کریستوفر نولان جزو آن دسته از افراد است که مشکلی با بیان کردن نظراتش در مورد صنعت سینما به صورت عمومی ندارد. در سال ۲۰۱۷، این کارگردان بریتانیایی نتفلیکس را به پایمال کردن سیستم توزیع سالن‌های سینما مورد انتقاد قرار داد. همچنین HBO Max را به عنوان «بدترین سرویس استریم» خطاب کرد. با این حال، کم‌تر پیش می‌آید که نولان نظراتش در مورد دیگر فیلم‌ها را بیان کند. پس در همان دفعات معدودی که این اتفاق می‌افتد، صنعت سینما نیز متوجه آن می‌شود. مخصوصاً وقتی صحبت از یک فیلم ابرقهرمانی باشد.

نظرات نولان در مورد فیلم‌های ابرقهرمانی از بسیاری دیگر از فیلم‌سازان اهمیت بیش‌تری دارد. نه تنها او خالق تریلوژی The Dark Knight (که یکی از موفق‌ترین تریلوژی‌های ابرقهرمانی محسوب می‌شود) است بلکه نگاه تاریک خاص و ویژه او باعث شد بسیاری از فیلم‌های ابرقهرمانی دهه ۱۰ میلادی از نولان الهام بگیرند.

اما نولان نظر چدان مثبتی نسبت به یکی از فیلم‌های دی‌سی که پس از تریلوژی او ساخته شده است ندارد. اما کریستوفر نولان کدام فیلم ابرقهرمانی را به عنوان بدترین فیلم ابرقهرمانی می‌داند؟

حتی کریستوفر نولان نیز اسنایدرکات را ترجیح می‌دهد

بله، کریستوفر نولان از Justice League، یا به طور دقیق‌تر، نسخه اکران سینمایی این فیلم، متنفر است. فیلمی که نولان به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی‌اش در آن دخیل بود.

احیاناً اگر در جریان نبودید، باید گفت که اولین نسخه Justice League یکی از بزرگ‌ترین شکست‌ها در بین آثار ابرقهرمانی سال‌های اخیر محسوب می‌شود. زک اسنایدر کارگردان اصلی این فیلم بود تا این که یک تراژدی خانوادگی او را مجبور کرد تا از روند ساخت فیلم فاصله بگیرد. سپس جاس ویدون برای به اتمام رساندن این پروژه انتخاب شد. وقتی اثر ویدون در سال ۲۰۱۷ اکران شد، نتوانست نظر مثبت مخاطبان را جلب کند تا طرفداران برای سال‌ها از برادران وارنر بخواهند تا نسخه اسنایدر منتشر شود. نسخه‌ای که بالاخره در سال ۲۰۲۱ میلادی عرضه شد.

اما هیچ کدام از از اتفاقات برای نولان عجیب نبود. در فوریه ۲۰۲۱ در مصاحبه‌ای، اسنایدر در مورد واکنش نولان نسبت به نسخه ویدون صحبت کرد. پس از این که نولان و همسر اسنایدر، دبورا، به تماشای این نسخه از فیلم نشستند، هر دوی آن‌ها به سراغ زک آمدند و به او گفتند که اسنایدر نمی‌تواند هیچوقت آن فیلم را ببیند. دبورا اسنایدر اضافه کرد که او می‌دانست نسخه ویدون قلب همسرش را خواهد شکست.

چنین نظری از سمت کارگردان تریلوژی The Dark Knight، چیزی است که بسیاری از طرفداران با آن موافق خواهند بود.

