دهه ۹۰ مملو از جواهرات ژانر علمی تخیلی است، از جمله آثار موفقی مانند یادآوری کامل، پارک ژوراسیک، جنگ ستارگان: اپیزود اول – تهدید شبح، عنصر پنجم و ماتریکس. رقابت شدید است، اما فیلم تماس محصول ۱۹۹۷ راهی برای برجسته شدن در میان بقیه پیدا می کند.

این فیلم را برنده جایزه اسکار رابرت زمکیس کارگردانی کرده است که سه گانه بازگشت به آینده، بازیگران دور، فارست گامپ و راجر خرگوش را به نمایش کشیده است. در این فیلم جودی فاستر با بازی شخصیت اصلی النور آرووی، متیو مک‌کانهی در نقش یک فیلسوف مسیحی و دوستدار فضایی به نام پالمر جاس و تام اسکریت در نقش دیوید دراملین نقش مشاور علمی رئیس جمهور را بازی می‌کنند.

این فیلم داستان دکتر آرووی و جستجوی او برای یافتن حیات فرازمینی را روایت می کند. او سال ها را صرف تحقیق می کند، زمانی که یک توالی عددی تکرار شونده را که از یک منظومه ستاره ای در فاصله ۲۶ سال نوری از ما فرستاده شده است، کشف می کند. تحقیقات بیشتر شماتیک هایی را برای یک سیستم حمل و نقل غول پیکر که می تواند تنها یک سرنشین را پشتیبانی کند، آشکار می کند. سپس یک پانل بین‌المللی برای انتخاب نامزدی که با این دستگاه سفر می‌کند، با دکتر آرووی به عنوان یکی از پیشتازان ایجاد می‌شود. موفقیت فیلم از کارگردانی و بازیگری فوق‌العاده آن، دنیای واقع‌گرایانه‌ای که روایت در آن رخ می‌دهد، و داستان جذاب و واقع‌گرایانه آن ناشی می‌شود.

بازیگری

بازیگران این فیلم واقعاً همه بازی های فوق العاده ای داشتند. بازی‌های قابل‌توجهی شامل بازی از ویلیام فیختنر، در نقش دانشمند همکار کنت، دیوید مورس در نقش پدر دکتر آرووی، و جان هرت در نقش یک میلیاردر است که از پروژه حمایت مالی می‌کند. شخصیت‌های فرعی کار بسیار خوبی را انجام می‌دهند و زندگی را به دنیای واقع‌گرایانه علمی تخیلی می‌آورند، اما ستاره‌های واقعی فیلم در اینجا جودی فاستر و متیو مک‌کانهی هستند.

فاستر دو بار برنده اسکار شد و دو بار نامزدی دیگر را در کارنامه داشت. او برای بازی در فیلم های Silence of the Lambs و The Accused برنده جایزه اسکار شد. اجرای خط متمایز، پرجنب و جوش و در عین حال مطمئن او به‌طور باورنکردنی واقع‌گرایانه به نظر می‌رسد و بیننده را به دنبال موفقیت او در طول فیلم می‌کشد.

نقش مک کانهی در این فیلم نقش مهمی است. او در نقش یک عاشق سابق دکتر آرووی و رقیب اصلی به عنوان فضانورد برای سیستم حمل و نقل جدید بازی می کند. مک کانهی پس از برنده شدن یک اسکار برای بازی در سال ۲۰۱۴ با Dallas Buyers Club، مهارت بازیگری خود را با این اجرای پرشور و عجیب و غریب به اثبات می رساند.

جهان فیلم

یکی از جذاب ترین و مهم ترین جنبه های ژانر علمی تخیلی، جهان سازی است. توانایی ایجاد و سپس جذب بیننده به یک محیط منحصر به فرد و فریبنده. برخلاف دیگر فیلم های آن دوران مانند جنگ ستارگان، عنصر پنجم و پارک ژوراسیک، این فیلم در دنیایی می گذرد که بسیار شبیه دنیای ماست. حتی عناصر تخیلی این فیلم نیز واقع گرایانه هستند. پیش از کشف پیام فرازمینی، برنامه تحقیقاتی که شخصیت فاستر از طریق آن به کار گرفته می شود، انتظار می رود به دلیل کمبود بودجه، یک واقعیت غم انگیز برای بسیاری از برنامه های تحقیقات علمی در سراسر ایالات متحده قطع شود.

