در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به ۲۰ سریال علمی-تخیلی برتر تاریخ تلویزیون که با داستان‌های هیجان‌انگیز و گمانه‌زنی‌هایشان راجع‌ به آینده و مسائل مهم بشری، لحظات ماندگاری را برایمان خلق کرده‌اند.

ژانر علمی‌-تخیلی همیشه جزو پرطرفدارترین گونه‌های سینما، تلویزیون و سایر مدیوم‌های هنری بوده است. آثاری که در اکثر آن‌ها می‌توان ردپایی از آینده‌ی بشریت و به چالش کشیده شدن نظیه‌های علمی را مشاهده کرد. گاهی برای انتقال مفاهیم این‌چنینی، باید فرسنگ‌ها از کره‌ی زمین دور شد و در دل سفینه‌های مجهز، به قصه‌گویی پرداخت. بعضی وقت‌ها ماندن در سکونت‌گاه انسان‌ها امری اجباری‌ست زیرا شخصیت‌ها قصد دارند با گفتمان و بحث و نظریه‌پردازی، جلوی فجایع زیست‌محیطی یا علمی را بگیرند. اما گاهی واقعیت‌های ملموس‌‌تر و نزدیک به زندگی حقیقی، به مذاق عده‌ای خوش نمی‌آید. این دسته با تلفیق جهان‌بینی فانتزی یا سورئال (فراواقعی) خود، داستان‌های علمی‌-تخیلی‌ عجیبی را روایت می‌کنند. ماجراهایی که شاید با جهان مادی سنخیت نداشته باشند اما تجربه‌ی کم‌نظیری را برای مخاطب رقم می‌زنند.

از انیمیشن‌های کلاسیک تا اپراهای فضایی مدرن‌تر، از داستان‌های گوتیک و کابوس‌وار آمیخته به علم تا درام‌های پساآخرالزمانی. در این مطلب با ۲۰ سریال علمی‌-تخیلی دیدنی و شگفت‌انگیز آشنا خواهید شد که برای تماشای‌شان به یک‌سری چیزها نیاز دارید؛ صفحه‌ی نمایشگرتان، علاقه به مباحث علمی و فرابشری و تخیلی سرشار.

۲۰. مرد شش میلیون دلاری (The Six Million Dollar Man)

سریال مرد شش میلیون دلاری
  • کارگردانان: رضا بدیعی، دیک مودر، کلیف بول و…
  • بازیگران: لی مِیجرز، ریچارد اندرسون، مارتین ای. بروکس، سوزان زنر
  • سال‌های پخش: ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸
  • شبکه‌ی اصلی: ای‌بی‌سی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۱ از ۱۰

«ما او را احیا خواهیم کرد. تکنولوژی در سلطه‌ی ما قرار دارد. ما کاری می‌کنیم که او از گذشته‌اش نیز بهتر شود؛ بهتر، قوی‌ترو سریع‌تر.» شاید این چند خط، اصلی‌ترین مفهوم این مجموعه‌ی تلویزیونی باشد. یک سریال علمی‌-تخیلی و اکشن با ویژگی‌های ماجراجویانه که جزو آثار جریان‌ساز دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی به‌حساب می‌آید. درست همانند «منطقه‌ی نیمه‌روشن» و «پیشتازان فضا» که در زمان خود به سریال‌های تثبیت‌شده و مهمی تبدیل شده بودند، مرد شش میلیون دلاری هم با پنج فصل هیجان‌انگیزش توجهات بسیاری را به خود جلب کرد و با اقبال خوبی روبه‌رو شد.

این مجموعه به داستان فضانوردی به‌نام استیو آستین می‌پردازد که در یکی از ماموریت‌هایش شدیدا آسیب می‌بیند. او در این سانحه‌ی فضایی چشم راست، دست راست و پاهایش را از دست می‌دهد. آستین بعد از این اتفاق وحشتناک توسط پزشکانی خبره مورد جراحی قرار می‌گیرد و پس از دریافت اعضای مصنوعی و مکانیکی جدیدش، تبدیل به انسانی نیمه‌سایبورگ می‌شود و قدرت‌های فرابشری پیدا می‌کند. این سریال تاثیرات متعددی بر فرهنگ جوامع محتلف گذاشت و همچنان به‌عنوان منبع الهام بسیاری از تولیدات علمی-تخیلی و اکشن سینما و تلویزیون شناخته می‌شود.

سریال مرد شش میلیون دلاری موفق به دریافت عناوین خاصی نشد اما لی مِیجرز در سال ۲۰۰۳، جایزه‌ی «ابرقهرمانِ ابرقهرمانان» را از مراسم تی‌وی لند به‌دست آورد. جالب است بدانید که در فهرست ۳۳ نفره‌ی کارگردانان این مجموعه، نام رضا بدیعی هم دیده می‌شود. این کارگردان ایرانی‌تبار، ۴ قسمت از مرد شش میلیون دلاری را کارگردانی کرده است.

۱۹. فیوچراما (Futurama)

سریال فیوچراما
  • سازندگان: مت گرینینگ و دیوید اکس. کوهن
  • صداپیشگان: بیلی وست، کیتی سیگال، جان دیماجیو، موریس لامارچ، لورن تام و…
  • سال‌های پخش: ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۳
  • شبکه‌های اصلی: فاکس، ادالت سوئیم و کمدی سنترال
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۴ از ۱۰

دیوید گرینینگ که با خلق انیمیشن کمدی «سیمپسون‌ها» موفقیت‌های بسیاری را به‌دست آورده بود، در اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی تصمیم به ساخت سریالی جدید گرفت. او با همکاری دیوید اکس. کوهن که از نویسندگان «سیمپسون‌ها» به‌حساب می‌آمد، در سال ۱۹۹۹ مجموعه‌ی فیوچراما یا آینده‌نما را به روی آنتن شبکه‌ی فاکس برد. شاید اگر همین امروز به تماشای این سریال علمی‌-تخیلی و کمدی بنشینید، شباهت‌هایی میان فیوچراما و «سیمپسون‌ها» پیدا کنید اما این دو مجموعه کاملا با یک‌دیگر تفاوت دارند. به اعتقاد برخی از منتقدین و نظریه‌پردازان، فیوچراما خیلی بهتر و جذاب‌تر از سریال «تئوری بیگ بنگ» به موضوعات نظری، علمی-تخیلی و جدال فلسفی میان گیک‌ها و نردها می‌پردازد.

