشد. Agents of S.H.I.E.L.D. مسیر ثباتی نداشت و به طور کلی توسط دنیای سینمایی مارول به رسمیت شناخته نشد، Agent Carter برای مدت کوتاهی پخش شد و The Defenders به طور کلی یک شکست محسوب شد، با وجود این که برخی از شخصیت‌های حاضر در آن سریال‌های اختصاصی موفقی داشتند. به نظر دیگر داستان هیچ کدام از این سریال‌ها کنون دنیای سینمایی مارول نیستند و هر چه که به دنیای سینمایی مارول ربط داشته باشد توسط دیزنی پلاس پشتیبانی می‌شود.

تا به حال به تماشای سریال‌های وانداویژن، The Falcon and the Winter Soldier و Loki نشسته‌ایم. با این که کیفیت این سریال‌ها بالا و پایین داشت اما به قدری محبوب بوده‌اند که بتوان گفت برای دیزنی پلاس موفقیت محسوب می‌شوند. با انتشار فیلم Black Widow (نقد فیلم Black Widow را از ویجیاتو بخوانید) برای اولین بار توجه‌ها را به بخش فیلم‌های دنیای سینمایی مارول از سال ۲۰۱۹ جلب کرد. اما هنوز ۱۳ سریال مارول وجود دارند که قرار است پس از این فیلم پخش شوند.

What If…?

مارول شروع به کند و کاو در مولتی‌ورس دنیای سینمایی مارول کرده است و ایده وجود چندین نسخه از لوکی آغاز این کار بود/ اما قرار است با سریال What If…? به طرز عمیق‌تری به این مسئله ورود کنیم. به طور کلی می‌توان از سریال What If…? به عنوان یک تاریخچه متفاوت از دنیای سینمایی مارول نام برد که برخی از شخصیت‌ها را در سناریو‌های متفاوت به تصویر می‌کشد.

این تفاوت‌ها شامل تزریق شدن سرم ابرسرباز به پگی کارتر و نه به استیو راجرز، تبدیل شدن تچالا به استار لرد به جای پیتر کوئیل، تبدیل شدن برخی از شخصیت‌های مارول به زامبی‌ها مثل کاپیتان آمریکا و تشکیل شدن گاردینز آو د مولتی‌ورس (Guardians of the Multiverse) می‌شود. تمام این اتفاقات توسط آتو (Uatu)، یک شخصیت ناظر از کمیک‌های مارول که توسط جفری رایت صداگذاری شده، رصد می‌شوند. تقریباً تمام شخصیت‌های حاضر در سریال What If…? توسط بازیگران دنیای سینمایی مارول صداگذاری شده‌اند. این سریال در ۱۱ آگوست سال ۲۰۲۱ (۲۰ مرداد ۱۴۰۰) شروع به پخش می‌کند و فصل دوم آن نیز در دستور ساخت قرار گرفته است.

Hawkeye

اکثر روایت‌های فاز چهارم دنیای سینمایی مارول در مورد این است که قهرمانان قدیمی جایگاه خود را به شخصیت‌های جدید بدهند و چنین چیزی برای سریال Hawkeye نیز صادق است. در این سریال، جرمی رنر دوباره نقش کلینت بارتون را بازی خواهد کرد و این بار به عنوان یک راهنما و استاد با کیت بیشاپ (Kate Bishop)، جایگزین هاوک‌آی در دنیای سینمایی مارول که نقشش توسط هیلی استاینفلد ایفا می‌شود، همراه خواهد شد. از دیگر بازیگران Hawkeye می‌توان به ورا فارمیگا در نقش الانور بیشاب؛ مادر کیت، آنتونی دالتون در نقش ژاک دوکسن؛ سوردزمن (Swordsman)، استاد سابق کلینت و الاکوآ کاکس در نقش مایا لوپز؛ اکو (Echo)، قهرمانی که می‌توان حرکات دیگران را کپی کند، اشاره کرد.

به نظر قرار است در سریال Hawkeye یک نسخه شبیه به کمیک‌تر از این شخصیت را ببینیم که شامل لباس بنفش رنگ او نیز می‌شود. در ضمن تأیید شده که کلینت در Hawkeye ناشنوا خواهد بود. اطلاعات دیگر از داستان این سریال مشخص نشده است اما…

اسپویل فیلم Black Widow

هنوز تاریخ انتشار دقیقی برای Hawkeye مشخص نشده است اما فیلم‌برداری این اثر در آوریل ۲۰۲۱ به اتمام رسیده و احتمالاً در اواخر سال جاری میلادی از طریق دیزنی پلاس عرضه خواهد شد.

