هر چند هنوز جزئیات کامل تمام فیلم‌های برتر سال ۲۰۲۱ و جدیدترین فیلم‌های هالیوودی مشخص نیست، اما وقتش رسیده که آن دسته از فیلم‌های سینمایی را که فکر می‌کنیم می‌توانند در لیست بهترین فیلم‌های ۲۰۲۱ قرار بگیرند اعلام کنیم.

سال ۲۰۲۱ شروع یک دهه‌ی جدید است. در دو دهه‌ی اول قرن بیست و یکم، سینما به جز در روزگار کرونا، هم به لحاظ کیفی و هم از نظر فروش روزهای خوبی را تجربه کرد. گرچه در حال حاضر سینماها روزگار خوبی ندارند، اما فهرست فیلم‌هایی که قرار است در سال ۲۰۲۱ به دیدن آن‌ها بنشینیم آنقدر هیجان‌انگیز است که همچنان ما را به آینده‌ی سینما امیدوار می‌کند. ریدلی اسکات، پیتر جکسون، دنی ویلنوو، دیمین شزل و استیون اسپیلبرگ تنها چند اسم از میان انبوه کارگردانان بزرگی است که در سال ۲۰۲۱ فیلمی در برنامه‌ی اکران دارند.

این را هم از یاد نبرید که اکران خیلی از فیلم‌های مهم سال ۲۰۲۰ هم به سال ۲۰۲۱ موکول شد؛ به این امید که شرایط کرونا بهتر شود و اجازه بدهد مردم بیشتر به سینما بروند. احتمالا یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی که اکرانش به سال ۲۰۲۱ موکول شده، «وقت مردن نیست» است؛ جدیدترین فیلم از سری فیلم‌های جیمز باند که در آن برای آخرین بار دنیل کریگ را در نقش جیمز باند خواهیم دید.

طبعا این فهرست شامل بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ از نگاه دیجی‌کالا مگ است. ممکن است در طول سال به فیلم‌هایی بربخوریم که ارزش حضور در این فهرست را داشته‌اند اما چون فیلم اول یک کارگردان بوده‌اند یا عواملش را نمی‌شناختیم از قبل برای دیدن آن انتظار نمی‌کشیدیم. این فیلم‌ها شبیه هدیه‌هایی هستند که قرار نبوده است بگیریم!این مطلب با مشخص شدن تاریخ اکران و جزئیات فیلم‌های جدید به‌روز می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هر چند وقت یک بار به این صفحه سر بزنید تا از وضعیت فیلم‌های جدید و بهترین فیلم‌های ۲۰۲۱ باخبر شوید.

۱. آخرین دوئل (The Last Duel)

آخرین دوئل
  • کارگردان: Ridley Scott
  • بازیگران: Matt Damon, Ben Affleck, Adam Driver, Jodie Comer
  • تاریخ اکران: ۸ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۹ دی ۱۳۹۹)

درام تاریخی که ریدلی اسکات، کارگردان بزرگ انگلیسی آن را کارگردانی کرده و اقتباسی از کتاب «آخرین دوئل: داستان واقعی محاکمه با مبارزه در فرانسه‌ی قرون وسطی» نوشته اریک جاگر است. نکته‌ی جالب اینکه فیلمنامه را دو بازیگر آن یعنی بن افلک و مت دیمون البته به همراهی نیکول هولفسنر نوشته‌اند. بن افلک نقش فرعی دارد و مت دیمون در مقابل آدام درایور و جودی کومر نقش‌های اصلی فیلم را بازی می‌کنند. داستان فیلم در قرن چهاردهم فرانسه در زمان شارل ششم اتفاق می‌افتد. شوالیه ژان دوکاروژ و ژاک لو گری از اعضای گارد سلطنتی دوستان صمیمی یکدیگر هستند. بعد از اینکه کاروژ متهم به تجاوز به همسر گری می‌شود آن‌ها دستور دارند که تا مرگ یکی از آن‌ها با یکدیگر مبارزه کنند. سال ۲۰۱۵ بود که اعلام کردند قرار است این پروژه ساخته شود. اول کار فرانسیس لارنس، کارگردان سری فیلم‌های «بازی گرسنگان» قرار بود آن را بسازد. اما فیلم پیش نرفت تا اینکه سکان آن سال ۲۰۱۹ به دست ریدلی اسکات سپرده شد. کارگردانی که درام تاریخی مثل «گلادیاتور» را در کارنامه‌اش دارد. فیلمبرداری فیلم در بورگاندی فرانسه صورت گرفته است.

۲. مورتال کامبت (Mortal Kombat)

مورتال کامبت
  • کارگردان: Simon McQuoid
  • بازیگران: Joe Taslim, Ludi Lin, Mechad Brooks, Lewis Tan
  • تاریخ اکران: ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۶ دی ۱۳۹۹)

فیلمی که براساس یکی از محبوبترین بازی‌های ویدیویی تاریخ قرار است ساخته شود. سیمون مک‌کواید کارگردان فیلم تنها سابقه‌ای که دارد ساختن یک فیلم کوتاه ویدیویی است. گریگ روسو و دیو کالاهام فیلمنامه‌ی فیلم را نوشته‌اند. این در حقیقت بازسازی فیلمی از فرنچایز «مورتال کامبت» است که سال ۱۹۹۷ هم اقتباسی سینمایی از این بازی ویدیویی صورت گرفته بود اما با شکست تجاری و هنری سنگینی رو‌به‌رو شد. ماجرای ساخت دوباره‌ی فیلمی از این بازی ویدیویی سال ۲۰۱۰ شروع شد. وقتی کوین تانچاروئن یک فیلم کوتاه هشت دقیقه‌ای به نام «مورتال کامبت: تولد دوباره» ساخت. این فیلم محرک کمپانی برادران وارنر شد تا به فکر بازسازی فرنچایز «مورتال کامبت» بیفتند. جیمز ون هم جزو تهیه‌کنندگان فیلم است. این فیلم فانتزی هنرهای رزمی در یک دنیای خیالی رخ می‌دهد و آدم‌های زمینی و سایبورگ‌ها را در نبرد روبه‌روی هم قرار می‌دهد.

۳. ۳۵۵

355
  • کارگردان: Simon Kinberg
  • بازیگران: Jessica Chastain, Fan Bingbing, Penélope Cruz, Lupita Nyong’o, Edgar Ramirez
  • تاریخ اکران: ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۶ دی ۱۳۹۹)

از آن فیلم‌های جاسوسی زنانه که سایمون کینبرگ براساس فیلمنامه‌ی ترزا ربک آن را می‌سازد. جسیکا چستین، پنه‌لوپه کروز، دایان کروگر و لوپیتا نیونگ او بازیگران اصلی فیلم هستند. وقتی یک اسلحه‌ی فوق سری به دست چند مزدور می‌افتد، یک مامور زبر و زرنگ سازمان سیا به سه مامور بین‌المللی دیگر می‌پیوندد تا در یک ماموریت مرگبار سلاح را پس بگیرند. در شرایطی که باید یک قدم جلوتر از زن مرموزی باشند که انگار هر لحظه آن‌ها را تعقیب می‌کند. اسم فیلم برگرفته از جاسوس ۳۵۵ کدی است که در دوران انقلاب آمریکایی علیه بریتانیا برای جاسوسان زن به کار برده می‌شد. این فیلم در حقیقت پیشنهاد جسیکا چستین بود که به سایمون کینبرگ کارگردانی که او را با فیلم ابرقهرمانانه‌ی زنانه‌ی «ققنوس سیاه» می‌شناسیم گفت «ماموریت غیرممکن» یا «جیمز باند» زنانه‌ای بسازد.

۴. حفاری (The Dig)

حفاری
  • کارگردان: Simon Stone
  • بازیگران: Carey Mulligan, Ralph Fiennes, Lily James
  • تاریخ اکران: ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۰ بهمن ۱۳۹۹)

این درام انگلیسی اقتباسی از رمانی به همین نام است که جان پترسون آن را سال ۲۰۰۷ منتشر کرد. ماجرای فیلم در سال ۱۹۳۹ اتفاق می‌افتد. ادیت پریتی زنی است صاحب مزرعه و زمین که یک باستان‌شناس و کاوشگر به نام بازیل براون را استخدام می‌کند که قبرهای یافته شده در املاکش را بررسی کند. اول پولی مشابه مبلغی که براون از موزه‌ی ایپسویچ می‌گرفته به او پیشنهاد می‌دهد اما به نظر براون مبلغ ناعادلانه است و ادیت دستمزد او را بالا می‌برد. بین براون و ادیت رابطه‌ای شکل می‌گیرد در شرایطی که ادیت بیمار است و دستورالعمل‌های پزشکش را مبنی بر اجتناب از استرس نادیده می‌گیرد.

۵. سیندرلا (Cinderella)

سیندرلا
  • کارگردان: Kay Cannon
  • بازیگران: Camila Cabello, Billy Porter, Idina Menzel
  • تاریخ اکران: ۵ فوریه ۲۰۲۱ (۱۷ بهمن ۱۳۹۹)

یک‌بار دیگر داستان شارل پرو، نویسنده‌ی فرانسوی دستمایه‌ی یک فیلم قرار گرفت. «سیندرلا» برای ما معنایش انیمیشن دوستداشتنی دهه‌ی ۵۰ دیزنی بود. تا اینکه سال ۲۰۱۸ کنت برانا با بازی لی‌لی جیمز نسخه‌ی سینمایی آن را ساخت. نسخه‌ای که در آن تمرکز روی مهربانی سیندرلا خیلی زیاد شده بود. معلوم نیست چرا کی کانون فکر کرده در کمتر از ۳ سال نسخه‌ی موزیکال این داستان پریان جواب می‌دهد. این دومین فیلم بلند کی کانون است که بیشتر به عنوان نویسنده و تهیه‌کننده در تلویزیون تا به حال فعال بوده. کامیلا کابلو که با شرکت در برنامه‌ی ایکس فاکتور تبدیل به خواننده شد نقش سیندرلا را بازی می‌کند. استفاده از یک چهره‌ی اهل کوبا که با چهره‌ی بور سیندرلا در تضاد است احتمالا به دلیل بها دادن به ملت‌های مختلف است. نقش پری را هم بیلی پورتر بازی می‌کند که هم مرد است و هم سیاهپوست و این هم یک تغییر اساسی دیگر در فیلم است.