فیوچراما درباره‌ی زندگی کسل‌کننده و روزمرگی‌های شغلی فیلیپ جی. فرای به‌عنوان پیک یک پیتزافروشی در شهر نیویورک است. فرای در شب سال نو و آغاز هزاره‌ی سوم (قرن ۲۱) به شکلی ناگهانی درون یک محفظه‌ی سرمازا گیر می‌افتد و هزار سال بعد، وارد شهری عجیب و تکنولوژیک به‌نام «نیویورک جدید» می‌شود. یک کمدی پوچ‌گرایانه و برخی اوقات سیاه که با ترکیب موقعیت‌های خنده‌دار و طنز گزنده‌اش، آینده‌ی بشریت را پیش‌بینی می‌کند و جوامع مدرن را زیر سوال می‌برد. شوخی‌ها و متلک‌پرانی‌های شخصیت‌های این سریال به‌لطف تیم نویسندگان تحصیل‌کرده‌اش، بسیار مهندسی‌شده هستند و با دقت خاصی میان مباحثی مانند هنر، علوم کامپیوتری، فیزیک، زبان‌شناسی، تاریخ و… جابه‌جا می‌شوند.

فیوچراما بارها در مراسم‌هایی مانند اِمی و آنی نامزد شده و در مجموع ۱۳ جایزه را از این دو مراسم به‌دست آورده است. به تمام این موارد، ۴ نامزدی و ۲ جایزه را از انجمن نویسندگان آمریکا نیز اضافه کنید تا این سریال جریان‌ساز و دوست‌داشتنی چیز دیگری کم نداشته باشد.

۱۸. توسعه‌دهندگان (Devs)

سریال توسعه‌دهندگان
  • سازنده: الکس گارلند
  • بازیگران: سونویا میزونو، نیک آفرمن، کیلی اسپینی، الیسون پیل، زک گرینیر و…
  • سال پخش‌: ۲۰۲۰
  • شبکه‌ی اصلی: هولو
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۷ از ۱۰

مینی‌سریال توسعه‌دهندگان در سال ۲۰۲۰ از شبکه‌ی هولو پخش شد. این مجموعه‌ی کوتاه ۸ قسمتی توسط الکس گارلند ساخته شده است. شاید او را به‌خاطر ساخت فیلم‌های «فرا-ماشین» و «نابودی» و نگارش فیلم‌نامه‌ی آثار بزرگی مانند «۲۸ روز بعد» و «آفتاب» بشناسید. اما رزومه‌ی کاری این نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان انگلیسی به سینما و تلویزیون خلاصه نمی‌شود. گارلند در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان سرپرست نویسندگان نسخه‌ی ریبوت بازی «شیطان هم می‌گرید» با استودیوی «نینجا تئوری» همکاری کرده است. علاقه‌ی شدید او به مباحث مختلف پیرامون هوش مصنوعی و آینده‌ی بشریت، باعث ساخت مینی‌سریال توسعه‌دهندگان شد.

این سریال علمی-تخیلی و تکنو-تریلر (آثاری که با درون‌مایه‌های علمی-تخیلی و جاسوسی ساخته می‌شوند و مباحث تکنولوژیک، آینده‌نگرانه و نظری را با ویژگی‌های ژانر تریلر تلفیق می‌کنند.) با تمرکز بر روی فعالیت‌های مرموز شرکتی به‌نام «آمایا» داستان عجیب و غیرقابل پیش‌بینی‌اش را روایت می‌کند. این شرکت با محاسبات کوانتومی و موضوعات علمی سروکار دارد اما پس از مدتی شخصیت اصلی سریال به‌نام لیلی چان که به‌عنوان مهندس کامپیوتر آمایا مشغول به کار است، متوجه اتفاقات عجیبی می‌شود و سعی می‌کند از پشت پرده‌ی فعالیت‌های شرکت خبردار شود.

مینی‌سریال توسعه‌دهندگان در تلاش است تا ژانر و سبک جدیدی را وارد مجموعه‌های علمی‌-تخیلی تلویزیونی کند. مسیری که در ادبیات با «تام کلنسی» فقید و داستان‌های بی‌نظیرش آغاز شد و حالا گارلند با همین ۸ قسمت، قصد دارد این مسیر را به تکامل برساند. اگر می‌خواهید در کم‌ترین زمان ممکن بیشترین شگفتی و خلاقیت را در یک مینی‌سریال علمی‌-تخیلی تجربه کنید، توسعه‌دهندگان منتظر شماست.

۱۷. فرینج (Fringe)

سریال فرینج
  • سازندگان: جی. جی. آبرامز، الکس کورتزمن و روبرتو اُرسی
  • بازیگران: آنا تورو، جان نوبل، جاشوا جکسون، جسیکا نیکول، لنس ردیک و…
  • سال‌های پخش: ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳
  • شبکه‌ی اصلی: فاکس
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۴ از ۱۰

یک سریال علمی-تخیلی خوش‌ساخت و جذاب که در ۵ فصل دیدنی از شبکه‌ی فاکس پخش می‌شد و همچنان طرفداران به‌خصوص خود را دارد. مجموعه‌ی فرینج همیشه با سریال محبوب «پرونده‌های ایکس» مقایسه می‌شود. قطعا از لحاظ مضمونی و اتمسفر می‌توان شباهت‌های میان این دو اثر پیدا کرد اما فرینج پا را از ژانر جنایی فراتر گذاشت و با پرداختن به پرونده‌هایی که با محوریت مباحث ماوراءالطبیعه و علمی-تخیلی دنبال می‌شدند، مسیر متفاوت‌تری را در پیش گرفت. در این سریال با تمام اتفاقات غیرقابل باور و عجیبی که فکرشان را هم نمی‌کردید روبه‌رو خواهید شد. از پرونده‌های غیرمتعارفی مانند تبدیل انسان‌ها به موجودات دیگر گرفته تا تله‌پاتی و جهان‌های موازی.

فرینج در سال ۲۰۱۳ به کار خود پایان داد در طول پنج سال، بیش از ۴۰بار موفق به کسب نامزدی‌های مختلف در جشنواره‌های معتبر تلویزیونی شد و تعدادی از آن‌ها را نیز به‌دست آورد. سریال «پرونده‌های ایکس» در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی آغاز به‌کار کرد و در اوایل هزاره‌ی سوم پایان یافت. اگر اولویت‌تان با حال و هوای کلاسیک‌تر و درون‌مایه‌های جنایی پررنگ‌تر باشد، پیشنهاد ما به شما مجموعه‌ی «پرونده‌های ایکس» خواهد بود. اما اگر به ماجراهای مدرن‌تر علاقه دارید و از تلفیق ژانر جنایی و کارآگاهی با مباحث علمی و نظری لذت می‌برید، سریال فرینج می‌تواند بلیت یک‌طرفه‌ی جهان‌های موازی و مرموز را در اختیارتان بگذارد.