Ms. Marvel

اول کاپیتان مارول بود و حالا میس مارول قرار است معرفی شد؛ یک ابرقهرمان نوجوان که به کارول دنورز به چشم یک الگو نگاه می‌کند. کامالا خان (Kamala Khan) یکی از شخصیت‌هایی است که به تازگی در دنیای کمیک‌ها معرفی شده است اما خیلی سریع تبدیل به شخصیتی محبوب شد. در کمیک‌ها، کامالا توانایی‌های تغییر شکل دارد که قرار است در سریال نیز به نوعی مورد استفاده قرار بگیرد؛ هر چند مشخص نیست که آیا اوریجین میس مارول قرار است در دنیای سینمایی مارول تغییر پیا کند یا خیر. در کمیک‌ها میس مارول یک این‌هیومن (Inhuman) که توانایی‌هایش پس از در معرض تریگن میستز (Terrigen Mists) قرار گرفتن پدیدار می‌شود. اما پس از شکست‌های پیشین مربوط به Inhumans، شاید مارول نخواهد به آن‌ها اشاره کند.

با گذر از این موضوع، به نظر قرار است Ms. Marvel یک ساخته وفادارانه باشد. نقش این شخصیت توسط ایمان ولانی که خود او نیز مثل کامالا اجداد پاکستانی دارد ایفا خواهد شد. ظاهراً جو کلی سریال فان و سرگرم‌کننده است که با شخصیت میس مارول نیز مطابقت خواهد داشت. تصاویر لو رفته از فیلم‌برداری Ms. Marvel به این اشاره دارد که قرار است به دیگر قهرمانان دنیای سینمایی مارول، به خصوص کاپیتان مارول، اشارات زیادی شود. قرار است کامالا در کنار کارول دنورز (با بازی بری لارسون) و مونیکا رمبو (با بازی تیونا پریس) در فیلم The Marvels سال ۲۰۲۲ حضور پیدا کند. هنوز تاریخ انتشاری برای Ms. Marvel در نظر گرفته نشده است اما انتشار می‌رود قبل از اتمام سال ۲۰۲۱ میلادی و با ۶ قسمت شروع به پخش کند.

Moon Knight

مون نایت شخصیتی‌ست که طرفداران دنیای سینمایی مارول خیلی انتظارش را کشیده‌اند و بالاخره قرار است جواب این انتظارها در سال ۲۰۲۲ داده شود. سریال Moon Knight، اسکار آیزاک را در نقش این قهرمان به تصویر می‌کشد که می‌توان او را بتمنِ دنیای کمیک‌های مارول در نظر گرفت؛ یک ویجلنتی که از ابزار مختلف بههر می‌برد، کاراگاه ماهری است و اکثر روایت‌هایش نیز تیره هستند. وجه تمایز مون نایت اما این است که هویت واقعی‌اش، مارک اسپکتور (Marc Spector)، اختلال چند شخصیتی دارد که باعث می‌شود هر کدام از جنبه‌های او در واقع یک شخصیت باشند.

ساخت Moon Knight ازآوریل سال ۲۰۲۱ آغاز شده است ولی چیز زیادی از داستان آن مشخص نیست. آیزاک تمرینات زیادی را آغاز کرده تا بتواند جنبه‌های فیزیکی و مبارزه‌ای این شخصیت را به بهترین نحو به نمایش بکشد. به این ترتیب می‌توان انتظارات زیادی از سکانس‌های مبارزه‌ای و اکشن Moon Knight داشت. در بین دیگر بازیگران Moon Knight می‌توان به ایثن هاک در نقشی نامشخص (احتمالاً ویلن سریال) و می کالاماوی اشاره کرد. قرار است این سریال در سال ۲۰۲۲ منتشر شود و شروع عملیات فیلم‌برداری نیز اوایل همان سال آغاز خواهد شد. مثل بسیاری دیگر از سریال‌های دنیای سینمایی مارول، انتظار می‌رود Moon Knight نیز شش قسمت داشته باشد.

