بازار بورس
مفهوم استفاده از فناوری بلاکچین برای امنیت و مبادله کالا مدتی است که شکل گرفته است. به دلیل خاصیت باز و امن سیستم بلاکچین، بازار بورس نیز به فناوری بلاک چین به عنوان یک نقطه پرش نگاه می‌کند. بازار بورس استرالیا مدتی است که قصد انتقال عملیات‌های خود به سیستم مبتنی بر بلاکچین را دارد، که توسط استارت‌آپ Digital Asset Holding بلاکچین طراحی شده است. در یک مقاله که در سال ۲۰۱۷ چاپ شد، رییس این استارت‌آپ گفت: این خبر اولین اثبات پرمعنی برای این است که فناوری دفتر کل توزیع شده پتانسیل این را دارد که به نقطه اوج خود برسد.

تأمین انرژی
در بعضی نقاط دنیا، مؤسسات اقتصادی و منازل می‌توانند از مزیت‌های شبکه‌های توزیع مبتنی بر بلاکچین، برای ذخیره انرژی و ردیابی دقیق مصرف، استفاده کنند. بلاکچین همچنین می‌تواند برای بهبود دنبال کردن انرژی پاک استفاده شود. زمانی که برق به شبکه فرستاده می‌شود، کسی نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا توسط سوخت‌های فسیلی تولید شده‌اند یا باد یا انرژی خورشیدی. به طور سنتی، انرژی‌های تجدیدپذیر توسط مجوزهای قابل انتقال که توسط دولت تأیید می‌شوند، ردیابی می‌شوند. این مجوزها دارای ایراداتی هستند که بلاکچین می‌تواند آنها را حل کند.

حسابداری
ضبط تراکنش‌ها از طریق بلاکچین، به طور قابل توجهی خطای انسانی را از بین می‌برد و داده‌ها را از دستکاری احتمالی حفظ می‌کند. به یاد داشته باشید که رکوردها هربار که بلاک جدید تولید می‌شود، مورد تأیید قرار می‌گیرند. البته کل فرآیند حسابداری نیز موثرتر می‌شود. به جای نگهداری رکوردهای جداگانه، کسب و کارها می‌توانند تنها از یک دفتر کل واحد نگهداری کنند. یکپارچگی اطلاعات مالی یک شرکت نیز تضمین خواهد شد.

مدیریت سرمایه
مدیریت سرمایه یکی از جالب‌ترین کاربردهای کریپتوکارنسی می‌باشد. به همین دلیل شرکت‌هایی مانند SwissBorg توکن‌های خود را برای راه‌حل‌های سرمایه گذاری ایجاد می‌کنند و به سرمایه‌گذاران فرصتی عالی برای مدیریت ثروت خود بدون محدودیت‌ها ارائه می‌دهند. طبق وبسایت، SwissBorg این شرکت یک اکوسیستم دموکراتیک است که در آن شما می‌توانید مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتالی را مدیریت کنید.

انتشار دیجیتالی خدمات
ناشران و تبلیغ کنندگان دیجیتال برای پیدا کردن راه‌هایی برای افزایش بازدهی با یکدیگر تلاش می‌کنند. امروزه تبلیغات سنتی تقریباً تأثیرگذاری خود را از دست داده و به نظر کاربران ناکارآمد شده است به عنوان مثال SolidOpinion به منظور حل مشکل، نوع جدیدی از تبلیغات ایجاد کرده است که در آن تبلیغ کنندگان می‌توانند برای محصول خود با ارز دیجیتالی تبلیغ کنند، تبلیغات کاملاً مرتبط با محتوایی است که کاربر از آن استفاده می‌کند، در نتیجه بازده آگهی به این روش بسیار افزایش می‌یابد. این تکنولوژی و استفاده از توکنها باعث می‌شود تا آگهی دهندگان، منتشرکنندگان و کاربران همگی سود ببرند. کاربران و منتشرکنندگان با نظر دادن و به اشتراک گذاشتن آگهی توکن کسب می‌کنند و آگهی دهندگان هم با خرید توکن، می‌توانند آگهی خود را در کنار محتوای مناسب قرار دهند. تقریباً همانند هدفی است که BAT دارد.