۱۶. ساکن برج بلند (The Man in the High Castle)

سریال ساکن برج بلند
  • سازنده: فرانک اسپوتنیتز
  • بازیگران: الکسا داوالس، دی‌جی کوالز، روفس سوئل، کری هیرویوکی تاگاوا، بلا هیتکوت و…
  • سال‌های پخش: ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹
  • شبکه‌ی اصلی: آمازون پرایم
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸ از ۱۰

قرار نیست همیشه با سریال‌های علمی-تخیلی به آینده‌های دور سفر کنیم، درباره‌ی موجودات بیگانه صحبت کنیم و یا در سفینه‌های مجهز فضایی دراز بکشیم. گاهی اوقات این مجموعه‌ها با درون‌مایه‌های تاریخی یا واقع‌گرایانه‌شان، از زوایای دیگری تخیل‌مان را فعال می‌کنند. فیلیپ کی. دیک که جزو ستون‌های اصلی ادبیات علمی-تخیلی به‌حساب می‌آید، در سال ۱۹۶۲ کتاب ساکن برج بلند را منتشر کرد و صدای تاریخ را از زاویه‌ای دیگر به‌گوش همگان رساند. شبکه‌ی آمازون پرایم در سال ۲۰۱۵ سریال ساکن برج بلند را که اقتباس وفادارانه‌ای از رمان کی. دیک به‌شمار می‌رود به‌نمایش گذاشت.

این مجموعه‌ در سبک «تاریخ جایگزین» یا «تاریخ بدیل» ساخته شده است. گونه‌ای که با «چه می‌شد اگر؟»ها و سوالات این‌چنینی سروکار دارد. نیروهای متحدین در جنگ جهانی دوم پیروز شده‌اند و در آمریکای پادآمارمان‌شهری، تمام سلطنت در دستان آلمان نازی و ژاپن امپریالیستی قرار دارد. در این میان زنی جوان با پیدا کردن یک فیلم مرموز، می‌خواهد حقایق را برملا کند. فیلمی که ممکن است کلید سرنگونی رژیم‌های تمامیت‌خواه حاکم بر آمریکا باشد.  سریال علمی-تخیلی و تاریخی ساکن برج بلند پس از فصل چهارم به‌ کار خود پایان داد. این مجموعه جزو آثار محبوب چند سال اخیر است و تماشا کردن‌اش در این دوران  می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد. برای لذت بردن از این سریال، کافی‌ست به داستان‌های تاریخی، مقوله‌ی تاریخ جایگزین و ماجراهای مرموز و غیرقابل پیش‌بینی علاقه داشته باشید.

۱۵. آرمان‌شهر (Utopia)

سریال آرمان‌شهر
  • سازنده: دنیس کلی
  • بازیگران: الکساندرا روچه، نیتن استوارت-جرت، پل هیگینز، استیون رابرتسون، استیون ری و…
  • سال‌های پخش: ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴
  • شبکه‌ی اصلی: Channel 4
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۶.۷ از ۱۰

پیام‌های اینترنتی مرموز، دوربین‌هایی که زندگی عده‌ای از آدم‌ها را رصد می‌کنند و آدمکش‌های روان‌پریش و خطرناکی که همه‌جا حضور دارند. این‌ها ویژگی‌های مشترکی هستند که در اکثر داستان‌های جنایی و ترسناک یا مجموعه‌های علمی‌-تخیلی و ماورایی پیدا می‌شوند. سریال آرمان‌شهر در دو فصل به‌ روی آنتن رفت و علی‌رغم مدت زمان کوتاه‌اش، بسیار تاثیرگذار واقع شد و نظرات مثبت فراوانی را به همراه داشت. چند تن از اعضای یک انجمن اینترنتی که در واقع طرفداران کمیکی به‌نام «تجربه‌ی آرمان‌شهر» هستند، تصمیم می‌گیرند ارتباطات مجازی‌شان را به قرار ملاقاتی دوستانه در یک کافی‌شاپ تبدیل کنند. اما ناگهان ورق برمی‌گردد و دوستان اینترنتی دیروز، به بازمانده‌های امروز تبدیل می‌شوند و باید از اتفاقات مرموزی که در حال رخ دادن است جلوگیری کنند.

سریال آرمان‌شهر تمام چیزهایی را که باعث لذت و شگفتی سینه‌فیل‌های جدی‌تر و مخاطبان خاص‌پسند می‌شوند در اختیار دارد. از قهرمان‌ها و ضدقهرمان‌های جذاب تا لحظات مرموز و غریبی که گاهی منجر به جنایت‌های خشونت‌بار و سادیستی می‌شوند و برخی اوقات در آرام‌ترین شکل ممکن، هوش از سرتان می‌پرانند. برای رهایی از جوامع پادآرمان‌شهری و مسموم، می‌توانید به آرمان‌شهرها پناه ببرید. اما یادتان باشد که انسان‌ها با نگاه‌های آرام و افکار پیچیده‌شان، در اتوپیا (آرمان‌شهر) منتظرتان خواهند بود.

۱۴. عشق، مرگ و ربات‌ها (Love, Death & Robots)

سریال عشق، مرگ و ربات‌ها
  • سازنده: تیم میلر
  • بازیگران: مری الیزابت وینستد، توفر گریس، گری کول، سمیرا وایلی و…
  • سال‌های پخش: ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱
  • شبکه‌ی اصلی: نتفلیکس
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۵ از ۱۰

عشق، مرگ و ربات‌ها یک انیمیشن سریالی علمی‌-‌تخیلی در سبک آنتولوژی است که هر قسمت‌اش به ماجرایی متفاوت اختصاص دارد. ماجراهایی که شاید از لحاظ خط داستانی و شخصیت‌پردازی با یک‌دیگر تفاوت داشته باشند اما درون‌مایه و پیرنگ تمامی‌شان بر آینده‌ی نه‌چندان روشن بشریت، تاثیر ربات‌ها در زندگی انسان و گمانه‌زنی‌های مختلف متمرکز است. گاهی اوقات این مفاهیم از دل یک نبرد هیجان‌انگیز میان ربات‌های پیشرفته در اتمسفری سایبرپانکی روایت می‌شوند و در بعضی اپیزودها، جهان‌بینی فانتزی قصه‌های افسانه‌ای حرف اول را می‌زنند. برای نگارش قصه‌ی اکثر قسمت‌های این سریال از داستان‌های کوتاه یا بلند نویسندگان نسبتا ناشناس استفاده شده است. بعضی از اپیزودها هم کاملا توسط استودیوی سازنده خلق شده‌اند.

