داستان لوکی به جداول زمانی متناوب و انواع جدید خدایان می‌پردازد. مانند سیلوی، هر نسخه‌ی لوکی در دنیای سینمایی مارول، دارای قدرت‌های مختلفی است و سلاح‌های متفاوتی (سلاح‌های آزگاردی) در اختیار دارد. صحنه پایانی قسمت ۴ لوکی، تأییدی بر این بود که نسخه‌های لوکی از انواع مختلف سلاح‌های آزگاردی استفاده می‌کنند.

اکثر سلاح‌های آزگاردی از اورو ساخته شده‌اند. فلزی محکم که تنها راه ذوب کردن آن، قدرت و گرمای یک ستاره است. در سراسر کهکشان، فقط یک نژاد هستند که می‌تواند از اورو سلاح تولید کنند و آن افراد، کوتوله‌های نیداولیر هستند.

در جدول زمانی اولیه، تانوس در تلاش برای اطمینان از نابودی دانش ساخت چنین سلاح‌هایی، کوتوله‌ها را در فیلم انتقام‌جویان: جنگ ابدیت قتل عام کرد. ایتری، پادشاه نیداولیر، تنها بازمانده این حمله بود و احتمالا توانسته به آزگاردیان برای ساخت سلاح‌های اضافی کمک کند. با این حال تنها یک کوتوله باقی مانده و روند ساخت آن‌ها فلج شده است اما هنوز می‌تواند ادامه داشته باشد.

سلاح‌های آزگاردی نادر هستند و فقط پنج نمونه از آن‌ها در جهان سینمایی مارول معرفی شده است. علی‌رغم دوام، تعدادی از آن‌ها توسط شرورانی فوق‌العاده قدرتمند مانند هلا، نابود شده‌اند. سلاح‌های باقی‌مانده توسط کاربران آن‌ها محافظت می‌شود و بعید است به جز در جریان یک نبرد کیهانی، به سرقت رفته یا آسیب ببینند. هنوز تأیید نشده است که شمشیر کوتاه سیلوی در لوکی، یک سلاح آزگاردی است یا خیر. اگرچه شبیه باقی آن‌ها است و جملاتی روی آن حک شده که احتمالا آزگاردی هستند. فراتر از همه موارد گفته شده، سلاح‌های آزگاردی قدرتمند و جادویی هستند و اغلب تاریخچه‌ای طولانی دارند.

۱. گونگنیر (Gungnir)

سلاح‌های آزگاردی

گونگنیر، نیزه‌ای ساخته شده از اورو، نماد تاج و تخت آزگاردی بود. توسط اودین و کمی هم توسط لوکی و ثور استفاده شده و نشان‌دهنده‌‌ی قدرت و اقتداری است که به پادشاه آزگارد داده شده است. صاحب گونگنیر با استفاده از آن می‌تواند کنترل نابودگر را که یک ماشین مکانیکی افسانه‌ای آزگاردی است، در دست بگیرد. نابودگر، مسؤول محافظت از طاق اودین است. همچنین به نظر می‌رسد که نیزه، بسته به توانایی‌ها و اراده صاحب خود، قادر به هدایت اشکال مختلف انرژی است. اودین با استفاده از نیزه، ثور را به زمین تبعید کرد و بعدها طی یک مراسم خاکسپاری سلطنتی، اجساد مرده آزگاردی را به غبار تبدیل کرد. این نیزه هم‌چنین توانست پل رنگین‌کمانی بیفروست را باز و بسته کند.

نیزه چندین افسون را به همراه دارد که به نظر می‌رسد قدرت آن را بیشتر می کند. به‌عنوان یک سلاح غول پیکر، به اندازه کافی نیرومند است که ثور را از دیوار بیاندازد و با هلا مقابله کند. گونگنیر با نوعی قدرت عرفانی آغشته شده بود که به صاحبش این اجازه را می‌داد تا گلوله‌های انرژی شلیک کند. ثور، مدت کوتاهی و در نبرد با هلا از گونگنیر استفاده کرد. محل فعلی این نیزه در حال حاضر مشخص نیست.