She-Hulk

مسائل حقوقی باعث شدند تا هالک فیلم اختصاصی خود را در دنیای سینمایی مارول نداشته باشد (حداقل هالک مارک رافلو) اما دختر عمه او یک اثر اختصاصی برای خود دارد. She-Hulk دنباله‌روی داستان جنیفر والترز (Jennifer Walters) خواهد بود. یک وکیل که بر اثر یک صانحه خون پسر داییش‌اش، بروس بنر، به بدن او منتقل می‌شود تا به این ترتیب جنیفر نیز توانایی‌هایی به دست آورده و تبدیل به غول سبز رنگی شود. شی هالک به قدرتمندی هالک نیست اما به اندازه هالک نیز از کنترل خارج نیست. تاتیانا مازلانی بازیگر نقش اصلی این سریال خواهد بود و قرار است مارک رافلو برای بار دیگر نقش بروس بنر را در She-Hulk ایفا کند. ظاهراً تیم راث نیز برای بار دیگر نقش ابامینیشن (Abomination) را بازی می‌کند، آن هم پس از در فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings.

بازیگران اصلی She-Hulk شامل جینجر گونزاگا به عنوان یکی از دوستان جنیفر، رنی الیس گولدزبری در نقش شخصیتی به نام آملیا (Amelia) و جمیله جمیل در نقش ویلن فیلم با نام تایتنیا (Titania)، که از دشمنان شناخته شده جنیفر از دنیای کمیک‌ها است، می‌شود. قرار است در She-Hulk شاهد ترکیبی از درام قضایی و کمدی باشیم و تأیید شده در این سریال شخصیت‌ها دیوار چهارم را می‌شکنند تا یک چهره متفاوت از دیگر سریال‌های مارول را ببینیم. مثل Moon Knight، سریال She-Hulk نیز از آوریل ۲۰۲۱ شروع به فیلم‌برداری می‌کند و احتمالاً در نیمه اول سال ۲۰۲۲ از طریق دیزنی پلاس عرضه می‌شود.

I Am Groot / The Guardians Of The Galaxy Holiday Special

قرار است دیزنی پلاس قبل از اکران فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 3 در سال ۲۰۲۳، مخاطبان را به شیوه خودش سرگرم کند. جیمز گان برای نویسندگی و کارگردانی The Guardians Of The Galaxy Holiday Special باز می‌گردد که قرار است فاصله بین Thor: Love and Thunder و Guardians of the Galaxy Vol. 3 را پر کند. انتظار می‌رود بازیگران اصلی سری Guardians of the Galaxy در این اثر ویژه حضور داشته باشند. مطمئناً قرار است با کلی محتوای سرگرم‌کننده در این ساخته ویژه رو به رو باشیم.

همین چیزها را می‌توان درباره I Am Groot نیز بیان کرد. یک سری از ساخته‌های کوتاه که داستان گروت را دنبال می‌کند و قرار است ساخته دیزنی پلاس برای رقابت با بیبی یودا (Baby Yoda) باشد. انتظار می‌رود هر دوی این پروژه‌ها در سال ۲۰۲۲ منتشر شوند، و The Guardians Of The Galaxy Holiday Special احتمالاً اثری مخصوص کریسمس خواهد بود.

Secret Invasion

با این که اسکرال‌ها (Skrull) در فیلم Captain Marvel به دنیای سینمایی مارول معرفی شدند اما آن‌ها شبیه به آن نژاد بدجنسی که قصد تصرف زمین را داشتند نبودند اما قرار است در Secret Invasion یک نسخه سنتی‌تر از این بیگانه‌های تغییر شکل دهنده معرفی شوند. در این سریال، یک گروه از اسکرال‌ها خودشان را در زمین مستقر کرده‌اند. اسم خود این سریال از یک خط داستانی کلاسیک مربوط به اسکرال‌ها گرفته شده است که در آن مشخص شد چندین شخصیت مارول در واقع اسکرال بوده‌اند. شاید سریال Secret Invasion در همان سطح نباشد اما می‌توان انتظار چندین سوپرایز کلیدی را کشید و دید که چندین مقام ارشد زمینی در واقع بیگانه هستند.

نقش اصلی سریال Secret Invasion نیک فیوری است که نقش او را بار دیگر ساموئل ال. جکسون ایفا می‌کند. نشانه‌هایی از مأموریت جدید نیک فیوری را در سکانس پس از تیتراژ Spider-Man: Far From Home دیدم. در کنار او، تالوس (Talos) با بازی بن مندلسون حضور دارد که در Spider-Man: Far From Home تظاهر می‌کرد نیک فیوری است. بازیگرانی همون امیلیا کلارک، الیویا کلمن، کینگزلی بن ادیر و کیلیان اسکات نیز در این پروژه حضور خواهند داشت. بر اساس انتهای سریال وانداویژن که اسکرال‌ها، مونیکا رمبو را برای فیوری استخدام کردند، احتمالاً این شخصیت نیز در Secret Invasion مورد استفاده قرار بگیرد. انتظار می‌رود Secret Invasion در سال ۲۰۲۲ از طریق دیزنی پلاس منتشر شود. شروع فیلم‌برداری آن از آگوست سال ۲۰۲۱ خواهد بود و احتمالاً با ۶ قسمت از این سریال طرف باشیم.