دو سال از نمایش فصل اول عشق، مرگ و ربات‌ها می‌گذرد و فصل دوم آن هم مدتی پیش منتشر شد. در هر دو فصل می‌توانید قسمت‌هایی را که با علایق‌تان هماهنگی بیشتری دارند پیدا کنید. شاید دوست داشته باشید با بهترین کیفت ممکن در انیمیشن‌سازی، وارد یک سفینه‌ی فضایی شوید و به تماشای ترکیبی تکان‌دهنده از عواطف انسانی و مسئله‌ی زمان بنشینید؛ بنابراین باید اپیزود «ورای شکاف آکویلا» را تماشا کنید. فصل دوم هم اپیزودهای جذاب و درگیرکننده‌ای دارد که دیدن‌شان خالی از لطف نیست. اگر یک مجموعه‌ی آنتولوژی علمی‌-تخیلی نفس‌گیر و دیدنی می‌خواهید، عشق، مرگ و ربات‌ها را از دست ندهید.

۱۳. فلش (The Flash)

سریال فلش
  • سازندگان: دیوید ناتر، گرگ برلانتی و اندرو کریزبرگ
  • بازیگران: گرنت گاستین، کندیس پتن، ونتورث میلر، دنیل پانابیکر، کارلوس والدس و…
  • سال‌های پخش: ۲۰۱۴ تاکنون
  • شبکه‌ی اصلی: سی‌دابلیو
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۶ از ۱۰

شاید ایده‌ی ساخت یک سریال علمی-تخیلی و ابرقهرمانی چندان منطقی به‌نظر نرسد اما در سال ۲۰۱۴ گرگ برلانتی به‌ همراه دیوید ناتر و اندرو کریزبرگ، مجموعه‌ی فلش را به‌وجود آوردند تا ثابت کنند که از دل قصه‌های ابرقهرمانی و اکشن هم می‌توان به مباحث علمی-تخیلی رسید. در طول ۷ فصل سریال فلش تا به امروز، موفقیت‌های بسیاری ازآن این مجموعه شده است و روزبه‌روز به طرفداران‌اش افزوده می‌شود. بری آلن (فلش) که به‌عنوان یکی از ابرقهرمان‌های اصلی کمیک‌های دی‌سی شناخته می‌شود، شخصیت اصلی این مجموعه است. یک ابرقهرمان سریع‌السیر با لباسی قرمز رنگ که قدرت‌های ویژه‌اش را از طریق ذوب شدن شتاب‌دهنده‌ی ذرات و جریان الکتریسته به‌دست می‌آورد.

جذابیت این سریال پرطرفدار به روش قصه‌گویی و شخصیت‌پردازی قدرتمندش برمی‌گردد. در فصل ابتدایی فلش با دوران کودکی بری آلن و خانواده‌اش آشنا می‌شویم و پروسه‌ی تبدیل شدن‌اش به سریع‌ترین انسان کره‌ی زمین را می‌بینیم. در فصول بعدی، خط داستانی گسترده‌تر می‌شود و شاهد لایه‌های دیگری از شخصیت و زندگی آلن هستیم که تنها به خانواده‌ی وی تعلق ندارند. سریال فلش علاوه‌بر دریافت جایزه‌ی برگزیده‌ی مردم در مراسم People’s Choice Awards، نامزدی‌های دیگری را نیز کسب کرده است.

فصل هشتم این سریال به‌زودی از شبکه‌ی سی‌دابلیو پخش خواهد شد؛ بنابراین اگر تا امروز موفق به تماشای این مجموعه‌ی مهیج نشده‌اید، هرچه سریع‌تر دست به کار شوید و از یک سریال ابرقهرمانی و اکشن نفس‌گیر با درون‌مایه‌های ژانر علمی-تخیلی نهایت لذت را ببرید.

۱۲. لژیون: (Legion‎)

سریال لژیون
  • سازنده: نوآ هاولی
  • بازیگران: دن استیونز، ریچل کلر، آبری پلازا، بیل اروین، کیتی اسلتون و…
  • سال‌های پخش‌: ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹
  • شبکه‌ی اصلی: اف‌ایکس
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۲ از ۱۰

باز هم یک سریال علمی‌-تخیلی و ابرقهرمانی دیگر اما این‌بار با چاشنی داستان‌های روان‌شناختی و مرتبط به جهان فیلم‌های «مردان ایکس» که می‌تواند هر سریال‌دوستی را راضی کند. برخلاف شخصیت بری آلن (فلش) که از کمیک‌های دی‌سی می‌آمد، شخصیت دیوید هالر (لژیون) در این سریال بر اساس کمیک‌های مارول شکل گرفته است. مجموعه‌ی لژیون به داستان زندگی دیوید هالر می‌پردازد. جوانی جهش‌یافته و آشفته که از دوران کودکی با بیماری اسکیزوفرنی دست و پنجه نرم می‌کند و در پی اتفاقی ناگهانی، با قدرت‌های ویژه‌‌ی درونی‌اش مواجه می‌شود و این اتفاق مسیر زندگی او را به‌کلی تغییر می‌دهد.

سریال لژیون از فضای خاص و اتمسفر منحصربه‌فردی برخوردار است. درست همان مواقعی که در حال تماشای تقابل دیوید هالر با نیروهای شوم و ناشناخته هستید، لژیون ویژگی‌های روان‌شناختی و مرموزش را برایتان رو می‌کند تا هیچ‌گاه احساس تکرار بهتان دست ندهد. این مجموعه گاهی با ارجاع به دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی و تلفیق این لحظات با فیلم‌برداری مدرن امروزی، فضای خاکستری و جذابی را به‌وجود می‌آورد. سریال لژیون برای عاشقان تریلرهای روان‌شناختی و شخصیت‌محور، گزینه‌ی بسیار مناسبی خواهد بود و می‌تواند قدرت‌های پنهان و درونی‌شان را بیدار کند.

۱۱. مندلورین (The Mandalorian)

سریال مندلورین
  • سازنده: جان فاورو
  • بازیگران: پدرو پاسکال، جینا کارانو، جیانکارلو اسپوزیتو، کریس بارتلت، میستی روزاس و…
  • سال‌های پخش: ۲۰۱۹ تاکنون
  • شبکه‌ی اصلی: دیزنی پلاس
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۸ از ۱۰

جورج لوکاس به‌عنوان خالق سری «جنگ ستارگان» همیشه به ساخت یک مجموعه‌ی لایو-اکشن تلویزیونی با محوریت «جنگ ستارگان» علاقه داشت. او حدود ۱۲ سال پیش مراحل توسعه را آغاز کرد اما با برآورد هزینه‌های سنگین این مجموعه، همه‌چیز متوقف شد. جورج لوکاس در سال ۲۰۱۲ لوکاس فیلم را به دیزنی فروخت و از آن زمان، مراحل تولید و پخش اسپین‌-آف‌ها و قسمت‌های مختلف این مجموعه، به دیزنی و شبکه‌ی دیزنی پلاس واگذار شد. مندلورین در اصل یک وسترن فضایی و سریال علمی-تخیلی است که از لحاظ داستانی به پنج سال پس از وقایع فیلم «بازگشت جدای» اختصاص دارد.

