تعدادی فیلم علمی‌تخیلی در پاییز ۲۰۲۱ به سینماها می‌آیند که در راس آن‌ها، اقتباس عظیم دنیس ویلنوو به نام تل ماسه قرار دارد اما قطعا دیگر فیلم‌ها هم قابل توجه هستند.

خوشبختانه به نظر می‌رسد در پاییز ۲۰۲۱، اکران فیلم‌ها با قدرت کامل انجام شود، چرا که به لطف واکسن کرونا، سینماها می‌توانند در اکثر مناطق به ظرفیت کامل خود بازگردند. مشخص نیست که آیا این وضعیت پایدار خواهد ماند یا خیر اما امید است تعطیلی دیگری برای سینماها در راه نباشد، زیرا فیلم‌های بسیار زیادی وجود دارند که قرار است برای تماشاگران انتشار یابند.

سال ۲۰۲۱ برای ژانر علمی‌تخیلی تا این‌جا کمی با نوسان همراه بوده است. گودزیلا در برابر کنگ که در حال حاضر ۹۱ امتیاز در سایت راتن تومیتوز دارد، موفقیت‌آمیز بود و ۴۶۶ میلیون دلار در گیشه به دست آورد و برای اولین بار در اچ‌بی‌او مکس نیز منتشر شد و بیشترین مخاطب را برای این سرویس پخش به ارمغان آورد. فیلم آشوب مدام با بازی تام هالند و دیزی ریدلی که به مدت طولانی به تاخیر افتاده بود، با شکست مواجه شد و نظراتی منفی دریافت کرد و در گیشه نیز ناموفق بود. خوشبختانه دنباله ترسناک علمی‌تخیلی یک مکان ساکت ۲، یک چراغ امید برای این ژانر بود. اگرچه از نظر مالی موفق بود اما به رقم فروش قسمت اول، قبل از همه‌گیری کرونا، حتی نزدیک هم نشد.

یک نکته جالب در صنعت سینما این است که هیچ وقت کار در آن متوقف نمی‌شود و هم‌چنان یک جریان ثابت از برنامه‌های علمی‌تخیلی برای اکران در پاییز در حال ساخت و پرداخت است که بیشتر از همه، تل ماسه به چشم می‌آید.

۱. ونوم: بگذارید کارنیج بیاید (Venom: Let There Be Carnage)

ونوم
  • کارگردان: اندی سرکیس
  • بازیگران: تام هاردی، وودی هارلسون، امیر سیه‌نا
  • تاریخ انتشار: ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲ مهر ۱۴۰۰)

بسیاری تعجب کردند که آیا یک فیلم مختص به ونوم که ریشه این شخصیت را از مرد عنکبوتی جدا می‌کند، واقعا کارساز خواهد بود یا خیر اما باید گفت که به هیچ وجه نباید این فیلم را دست‌کم گرفت. علی‌رغم انتقادات شدید، تماشاگران در سال ۲۰۱۸ برای تماشای ونوم به سینما رفتند که منجر به فروش ۸۵۶ میلیون دلاری این فیلم در گیشه شد. دنباله آن به طور طبیعی برای ساخت، چراغ سبز گرفت و پس از یک سال تاخیر به دلیل ویروس کرونا، فیلم ونوم: بگذارید کارنیج بیاید، سرانجام در ۲۴ اکتبر اکران می‌شود و کارگردان جدید، اندی سرکیس در راس کار قرار دارد. همان‌طور که از عنوان فیلم مشخص است، این بار، شخصیت شرور فیلم، کلتوس کسیدی، معروف به کارنیج با بازی وودی هارلسون است و خوشبختانه در این قسمت، هارلسون را بدون کلاه‌گیس وحشتناک خود می‌بینیم. همان‌طور که در تریلرها دیده می‌شود، ادی بروک با بازی تام هاردی هنوز در تلاش است تا بتواند به صورتی ناخوشایند با همزیست همیشه گرسنه خود، ونوم، سازگار شود.