۶. مرد پادشاه (The King’s Man)

مرد پادشاه
  • کارگردان: Matthew Vaughn
  • بازیگران: Harris Dickinson, Ralph Fiennes
  • تاریخ اکران: ۱۲ فوریه ۲۰۲۱ (۲۴ بهمن ۱۳۹۹)

کمدی اکشن جاسوسی که ماتیو ون کارگردانی که او را با اکشن‌هایی مثل «مردان ایکس» و «مردان پادشاه» و «کیک اس» می‌شناسیم نوشته و ساخته است. این فیلم درواقع پیش‌زمینه‌ای بر سری فیلم‌های «مردان پادشاه» است که اقتباسی آزاد از کمیک‌بوک‌هایی به همین نام است. در این قسمت البته خبری از کالین فرث نیست. داستان فیلم در اوایل قرن بیستم اتفاق می‌افتد. سرویس مردان پادشاه شکل می‌گیرد تا علیه دسیسه‌ها و نقشه‌هایی که برای وقوع یک جنگ چیده شده تا میلیون‌ها نفر را از بین ببرد بایستند. این وسط زمان هم مساله‌ی مهمی است. فیلمبرداری ژانویه‌ی سال ۲۰۱۹ در انگلستان شروع شد و برخی صحنه‌ها هم در ایتالیا و تورین گرفته شدند که البته در فیلم قرار است نمایشگر یوگسلاوی باشند. در تریلر سوم فیلم که ژوئن سال ۲۰۲۰ منتشر شد شاهد صحنه‌های اکشن جذابی بودیم.

۷. شکارچیان روح: بعد از مرگ (Ghostbusters: Afterlife)

شکارچیان روح
  • کارگردان: Jason Reitman
  • بازیگران: Carrie Coon, Finn Wolfhard, Mckenna Grace, Paul Rudd
  • تاریخ اکران: ۵ مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند ۱۳۹۹)

اینکه جیسون ریتمن سراغ ساخت یک فیلم کمدی فانتزی رفته جالب است. ریتمن با فیلم‌هایی مثل «یانگ ادالت»، «پا در هوا» و شاهکاری مثل «جونو» نشان داده بود که در ساخت فیلم‌هایی درباره‌ی بلوغ آدم‌هایی که سن و سالی از آن‌ها گذشته استاد است. او فیلم‌های انسانی و احساساتی با طنزی ظریف می‌سازد اما حالا سراغ یک کمدی فانتزی ماورالطبیعی رفته است. «شکارچیان روح: بعد از مرگ» چهارمین فیلم از فرنچایز «شکارچیان روح» است و داستان آن دنباله‌ای بر قسمت اول محصول ۱۹۸۴ و قسمت دوم محصول ۱۹۸۹ است. بعد از اینکه یک مادر مجرد و دو فرزند از خانه‌شان بیرون رانده می‌شوند به مزرعه‌ای در سامرویل می‌روند. مزرعه‌ای که از جدشان به ارث رسیده است. در آن شهر کوچک یک سری زلزله بدون توجیه رخ می‌دهد و بچه‌ها متوجه می‌شوند که خانواده‌ی آن‌ها به شکارچیان روح وابسته هستند.

۸. تام و جری (Tom and Jerry)

تام و جری
  • کارگردان: Tim Story
  • بازیگران: Chloë Grace Moretz, Michael Peña, Ken Jeong, Colin Jost, Rob Delaney
  • تاریخ اکران: ۵ مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند ۱۳۹۹)

همه‌ی مردم جهان از وقتی جوزف باربرا و ویلیام هانا آن موش و گربه‌ی دوست‌داشتنی را خلق کردند با تام و جری خاطره دارند. کارتون‌های تام و جری با محوریت یک گربه و یک موش انیمیشن‌های کوتاهی بودند که حالا براساس همان کاراکترها تیم استوری یک فیلم بلند ساخته که سال ۲۰۲۱ خواهیم دید. البته فیلم تلفیقی از استاپ موشن و کاراکترهای انسانی است. داستان یک گربه‌ی خیابانی به نام تام که دختری به نام کایلا‌ (با بازی کلوئه گریس مورتز) استخدامش می‌کند تا از دست جری خلاص شود. دختر در یک هتل شیک کار می‌کند و جری مدتی است که آن هتل را به عنوان اقامتگاه خودش انتخاب کرده. حالا قرار است یک عروسی مهم در هتل برگزار شود و کایلا نگران است که مبادا جری عروسی را خراب کند. به همین دلیل فرصت کمی دارد تا با کمک تام جری را بیرون کند. ایده‌ی ساختن این فیلم از سال ۲۰۰۹ و بعد از موفقیت «آلوین و سمورچه‌ها» به سر سازندگانش افتاده بود. فیلم قرار بود اواخر دسامبر ۲۰۲۰ پخش شود که به خاطر کرونا اکرانش به تعویق افتاد.

۹. رایا و آخرین اژدها (Raya and the Last Dragon)

رایا و آخرین اژدها
  • کارگردان: Paul Briggs, Dean Wellins
  • بازیگران: Awkwafina, Cassie Steele
  • تاریخ اکران: ۱۲ مارس ۲۰۲۱ (۲۲ اسفند ۱۳۹۹)

انیمیشن فانتزی ماجراجویانه‌ی کمپانی دیزنی که به روش کامپیوتری ساخته شده است. این پنجاه و نهمین فیلمی است که استودیوی دیزنی تولید کرده. از سال ۲۰۰۵ و انیمیشن «جوجه کوچولو» این اولین انیمیشنی است که دیزنی تولید می‌کند و جان لسه‌تر هیچ مشارکتی در تولید و تهیه‌ی آن ندارد. داستان فیلم به زمان‌های خیلی قدیم برمی‌گردد. کوماندرا یک جهان فانتزی است که در آن انسان‌ها و اژدهایان در صلح و هارمونی کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. تا اینکه یک هیولای شیطانی سرزمینشان را تهدید می‌کند. اژدهایان خودشان را قربانی می‌کنند تا آدم‌ها را نجات بدهند. حالا ۵۰۰ سال از آن روزگار گذشته. همان هیولاها برگشته‌اند و حالا یک جنگجوی تنها داریم به اسم رایا که باید آخرین اژدها را پیدا کند و بیاورد تا این هیولاها را متوقف کنند. رایا در طول سفرش برای پیدا کردن اژدها چیزهای زیادی دیگری از جادوی جهان یاد می‌گیرد.

۱۰. قدیسان زیاد نیوارک (The Many Saints of Newark)

قدیسان نیوارک
  • کارگردان: Alan Taylor
  • بازیگران: Michael Gandolfini, Vera Farmiga, Jon Bernthal, Billy Magnussen, Ray Liotta
  • تاریخ اکران: ۱۲ مارس ۲۰۲۱ (۲۲ اسفند ۱۳۹۹)

درام جنایی که آلن تیلور آن را کارگردانی کرده و دیوید چیس و لارنس کانر نویسندگانش هستند. این فیلم در حقیقت پیش‌درآمدی بر سریال محبوب جنایی «سوپرانوز» است. داستان فیلم در دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ میلادی در نیوارک نیوجرسی اتفاق می‌افتد. برای نشان دادن پس‌زمینه‌ی تنش‌ها میان جامعه‌ی ایتالیایی-آمریکایی‌ها و آفریقایی-آمریکایی‌ها از شورش مشهور سال ۱۹۶۷ استفاده شده که در طی آن صدها نفر زخمی شدند و ۲۶ کشته به جای گذاشت و بسیاری از اموال عمومی شهر هم نابود شد. سال ۲۰۱۷ بود که ایده‌ی ادامه‌ دادن سریال محبوب «سوپرانوز» مطرح شد. سریالی که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ پخش می‌شد و به نوعی پدر همه‌ی سریال‌های جنایی و مافیایی بعد از خودش محسوب می‌شود. فیلمبرداری فیلم آوریل سال ۲۰۱۹ آغاز شد. این هم جزو فیلم‌هایی بود که باید سال ۲۰۲۰ و البته در موعد فصل جوایز پخش می‌شد اما اکرانش به خاطر کرونا به تعویق افتاد.

۱۱. مهاجمان مقبره (Tomb Raider 2)

مهاجمان مقبره
  • کارگردان: Ben Wheatley
  • بازیگران: Alicia Vikander
  • تاریخ اکران: ۱۹ مارس ۲۰۲۱ (۲۹ اسفند ۱۳۹۹)

سال ۲۰۰۱ فیلم «لارا کرافت: مهاجمان مقبره» با بازی آنجلینا جولی به عنوان اولین اقتباس سینمایی از این بازی پرطرفدار از سینماها پخش شد. سال ۲۰۱۸ آلیشیا ویکاندر بازیگر نقش لارا کرافت شد. داستان از جایی آغاز می‌شد که پدر او، لرد ریچارد کرافت ناپدید شد و لارا به عنوان پیک با دوچرخه زندگی‌اش را می‌گذراند تا اینکه به خاطر تصادف با ماشین پلیس دستگیر می‌شد. لارا که تا آن روز ادعای میراث پدرش را نکرده چون بر این باور است که پدرش زنده است توسط شریک پدرش تحت فشار قرار می‌گیرد که املاک پدرش را بگیرد وگرنه به فروش می‌رسند. او وقتی به جزیره‌شان می‌رود فیلمی را می‌بیند که پدرش ضبط کرده و تصمیم می‌گیرد برای پیدا کردن پدرش دست به کار شود. «مهاجمان مقبره ۲» ادامه‌ی همان داستان لارا کرافت است. باز هم آلیشیا ویکاندر نقش لارا کرافت را بازی می‌کند و این‌بار بن ویتلی فیلم را کارگردانی کرده که شهرتش ساخت فیلم‌های اکشن است.