حالا قرار است با مندلورین همراه شویم. یک شکارچی جایزه‌بگیر که به تنهایی امورات‌اش را می‌گذارند و باید در برابر نیروهای دشمن و آنتاگونیست‌های این جهان وحشی، از جان خود و پسرخوانده‌اش (بیبی یودا) محافظت کند. سریال مندلورین برای کسانی که با فیلم‌های «جنگ ستارگان» بزرگ شده‌اند و با شخصیت‌های به‌یادماندنی این سری محبوب خاطره دارند، به‌شدت دیدنی و جذاب خواهد بود. تابه‌حال دو فصل از سریال مندلورین به‌نمایش درآمده و بازخوردهای خوبی را دریافت کرده است. پخش فصل سوم نیز از اواخر سال جاری آغاز خواهد شد. در مجموع اگر عاشق ماجراهای خاطره‌انگیز و شخصیت‌های ماندگار سری «جنگ ستارگان» هستید، تماشای مندلورین می‌تواند تجدید دیدار دوباره‌ای با این مجموعه باشد.

۱۰. آینه‌ی سیاه (Black Mirror)

سریال آینه‌ی سیاه
  • سازنده: چارلی بروکر
  • بازیگران: دنیل لاپین، میشلا کوئل، دنیل کالویا، آنتونی مکی‌، کلی مک‌دونالد و…
  • سال‌های پخش: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹
  • شبکه‌های اصلی: Channel 4 و نتفلیکس
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۴
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۸ از ۱۰

آیا سال ۲۰۰۱ به‌دلیل عدم استفاده‌ی بشر از شاتل‌های فضایی پن ام (Pan Am) یک سال حائز اهمیت و تاریخی‌ست؟ آیا آثار هنری‌ای که با محوریت موضوعات علمی-تخیلی تولید می‌شوند و با گذر زمان دچار تغییرات گسترده‌ای می‌گردند را می‌توان به راحتی بررسی کرد؟ پاسخ به این سوالات چندان راحت نیست اما می‌توان متوجه تفاوت‌هایشان با یک‌دیگر شد. سریال علمی‌-تخیلی و آنتولوژی آینه‌ی سیاه یکی از بهترین مجموعه‌های تلویزیونی چند سال اخیر است. سریالی که خطرات بالقوه‌ی فناوری و رابطه‌ی پیچیده‌ی انسان را با تکنولوژی به‌شکلی وهم‌آور و هولناک به‌تصویر می‌کشد.

هر قسمت از این سریال به ماجرای متفاوتی اختصاص دارد. از مباحث نظری و روان‌شناختی گرفته تا داستان‌های ماورایی و غیرقابل پیش‌بینی. اما ویژگی مشترک تمام این اپیزودها، حضور همه‌جانبه‌ی تکنولوژی در زندگی انسان مدرن است. تا امروز پنج فصل از این مجموعه‌ی محبوب به‌نمایش درآمده و مشخص نیست که آیا چارلی بروکر برنامه‌ای برای فصل ششم خواهد داشت یا خیر. اما با تمام این تفاصیل، آینه‌ی سیاه سریالی تاریک و هولناک است. مجموعه‌ای که نه با بیگانه‌ها سروکار دارد و نه با مباحث کیهانی و سفینه‌های مجهز به‌سراغ مخاطب می‌رود. اگر حس می‌کنید فناوری و تکنولوژی در زندگی‌تان نفوذ کرده است و راهی برای فرار از آن ندارید، آینه‌ی سیاه را تماشا کنید تا با خود حقیقی‌تان بیشتر آشنا شوید.

۹. گمشدگان (Lost)

سریال گمشدگان
  • سازندگان: جفری لیبر، جی. جی. آبرامز و دیمون لیندلوف
  • بازیگران: متیو فاکس، اوانجلین لیلی، جاش هالووی، امیلی دی راوین، الیزابت میچل و…
  • سال‌های پخش: ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰
  • شبکه‌ی اصلی: ای‌بی‌سی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۳ از ۱۰

در واقع بسیاری از بیننده‌ها پایان‌بندی سریال گمشدگان را ناامیدکننده قلمداد کردند. اما به‌هرحال نمی‌توان منکر ماندگاری و جذابیت یکی از بهترین مجموعه‌های تاریخ تلویزیون شد. داستان این سریال به زندگی بازماندگان پرواز سیدنی به لس آنجلس می‌پردازد. افرادی که پس از سقوط ناگهانی هواپیما، در جزیره‌ای مرموز و گرمسیر در نواحی اقیانوس آرام چشم باز می‌کنند و باید با شرایط جدید و هولناک‌شان کنار بیایند. مجموعه‌ی پرطرفدار لاست در طول قسمت‌های مختلف خود به داستان زندگی بازمانده‌ها می‌پردازد. گاهی از طریق فلاش‌بک‌ها (گذشته‌نمایی) به وقایع چند سال قبل می‌رویم و برخی اوقات با فلاش‌ فورواردها (آینده‌نمایی) از اتفاقات پیش‌رو باخبر می‌شویم.

یکی از تفاوت‌های اصلی سریال گمشدگان با دیگر مجموعه‌های علمی-تخیلی، اتمسفر خاص و ویژگی‌های روایی آن است. در این سریال نه با سفینه‌های فضایی سروکار داریم و نه به دل نظریات علمی و مباحث پیچیده‌ی نظری ورود می‌کنیم. تمام المان‌ها و درون‌مایه‌های علمی-تخیلی از طریق اتمسفر مرموز و حقایق ناشناخته نمایش داده می‌شوند. البته نباید عنصر مهم زمان را فراموش کرد زیرا این سریال در طول ۶ فصل خود، بارها با مبحث زمان و پل‌های ارتباطی میان گذشته و آینده دست و پنجه نرم می‌کند.

سریال Lost تا به امروز بیش از ۴۸۰ بار نامزد دریافت جوایز مختلف شده و دفعات بسیاری نیز جایزه‌ی اصلی را به‌دست آورده است. در این میان، کسب جوایز جشنواره امی و گلدن گلوب در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ مهم‌تر از باقی افتخارات این مجموعه به‌نظر می‌رسند.