۲. تل ماسه (Dune)

تل ماسه
  • کارگردان: دنیس ویلنوو
  • بازیگران: تیموتی شالامی، زندایا، دیو باتیستا
  • تاریخ انتشار: ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ (۳۰ مهر ۱۴۰۰)

رمان تل ماسه از فرانک هربرت در سال ۱۹۵۶، یکی از مشهورترین آثار تاریخی ژانر علمی‌تخیلی است و اقتباس هنگفت دنیس ویلنوو از این کتاب با انتظارات زیادی از طرفداران، همراه است. اقتباس عجیب و غریب فیلم دیوید لینچ از این رمان در سال ۱۹۸۴، به یک اثر کلاسیک تبدیل شده است و مینی‌سریال سای‌فای در سال ۲۰۰۰ نیز طرفداران خود را داشت اما بسیاری امیدوارند نسخه ویلنوو در نهایت، اقتباسی قطعی و مناسب از تل ماسه باشد. تل ماسه یکی از پرستاره‌ترین فیلم‌های تاریخ است و تیموتی شالامی، جاش برولین، دیو باتیستا، زندایا، ربکا فرگوسن و جیسون موموآ تنها برخی از نام‌های بزرگ موجود در این اثر هستند. این پروژه در ۲۲ اکتبر، هم در سینماها و هم در اچ‌بی‌او مکس اکران می‌شود (اگر شرکت لجندری در رقابت حقوقی خود بر سر این فیلم، در برابر برادران وارنر برنده نشود). هم‌چنین برنامه‌ریزی شده است که تل ماسه اولین قسمت از یک اقتباس دو قسمتی باشد.

۳. ران اشتباه رفته است (Ron’s Gone Wrong)

رون اشتباه رفته است
  • کارگردان: سارا اسمیت
  • صداپیشگان: زک گالیفیاناکیس، جک دیلن گریزر، اد هولمز
  • تاریخ انتشار: ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ (۳۰ مهر ۱۴۰۰)

این اثر که در ۲۲ اکتبر اکران می‌شود، یک انیمیشن کمدی علمی‌تخیلی از استودیوی جدید لاک‌اسمیت است که توسط استودیو قرن بیستم توزیع می‌شود. جک دیلن گریزر، صداپیشگی بارنی، یک طرفدار ناهنجار اجتماعی را بر عهده دارد که در نهایت، با ران با صدای زک گالیفیاناکیس، آشنا می‌شود. ران یک بی‌بات است. در واقع یک دستگاه مستقل و شبیه به روبات و دارای اتصال دیجیتالی است که به عنوان دوست بارنی عمل می‌کند اما در انجام صحیح کارها ناتوان به نظر می‌رسد. در این انیمیشن سرگرم‌کننده، اد هولمز که در کنار گالیفیاناکیس در سه‌گانه خماری کار می‌کرد، صدای پدر بارنی را ادا می‌کند. با توجه به این که اکثر بینندگان این فیلم، کودکان هستند، تماشاگران آن خیلی با مخاطبان تل ماسه هم‌پوشانی نخواهند داشت، بنابراین دیزنی آن را به عنوان برنامه‌ای جایگزین در همان آخر هفته قرار می‌دهد.

۴. جاودانگان (Eternals)

جاودانگان
  • کارگردان: کلویی ژائو
  • بازیگران: آنجلینا جولی، کیت هرینگتون، ریچارد مدن
  • تاریخ انتشار: ۵ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۴ آبان ۱۴۰۰)