۱۲. سریع و خشمگین ۹ (F9)

سریع و خشمگین 9
  • کارگردان: Justin Lin
  • بازیگران: Vin Diesel, Charlize Theron, Tyrese Gibson, John Cena
  • تاریخ اکران: ۲ آوریل ۲۰۲۱ (۱۳ فروردین ۱۴۰۰)

فرنچایز «سریع و خشمگین» در سال‌های اخیر بیشتر از هر وقت دیگری تبدیل به ماشین چاپ اسکناس هالیوود شده است و گرچه معمولا امتیاز بالایی از منتقدان نمی‌گیرد اما همیشه سکانس‌های اکشن آن تحسین‌ها را برانگیخته است. جاستین لین در دوره‌های مختلف فیلم‌های «سریع و خشمگین» را کارگردانی کرده که آخرین آن قسمت ششم این سری فیلم‌ها بود که امتیاز خوبی هم از منتقدان گرفت. به نظر می‌رسد آنقدر به موفقیت فیلم لین اعتقاد دارند که از همین حالا با او قرارداد بسته‌اند تا قسمت دهم را هم کارگردانی کند و بعید است که به این زودی‌ها هالیوود دست از سر «سریع و خشمگین» بردارد. در این قسمت چارلیز ترون به جمع بازیگران همیشگی فیلم یعنی ون دیزل و دواین جانسون پیوسته است. بعد از اتفاقاتی که در فیلم «سرنوشت سریع و خشمگین» (۲۰۱۷) شاهدش بودیم دومینیک و خانواده‌اش باید با جیکوب برادر جوانتر دومینیک مواجهه کنند که یک آدمکش مرگبار است و برای سیفر دشمن قدیمی آن‌ها کار می‌کند. درضمن او می‌خواهد از دومینیک انتقام شخصی هم بگیرد.

۱۳. یک مکان ساکت ۲ (A Quiet Place Part II)

یک مکان ساکت
  • کارگردان: John Krasinski
  • بازیگران: Emily Blunt, Noah Jupe, Millicent Simmonds
  • تاریخ اکران: ۲۳ آوریل ۲۰۲۱ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۰)

ایده‌ی قسمت اول «یک مکان ساکت» منتقدان را شگفت‌زده کرد. فیلم ترسناکی که جان کرازینسکی سال ۲۰۱۸ ساخت و هیولاهایش موجوداتی حساس به صدا بودند و در نتیجه خانواده‌ای که از آخرالزمان جان سالم به در برده بودند نباید کوچکترین صدایی تولید می‌کردند. منتقدان قسمت اول را خیلی دوست داشتند و فیلم نامزد یک جایزه‌ی اسکار در بخش صدا هم شد و در گیشه هم بسیار موفق بود درنتیجه عجیب نبود که به فکر ساختن قسمت دوم آن بیفتند. باز هم امیلی بلانت جلوی دوربین است و جان کرازینسکی پشت دوربین. به دنبال اتفاقات مرگبار که در خانه می‌افتد خانواده‌ی آبوت حالا باید با وحشت جهان بیرون دست و پنجه نرم کنند. آن‌ها به مبارزه‌شان برای زنده ماندن در سکوت ادامه می‌دهند. خیلی زود متوجه می‌شوند این هیولاهای حساس به صدا تنها تهدید آن‌ها در این مسیر نیستند.

۱۴. آخرین شب در سوهو (Last Night in Soho)

آخرین شب در سوهو
  • کارگردان: Edgar Wright
  • بازیگران: Anya Taylor-Joy, Matt Smith, Thomasin McKenzie
  • تاریخ اکران: ۲۳ آوریل ۲۰۲۱  (۳ اردیبهشت ۱۴۰۰)

ادگار رایت کارگردان انگلیسی با ساختن فیلم ترسناک «شان مردگان» و اکشن جذاب «بچه راننده» به شهرت رسید. جدیدترین اثر او یک فیلم ترسناک روانشناسانه است. داستان دختر جوانی که عاشق طراحی مد است. او به طرز اسرارآمیزی وارد دهه‌ی ۶۰ میلادی می‌شود و  و آن‌جا با بت همیشگی‌اش یک خواننده‌ی الهام‌بخش ملاقات می‌کند اما لندن دهه‌ی ۶۰ دقیقا آن چیزی نیست که به نظر می‌رسد. زمان با عواقب وهم‌آلودی در هم شکسته می‌شود. ژانویه‌ی ۲۰۱۹ بود که رایت اعلام کرد فیلم بعدی‌اش در لندن اتفاق می‌افتد و یک فیلم ترسناک با مایه‌های روانشناسانه است. فیلمبرداری پنج ماه بعد آغاز شد و به گفته‌ی خود کارگردان «آخرین شب در سوهو» الهام گرفته از فیلم‌های ترسناک انگلیسی مثل «حالا نگاه نکن» نیکلاس روگ و «انزجار» رومن پولانسکی است.

۱۵. گودزیلا علیه کنگ (Godzilla vs. Kong)

گودزیلا علیه کنگ
  • کارگردان: Adam Wingard
  • بازیگران: Millie Bobby Brown, Kyle Chandler, Rebecca Hall
  • تاریخ اکران: ۲۱ می ۲۰۲۱ (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰)

گودزیلا و کینگ کنگ دو موجود عظیم‌الجثه‌ی ترسناک سینما که البته سود زیادی برایش به دنبال داشتند قرار است به مصاف هم بروند. آدام وینگارد کارگردان این فیلم اکشن هیولایی است. وینگارد سابقه‌ی ساختن فیلم‌های ترسناکی مثل «مهمان» را در کارنامه‌اش دارد. این فیلم دنباله‌ای بر «گودزیلا: پادشاه هیولاها» و «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» است. چهارمین فیلمی که در جهان هیولاهای مشهور سینما می‌گذرد. به علاوه سی و ششمین فیلم با حضور گودزیلا و دوازدهمین فیلم کینگ کونگ است. در زمانه‌ای که هیولاها روی زمین قدم می‌زنند و مبارزه‌ی بشریت برای نجات آینده‌اش باعث روبه‌روی هم قرار گرفتن دو هیولای کینگ کونگ و گودزیلا می‌شود. دو تا از قدرتمندترین نیروهای روی سیاره که سال‌ها با هم در جنگ بوده‌اند. اتفاقی که باعث می‌شود توطئه‌های بشر برای حذف این مخلوقات هم مورد تهدید قرار بگیرد.

۱۶. بیوه‌ی سیاه (Black Widow)

بیوه‌ی سیاه
  • کارگردان: Cate Shortland
  • بازیگران: Scarlett Johansson, Florence Pugh, David Harbour, Rachel Weisz
  • تاریخ اکران: ۲۷ می ۲۰۲۱ (۶ خرداد ۱۴۰۰)

فیلمی ابرقهرمانی که از جهان مارول می‌آید و بیست و چهارمین فیلم از جهان مارول است. اسکارلت جوهانسون نقش اول فیلم یعنی ناتاشا رومانف یا همان بیوه‌ی سیاه را بازی می‌کند. بعد از فیلم «زن شگفت‌انگیز» (واندروومن) به نظر می‌رسد استودیوها لااقل برای کارگردانی فیلم‌های ابرقهرمانی با محوریت زنان به کارگردانان زن بیشتر اعتماد می‌کنند و کیت شورتلند «بیوه‌ی سیاه» را کارگردانی کرده است. شورتلند بیشتر کارگردان تلویزیونی است و در کارنامه‌اش فقط دو فیلم بلند یکی در ژانر وحشت و دیگری درام جنگی به چشم می‌خورد. زمان پخش فیلم به دلیل کرونا دوبار به تعویق افتاد. داستان فیلم اتفاقات «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» را دنبال می‌کند که محصول ۲۰۱۶ است. ناتاشا رومانف ناگهان خودش را تنها حس می‌کند و مجبور است با دسیسه‌ی خطرناکی روبه‌رو شود که مربوط به گذشته‌اش است. او باید ارتباطی را که پیش از اینکه تبدیل به انتقام‌جو شود داشته بشکند تا همه چیز درست شود.

۱۷. کروئلا (Cruella)

کروئلا
  • کارگردان: Alex Timbers and Craig Gillespie
  • بازیگران: Emma Stone, Joel Fry, Kirby Howell-Baptiste
  • تاریخ اکران: ۲۸ می ۲۰۲۱ (۷ خرداد ۱۴۰۰)

بازآفرینی انیمیشن‌های دیزنی کار هیجان‌انگیزی است که چند سال اخیر رواج پیدا کرده و برخی از آن‌ها مثل «دیو و دلبر» یا «سیندرلا» با اقبال خوبی مواجه شده‌اند. اما این بار سینما سراغ یکی از کاراکترهای کارتون «۱۰۱ سگ خالدار» رفته است. شبیه کاری که با کاراکتر جادوگر فیلم «زیبای خفته» در «ملفیسنت» انجام دادند. اما استون نقش کروئلا را بازی می‌کند که اصلا معنای نامش ظالم و ستمگر است. زن بدجنسی که سگ‌های خالدار را می‌دزدد تا از آن‌ها پالتو پوست درست کند. این کمدی جنایی در لندن ‌دهه‌ی ۷۰ اتفاق می‌افتد. کروئلا دویل یک طراح مد است که به شدت علاقمند به پوست سگ‌هاست. او کم‌کم تبدیل به شخصیتی ظالم و ترسناک می‌شود. سال ۲۰۱۱ بود که ساخت چنین پروژه‌ای اعلام شد. در نسخه‌های قبلی فیلم گلن کلوز نقش کروئلا را بازی کرده بود. اما تامپسون هم نقش بارونس را بازی می‌کند که قهرمان فیلم و در مقابل کروئلا قرار دارد.

۱۸. احضار: شیطان مرا وادار کرد (The Conjuring: The Devil Made Me Do It)

احضار: شیطان مرا وادار کرد
  • کارگردان: Michael Chaves
  • بازیگران: Vera Farmiga, Patrick Wilson
  • تاریخ اکران: ۴ ژوئن ۲۰۲۱ (۱۴ خرداد ۱۴۰۰)

این سومین قسمت از سری جدید فیلم‌های «احضار» است که جیمز ون قسمت‌های اول آن را ساخته بود و به گفته‌ی خودش برادران وارنر آنقدر درباره‌ی «احضار» قصه دارند که می‌توانند آن را تا قسمت‌ها ادامه بدهند اما کارگردانی این قسمت جدید بر عهده‌ی مایکل چاوز است. چاوز که سال گذشته فیلم ترسناک ضعیف «نفرین لالیورنا» را ساخته بود که البته در گیشه اثر موفقی از کار درآمد. داستانی هیجان‌انگیز از وحشت، جنایت و یک شیطان ناشناخته که حتی اد و لورن وارن را به عنوان محققان وقایع ماورالطبیعه زندگی شوکه می‌کند. این یکی از مهیج‌ترین پرونده‌های آن‌هاست که با مبارزه برای روح یک پسر جوان آغاز می‌شود. اما آن‌ها را به جایی فراتر از آنچه تا امروز دیده‌ایم می‌برد. ورا فارمیگا و پاتریک ویلسون همچنان بازیگران نقش اد و لورن هستند.