۸. دنیای غرب (Westworld)

سریال دنیای غرب
  • سازندگان: جاناتان نولان و لیزا جوی
  • بازیگران: آنتونی هاپکینز، ایوان ریچل وود، تندی نیوتون، آرون پال، پیمان معادی و…
  • سال‌های پخش: ۲۰۱۶ تاکنون
  • شبکه‌ی اصلی: اچ‌بی‌او
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۶ از ۱۰

هزارتو چیست؟ جهان‌های مجازی کجا قرار دارند؟ چه کسی از نسل بشر است و چه کسی به‌شکل زیرکانه میزبان اندرویدهای هوشمند؟ به دنیای غرب خوش آمدید؛ جایی که هر لحظه ممکن است فناوری و تکنولوژی به دشمن خونین‌تان تبدیل شود. سریال علمی-تخیلی و آینده‌نگرانه‌ی شبکه‌ی اچ‌بی‌او، بر اساس فیلمی به همین نام از مایکل کرایتون در سال ۱۹۷۳ ساخته شده است و ماجراهای مرموز و درگیرکننده‌ای را به‌تصویر می‌کشد.

یک شهربازی وسترن و خیالی را در غرب آمریکا تصور کنید که ساکنان‌اش اندرویدها و انسان‌های مصنوعی هستند و «میزبان» نامیده می‌شوند. در نقطه‌ی مقابل انسان‌ها حضور دارند که به «مهمان» معروف هستند و با پرداخت مبالغ هنگفت، می‌توانند وارد پارک وست‌ورلد شوند و آزادانه به فعالیت‌های مختلف بپردازند. در طول این سریال با مفاهیم پیچیده و اتفاقات عجیب بسیاری روبه‌رو خواهید شد اما به مرور زمان درمی‌یابید که شاهد تماشای یک مجموعه‌ی علمی-تخیلی گسترده هستید که به تقابل انسان‌ها با ربات‌ها و مباحثی مانند خودآگاهی اختصاص دارد.

سریال دنیای غرب هم مانند اکثر مجموعه‌های این فهرست، موفقیت‌های فراوانی را کسب کرده است و به‌عنوان یکی از پرافتخارتین آثار تلویزیونی چند سال اخیر در زمینه‌ی نامزدی و دریافت جوایز از جشنواره‌های گوناگون شناخته می‌شود. اگر تابه‌حال موفق به دیدن سه فصل اصلی این سریال نشده‌اید، کمی سر کیسه را شل کنید و به شهربازی بی‌بدیل وست‌ورلد بپیوندید زیرا فصل چهارم در راه است.

۷. منطقه‌ی نیمه‌روشن (The Twilight Zone)

سریال منطقه‌ی نیمه‌روشن
  • سازنده: راد سرلینگ
  • بازیگران: جوان بلوندل، باستر کیتون، لی وان کلیف، برت رینولدز، آن بلایت و…
  • سال‌های پخش: ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۴
  • شبکه‌ی اصلی: سی‌بی‌اس
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲
  • امتیاز IMDb به سریال: ۹ از ۱۰

سریال منطقه‌ی گرگ و میش را می‌توان در اکثر فهرست‌ها قرار داد. تنوع ژانری اپیزودهای این آنتولوژی جریان‌ساز، هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد. از دوست‌داران داستان‌های پست‌مدرن و ابزورد گرفته تا عاشقان کمدی‌ سیاه‌هایی که در فانتزی‌ترین یا ترسناک‌ترین حالت ممکن روایت می‌شوند، هرکدام می‌توانند چیزی در این مجموعه پیدا کنند و از آن لذت ببرند. راد سرلینگ با تولید این سریال مهم و هیجان‌انگیز، به منبع الهام بزرگی برای فیلم‌سازان و نویسنده‌های بعد از خود تبدیل شد.

منطقه‌ی گرگ و میش در هر قسمت به داستان متفاوتی می‌پردازد. داستان‌هایی که عموماً با مرگ‌های ناگهانی و پایان غافلگیرکننده همراه می‌شوند. درون‌مایه‌‌های علمی‌-تخیلی یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این سریال هستند. راد سرلینگ با ظرافتی مثال‌زدنی به درگیری‌های انسان مدرن دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی با جهان پیرامون‌ و تخیلات درون‌اش می‌پردازد. چیزی که سریال منطقه‌ی گرگ و میش را جذاب می‌کند، جهان‌بینی و نوع نگاه سرلینگ نسبت به زندگی روزمره‌ی انسان‌هاست. خانه‌های معمولی آمریکایی و محل کار مردم در این مجموعه می‌توانند به چیزی فراتر از حالت عادی‌شان تبدیل شوند و شمایلی کابوس‌وار پیدا کنند. جهانی که در آن هیولاها داخل خیابان و سطح شهر قرار دارند؛ زیرا آن‌ها خود ما هستند و تمام ابعادشان انسانی‌ست.

۶. دکتر هو (Doctor Who)

سریال دکتر هو
  • سازندگان: سیدنی نیومن، سی. ای. وبر و دونالد ویلسون
  • بازیگران: جودی ویتاکر، پیتر کاپالدی، مت اسمیت، کریستوفر اکلستون، کاترین تیت و…
  • سال‌های پخش: ۱۹۶۳ تاکنون
  • شبکه‌ی اصلی: بی‌بی‌سی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۶ از ۱۰

اگر بخواهیم عمر ۵۸ ساله‌ی این سریال علمی-تخیلی را در نظر بگیریم، دکتر هو به اندازه‌ی یک سلطنت تاریخی در بریتانیا قدمت دارد. پخش این مجموعه‌ی محبوب و پرطرفدار از سال ۱۹۶۳ آغاز شد و تابه‌حال ادامه پیدا کرده است. دوران کلاسیک دکتر هو عمر جاودانه‌ای نداشت و هیچ‌گاه رنگ قرن ۲۱ را ندید. این سریال از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۹ به‌طور منظم از شبکه‌ی بی‌بی‌سی پخش می‌شد اما در نهایت متوقف گردید. در طول آن سال‌ها و خصوصا اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی، تلاش‌های فراوانی برای ادامه‌ی روند پخش دکتر هو صورت گرفت اما این اتفاق هیچ‌وقت انجام نشد. تمام این جنجال‌ها تا سال ۲۰۰۵ ادامه پیدا کردند تا اینکه سرانجام بازتولید سریال آغاز گردید و دکتر هو باری دیگر متولد شد.