جاودانگان، سومین فیلم از چهار فیلم جدید دنیای سینمایی مارول است که در سال ۲۰۲۱ وارد گیشه می‌شود. این فیلم همراه با تعداد بیشماری از مجموعه‌های مارول در دیزنی‌پلاس در سال جاری اکران می‌شود و به نوعی ۲۰۲۱ را می‌توان شلوغ‌ترین سال برای مخاطبان محصولات استودیو مارول نامید. مارول از ابتدا مجموعه‌های خود را بر اساس مفاهیم علمی‌تخیلی ساخته است اما هنوز لزوما به طور خاص با ژانر علمی‌تخیلی مرتبط نیست. با این حال، چندین نفر که با جاودانگان درگیر هستند، جنبه‌های علمی‌تخیلی آن را مطرح کرده‌اند، به ویژه ستاره فیلم، کمیل نانجیانی. در جاودانگان، این موجودات بیگانه باستانی از خواب خود در میان زمینیان بیرون می‌آیند تا از این سیاره در برابر همتایان شیطانی خود، دویانت‌ها، محافظت کنند. بسیاری تعجب می‌کنند که چرا چنین موجودات قدرتمندی تصمیم گرفتند از حضور در رویدادهای فاجعه‌بار جنگ ابدیت و بازی پایانی دوری کنند اما تریلر نشان می‌دهد که جاودانگان برای خود دلایلی داشته‌اند تا در چنین مواردی دخالت نکنند.

۵. شکارچیان روح: زندگی پس از مرگ (Ghostbusters: Afterlife)

شکارچیان روح
  • کارگردان: جیسون ریتمن
  • بازیگران: فین ولفهارد، مکنا گریس، پل راد
  • تاریخ انتشار: ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۰ آبان ۱۴۰۰)

در پی شکست مالی بازسازی شکارچیان روح در سال ۲۰۱۶ به کارگردانی پل فایگ، جیسون ریتمن، پسر ایوان ریتمن، کارگردان اصلی شکارچیان روح، مسئولیت مجموعه را با کارگردانی فیلم زندگی پس از مرگ بر عهده گرفت و طرفداران از آن زمان، به دلیل همه‌گیری کرونا، مجبور شدند حدود یک سال برای اکران‌ آن صبر کنند. تمرکز اصلی بر اعضای جدید بازیگران مانند فین ولفهارد، مکنا گریس، پل راد و کری کون است اما بازیگران فیلم اصلی نیز از جمله بیل مورای، دن آیکرید، ارنی هادسون، سیگورنی ویور و آنی پاتز در نقش‌های کلاسیک خود حضور خواهند داشت. متاسفانه ریک مورانیس برنمی‌گردد و هارولد رمیس نیز در سال ۲۰۱۴ درگذشت اما فیلم به طریقی، یاد و خاطره او را زنده نگه می‌دارد. گفته می‌شود بچه‌ها میراث قهرمانانه فراموش‌شده او را کشف می‌کنند که منجر به ظهور یک تهدید فراطبیعی می‌شود.

۶. رزیدنت اویل: به شهر راکون خوش آمدید (Resident Evil: Welcome to Raccoon City)

رزیدنت اویل
  • کارگردان: یوهانس رابرتز،
  • بازیگران: کایا اسکودلاریو، آوان جورجیا، رابی امل
  • تاریخ انتشار: ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ (۳ آذر ۱۴۰۰)

در حالی که رزیدنت اویل در درجه اول به عنوان مجموعه‌ای ترسناک در نظر گرفته می‌شود اما به هر حال حاوی عناصر علمی تخیلی نیز هست، از دانشمندان دیوانه گرفته تا آزمایشات ژنتیکی و فناوری پیشرفته، فراتر از آن‌چه بشر در حال حاضر قادر به انجام آن در زندگی واقعی است. پس از یک سری‌فیلم  موفق که شباهت کمی به بازی‌های ویدیویی داشت، حالا بسیاری به این فیلم جدید چشم دوخته‌اند که رویکرد ساده‌تری در اقتباس مستقیم بازی‌ها دارد. این فیلم شامل شخصیت‌ها و عناصر داستان رزیدنت اویل ۱ و ۲ است. هم‌چنین شخصیت‌های مورد علاقه طرفداران مانند لئون اس کندی، کلر و کریس ردفیلد، جیل ولنتاین، آلبرت وسکر و آدا وونگ را در خود جای داده است. همان‌طور که از عنوان فیلم مشخص است، موضوع فیلم مانند طرح سه بازی اول، شیوع ویروس تی در شهر راکون است. بنابراین فیلم‌های علمی‌تخیلی زیادی وجود دارند که می‌توانید در کنار تل ماسه برای آن‌ها نیز منتظر باشید.

منبع: Screenrant

منبع