۱۹. در ارتفاعات (In the Heights)

در ارتفاعات
  • کارگردان: Jon M. Chu
  • بازیگران: Anthony Ramos, Leslie Grace, Corey Hawkins
  • تاریخ اکران: ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد ۱۴۰۰)

جان ام چو دو سال پیش با فیلم «آسیایی‌های خرپول دیوانه» جنجالی در گیشه‌ی سینماهای هالیوود به راه انداخت. فیلمی که فروشش حیرت‌انگیز بود. جدا از آن منتقدان هم تحسینش کردند و حتی در فصل جوایز هم نامش زیاد شنیده شد. پربیراه نیست اگر بگوییم دیده شدن فیلمی مثل «آسیایی‌های خرپول دیوانه» سال بعدش راه را برای فیلمی مثل «انگل» باز کرد که تا اسکار هم پیش برود. تماشاگر آمریکایی کم‌کم به دیدن فیلم‌های آسیای شرقی عادت کرده است. این یکی فیلم چو به اسم «در ارتفاعات» درام موزیکالی است که اقتباسی از نمایشنامه‌ی موزیکالی به همین نام محصول ۲۰۰۷ است. داستان صاحب یک سرداب که بعد از فوت مادربزرگش ارثی به او رسیده و حالا احساسات متناقضی بین بستن مغازه‌اش و برگشتن به جمهوری دومینیک دارد. به نظر می‌رسد که همچنان دغدغه‌ی هویت در فیلم‌ها چو وجود دارد.

۲۰. مینیون‌ها: خیزش گرو (Minions: The Rise of Gru)

مینیون‌ها
  • کارگردان: Kyle Balda, Brad Abelson
  • بازیگران: Pierre Coffin
  • تاریخ اکران: ۲ جولای ۲۰۲۱ (۱۱ تیر ۱۴۰۰)

این دومین بار است که موجودات زرد بامزه‌ و خنگی که از انیمیشن «من نفرت‌انگیز» بیرون آمدند یک فیلم مستقل برای خودشان دارند. «مینیون‌ها» (محصول ۲۰۱۵) که قسمت اول بود فیلم تقریبا بچگانه‌ای از کار درآمد و موفقیت سری فیلم‌های «من نفرت‌انگیز» را دنبال نکرد. حالا قسمت دوم به اسم «مینیون‌ها: خیزش گرو» انیمیشن کامپیوتری سه بعدی کمدی است که دنباله‌ای بر قسمت اول و در حقیقت پیش درآمدی بر اولین قسمت «من نفرت‌انگیز» محسوب می‌شود. درست بعد از اتفاقات فیلم محصول ۲۰۱۵ این‌بار در قلب دهه‌ی هفتاد هستیم و گروی ۱۲ ساله در حومه‌ی شهر بزرگ می‌شود. او طرفدار یک گروه شریر است و تصمیم دارد خودش هم آنقدر شریر بشود که بتواند به آن گروه بپیوندد. وقتی رهبر گروه اخراج می‌شود گرو با جانشین او مصاحبه می‌کند تا بتواند به گروه بپیوندد. اما اتفاقات خوب پیش نمی‌رود و وقتی اوضاع بدتر می‌شود که گرو با کمک مینیون‌ها چیزی از گروه می‌دزدد و تبدیل به دشمنشان می‌شود.

۲۱. تاپ گان: ماوریک (Top Gun: Maverick)

تاپ گان
  • کارگردان: Joseph Kosinski
  • بازیگران: Tom Cruise, Jennifer Connelly, Jon Hamm, Val Kilmer
  • تاریخ اکران: ۲ جولای ۲۰۲۱ (۱۱ تیر ۱۴۰۰)

اگر تونی اسکات سال ۲۰۲۱ در سن ۶۸ سالگی خودش را از بالای ساختمان پرت نکرده بود و دست به خودکشی نزده بود، احتمالا قسمت دوم فیلم محبوب و خوب «تاپ گان» محصول ۱۹۸۶ را خودش می‌ساخت. اما در فقدان تونی اسکات حالا جوزف کوزینسکی دست به ساخت دنباله‌ای برای فیلم «تاپ گان» زده و اسم کاراکتر اصلی فیلم یعنی ماوریک را هم به آن اضافه کرده است. کوزینسکی اکشن‌ساز خوبی است و برای همین می‌شود امید داشت که فیلم «تاپ گان: ماوریک» هم اثر خوبی از کار دربیاید. خود تام کروز کنار جری بروکهایمر جزو تهیه‌کنندگان فیلم است. تام کروز و وال کیلمر همان نقش‌هایی را بازی می‌کنند که در فیلم اول هم برعهده داشتند. در قسمت قبلی ماوریک دانشجوی دانشکده‌ی نیروی هوایی آمریکا بود. آن‌ها برای هدایت جنگنده‌ها امتحان‌های سختی را پشت سر می‌گذاشتند. ماوریک با یکی از معلم‌هایش در مدرسه‌ی پرواز رابطه‌ی عاطفی برقرار می‌کرد. حالا ۳۰ سال از آن روزها گذشته و پیت ماوریک میچل یکی از خلبانان ارشد نیروی هوایی است و همان جایی است که به آن تعلق دارد. اما می‌خواهد از رتبه گرفتن جا خالی بدهد چون ممکن است مجبور شود پرواز را رها کند. این فیلم ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۰ اکران شود ولی اکران آن به سال بعد موکول شد.

۲۲. کشتی کروز جنگل (Jungle Cruise)

کشتی کروز جنگل
  • کارگردان: Jaume Collet-Serra
  • بازیگران: Dwayne Johnson, Emily Blunt, Édgar Ramírez
  • تاریخ اکران: ۳۰ جولای ۲۰۲۱ (۸ مرداد ۱۴۰۰)

یک فیلم ماجراجویانه‌ی سرگرم‌کننده که مثل «دزدان دریایی کاراییب» درواقع از یکی از تم‌های پارک دیزنی اقتباس شده است. در اوایل قرن بیستم ناخدای یک قایق به اسم فرانک یک دانشمند زن و برادرش را برای ماموریتی به جنگل می‌برد. آن‌ها در حقیقت دنبال درخت زندگی هستند که معتقدند صاحب نیروی شفابخش است. این سه نفر در طول سفرشان باید با حیوانات وحشی و هیات اعزامی آلمانی که رقیب‌شان است مبارزه کنند. امسال هم دواین جانسون نامش در صدر بازیگرانی قرار گرفت که بیشترین دستمزد را می‌گیرند. حضور او به معنای فروش خوب فیلم در گیشه است و «کشتی کروز جنگل» از آن فیلم‌های نوجوان‌پسند تابستانی است که احتمالا در گیشه موفق ظاهر می‌شود. فیلمبرداری فیلم سال ۲۰۱۸ در هاوایی آغاز شد اگر چه از سال ۲۰۰۴ قرار بود که براساس شخصیت‌های «کشتی کروز جنگل» در پارک دیزنی فیلمی ساخته شود.

۲۳. جوخه‌ی انتحار (The Suicide Squad)

جوخه انتحار
  • کارگردان: James Gunn
  • بازیگران: Jared Leto, Margot Robbie, Viola Davis
  • تاریخ اکران: ۶ آگوست ۲۰۲۱ (۱۵ مرداد ۱۴۰۰)

فیلم ابرقهرمانی برمبنای تیم ضدقهرمانی جوخه‌ی انتحار که از دل کمیک ‌بوک‌های دی‌سی آمده‌اند. درست است که این فیلم دنباله‌ای برای «جوخه‌ی انتحار» (محصول ۲۰۱۶) و ساخته‌ی دیوید آیر محسوب می‌شود اما در حقیقت داستانی متکی به خود دارد و اگر آن را ندیده باشید هم متوجهش می‌شوید. در اصل یک‌جور بازسازی نرم همان قسمت است. قرار بود خود دیوید آیر این قسمت را بسازد اما سراغ «شهر گاتهام آژیر خطر می‌کشد» رفت و ساخت این قسمت به جیمز گان سپرده شد که او را با سری فیلم‌های ابرقهرمانی «نگهبانان کهکشان» به یاد می‌آوریم. از خلاصه داستان فیلم چیزی منتشر نشده است. فقط می‌دانیم که طبق کمیک‌بوک‌ها جوخه‌ی انتحار متشکل از چند گروه از جمله پرندگان شکاری است که هارلی کویین، روانشناس سابق سردسته‌ی آن‌ها محسوب می‌شود. قرار است از دل فیلم «جوخه‌ی انتحار» یک اسپین‌آف هم به شکل سریالی برای شبکه‌ی HBO با تمرکز روی کاراکترهای تیم صلح‌طلبان ساخته شود.