شخصیتی به‌نام «دکتر» با استفاده از ماشین زمان خود که تاردیس نام دارد، در زمان و فضا سفر می‌کند و با نیروهای اهریمنی و شیطانی تمدن‌های مختلف می‌جنگد. این مجموعه مملو از سکانس‌های هیجان‌انگیز و المان‌های علمی‌-تخیلی خیره‌کننده است که می‌تواند تجربه‌ی لذت‌بخشی را به مخاطبان خود ارائه دهد. حتی اگر به قسمت‌ها و فصول کلاسیک دکتر هو دسترسی ندارید، از دوران جدید این مجموعه غافل نشوید زیرا با دریایی از هیجان و بازی با مبحث زمان و نظریات علمی دیگر، هوش از سرتان خواهد برد.

۵. پیشتازان فضا (Star Trek)

سریال پیشتازان فضا
  • سازنده: جین رادنبری
  • بازیگران: ویلیام شانتر، لئونارد نیموی، دی‌فارست کلی، جیمز دوهان، گریس لی ویتنی و…
  • سال‌های پخش: ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹
  • شبکه‌ی اصلی: ان‌بی‌سی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۰
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۳ از ۱۰

سریال پیشتازان فضا یکی از آن مجموعه‌عای علمی-تخیلی تاریخ تلویزیون بوده که تا به امروز عناوین مختلفی را به مخاطبان ارائه داده است. از فیلم‌های سینمایی گرفته تا انیمیشن و بازی‌های ویدیویی. اما این سریال که بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹ از شبکه‌ی ان‌بی‌سی پخش می‌شد، جریان گسترده‌ای را به‌وجود آورد و به‌شدت بر آثار بعد از خود تاثیر گذاشت. ساکنین و اعضای کلیدی سفینه‌ی انترپرایز ماموریت پیدا می‌کنند که به مدت ۵ سال، دنیاهای ناشناخته را کشف کنند، نشانه‌های حیات را در سیاره‌های دیگر بررسی نمایند و به قصد برقراری ارتباط با تمدن‌های فرازمینی، از مناطق امن خود خارج شوند.

داستان اصلی سریال پیشتازان فضا حول محور این موضوعات می‌چرخد و همچنان دیدنی و هیجان‌انگیز است. از نقش‌آفرینی‌های ماندگار بازیگرانی مانند ویلیام شانتر و لئونارد نیموی تا حضور دشمنانی به‌یادمانی در طول این مجموعه که همگی باعث خلق یکی از بهترین سریال‌های علمی-تخیلی تاریخ شدند. اگر به جهان پیشتازان فضا علاقه‌مند هستید و نمی‌دانید با این همه فیلم و سریال چه باید کرد، پیشنهاد ما به شما این است که از مجموعه‌ی اصلی شروع کنید؛ زیرا پس از دیدن این سریال، با آمادگی بیشتری به اسقبال سایر عناوین این سری علمی‌-تخیلی خواهید رفت.

۴. تاریک (Dark)

سریال تاریک
  • سازندگان: باران بو اودار و یانتیه فریز
  • بازیگران: لوئیس هافمن، اولیور مازوچی، یوردیس تریبل، مایا شونه، آندریاس پیتسچمن و…
  • سال‌های پخش: ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰
  • شبکه‌ی اصلی: نتفلیکس
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۸ از ۱۰

سریال تاریک یا «دارک» به‌طور مشخص برای آن دسته از مخاطبینی ساخته شده که عاشق داستان‌های پیچیده و تعدد شخصیت در یک اثر هستند. البته این موضوع به معنی عدم لذت مخاطب عام یا بیننده‌های معمولی‌تر نیست. این سریال علمی‌-تخیلی می‌تواند تمام سریال‌دوستان را راضی نگه دارد اما میزان رضایت، کمی متفاوت خواهد بود. کم‌تر کسی فکر می‌کرد که مجموعه‌ی آلمانی شبکه‌ی نتفلیکس بتواند تا این اندازه موفق ظاهر شود و توجه منقدان و بیننده‌ها را جلب کند.

داستان سریال «تاریک» با یک درام مرموز خانوادگی شروع می‌شود و پس از آن به ماجراهای ناپدید شدن ناگهانی چند کودک و نوجوان در یکی از شهرهای کوچک آلمان می‌رسد. اتفاقاتی که در نگاه اول نوید یک تریلر جنایی را با درون‌مایه‌های روان‌شناختی می‌دهند اما رفته رفته ورق برمی‌گردد و پیچیدگی‌ها عرض اندام می‌کنند. وقایع داستانی در این سریال به‌حدی رمزآلود و پیچیده می‌شوند و متکی به زمان‌اند که گاهی تفکیک نسبت شخصیت‌ها با یک‌دیگر و درک حقیقت نیز بسیار دشوار است.

این مجموعه‌ی خوش‌ساخت برای چند رشته‌ی مختلف نامزدی جشنواره‌ی «گلدن کمرا» کشور آلمان را به‌دست آورد اما موفق به دریافت جایزه‌ی اصلی نشد. در مجموع اگر از داستان‌های پیچیده‌ای که متکی به جابه‌جایی در زمان و تعدد شخصیت هستند لذت می‌برید و می‌خواهید خارج از فضای سریال‌سازی آمریکا به تماشای یک اثر اروپایی بنشینید، سریال تاریک را از دست ندهید.

۳. چیزهای عجیب (Stranger Things)

سریال چیزهای عجیب
  • سازنده: برادران دافر
  • بازیگران: وینونا رایدر، دیوید هاربر، فین ولفهارد، میلی بابی براون، متیو موداین و…
  • سال‌های پخش: ۲۰۱۶ تاکنون
  • شبکه‌ی اصلی: نتفلیکس
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۷ از ۱۰

رمان‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های نوجوانانه همیشه محبوب و پرطرفدار هستند. حالا مجموعه‌ای تلویزیونی را تصور کنید که در بستر یک داستان علمی-تخیلی مرتبط با جهان موازی و دنیاهای چندگانه روایت می‌شود و به زندگی گروهی از نوجوانان می‌پردازد. سریال «چیزهای عجیب» در طول پنج سال گذشته به یکی محبوب‌ترین آثار شبکه‌ی نتفلیکس تبدیل شده و طرفداران بی‌شماری را به‌دست آورده است. ماجرای این مجموعه‌ی خوش‌ساخت و دیدنی در شهر خیالی «هاوکینز» دنبال می‌شود؛ جایی که پژوهشگران در یک آزمایشگاه دولتی با آزمایش راجع‌به جهان‌های موازی و پرورش دادن کودکانی که از قدرت‌های فراطبیعی برخوردارند، می‌خواهند پلی را میان جهان حقیقی و جهان موازی ایجاد کنند.