Ironheart

شاید آیرون من در دنیای سینمایی مارول از بین رفته باشد اما میراثش هنوز زنده است. چنین میراثی برای دیزنی پلاس بسیار ارزشمند است چرا که دو سریال بر اساس از دست رفتن تونی استارک ساخته خواهد شد. اولین سریال Ironheart نام دارد که شخصیتی به نام ریری ویلیامز (Riri Williams) با بازی دومینیک تورن را در محوریت خود قرار می‌دهد. ریری، مثل تونی، یک ابرنابغه است که به مؤسسه فناوری ماساچوست می‌رود و در آن جا اولین زره فلزی خود را می‌سازد. او توجه تونی استارک را جلب می‌کند که ابرقهرمانی او را مورد تأیید قرار می‌دهد. با توجه به فوت تونی استارک، المان‌هایی از این داستان تغییر خواهد کرد اما احتمالاً باز هم آیرون‌هارت شخصیتی خواهد بود که آیرون من را الگوی خود قرار داده و به عنوان یک جایگزین بالفعل، میراثش را ادامه خواهد داد. هر چند آیرون‌هارت به خودی خود شخصیت خاصی نیز محسوب می‌شود. شروع نوشتن Ironheart که ۶ قسمت خواهد داشت از ماه می سال ۲۰۲۱ شروع می‌شود که یعنی احتمالاً شروع فیلم‌برداری اواسط ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. به این ترتیب، می‌توان انتظار Ironheart را در اواخر سال ۲۰۲۲ از دیزنی پلاس کشید.

Armor Wars

دومین سریال دیزنی پلاس که ادامه دهنده میراث آیرون من است، Armor Wars نام دارد که ارتباطات مستقیم‌تری با تونی استارک خواهد داشت. برای شروع، شخصیت اصلی این سریال جیمز رودی رودس با بازی دان چیدل است؛ یکی از نزدیک‌ترین دوستان تونی که چندین بار به عنوان وار ماشین در کنار او جنگیده. علاوه بر آن، مثل کمیک Armor Wars، روایت این عنوان درباره رسیدن امپراطوری تکنولوژیک تونی استارک به دست افراد اشتباه است. با این که در کمیک هنوز تونی استارک زنده بود و در کنار رودی فعالیت می‌کرد اما به نظر این بار وار ماشین به تنهایی در برابر تکنولوژی‌های مورد سوء استفاده قرار گرفته استارک قرار می‌گیرد و از اعتبار دوست قدیمی‌اش محافظت می‌کند. احتمالاً مرگ آیرون من سایه سنگینی روی این سریال بیندازد. احتمال بازگشت برخی دیگر از شخصیت‌های مربوط به آیرون من نیز وجود دارد: جاستین همر، یکی از ویلن‌های آیرون من (با بازی سم راکول) ممکن است در این سریال باز هم مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین تئوری‌هایی در مورد استفاده از شارون کارتر با بازی امیلی ونکمپ نیز وجود دارد که در انتهای The Falcon and the Winter Soldier تغییراتی در این شخصیت دیدیم. فیلم‌برداری Armor Wars در اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود که یعنی احتمالاً در سال ۲۰۲۲ در دیزنی پلاس در دسترس باشد.

سریال بدون نام واکاندا

فیلم Black Panther سال ۲۰۱۸ یک نقطه عطف برای مارول بود؛ نه تنها از نظر تبلیغاتی بلکه از نظر منتقدان نیز این اثر به موفقیت رسید تا تبدیل به اولین (و تا به این جا تنها) نامزدی بهترین فیلم اسکار مارول باشد. قرار است داستان Black Panther در دنباله‌اش با نام Black Panther: Wakanda Forever ادامه پیدا کند که متأسفانه به دلیل فوت شدن چادویک بوزمن در سال ۲۰۲۰، بدون حضور او ساخته خواهد شد. اما یک فرصت وجود دارد که میراث شخصیتی که چادویک به ایفای نقش آن پرداخته بود گسترش پیدا کند.