۲. میولنیر (Mjolnir)

سلاح‌های آزگاردی

مانند گوگنیر، چکش میولنیر از اورو ساخته شده و دارای نیرویی عظیم است. این سلاح توانست هالک و تانوس را به عقب پرت کند. این چکش، همیشه و هر زمان که ثور آن را پرتاب می‌کرد، به او بر می‌گشت و هرگونه مانعی را که در مسیر بود، از بین می‌برد و حتی در قلمروهای مختلف سفر می‌کرد. هنگامی که برمی‌گردد، می‌تواند انرژی کافی تولید کند تا ثور را از زمین بلند کند و به او اجازه پرواز دهد. همان‌طور که در بازی پایانی دیدیم، استیو راجرز به وسیله آن توانست نور تولید کند. ثور همچنین از آن برای ایجاد نیروهای اساسی مانند باد و باران استفاده کرد اما سرانجام کشف کرد که برای استفاده از این نیروها به چکش احتیاج ندارد.

۳. طوفان شکن (Stormbreaker)

سلاح‌های آزگاردی

پس از این‌که میولنیر نابود شد، ثور به نیداولیر سفر کرد تا از کوتوله‌ها برای ساخت سلاح جدیدی به نام طوفان شکن کمک بگیرد و از آن در فیلم انتقام‌جویان: جنگ ابدیت استفاده کرد. این تبر اورویی قرار است بزرگ‌ترین سلاح تاریخ آزگارد باشد و قادر به ظاهر کردن پل بیفروست است. سلاح، دسته‌ای از جنس بازوهای خود گروت دارد. ثور همچنین از طوفان شکن در نبرد علیه تانوس استفاده کرد و تنها سلاحی بود که توانست این تایتان را زخمی کند. تبر علاوه بر تقویت قدرت صاعقه ثور، قادر به جلوگیری و پراکنده کردن گلوله‌های انرژی از سنگ‌های ابدیت است. دوام آن از میولنیر هم بیشتر است و به ثور اجازه می‌دهد بدون دردسر پرواز کند.

۴. میولنیر دیگر – متعلق به نسخه خودستای لوکی (The Other Mjolnir)

سلاح‌های آزگاردی

شخصیت دئوبیا اوپاری که با عنوان لوکی خودستا شناخته می‌شود، گویا نسخه‌ای از میولنیر را به همراه دارد که بسیار متفاوت از سلاحی است که طرفداران مارول با آن آشنا هستند. این نسخه از میولنیر با دستگیره آچار‌مانند و سر استیل به رنگ طلایی، کاربردی‌تر از سلاح سلطنتی ثور به نظر می‌رسد. برخلاف میولنیر اصلی که زیبا و هم‌چنین کشنده است، این نسخه جدید چکش، ظاهری صنعتی دارد، انگار که در میدان جنگ ساخته شده باشد.

با توجه به اینکه این سلاح توسط این نسخه از لوکی استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد که مالکیت آن ربطی به شایستگی نداشته باشد یا اگر مخصوص لوکی طراحی شده باشد، شاید دارای استانداردهای مختلف شایستگی متناسب با خدایان شیطانی باشد. این سلاح هم‌چنین می‌تواند ریشه در کمیک‌های مارول داشته باشد. در کمیک‌ها، وقتی اودین، نرول قرمز را جایگزین ثور کرد، یک کپی از اسلحه‌اش به نام کراشر را هم جایگزین میولنیر کرد. پس احتمالا این چکش می‌تواند یک کپی از میولنیر اصلی باشد که همان قدرت‌ها را دارد.

۵. چاقوهای لوکی (Loki’s Knives)

لوکی

در سراسر دنیای سینمایی مارول و در طول سریال لوکی، این خدای شیطنت اغلب دارای دو یا چند تیغه کوتاه است که از آن‌ها به عنوان سلاح‌های از راه دور استفاده می‌کند. لوکی با داشتن سبک جنگی روان و رعد آسا، مهارت بسیار فوق‌العاده‌ای در استفاده از این سلاح‌ها دارد. همان‌طور که در قسمت ۳ لوکی نشان داده شد، این چاقوها می‌توانند در نبردهای رو در رو و نزدیک هم به کار بیایند. لوکی غالبا از عنصر غافلگیری استفاده می‌کند و چاقوها را از فضای نامرئی بیرون می‌کشد و در عرض چند ثانیه حمله خود را انجام می‌دهد. اندازه سلاح‌های او از چاقو تا خنجر‌ها متفاوت است. بعید به نظر می‌رسد که همه این سلاح‌ها از اورو ساخته شده باشند. به احتمال زیاد آن‌ها توسط آهنگران سلطنتی در خود آزگارد ایجاد شده‌اند.

منبع: Screenrant

منبع