۲۴. احترام (Respect)

احترام
  • کارگردان: Liesl Tommy
  • بازیگران: Jennifer Hudson, Forest Whitaker, Audra McDonald
  • تاریخ اکران: ۱۳ آگوست ۲۰۲۱ (۲۲ مرداد ۱۴۰۰)

درام موزیکال بیوگرافیکی که یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تابستان امسال است و اولین فیلم کارگردانش محسوب می‌شود. فیلم برمبنای زندگی خواننده‌ی آمریکایی سبک R&B و فعال حقوق بشر یعنی آرتا فرانکلین ساخته شده است. جنیفر هادسن نقش آرتا فرانکلین را بازی می‌کند. شروع فیلم با کودکی آرتاست وقتی او در کلیسای پدرش در گروه کر می‌خواند و بعد کم‌کم تبدیل به سوپراستار و ملکه‌ی سبک سول می‌شود.ررررررر

۲۵. محافظ همسر آدمکش (The Hitman’s Wife’s Bodyguard)

محافظ همسر آدمکش
  • کارگردان: Patrick Hughes
  • بازیگران: Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson, Salma Hayek, Richard E. Grant, Morgan Freeman, Antonio Banderas
  • تاریخ اکران: ۲۰ آگوست ۲۰۲۱ (۲۹ مرداد ۱۴۰۰)

اکشن کمدی پاتریک هیوز دنباله‌ای بر فیلم «محافظ آدمکش» (محصول ۲۰۱۷) است که دوباره رایان رینولدز و ساموئل ال.جکسون جلوی دوربین رفته‌اند و کارگردان هم همان فیلمساز قسمت قبلی است. چهار سال از اتفاقات فیلم قبلی گذشته است. مایکل برایس به عنوان محافظ دوستی‌اش را با کین‌سید آدمکش ادامه می‌دهد. آن‌ها یک ماجراجویی جدید را برای نجات سونیا همسر کین‌سید آغاز می‌کنند که تهدیدهای جدیدی دریافت کرده است. سلما هایک نقش سونیا را بازی می‌کند. سال ۲۰۱۸ بود که اعلام شد رینولدز و جکسون دوباره‌ برای بازی در قسمت دیگری از «محافظ آدمکش» برمی‌گردند. فیلمبرداری سال ۲۰۱۹ در اروپا آغاز شد و در کشورهایی مثل ایتالیا، کرواسی، بلغارستان و انگلستان گروه جلوی دوربین رفته‌اند. تاریخ اکران فیلم نشان می‌دهد از آن اکشن کمدی‌هایی است که بیشتر برای گیشه ساخته شده و احتمالا فروش خوبی خواهد کرد.

۲۶. خاطره‌پردازی (Reminiscence)

خاطره پردازی
  • کارگردان: Lisa Joy
  • بازیگران: Rebecca Ferguson, Hugh Jackman, Natalie Martinez
  • تاریخ اکران: ۲۰ آگوست ۲۰۲۱ (۲۹ مرداد ۱۴۰۰)

این اولین تجربه‌ی کارگردانی لیزا جوی است و فیلمنامه را هم خودش نوشته. لیزا جوی را به عنوان یکی از نویسندگان و کارگردانان سریال محبوب «وست ورلد» می‌شناسیم. فیلم قرار است همزمان با اکرانش در سینماها در شبکه‌ی HBO MAX هم به نمایش دربیاید. هیو جکمن نقش مردی به نام نیکلاس را بازی می‌کند که یک سرباز کهنه‌سوار قوی و خشن و تنهاست و در آینده‌ای نزدیک در میامی زندگی می‌کند که تخصصش یک کار خطرناک است: او به مشتریانش پیشنهاد می‌دهد که هر خاطره‌ای را تمایل دارند از ذهنشان پاک کند. زندگی او وقتی با زن جوانی به نام میا ملاقات می‌کند دگرگون می‌شود.

۲۷. بیتلز: برگرد (The Beatles: Get Back)

بیتلز برگرد
  • کارگردان: Peter Jackson
  • بازیگران: اعضای گروه بیتلز
  • تاریخ اکران: ۲۷ آگوست ۲۰۲۱ (۵ شهریور ۱۴۰۰)

مستندی درباره‌‌ی گروه افسانه‌ای بیتلز که  توسط پیتر جکسون، کارگردان فیلم‌های حماسی فانتزی «ارباب حلقه‌ها» و مستند جذاب «آن‌ها پیر نمی‌شوند» ساخته شده و استحقاق این را دارد جزو فیلم‌هایی باشد که انتظارش را می‌کشیم. این فیلم شرح ساخته شدن یکی از مشهورترین آلبوم‌های گروه بیتلز یعنی «let it be» )رهایش کن) در دهه‌ی هفتاد است. فیلم از آرشیو اریجینالی که در مستند ۱۹۷۰ ساخته‌ی مایکل لیندزی هاگ درباره‌ی این آلبوم ساخته شده بود، استفاده کرده است. این فیلم قرار است رفاقت بین اعضای گروه بیتلز را به تصویر بکشد که هنوز هم برقرار است. جکسون از همان تکنیکی که در مستند «آن‌ها پیر نمی‌شوند» استفاده کرده بود بهره برده تا تصاویر آرشیوی و سیاه و سفید رنگ و روی مدرنی پیدا کنند. بیش از ۵۵ ساعت ویدیو و ۱۴۰ ساعت صدای استودیویی برای ساختن این مستند مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه‌ی کنسرت ۴۲ دقیقه‌ای شاهکاری که گروه بیتلز روی پشت بام ضبط کرده بودند. برای طرفداران موسیقی و به خصوص سبک راک «بیتلز: برگرد» می‌تواند جزو مستندهای عمر باشد.

۲۸. شمارنده کارت (The Card Counter)

شمارنده کارت
  • کارگردان: Paul Schrader
  • بازیگران: Willem Dafoe, Oscar Isaac, Tye Sheridan
  • تاریخ اکران: ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۹ شهریور ۱۴۰۰)

بعد از فیلم تحسین‌شده‌ی «اولین اصلاح شده» با بازی ایتان هاوک در نقش کشیشی که دچار تردیدهایی می‌شود حالا پل شریدر سراغ ژانر محبوبش یعنی درام جنایی رفته است. فیلم داستان قماربازی است که تلاش می‌کند مرد جوانی را راهنمایی کند تا از دشمن مشترکشان انتقام بگیرد. پل شریدر برای همکاری‌هایش با اسکورسیزی و نوشتن فیلمنامه‌های «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» شهرت دارد و اواخر دهه‌ی هفتاد اولین فیلمش به نام «یقه آبی» را هم کارگردانی کرد.

۲۹. بدخیمی (Malignant)

بدخیمی
  • کارگردان: James Wan
  • بازیگران: Annabelle Wallis, Maddie Hasson, George Young
  • تاریخ اکران: ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۹ شهریور ۱۴۰۰)

جیمز ون کارگردان سری فیلم‌های ترسناک «احضار» که امسال فیلم «احضار ۳: شیطان مرا وادار کرد» هم از او پخش شد. علاوه بر آن اما تریلر ترسناک «بدخیمی» را هم در نوبت پخش دارد. فیلمنامه را آکلا کوپر براساس داستان اریجینالی از خودش به همراه جیمز ون نوشته است. با توجه به اینکه «بدخیمی» نام یک کتاب کمیک است فقط تاکید شده که فیلم «بدخیمی» ابرقهرمانی نیست و از خلاصه‌ی داستان آن چیزی منتشر نشده است. برای هواداران فیلم‌های ترسناک دو فیلم در سال از جیمز ون خبر خیلی خوبی است.

۳۰. چشمان تامی فی (The Eyes of Tammy Faye)

چشمان تامی فی
  • کارگردان: Michael Showalter
  • بازیگران: Jessica Chastain, Andrew Garfield, Vincent D’Onofrio
  • تاریخ اکران: ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۶ شهریور ۱۴۰۰)

نام مایکل شووالتر سال ۲۰۱۷ با کارگردانی فیلم کمدی-رمانتیک «بیماری بزرگ» بر سر زبان‌ها افتاد. فیلمی که البته ستاره‌ی اصلی‌اش کمیل نانجیانی بود که هم بازیگر نقش اول و هم فیلمنامه‌نویس فیلم بود و خود فیلم هم داستان زندگی و آشنایی کمیل نانجیانی استندآپ کمدین پاکستانی با همسر آمریکایی‌اش امیلی و برخوردهای خانواده‌ های آن‌ها با یکدیگر بود. این‌بار اما شووالتر سراغ بازیگران چهره‌تری مثل جسیکا چستین و اندرو گارفیلد رفته است. فیلم داستان یک موعظه‌گر تلویزیونی است و اینکه چطور به طرز خارق‌العاده‌ای تبدیل به یک ستاره می‌شود، سقوط می‌کند و دوباره رستگار می‌شود. سال ۲۰۰۰ هم فیلمی به همین نام ساخته شده است.

۳۱. ونوم: بگذارید کارنیج بیاید (Venom: Let There Be Carnage)

ونوم بگذار کارنیج بیاید
  • کارگردان: Andy Serkis
  • بازیگران: Tom Hardy, Michelle Williams, Woody Harrelson, Naomie Harris
  • تاریخ اکران: ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲ مهر ۱۴۰۰)

دنباله‌ای بر فیلم ابرقهرمانی ونوم که سال ۲۰۱۸ ساخته شد و این‌بار کارگردانش بازیگری است که او را با حضور در سه‌گانه‌ی «ارباب حلقه‌ها» در نقش گالوم (اسمیگل) یا سزار در سری فیلم‌های «جنگ سیاره‌ی میمون‌ها» شناختیم. این البته چندمین فیلم سرکیس در مقام کارگردان است. اولین فیلمش را سال ۲۰۱۷ به نام «نفس» ساخت که یک درام بیوگرافیک رمانتیک بود و این اولین تجربه‌ی سرکیس برای ساخت یک فیلم ابرقهرمانی است. وودی هارلسون نقش بدمن ماجرا یعنی کارنیج را بازی می‌کند. داستان فیلم یک سال بعد از اتفاقات «ونوم» رخ می‌دهد و یک روزنامه‌نگار به اسم ادی که تلاش می‌کند به عنوان میزبان موجود بیگانه‌ای به اسم ونوم خودش را با زندگی تطبیق بدهد.

