آزادی در پرداخت و دسترسی بین‌المللی
در پول مجازی پرداخت‌ها نظیر به نظیر صورت می‌گیرد و هیچ واسطه‌ای در پرداخت وجود ندارد. به همین دلیل با این پول می‌توان به هرکسی در هر جای دنیا بدون وجود کارمزد نهاد واسط و با سرعت، وجه دلخواه خود را پرداخت نمود. این قابلیت در کشوری مثل ایران به دلیل وجود تحریم‌ها و دخالت‌های کشورهای بیگانه در تعاملات مالی در سطح بین الملل، می‌تواند مزیت منحصر به فردی به حساب آید و تحولی در نظام مالی کشور ایجاد نماید.

هزینه عملیاتی پایین
یکی از معایب نظام‌های متعارف پرداخت در سطح بین‌المللی، هزینه‌های معاملاتی بالایی است که توسط نهادهای واسط دریافت می‌گردد، اما در نظام‌های نوین پرداخت همانند بیتکوین، به دلیل فقدان نهادهای واسط هزینه‌های معاملاتی بسیار اندکی وجود دارد و هر فردی بدون نیاز به پرداخت اضافه‌ای می‌تواند وجه خود را انتقال دهد.

سرعت بالا در انتقالات بین‌المللی و فرامرزی
انتقالات در این سیستم به صورت فرد به فرد صورت می‌پذیرد و به طور میانگین در کمتر از ده دقیقه وجه از حساب فردی به فرد دیگر منتقل می‌گردد. در صورت نیاز به سرعت بالاتر، هر فرد می‌تواند با تعریف کارمزدی برای تراکنش خود سرعت انتقال وجه خود را افزایش دهد. درحالی‌که در سیستم کنونی، سرعت انتقال وجه به دلیل وجود واسطه‌های مالی متعدد بالاتر است.

عدم خلق پول بی‌رویه در اقتصاد و کنترل تورم
با توجه به اینکه خلق پول بر اساس سازوکار تعریف شده در بیتکوین، بیش از ۲۱ میلیون واحد امکان پذیر نیست و نیز این نوع پول به صورت غیرمتمرکز بوده و در اختیار بانک مرکزی نیست. لذا امکان خلق بی‌رویه پول و در نتیجه کاهش ارزش شدید پول و یا تورم افسارگسیخته برای آن متصور نیست. به علاوه در کشورهایی که بانک مرکزی از استقلال لازم برخوردار نبوده و سلطه مالی دولت وجود دارد. امکان گسترش حجم پول به واسطه کسری بودجه‌های دولت در اقتصاد هست که این مشکل در رابطه با این پول، مشاهده نمی‌گردد.

استفاده از ارز مجازی در شرایط تحریمی ایران
یکی از مزایای ارزهای مجازی برای اقتصاد ایران، استفاده از آن در شرایط تحریم‌های بانکی است. چرا که همان‌گونه که بیان شد ارزهای مجازی نوعی ارز خصوصی محسوب شده و هیچ نهادی توانایی دخالت در تراکنش‌های آن را ندارد. همچنین فرستنده و گیرنده در این سیستم غیرقابل شناسایی است و تحریم‌های بین‌المللی نمی‌تواند در تعاملات مالی ایران از این طریق به راحتی اثرگذار باشد.

عدم توانایی دولت‌ها در مصادره و بلوکه کردن
در بسیاری از کشورها در شرایط خاص سیاسی و اقتصادی، دولت‌ها اقدام به مصادره اموال و دارایی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی می‌نمایند و همچنین در وضعیت تخاصم میان کشورها (همانند تنش‌های میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا) بلوکه کردن اموال امری متداول است. این عدم امنیت در ساختار ارزمجازی امکان‌پذیر نبوده و حقوق مالکیت اشخاص و دولت‌ها مورد تعرض و دخالت دیگران قرار نمی‌گیرد.

امکان رهگیری و شفافیت
قابلیت رصد و رهگیری مبادلات در رمز ارزینه‌ها از جمله بیت کوین از جمله مزایای آن (به دلیل استفاده از بستر زنجیره بلوکی) است که در عین نامشخص بودن فرستنده و گیرنده، رهگیری یک رمز ارز از ابتدا تا انتهای میسر خواهد بود.

امکان انشعاب و ارتقای پروتکل
در شبکه بیتکوین اگر چنانچه قسمتی از اعضای شبکه تصمیم بگیرند که پروتکل نوشته شده در بیتکوین را ارتقا دهند (به طور مثال اندازه هر بلوک افزایش یابد)، می‌توان تغییر مدنظر را اعمال نموده و از سیستم موجود جدا شده و ارز دیگری از آن زنجیره به بعد ایجاد نمایند، همانند بیتکوین کش. این اصلاحات در بسیاری رمز ارزهای دیگر نیز قابل اجراست.

مزیت نسبی استخراج بیتکوین
به دلیل ارزان بودن انرژی در ایران نسبت به سایر کشورها، استخراج بیتکوین صرفه بیشتری دارد و می‌تواند سودآوری قابل ملاحظه‌ای را برای کشور در برداشته باشد.

عرضه اولیه سکه
عرضه اولیه سکه از روش‌های نوین تأمین مالی کسب‌وکارهای نو می‌باشد که از طریق ارزهای مجازی صورت می‌پذیرد و این امکان را برای کارآفرین فراهم می‌آورد تا به دور از طی مراحل سخت و پیچیده، سرمایه اولیه مورد نظر خود را به راحتی تأمین نماید.

ارز رمزینه ملی
ایران همچون برخی کشورهای دیگر می‌تواند رمز ارز ویژه خود را تعریف و اجرایی نماید. با پیاده‌سازی رمز ارز ملی، می‌توان این مسکوک دیجیتال را به‌گونه‌ای طراحی نمود تا حداکثر فرصت و حداقل تهدید را به همراه داشته باشد.

ادامه مطلب
کاربردهای بلاکچین در اقتصاد ایران و دیگر کشورها – بخش اول
کاربردهای بلاکچین در اقتصاد ایران و دیگر کشورها – بخش دوم
مزایای ارز دیجیتال در اقتصاد ایران و دیگر کشورها – بخش سوم
چالش‌ها و ریسک‌های رمز ارز (مطالعه موردی بیتکوین) – بخش چهارم
کاربردهای بلاکچین، بیتکوین و رمزارزها در اقتصاد – بخش پنجم

این مطلب اولین بار در فصلنامه امنیت الکترونیک به قلم محمد قلم‌چی منتشر شده است.