مدیریت زنجیره تأمین
برای مدیریت زنجیره تأمین، فناوری بلاکچین مزیت‌های قابلیت ردیابی و به صرفه بودن را به همراه دارد. بلاک چین می‌تواند برای دنبال کردن حرکت کالاها، مبدأ آنها، تعداد و … به کار رود. در نتیجه سطح جدیدی از شفافیت را برای اکوسیستم B۲B به ارمغان می‌آورد. همچنین ساده کردن فرآیندهایی مانند انتقال مالکیت، بیمه، فرآیند تولید و پرداخت از دیگر مزایای این کار است.

تضمین کیفیت
اگر در زنجیره‌ی تأمین یک بی‌نظمی مشاهده شود، یک سیستم بلاکچین می‌تواند شما را به سمت نقطه منشأ آن هدایت کند که باعث ساده‌تر شدن کشف و انجام اقدام مناسب برای کسب‌وکارهای مختلف می‌شود. یک مورد کاربردی برای آن، بخش مواد غذایی است که دنبال کردن منابع تهیه مواد اولیه و جزییات مهم دیگر برای تضمین کیفیت حیاتی است.

حفاظت از مالکیت معنوی
همانطور که میدانیم، اطلاعات دیجیتال می‌تواند بین‌هایت بازتولید شود و به‌طور گسترده‌ای به‌وسیله اینترنت پخش شود. قراردادهای هوشمند می‌توانند حق کپی رایت و خودکار فروش آثار خلاقانه را حذف کنند و خطر کپی فایل و توزیع مجدد را از بین ببرند. مثلاً Mycelia سیستمی است مبتنی بر بلاکچین برای ایجاد یک شبکه توزیع موسیقی به صورت همزمان. Mycelia توسط Imogen Heap خواننده و ترانه سرای انگلیسی ساخته شد تا آهنگسازان را قادر سازد آهنگ‌های خود را به طور مستقیم به مخاطبان بفروشند و همچنین نمونه‌های مجوزدار برای تولیدکنندگان داشته باشند. پتانسیل بلاکچین برای پرداخت در غالب کریپتوکارنسی نشان می‌دهد این استفاده برای این تکنولوژی حتماً موفقیت‌آمیز خواهد بود.

حکومت
با ایجاد نتایج کاملاً شفاف و در دسترس عموم، فناوری پایگاه داده توزیع شده می‌تواند شفافیت کامل را برای انتخابات یا هر گونه نظرسنجی ایجاد کند. قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم نیز به این روند کمک می‌کند. تصمیم‌گیری‌های سازمانی در بلاکچین امکان‌پذیر است و در عمل، این بدین معنی است که مدیریت دولتی دارایی‌های دیجیتالی و برقراری عدالت، به طور کاملاً شفاف و قابل اطمینان صورت می‌پذیرد.

اینترنت اشیا
اینترنت اشیا یا IOT به اختصار، به طور کلی اشاره دارد به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامونمان که به شبکه اینترنت متصل شده‌اند و می‌توان توسط اپلیکیشنهای موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت آنها را کنترل و مدیریت کرد. حال اگر اینترنت اشیا با تکنولوژی بلاکچین ترکیب شود می‌تواند نویدبخش امنیت بالاتر و سرعت بیشتر در این امر شود.

بررسی فرصت‌ها و تهدیدها
تکنولوژی بلاکچین همانطور که در بالا اشاره شد تا کنون ۱۷ کاربرد اصلی داشته است، لکن با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ی صورت گرفته امریکا، در اقتصاد ایران جذابترین حوزه برای ایران در حال حاضر، ارز دیجیتالی است. لذا فرصت‌ها و تهدیدات این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ادامه مطلب
کاربردهای بلاکچین در اقتصاد ایران و دیگر کشورها – بخش اول
کاربردهای بلاکچین در اقتصاد ایران و دیگر کشورها – بخش دوم
مزایای ارز دیجیتال در اقتصاد ایران و دیگر کشورها – بخش سوم
چالش‌ها و ریسک‌های رمز ارز (مطالعه موردی بیتکوین) – بخش چهارم
کاربردهای بلاکچین، بیتکوین و رمزارزها در اقتصاد – بخش پنجم

این مطلب اولین بار در فصلنامه امنیت الکترونیک به قلم محمد قلم‌چی منتشر شده است.