۳۲. تل ماسه (Dune)

تل ماسه
  • کارگردان: Denis Villeneuve
  • بازیگران: Timothée Chalamet, Josh Brolin, Rebecca Ferguson, Oscar Isaac, Javier Bardem, Jason Momoa
  • تاریخ اکران: اول اکتبر ۲۰۲۱ (۹ مهر ۱۴۰۰)

این یکی از آن فیلم‌هایی بود که سال ۲۰۲۰ منتظر دیدنش بودیم و کرونا فرصتش را از ما گرفت. دنی ویلنوو با فیلم‌های «سیکاریو» و بعد «بلیدرانر ۲۰۴۹» نشان داد که کارگردان قدری است که در ژانرهای مختلف می‌تواند قدرتش را به رخ بکشد. این بار هم مثل «بلیدرانر ۲۰۴۹» سراغ فیلمی در ژانر ماجراجویانه‌ی علمی-تخیلی رفته است. فیلم اقتباسی از رمان فرانک هربرت است که سال ۱۹۶۵ منتشر شد و از حالا اعلام شده که این یک فیلم دو قسمتی است که «تل ماسه» قسمت اول آن خواهد بود. داستان فیلم در آینده‌ی دور اتفاق می‌افتد. دوک قبول می‌کند سراغ تل ماسه‌ی خطرناک برود که تنها منبع ارزشمندترین موجودی بشر است. دارویی که می‌تواند باعث طولانی شدن عمر انسان‌ها شود و باعث می‌شود آن‌ها افکار فراانسانی پیدا کنند و سفر با سرعتی بالاتر از نور را برای آدم‌ها ممکن می‌کند. او لیدی جسیکا و پسرش پل را با خودش به سرزمین دشمن می‌برد که در اعماق کویر زندگی می‌کنند. جالب است که همان دهه‌ی ۶۰ وقتی رمان «تل ماسه» منتشر شد خیلی‌ها به جنبه‌ی سینمایی آن اشاره کردند. از سال ۱۹۷۱ تهیه‌کنندگان مختلفی حق ساخت این رمان را خریدند. اما سوژه‌ی رمان به گونه‌ای بود که پروسه‌ی ساخت آن را تبدیل به کاری مشکل می‌کرد. دنی ویلنوو در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این یکی از آرزوهایش بوده که این فیلم را بسازد و جاه‌طلبی بزرگش محسوب می‌شود.

۳۳. آنچارتد (Uncharted)

آنچارتد
  • کارگردان: ناشناس (سونی به روبن فلیشر تمایل دارد)
  • بازیگران: Tom Holland, Mark Wahlberg
  • تاریخ اکران: ۸ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۶ مهر ۱۴۰۰)

تا همین اواخر معلوم نبود که بالاخره چه کسی قرار است این فیلم را که اقتباسی از بازی ویدیویی به همین نام است کارگردانی کند تا اینکه قرعه به نام روبن فلیشر افتاد که البته دیزنی از اول هم تمایل داشت او فیلم را بسازد. فلیشر را به عنوان کارگردان تلویزیونی و سازنده‌ی فیلم «سرزمین زامبی‌ها» می‌شناسیم. تام هالند نقش قهرمان فیلم یا همان بازی به نام ناتان دریک را بازی می‌کند. فیلم در حقیقت پیش‌درآمدی بر قصه‌ی بازی است و جزییات زندگی دریک را به تصویر می‌کشد که چه‌طور با سالیوان مرشدش که مارک والبرگ نقشش را بازی می‌کند ملاقات می‌کند. فیلم بیشتر از همه از قسمت چهارم بازی الهام گرفته است. فیلمبرداری فیلم ماه مارس ۲۰۲۰ در برلین آغاز شد و به دلیل شیوع کرونا مجبور شدند مدتی فیلمبرداری را قطع کنند. فیلم قرار است در سینماهای آیمکس هم به نمایش دربیاید.

۳۴. زمانی برای مردن نیست (No Time To Die)

زمانی برای مردن نیست
  • کارگردان: Cary Fukunaga
  • بازیگران: Daniel Craig, Ralph Fiennes, Rami Malek, Naomie Harris, Lea Seydoux, Ben Whishaw
  • تاریخ اکران: ۸۸ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۶ مهر ۱۴۰۰)

فیلم «زمانی برای مردن نیست» بیست‌ و پنجمین فیلم از مجموعه‌ی جیمز باند است و یکی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌هایی که قرار بود سال ۲۰۲۰ اکران شود اما به دلیل شیوع کرونا اکران آن به سال ۲۰۲۱ موکول شد. فیلمی که با بودجه‌ای حدود ۲۵۰ میلیون دلار تولید شده است. این آخرین قسمت از مجموعه‌ی باند است که در آن دنیل کریگ نقش جیمز باند را بازی می‌کند. داستان این فیلم جاسوسی پنج سال بعد از دستگیری ارنست استاوروو بولفلد است و جیمز باند سرویس مخفی را ترک کرده اما دانشمندی به نام والدو ابرچف ناپدید می‌شود و فلیکس لیتر افسر سازمان سیا و از دوستان جیمز باند از او کمک می‌خواهد. وقتی معلوم می‌شود که ابرچف را دزدیده‌اند جیمز باند با شخصیت شریری روبه‌رو می‌شود که نقشه‌ای برای مرگ میلیون‌ها نفر دارد. تولید این قسمت از جیمز باند از سال ۲۰۱۶ آغاز شد. بعد از دو فیلم جیمز باند که سام مندس کارگردانی کرده بود این‌بار گفت که در پروژه‌ی باند مشارکت ندارد و قرعه به نام کری فوکوناگا افتاد که در کارنامه‌اش فیلم‌هایی مثل «جین ایر» دارد.

۳۵. فیلم بی‌نام الویس (Untitled Elvis Film)

الویس
  • کارگردان: Baz Luhrmann
  • بازیگران: Austin Butler, Tom Hanks
  • تاریخ اکران: ۵ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۴ آبان ۱۴۰۰)

باز لورمن استرالیایی یکی از بهترین موزیکال‌سازهای دو دهه‌ی اخیر است. همان فیلم «مولن روژ» برای ایمان آوردن به اینکه خوب بلد است با رنگ و نور چطور صحنه‌پردازی کند کافی بود. بعدتر وقتی سراغ رمان مهم اسکات فیتزجرالد «گتسبی بزرگ» هم رفت که آن هم حال و هوای فیلم موزیکال داشت بیشتر ثابت کرد که در این زمنه چه استعدادی دارد. حالا فکر کنید باز لورمن قرار است فیلمی موزیکال و بیوگرافیک درباره‌ی بزرگترین ستاره‌ی راک آمریکا و یکی از بزرگترین شمایل‌های هنر سرگرمی و موسیقی جهان یعنی الویس پریسلی بسازد. این فیلم داستان زندگی و کارنامه‌ی الویس پریسلی ستاره‌ی بزرگ راک اند رول است. اولین‌بار آوریل سال ۲۰۱۴ اعلام شد که باز لورمن مذاکراتی برای کارگردانی این فیلم انجام داده است. فیلمبرداری اصلی آوریل سال ۲۰۲۰ در استرالیا شروع شد و البته به دلیل ابتلای تام هنکس و همسرش به کرونا چند وقتی هم متوقف شد. آستین باتلر خواننده و بازیگر آمریکایی قرار است نقش الویس را در فیلم بازی کند.

۳۶. جاودانگان (Eternals)

جاودانگان
  • کارگردان: Chloé Zhao
  • بازیگران: Angelina Jolie, Salma Hayek, Kumail Nanjiani
  • تاریخ اکران: ۵ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۴ آبان ۱۴۰۰)

فیلم ابرقهرمانی جدیدی که بر اساس یکی از کتاب‌های مارول است. این بیست و ششمین فیلم از جهان سینمایی مارول است. نکته‌ی جالب اینکه کارگردانی این فیلم را کلوئه ژائو برعهده دارد که فیلم‌های روشنفکرانه می‌سازد و فیلم «سرزمین آواره‌ها» ساخته‌ی او با بازی فرانسیس مک‌دورمند برنده‌ی جایزه‌ی شیر طلای ونیز سال ۲۰۲۱ شد. داستان فیلم بعد از ماجراهای «انتقام‌جویان:‌ پایان بازی» (محصول ۲۰۱۹)‌ اتفاق می‌افتد که در آن جاودانگان که برای هزاران سال خودشان را مخفی کرده بودند، برای محافظت از زمین روبه‌روی دشمنانش باید دوباره به هم می‌پیوستند. آوریل سال ۲۰۱۸ بود که رئیس استودیوی مارول اعلام کرد ساخت فیلمی درباره‌ی جاودانگان آغاز شده است. کلوئه ژائو یکی از گزینه‌های کارگردانی فیلم ابرقهرمانی «بیوه‌ی سیاه» هم بود اما سرانجام کارگردانی «جاودانگان» به او رسید. او با آماده کردن یک ارائه توانست استودیوی مارول را قانع کند که به لحاظ بصری می‌تواند در این قلمرو فعالیت کند.

۳۷. دنباله‌ی بی‌نام مرد عنکبوتی (Untitled Spider-Man Sequel)

مرد عنکبوتی
  • کارگردان: Jon Watts
  • بازیگران: Tom Holland
  • تاریخ اکران: ۵ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۴ آبان ۱۴۰۰)

این فیلم ابرقهرمانی دنباله‌ای بر «اسپایدرمن: دور از خانه» است که جان واتس کارگردان همان فیلم این‌بار هم پشت دوربین قرار گرفته. «اسپایدرمن: دور از خانه» وقایعش بعد از ماجراهای «انتقام‌جویان: پایان بازی» اتفاق می‌افتاد. اسپایدرمن باید دوباره روی پایش می‌ایستاد تا تهدید جدیدی را که جهان را برای همیشه تغییر می‌داد خنثی کند. آگوست سال ۲۰۱۹ بین دیزنی و مارول توافق‌نامه‌ای برای تولید مشترک فیلم‌های «اسپایدرمن» امضا شد. واکنش هواداران البته به این توافق‌نامه منفی بود و باعث شد چند ماه بعد قرارداد جدیدی نوشته شود. فیلمبرداری قرار است اوایل سال ۲۰۲۱ در لس‌آنجلس و ایسلند آغاز شود. ماریسا تومی هم تاکید کرده که برای بازی در نقش مری پارکر برمی‌گردد و ابراز امیدواری کرده که کار تیمی آن‌ها نتیجه‌اش را در فیلم نشان بدهد.

۳۸. جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه ‌آن‌ها ۳ (Fantastic Beasts and Where to Find Them 3)

جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن‌ها
  • کارگردان: David Yates
  • بازیگران: Eddie Redmayne, Jude Law, Johnny Depp
  • تاریخ اکران: ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۱ آبان ۱۴۰۰)

این فیلم فانتزی سومین قسمت از فرنچایز «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» است که فیلمنامه‌اش را جی.کی رولینگ به همراهی استیو کلوز نوشته است و در حقیقت کل فیلم اسپین‌آفی برای مجموعه‌ی موفق و پرهوادار هری پاتر است هر چند به اندازه‌ی هری پاتر هنوز نتوانسته چه در گیشه و چه نزد منتقدان خودی نشان بدهد. دیوید ییتس که در مجموعه‌ی «هری پاتر» هم چند فیلم را کارگردانی کرده بود تا امروز ساخت همه‌ی قسمت‌های «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» را برعهده داشته و حتی قرارداد قسمت چهارم و پنجم و ششم را هم از حالا بسته است. داستان فیلم ادامه‌ای بر «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها: جرایم گرینوالد» محسوب می‌شود. چند سال بعد از وقایع فیلم قبلی داستان این یکی بیشتر در ریودوژانیروی برزیل می‌گذرد و نشان می‌دهد که اجتماع جادوگران در جنگ جهانی دوم چه فعالیت‌هایی داشتند.