پس از کشف پیام، اما قبل از رمزگشایی شماتیک ها، دکتر آرووی یک سخنرانی از هیتلر را کشف می کند که در پیام جاسازی شده است. حدس زده می شود که این اولین سیگنال تولید شده بود که به اندازه کافی قوی بود تا به خارج از جو ما برسد. یکی دیگر از جزئیات واقع بینانه این است که هنگامی که طرحواره های ماشین حمل و نقل آشکار شد، این دولت نیست که پشتوانه مالی را بر عهده می گیرد، بلکه بیشتر از پول خصوصی در دست یک میلیاردر مخفی سرچشمه می گیرد. سرنخ های کوچکی مانند این کمک می کند تا خط داستانی تخیلی بسیار باورپذیرتر شود و فیلمی فوق العاده سرگرم کننده بسازد.

جنبه‌های کمتر واقع‌گرایانه این فیلم نیز فوق‌العاده منحصربه‌فرد هستند و کمک می‌کنند تا فیلم به تجربه‌ای بدیع تبدیل شود. وسیله حمل و نقلی که در حال ساخت است بر خلاف بسیاری از مواردی است که در فیلم های دیگر دیده می شود. شباهتی به هیچ نوع سفینه فضایی یا دروازه ای به دنیای دیگر ندارد. در عوض، از یک پلتفرم است که از سه حلقه بزرگ که به صورت کروی می چرخند و یک جرثقیل بزرگ که غلاف حمل و نقل تک مسافر را نگه می دارد، پشتیبانی می کند. هنگامی که حمل و نقل در نهایت انجام می شود، سکانس از سفر فضایی معمولی که در فیلم های دیگر نشان داده شده است، متفاوت است. شخصیت اصلی خارج از سفینه حمل و نقل وارد نوعی حالت رویایی برزخی می شود. عناصر علمی-تخیلی این فیلم، اعم از واقع گرایانه و خارق العاده، به خلق منظره ای فراگیر و جالب کمک می کند.

خط داستان

نادیده گرفتن این واقعیت است که این فیلم از رمانی الهام گرفته شده است که در سال ۱۹۸۵ توسط کارل سیگان نوشته شده است. سیگان یک پروفسور و اخترفیزیکدان آمریکایی بود که دیدگاه او هنگام نوشتن این داستان اعتبار و باورپذیری را می‌افزاید. این فیلم نه تنها عناصر سفر فضایی را بررسی می‌کند، بلکه اتساع زمان، درک انسان و فرازمینی‌های پیشرفته را بررسی می‌کند. همه مفاهیمی که واقعاً شروع به از بین بردن اجزای جانبی درک انسان می کنند، اما در روایتی ساده و قابل درک و جذاب نشان داده می شوند.

سیگان که در سال ۱۹۹۶ درگذشت، نتوانست فیلمی را که از رمان او الهام گرفته بود ببیند. اما با هدایت رابرت زمکیس موفق شد. کارگردان با فیلم‌های بازگشت به آینده در رزومه کاری خود، قبلاً تجربه‌ای با ژانر علمی تخیلی داشت، اما دیگر فیلم‌های پرفروش زمکیس بیشتر به سمت ژانر ماجراجویی و درام گرایش دارند. این محصول از دانش سیگان از نجوم و فرازمینی ها در ترکیب با دانش ماهرانه زمکیس از کارگردانی فیلم ساخته شده است که منجر به یک فیلم علمی تخیلی بسیار لذت بخش و تولید شده با توجه شدید به جزئیات مربوط به نجوم، کاوش در فضا و انبساط زمان می شود. فیلم های علمی تخیلی بسیار خوبی در دهه ۹۰ تولید شده اند، اما بدون شک تماس یکی از بهترین هاست.