این سریال علمی‌-تخیلی به دریایی از شخصیت‌های دوست‌داشتنی، داستان‌های مرموز و غیرقابل‌پیشبینی و لحظات درخشان متصل است. لحظات و موقعیت‌هایی که یادآور اتمسفر غریب کتاب‌های استیون کینگ و فیلم‌ها و سریال‌های علمی‌-تخیلی دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی‌اند اما به واسطه‌ی روایت مدرن و دیدگاه‌های بدیع‌شان، هیچ‌گاه دچار تکرار و کسالت نخواهید شد. این مجموعه بارها در جشنواره‌های معتبری مانند امی و گلدن گلوب و… حضور پیدا کرده و نامزدی‌ها جوایز فراوانی را دریافت کرده است. تابه‌حال سه فصل از «چیزهای عجیب» به‌نمایش درآمده و فصل چهارم هم به‌زودی پخش خواهد شد؛ بنابراین هرچه زودتر مخازن تخیل‌تان را شارژ کنید و برای تجربه‌ی یکی از جذب‌ترین سریال‌های دهه‌ی اخیر، راهی شهر هاوکینز شوید.

۲. سرگذشت ندیمه (Handmaid’s Tale)

سریال سرگذشت ندیمه
  • سازنده: بروس میلر
  • بازیگران: الیزابت ماس، جوزف فاینز، ایوان استراهاوسکی، مدلین بروئر، مکس مینگلا و…
  • سال‌های پخش: ۲۰۱۷ تاکنون
  • شبکه‌ی اصلی: هولو
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۴ از ۱۰

جهانی پادآرمان‌شهری و هولناک که تحت سلطه‌ی حکومت‌های تمامیت‌خواه قرار دارد. در این شرایط بحرانی که با فجایع زیست‌محیطی هم همراه شده است، میزان باروری کاهش یافته و قدرت‌های مطلق جامعه، زنانی را که توان باردار شدن دارند به اسارت می‌گیرند و به آن‌ها لقب «ندیمه» می‌دهند. داستان سریال دیدنی سرگذشت ندیمه بسیار فراتر و پیچیده‌تر از این چند خط است اما با خواندن همین جملات می‌توانید به تفاوت‌های این سریال علمی-تخیلی با سایر مجموعه‌های تلویزیونی پی ببرید.

سریال سرگذشت ندیمه بر اساس رمانی به همین نام از مارگارت اتوود ساخته شده است و خود خانم اتوود نیز به‌عنوان تهیه‌کننده و مشاور تولید در این پروژه حضور دارد. سرگذشت ندیمه هم مانند اکثر مجموعه‌های شاخص یک دهه‌ی اخیر، حضور پررنگ و موفقی را در گلدن گلوب،  امی و جشنواره‌های دیگر چه به‌عنوان نامزد و چه در مقام برنده‌ی جایزه‌ی اصلی تجربه کرده است. بعضی‌ها معتقدند که این مجموعه بیشتر از اینکه علمی‌-تخیلی باشد، یک مستند داستانی تلخ است. برخی از افراد هم سرگذشت ندیمه را یک درام هولناک و پادآرمان‌شهری می‌دانند که با گمانه‌زنی راجع‌به آینده‌ای که چندان هم دور نیست، قصد دارد به بشریت و اوضاع جنسی حال حاضر جهان تلنگر بزند.

به‌هرحال سریال سرگذشت ندیمه را نمی‌توان با توصیفات و تعاریف دیگران درک کرد. باید با خط داستانی جذاب این مجموعه همراه شوید، نقش‌آفرینی مثال‌زدنی الیزابت ماس و سایر بازیگران را تماشا کنید و خودتان را به‌دست اتمسفر تاریک و فضای تکان‌دهنده‌ی سریال بسپارید؛ با این ویژگی‌ها می‌توانید به دیستوپیایی (پادآرمان‌شهر) خاکستری برسید که چندان هم دور و دست‌نیافتنی نیست.

۱. ریک و مورتی (Rick and Morty)

سریال ریک و مورتی
  • سازندگان: جاستین رویلند و دن هارمون
  • صداپیشگان: جاستین رویلند، کریس پارنل، اسپنسر گرمر، سارا چالک
  • سال‌های پخش: ۲۰۱۳ تاکنون
  • شبکه‌ی اصلی: ادالت سوئیم
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵
  • امتیاز IMDb به سریال: ۹.۲ از ۱۰

و اما می‌رسیم به ساخته‌ی شگفت‌انگیز جاستین رویلند و دن هارمون. یک سریال علمی‌-تخیلی دیوانه‌وار که اصطلاحا از شیر مرغ تا جان آدیمزاد را در اختیار دارد و آن‌ها را به بهترین شکل ممکن به‌تصویر می‌کشد. اگر همیشه دوست داشتید با یک اسلحه‌ی عجیب و دست‌ساز پرتال‌های زمانی درست کنید و در ابعاد مختلف زمان و مکان جابه‌جا شوید یا اینکه دلتان می‌خواست با فرازمینی‌ها ارتباط دوستانه داشته باشید و آن‌ها را به منزل‌تان بیاورید، باید ریک و مورتی را تماشا کنید زیرا در این انیمیشن سریالی خوش‌ساخت و پرطرفدار، تخیل هیچ حد و مرزی ندارد.

داستان سریال راجع‌به ریک سانچز است؛ یک داشنمند نابغه و الکلی که در منزل دختر و دامادش (خانواده‌ی سانچز) سکونت دارد و در گاراژ خانه به انجام آزمایشات علمی و عجیب‌اش می‌پردازد. در هر قسمت از این سریال یک ماجراجویی تازه را می‌بینیم که اغلب اوقات توسط ریک و نوه‌اش (مورتی) انجام می‌شود. کنایه به سیاست‌های آمریکا و دیگر کشورهای ابرقدرت، کمدی سیاه و طنز تلخ و نیش‌دار نسبت به اوضاع فعلی بشریت و گمانه‌زنی راجع‌به آینده‌اش، ارجاعات بی‌شمار به وقایع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و فرهنگ عامه و هزارن‌هزار ویژگی دیگر که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

اگر به سینما و تلویزیون، بازی‌های ویدیویی، داستان‌های فانتزی و علمی‌-تخیلی و شاخه‌های دیگر هنری علاقه دارید، باید سریال ریک و مورتی را تماشا کنید؛ زیرا عبور کردن از کنار این انیمیشن به‌معنای از دست دادن یکی از سرگرم‌کننده‌ترین، دیوانه‌وارترین و تاثیرگذارترین تجارب عمرتان خواهد بود. پس پرتال سبزرنگ را ایجاد کنید و از سکونت‌گاه فعلی‌تان وارد آن گاراژ لعنتی شوید زیرا فصل پنجم ریک و مورتی به‌تازگی آغاز شده است؛ به خانواده‌ی سانچز بپیوندید.

منبع: Rollingstone

منبع