۳۹. ماموریت غیرممکن ۷ (Mission: Impossible 7)

ماموریت غیرممکن
  • کارگردان: Christopher McQuarrie
  • بازیگران: Tom Cruise
  • تاریخ اکران: ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۸ آبان ۱۴۰۰)

کریستوفر مک‌کوآری یکی از محبوب‌ترین کارگردانان برای ساخت اکشن‌های جاسوسی «ماموریت غیرممکن» است. به نظر می‌رسد او و بازیگر اول فیلم یعنی تام کروز خیلی خوب حرف یکدیگر را می‌فهمند و درنتیجه بهترین ماموریت‌های غیرممکن آن‌هایی است که کریستوفر مک‌کوآری پشتشان بوده است. این سومین فیلمی از سری ماجراجویی‌های اتان هانت است که مک‌کوآری کارگردانی می‌کند. از همین حالا هم قراردادی برای دنباله‌ی آن و قسمت هشتم با مک‌کوآری بسته شده است. تام کروز دوباره در نقش اتان هانت برمی‌گردد و ربکا فرگوسن هم در سومین حضورش به عنوان مامور سابق MI6 در فیلم حضور دارد. یک سری شخصیت جدید مهم در روند درام در قسمت جدید حضور دارند که درباره‌ی اینکه به قطب شر وفادارند یا خیر هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است. فیلمبرداری فیلم فوریه‌ی سال ۲۰۲۰ در ونیز شروع شد و قرار بود بعد از سه هفته به رم بروند که به دلیل شیوع کرونا در ایتالیا فیلمبرداری به تعویق افتاد. اتان هانت در حقیقت پاسخ آمریکایی‌ها به جیمز باند است. جاسوسی خوش‌تیپ که با استفاده از تکنولوژی روز به جنگ دشمنان می‌رود. اگر فیلم‌های اکشن و جاسوسی دوست دارید «ماموریت غیرممکن» را هیچ‌وقت از دست ندهید.

۴۰. داستان وست‌ساید (West Side Story)

داستان وست ساید
  • کارگردان: Steven Spielberg
  • بازیگران: Rita Moreno, Ansel Elgort, Rachel Zegler
  • تاریخ اکران: ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آذر ۱۴۰۰)

دیدن هر فیلمی از کارگردان کهنه‌کار سینمای جهان، استیون اسپیلبرگ کنجکاوی‌برانگیز است. چه برسد به اینکه موزیکالی براساس نمایشنامه‌ای باشد که سال ۱۹۶۱ رابرت وایز یکی از بهترین موزیکال‌های عاشقانه‌ی جهان را از روی آن با بازی ناتالی وود و ریچارد بیمر ساخته بود. اسپیلبرگ می‌تواند از رابرت وایز نسخه‌ی بهتری بسازد؟ با حضور دو بازیگر جوان که ریچل زگلر، دختر چندان شناخته شده نیست و پسر را با بازی در فیلم نوجوانانه‌ی رومانتیک «بخت پریشان ما» شناختیم. خود اسپیلبرگ جزو تهیه‌کنندگان فیلم است و تونی کوشنر فیلمنامه‌نویس نامزد اسکار برای همکاری‌هایش با اسپیلبرگ مثل «لینکلن» و «مونیخ» فیلمنامه را از روی نمایشنامه‌ی برادوی اقتباس کرده که همین دلیل دیگری برای جذابیت فیلم است. این فیلم داستان یک عشق ممنوع و رقابتی میان خانواده‌ی جت سفیدپوست و خانواده‌ی شارک اهل پورتوریکو است. دو نوجوان مربوط به گروه‌های خیابانی که از پس‌زمینه‌های مختلفی آمده‌اند. همان‌طور که حدس می‌زنید خود این نمایشنامه اقتباسی آزاد از «رومئو و ژولیت» ویلیام شکسپیر است. سال ۲۰۱۴ بود که برای اولین‌بار استیون اسپیلبرگ ابراز تمایل کرد که فیلم «داستان وست‌ساید» را بازسازی کند. فیلم قرار است بیشتر به نسخه‌ی نمایشنامه وفادار باشد تا فیلمی که سال ۱۹۶۱ ساخته شده است.

۴۱. ماتریکس ۴ (The Matrix 4)

ماتریکس 4
  • کارگردان: Lana Wachowski
  • بازیگران:  Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Jada Pinkett Smith
  • تاریخ اکران: ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ (اول دی ۱۴۰۰)

میراث علمی-تخیلی واچوفسکی‌ها همچنان ادامه دارد و قرار است چهارمین قسمت از فیلم علمی-تخیلی و اکشن «ماتریکس» سال ۲۰۲۱ روانه‌ی پرده‌ی سینماها شود. این‌بار فقط لانا واچوفسکی در مقام کارگردان حاضر شده و لی‌لی واچوفسکی در ساخت فیلم هیچ مشارکتی ندارد. کیانو ریوز در نقش نئو و کری آن ماس در نقش ترینیتی برگشته‌اند و بازیگران جدیدی مثل یحیی عبدالمتین که او را در فیلم «دادگاه شیکاگو ۷» آرون سورکین شناختیم هم به گروه اضافه شده‌اند. واچوفسکی‌ها بعد از «انقلاب‌های ماتریکس» تمایلی به ساخت فیلم دیگری از این سری نداشتند. اما سال ۲۰۱۵ لی‌لی واچوفسکی در مصاحبه‌ی مطبوعاتی «صعود ژوپیتر» گفت که استودیو چراغ سبز برای قسمت دیگری از «ماتریکس» نشان داده و این ایده‌ی بازسازی فیلم‌ها باید تکرار شود. البته کسی تصور نمی‌کرد که دوباره استودیو سراغ یکی از واچوفسکی‌ها برود. اما این فیلم بازسازی قبلی‌ها نیست بلکه پیش درآمدی بر زندگی مورفئوس جوان است.

۴۲. هتل ترانسیلوانیا ۴ (Hotel Transylvania 4)

هتل ترانسیلوانیا
  • کارگردان: نامشخص
  • بازیگران: Adam Sandler
  • تاریخ اکران: ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ (اول دی ۱۴۰۰)

خالق فرنچایز کمدی «هتل ترانسیلوانیا» تاد دورهام بود. قصه‌ها و کاراکترهایی که نه فقط در چهار انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا» که در تلویزیون هم پرطرفدار بودند و به علاوه سه رمان گرافیکی و دو فیلم کوتاه محصول سونی به علاوه‌ی چندین بازی ویدیویی محصول این فرنچایز است. اولین فیلم از سری «هتل ترانسیلوانیا» سال ۲۰۱۲ ساخته شد. ماجرای یک پسر جوان که عاشق دختر نوجوان دراکولا شده است. دراکولا البته هیچ تمایلی به این وصلت ندارد. در قسمت دوم که سال ۲۰۱۵ ساخته شد دختر و همسرش فکر می‌کنند که هتل ترانسیلوانیا که محل زندگی هیولاهاست برای بزرگ کردن پسرشان جای خوبی نیست. مساله‌ای که دراکولا اصلا با آن موافق نیست. قسمت سوم که البته به خوبی دو قسمت قبلی نبود مربوط به سفری در تعطیلات است که در آن دراکولا عاشق زنی می‌شود که البته قصد فریب او را داشته است. از داستان قسمت چهارم هنوز چیزی منتشر نشده است.

۴۳. شرلوک هولمز ۳ (Sherlock Holmes 3)

شرلوک هولمز
  • کارگردان: Dexter Fletcher
  • بازیگران: Robert Downey Jr., Jude Law, Rachel McAdams
  • تاریخ اکران: ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ (اول دی ۱۴۰۰)

سال ۲۰۰۹ گای ریچی اقتباسی مدرن از رمان‌های کارآگاهی سر آرتور کانن دویل و قهرمان مشهور آن شرلوک هولمز و ور دستش دکتر واتسون ارائه داد. کمپانی برادران وارنر اکتبر ۲۰۱۱ اعلام کرد که اولین نسخه‌ی فیلمنامه‌ی قسمت سوم «شرلوک هولمز» توسط درو پیرس نوشته شده است. بعدتر جاستین هیث جای او را در تکمیل فیلمنامه گرفت. دکستر فلچر که سال ۲۰۱۹ از اون فیلم بیوگرافیک موزیکال «راکت‌من» را درباره‌ی زندگی التون جان دیده بودیم کارگردانی قسمت سوم را برعهده دارد و باز هم جود لا و رابرت داونی جونیور جلوی دوربین برگشته‌اند. دو قسمت قبلی شرلوک هولمز هم در گیشه موفق بود و هم نظر مثبت منتقدان را به خودش جلب کرد. باید دید شرلوک هولمز بدون گای ریچی هم آن موفقیت را تکرار می‌کند.

۴۴. دانتون ابی ۲ (Downton Abbey 2)

دانتون ابی 2
  • کارگردان: Simon Curtis
  • بازیگران: Maggie Smith, Elizabeth McGovern, Michelle Dockery
  • تاریخ اکران: ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ (اول دی ۱۴۰۰)

درام تاریخی که سریال آن بسیار مورد توجه قرار گرفت و دنباله‌ای بر فیلمی است که سال ۲۰۱۹ براساس همان سریال ساخته شد. «دانتون ابی» درباره‌ی یک خانواده‌ی اشرافی به نام کراولی بود و حالا در قسمت دوم که دنباله‌ی قسمت اول است این خانواده و کارکنان خانه‌ی اشرافی دانتون منتظر یک ملاقات مهم از سوی ملکه و پادشاه انگلستان هستند. سایمون کرتیس کارگردان این فیلم جزو خالقان و نویسندگان سریال «دانتون ابی» است.