این اتفاق نه تنها در دنباله‌اش بلکه در چندین اثر احتمالی سریالی خواهد افتاد. رایان کوگلر که توانست دنیای واکاندا را خیلی غنی به تصویر بکشد احتمالاً برای ساخت یک سریال مربوط به این سرزمین بازخواهد گشت. این که چنین سریالی دقیقاً چه چیزی را به تصویر می‌کشد هنوز مشخص نیست و خبری از روایت و بازیگران آن منتشر نشده است. اما با توجه به این که واکاندا یک سرزمین پیشرفته است، می‌توان آن را در مسیرهای مختلفی پیش برد. کوگلر در حال حاضر در حال کار بر روی Black Panther: Wakanda Forever که قرار است در تاریخ ۸ جولای سال ۲۰۲۲ اکران شود. به این ترتیب، اسپین‌آف واکاندا احتمالاً زودتر از ۲۰۲۳ عرضه نمی‌شود.

سریال بدون نام اوکویه

طبق شنیده‌ها، در کنار اسپین‌آف واکاندا، مارول در حال پیش بردن یک سریال برای سرزدن به اوریجین اوکویه (Okoye) است؛ رهبر دورا میلاژه (Dora Milaje). باز هم در این مورد جزئیات خیلی زیادی مشخص نیست اما احتمالاً مبارزان واکاندایی حضور پررنگی در آن خواهند داشت. قابل تصور است که دانای گوریرا برای ایفای نقش اوکویه بازگردد، البته اگر مشکل خاصی پیش نیاید. به عنوان یکی از شخصیت‌های کلیدی فرانچایز بلک پنتر، منطقی است که داستان او بیش‌تر مورد کند و کاو قرار بگیرد و در همین حین نیز می‌توان به سراغ اوریجین بسیاری دیگر از شخصیت‌های مهم نیز رفت.

سریال بدون نام اکو

سریالی مربوط به اکو در واقع اسپین‌آف یکی از سریال‌های مارول است که خودش هنوز منتشر نشده است. این شخصیت پس از حضور و معرفی در سریال Hawkeye باز خواهد گشت. جزئیات کمی مشخص است اما الاکوآ کاکس برای ایفای نقش مایا لوپز/اکو بازخواهد گشت؛ یک ابرقهرمان ناشنوای لاتین – بومی آمریکای که مهارت‌های رزمی فوق العاده‌ای دارد و از یک حافظه فتوژنیک بهره می‌برد که به او این اجازه را می‌دهد تا حرکات رقبایش را به بهترین نحو تقلید کند. انتظار می‌رود جرمی رنر نیز برای بازی نقش کلینت بارتون بازگردد آن هم در حالی که زان مک‌کلارنون نقش پدر مایا با نام ویلیام را برعهده دارد. با توجه به این که خود Hawkeye هنوز منتشر نشده است، پس سریال اکو نیز حداقل تا سال ۲۰۲۳ عرضه نمی‌شود.

تمام فیلم‌های دنیای سینمایی مارول پس از Black Widow

با وجود این ۱۳ سریال مارول اما چندین فیلم نیز از دنیای سینمایی مارول پس از Black Widow عرضه خواهند شد. تا کنون برنامه سال ۲۰۲۱ بزرگ‌ترین برنامه دنیای سینمایی مارول محسوب می‌شود که شامل چهار فیلم اکرانی است. به جز Black Widow، فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings در تاریخ ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور)، Eternals در تاریخ ۵ نوامبر (۱۴ آبان) و Spider-Man: No Way Home در تاریخ ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) عرضه می‌شوند.

با نگاه به سال ۲۰۲۲، مارول باز هم برنامه چهار فیلمی در نظر دارد. Doctor Strange in the Multiverse of Madness در تاریخ ۲۵ مارس (۵ فروردین ۱۴۰۱)، Thor: Love and Thunder در تاریخ ۶ می (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱)، Black Panther: Wakanda Forever در تاریخ ۸ جولای (۱۷ تیر ۱۴۰۱) و The Marvels در تاریخ ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان ۱۴۰۱) عرضه خواهند شد.

پس از آن مارول در حال حاضر ۲ فیلم برای عرضه در سال ۲۰۲۳ مشخص کرده است: Ant-Man and the Wasp: Quantumania در تاریخ ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن ۱۴۰۱) و Guardians of the Galaxy Vol. 3 در تاریخ ۵ می (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲). فیلم‌هایی مثل Fantastic Four و Blade نیز در دست ساخت قرار دارند اما هنوز تاریخ انتشاری برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

منبع