کریستوفر نولان از فیلم‌های ابرقهرمانی سردرمی‌آورد

مطمئناً طرفداران دی‌سی می‌توانند با حرف‌های نولان در مورد نسخه اولیه Justice League درباره این که بدترین فیلم ابرقهرمانی است موافقیت کنند؛ چرا که این مرد خودش به اندازه کافی در مورد آثار بلاک‌باستری ابرقهرمانی اطلاعات دارد. پس از این که او تریلوژی بتمن خود را با Batman Begins در سال ۲۰۰۵ آغاز کرد و کریستین بیل را به عنوان شوالیه شنل‌پوش محبوب گاتهام برگزید، سپس به سراغ ساخت یکی از موفق‌ترین آثار اقتباس شده کمیک بوکی در سال ۲۰۰۸ با نام The Dark Knight رفت که نسخه وسطی تریلوژی نولان محسوب می‌شود. خیلی از طرفداران باور دارند کهThe Dark Knight نه تنها بهترین فیلم در تریلوژی نولان است، بلکه به طور کلی بهترین فیلم ساخته شده از بتمن نیز محسوب می‌شود.

نولان با قرار دادن بتمن بیل در برابر جوکر ترسناک و غیرقابل فراموشی شدنی هیث لجر، یکی از آخرین نقش‌هایی که این بازیگر مرحوم به ایفای آن پرداخت و جوایز گوناگونی شامل اسکار پس از مرگش را نصیب خود کرد، و تزریق جوی جدی و تیره به روایت بروس وین، چیزی را خلق کرد که به عقیده بسیاری دقیق‌ترین و موفق‌ترین فیلم از بتمن بود. با در نظر داشتن این نکته در ذهن، باید برای کریستوفر نولان خیلی سخت می‌بود که ببیند ایده‌های دوستش برای Justice League توسط یک کارگردان دیگر که ایده‌های کاملاً متفاوتی داشته کاملاً غیرقابل شناسایی شده‌اند. نولان قطعاً این اجازه را دارد که بگوید کدام فیلم‌های ابرقهرمانی موفق بوده‌اند… و کدام‌ها نبوده‌اند.

Justice League زک اسنایدر از نسخه اولیه موفق‌تر بود

۴ سال پس از این که Justice League جاس ویدون در سالن‌های سینما اکران شد، زک اسنایدر بالاخره بازگشت تا این فیلم را با Zack Snyder’s Justice League به همان شکوهی که قرار بود داشته باشد، برساند. این فیلم در ۱۸ مارس ۲۰۲۱ در طی پاندمی کووید ۱۹، که باعث شده بود فیلم‌بازها نتوانند برای ماه‌ها به سراغ سالن‌های سینما بروند، از طریق سرویس‌های استریم منتشر شد. به محض این که اسنایدرکات مورد انتظار در دسترس طرفداران قرار گرفت، مخاطبان شروع به تحسین این فیلم بازسازی شده کردند و خیلی‌ها نیز قبول داشتند که تلاش‌های اسنایدر یک بهبود بزرگ نسبت به فیلم ویدون را تحویل داد.

با این که خیلی‌ها طرفدار زمان پخش طولانی ۲۴۲ دقیقه‌ای نبودند اما اکثر منتقدان به تحسین از اسنایدر پرداختند و اعلام کردند این نسخه از فیلم بخش‌های زمخت فیلم ویدون را تلطیف کرده بود.

واقعاً موفق شد. بیش‌تر از آن چیزی که انتظار داشتم.

به طرفداران یک نگاه محروم شده به دنیایی که می‌توانست باشد می‌دهد… بهترین بازگویی دید اسنایدر برای یونیورس دی‌سی در فیلم، روی فرصت دوباره‌ای که دیگر در هالیوود به زور داده می‌شود تأکید می‌کند.

بخش‌هایی از نقد Justice League زک اسنایدر به قلم اریک دانز از وبسایت NPR

Zack Snyder’s Justice League نشان دهنده تکامل اسنایدر از یک کارگردان که با تأکید بر استایل نسبت به محتوا شناخته می‌شود به مردی است که درک می‌کند ما چرا عاشق افسانه‌های ابرقهرمانی هستیم، چه در دنیای دی‌سی زندگی کنند یا مارول.

بخشی از نقد Justice League زک اسنایدر به قلم میلینا مک‌فارلند از وبسایت Salon

واضحاً، زک اسنایدر توانست حرف آخر را در مورد Justice League بزند و خوشبختانه کریستوفر نولان به عنوان یکی از بهترین دوستانش در تمام مدت هوای او را داشته است.

منبع