۴۵. بابیلون (Babylon)

بابیلون
  • کارگردان: Damien Chazelle
  • بازیگران: با برد پیت و اما استون مذاکره شده اما هنوز قطعی نیست.
  • تاریخ اکران: ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ (۴ دی ۱۴۰۰)

گروه بازیگران کنجکاوی‌برانگیز از برد پیت تا اما استون که کنار کارگردانی قرار گرفته‌اند که استعداد هزاره‌ی سوم محسوب می‌شود. دیمین شزل با فیلم‌های «ویپلش»، «لالا لند» و «نخستین انسان» حالا نامش را به عنوان کارگردانی که باید فیلم‌هایش را دنبال کرد ثبت کرده است. از خلاصه‌ی داستان و جزییات فیلم هیچ نکته‌ای در دسترس نیست به جز اینکه طبق معمول فیلمنامه را هم خودش شزل نوشته است و شنیده می‌شود که فیلم مربوط به یکی از دوره‌های هالیوود است. اتفاقی که باعث می‌شود یاد حضور درخشان برد پیت در «روزی روزگاری در هالیوود» و بازی عالی اما استون در نقش یک دختر جوان مشتاق بازیگری در لس‌آنجلس در «لالا لند» بیفتیم.

۴۶. موربیوس (Morbius)

موربیوس
  • کارگردان: Daniel Espinosa
  • بازیگران: Jared Leto, Jared Harris, Adria Arjona, Matt Smith
  • تاریخ اکران: ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲ (۸ بهمن ۱۴۰۰)

یک ابرقهرمان دیگر با فیلم «موربیوس» وارد سینما می‌شود. کاراکتر موربیوس از کمیک‌بوک‌های مارول وارد جهان سینما شده‌ است. این دومین فیلمی است که سونی آن را با همراهی مارول می‌سازد. جارد لتو قرار است نقش مایکل موربیوس را بازی کند. لتو پیش از این در جهان دی‌سی یک‌بار نقش جوکر را بازی کرده بود. ماجرای موربیوس از این قرار است که او آدمی است که دچار یک بیماری خونی نادر می‌شود و وقتی می‌خواهد بیماری‌اش را درمان کند به اشتباه تبدیل به یک خون‌آشام می‌شود. فیلمبرداری فیلم سال ۲۰۱۹ در لندن آغاز شد. فیلم قرار است در سینماهای آیمکس به نمایش دربیاید. ایده‌ی ساخت فیلم بعد از این به فکر سونی رسید که تصمیم گرفتند کاراکترهای جهان «اسپایدرمن» را گسترش بدهند و با «ونوم» (محصول ۲۰۱۸) این کار را آغاز کردند.

۴۷. سامورایی آتشین (Blazing Samurai)

سامورایی
  • کارگردان: Chris Bailey, Mark Koetsier
  • بازیگران: Samuel L. Jackson, Michael Cera, Michelle Yeoh
  • تاریخ اکران: مشخص نیست.

فیلم «زین‌های شعله‌ور» اثری از مل بروکس کارگردان و بازیگر بزرگ سبک کمدی آمریکایی است که سال ۱۹۷۴ ساخته شد. جزو بامزه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما که مل بروکس در آن در سه نقش مکمل ظاهر می‌شود. فیلم نژادپرستی غرب آمریکا را به سخره می‌گیرد. قهرمان فیلم کلانتر سیاهپوستی است در شهری که همه سفیدپوست هستند. حالا این انیمیشن کمدی ماجراجویانه‌ی کامپیوتری الهام گرفته از همان فیلم مل بروکس است و خود مل بروکس هم در آن صداپیشگی می‌کند. هنک سگ پرخاشگری است که رویایش سامورایی شدن است. او به سرزمین غریبه‌ای می‌رسد که همه‌ی ساکنانش گربه‌ها هستند. هنک با فرمانروایی ملاقات می‌کند که او را ناجوانمردانه به مبارزه دعوت می‌کند. درنهایت یک گربه که سامورایی کهنه‌کار است هنک را تحت حمایتش می‌گیرد و آموزش می‌دهد. اولین دوستی بین یک سگ و یک گربه شکل می‌گیرد و هنک یاد می‌گیرد که سامورایی واقعی بودن به چه معناست.

۴۸. بایوس (BIOS)

بایوس
  • کارگردان: Miguel Sapochnik
  • بازیگران: Tom Hanks
  • تاریخ اکران: مشخص نیست.

میگوئل سپوچنیک احتمالا الان برایتان نامی آشناست ولی تا چند سال قبل کسی او را نمی‌شناخت. کارگردانی که یک فیلم بی نام و نشان بلند به نام «Repo Men» با بازی جود لا و فارست ویتاکر در کارنامه‌اش داشت که یک اکشن علمی-تخیلی ضعیف بود و بیشتر کارهای تلویزیونی کارگردانی کرده بود اما ناگهان نامش با کارگردانی اپیزود «نبرد حرامزده‌ها» در سریال «بازی تاج و تخت» (گیم آف ترونز) بر سر زبان‌ها افتاد. برای دوستداران سینما «نبرد حرامزاده‌ها» شبیه یک فیلم سینمایی بود نه یک اپیزود از یک سریال تلویزیونی. کارگردانی سپوچنیک حیرت‌آور بود و در نتیجه حالا کنجکاو دیدن فیلم «بایوس» هستیم که بازیگر کهنه‌کار تام هنکس هم در آن حضور دارد. این هم یک فیلم علمی-تخیلی است که در دوران بعد از آخرالزمان زمین اتفاق می‌افتد. یک روبات ساخته شده تا از زندگی سگ محبوب سازنده‌اش محافظت کند. این روبات در طول ماموریتش درباره‌ی زندگی، عشق، دوستی و چیزهایی یاد می‌گیرد که مفهوم انسانیت هستند.

۴۹. قدرت سگ (The Power of the Dog)

ثدرت سگ
  • کارگردان: Jane Campion
  • بازیگران: Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst, Paul Dano
  • تاریخ اکران: مشخص نیست.

جین کمپیون از آن کارگردانان زن تاریخ‌ساز است. اولین زنی که توانست در دهه‌ی نود با فیلم «پیانو» نخل طلای کن را به خانه ببرد. فیلم جدید او تولید مشترک چند کشور است و فیلمی بین‌المللی محسوب می‌شود. فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته‌ی توماس سویج است. داستان مردی که به همسر جدید برادرش اعلان جنگ می‌کند. فهرست بازیگران شاخص فیلم به ویژه بندیکت کامبربچ و کریستن دانست به همراه سابقه‌ای که از جین کمپیون در سینما داریم باعث می‌شود «قدرت سگ» یکی از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز سال ۲۰۲۱ تلقی شود. فیلمبرداری فیلم ژانویه‌ی ۲۰۲۰ در نیوزیلند آغاز شد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا تا ۲۲ ژوئن به تعویق افتاد. قرار بود الیزابت ماس نقش اصلی زن را بازی کند که کریستن دانست جانشین او شد. فیلمنامه را هم مطابق اکثر کارهای کمپیون خودش نوشته است.

۵۰. پینوکیو (Pinocchio)

پینوکیو
  • کارگردان: Guillermo del Toro, Mark Gustafson
  • بازیگران: مشخص نیست.
  • تاریخ اکران: مشخص نیست.

یک اقتباس سینمایی دیگر از داستان مشهور پسرک چوبی نویسنده‌ی ایتالیایی کارلو کولدی که توسط فیلمساز فانتزی‌سازی مکزیکی گیلرمو دل‌تورو این‌بار به تصویر کشیده شده است. این یک روایت پیچیده و سیاه از داستان پینوکیوست. داستانی درباره‌ی عروسک چوبی که جان می‌گیرد و آرزویش این است که تبدیل به یک پسر واقعی و نه چوبی شود. اتفاقات این انیمیشن موزیکال استاپ موشن در دهه‌ی ۳۰ ایتالیا و زمان فاشیسم می‌افتد. وقتی پینوکیو جان می‌گیرد معلوم می‌شود که چندان پسر خوبی نیست. پینوکیو تلاشش را می‌کند که خواسته‌های پدرش را برآورده کند. از سال ۲۰۰۸ دل‌تورو این پروژه را اعلام کرده بود و قرار بود سال ۲۰۱۵ اکران شود اما تولید آن به دردسر افتاد تا اینکه نتفلیکس فیلم را خرید و پروژه از سر گرفته شد.

۵۱. فرار از اسپایدرهد (Escape from Spiderhead)

فرار از اسپایدر هد
  • کارگردان: Joseph Kosinski
  • بازیگران: Chris Hemsworth, Jurnee Smollett, Miles Teller
  • تاریخ اکران: مشخص نیست.

این اکشن علمی-تخیلی بعد از «تاپ گان: ماوریک» دومین فیلم جوزف کوزینسکی است که انتظار داریم سال ۲۰۲۱ آن را ببینیم. داستان فیلم از این قرار است که در آینده‌ای نزدیک به متهمان این اجازه داده می‌شود که به عنوان داوطلب در آزمایشات پزشکی شرکت کنند تا به این وسیله مدت زمان محکومیت‌شان کوتاهتر شود. یکی از این متهمان تحت آزمایش مخدر جدیدی قرار می‌گیرد که احساسی شبیه عشق تولید می‌کند و احساسات واقعی او را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

۵۲. بلوند (Blonde)

بلوند
  • کارگردان: Andrew Dominik
  • بازیگران: Julianne Nicholson, Ana de Armas, Garret Dillahunt
  • تاریخ اکران: مشخص نیست.

یک درام بیوگرافیک تخیلی که به زندگی ستاره‌ی بزرگ هالیوود، مریلین مونرو می‌پردازد. او شمایل بلوندهای تاریخ سینماست و فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام است که جویس کارول اوتس در سال ۲۰۰۰ منتشر کرده است. مشهورترین فیلم اندرو دومینیک یک درام بیوگرافیک تخیلی دیگر به نام «قتل جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل» است و او تبحرش را در به تصویر کشیدن فیلم‌هایی با داستان‌های خیالی از زندگی آدم‌های مشهور نشان داده است. گویا بازیگر نقش مریلین مونرو قرار است آنا دی‌آرماس باشد. از همین حالا البته واکنش‌های منفی نسبت به حضور دی‌آرماس در نقش مونرو را شاهد هستیم که خیلی‌ها معتقدند کپی سطح پایینی از جاذبه‌ی مونرو می‌تواند باشد.

منبع