وظیفه ی این رهبران حرکت به سوی تحولات جاه طلبانه برای واکاوی اطلاعات ارزشمند در سراسر سازمان و ایجاد بستری مناسب برای تجزیه و تحلیل قدرتمند آنها است که می تواند بینش‌ها و استراتژی‌های اصلاحی را به تصمیم گیران برای ایجاد نوآوری در محصول ارائه دهد و صد البته این کار را به سرعت باید انجام دهند.

با این حال چالش‌هایی موجود، عملکرد این رهبران را کند و دشوار می‌کند. داده‌ها در برنامه‌های مختلف به دام می افتند. اقدامات طبقه بندی هنوز در مقیاس وسیع، به صورت دستی صورت می گیرد و نیازمند زمان زیاد است. چالش‌های طراحی، سرعت تغییرات را کاهش می دهد و نیازمند سرمایه گذاری‌های بزرگ است. بالا بودن سرعت تغییر مقررات حریم خصوصی داده‌ها، رهبران داده را مجبور می‌کند زمان بیشتری را برای مشورت با مشاوران قانونی و قضایی شرکت اختصاص دهند تا به چالش‌های فنی برسند.

بعضی مواقع این موانع ممکن است باعث شود که داده‌ها به نوعی «نفت جدید» ( از نظر ارزش) تلقی شوند. همانطور که خیلی از کارشناسان ادعا می کنند، استخراج داده‌ها می‌تواند دشوار باشند. آنها نیاز به پردازش قابل توجهی دارند و برای جابجایی و ذخیره سازی گران هستند. اما مسیری درست برای ایجاد اطلاعات بیشتر وجود دارد که به راحتی قابل دسترس و همه جای هر سازمان موجود است.

بیش از ۱۲۵ مدیر اجرایی ارشد از صنایع مختلف در شهر نیویورک برای نشست داده‌های آمریکای شمالی مکنزی جمع شدند تا با اشتراک گذاری ایده‌های خود حول به نوعی کاربردی کردن داده‌ها و پیشبرد اصلاحات سازمان‌هایشان تلاش کنند.

در زیر برخی از عوامل مورد بحث که توسط شرکت کنندگان مطرح شد را می آوریم:

ساخت یک استراتژی داده مرتبط با کسب و کار

در حالی که اکثر سازمان‌ها در حال حاضر کار خود را برای بهره برداری‌های اقتصادی از داده‌های آغاز کرده اند اما کمتر از نیمی از رهبران در نشست برای ارائه نتایج کسب و کار یک استراتژی مشخص و دقیق داشتند. مدیران و متخصصین داده باید روی عناصر اصلی که مثل چرخ دنده عمل می کنند، تمرکز کنند تا داده‌ها کار کنند. از جمله این عناصر، مدیریت و معماری (طراحی) قوی است اما آنها باید مواظب باشند تا نیاز به تمرکز بیشتر بر مسائل تجاری را از دست ندهند.

پروژه ها ابتدا باید ارزش خود را نشان دهند، به این ترتیب که ابتکار پیکربندی داده‌ها، مانند متمرکز کردن اطلاعات شرکت در یک «دریاچه داده» ( نوعی ذخیره انبوه داده)، به صورت موازی صورت می گیرد. یکی از رهبران خدمات مالی توضیح داد که چگونه شرکتش، مخزن‌های داده ای مجزا را برای پروژه‌های مهم ایجاد کرد. یکی دیگر از مدیران توضیح داد که چگونه می شود بلافاصله سیستم‌های مجزا و جدا را به هم مرتبط کرد و یا چگونه یک سیستم کارآمد و یا کلی ایجاد کرد که می تواند سال‌ها جوابگو باشد. او فقط یک لایه را بر روی سیستم‌های موجود قرارداد که یک نمای کلی از این روند ارائه می داد. مانند فرایند وام دهی در بانک‌ها که از طریق چندین سیستم مختلف انجام می شود. او هشدارهایی را برای نشان دادن اینکه مراحل پردازش (مثل تایید اعتبار، هنگامی که ایمیل به متقاضی ارسال می شود و او را از تصویب وام مطلع می‌کند) در حال انجام است را طراحی کرد به طوری که اگر هر مرحله توسط یک سیستم مجزا تکمیل شود، تیم‌ها می توانند تمام روند را ببینند. البته به شرط اینکه سیستم‌ها با هم کار کنند.

اکوسیستم‌های داده نیز تبدیل به بخش مهمی از استراتژی‌های داده می شوند. در حالی که بسیاری از شرکت کنندگان در حال حاضر داده‌های برون سازمانی را می خرند (اغلب از منابع مختلف) تنها تعداد انگشت شماری در حال حاضر مشارکت‌های معنا دار برای غنی سازی داده‌ها و استفاده از آنها برای ساخت محصولات جدید و کسب و کار تشکیل می دهند یا به طور موثر با مشتریان و یا تامین کنندگان ارتباط برقرار می کنند. رهبران محیط فعلی را با روزهای ابتدایی اینترنت مقایسه کرده و پیشنهاد دادند که توسعه روش‌های قابل اطمینان برای به اشتراک گذاری داده‌ها همراه با پرونده‌های گسترده از جمله مدیریت منابع و ایجاد شهر‌های هوشمند، می تواند به اشتراک بیشتر داده‌های اصلی منجر شود.

سرانجام، هر استراتژی داده نیاز به پیروی از مقررات جدید حفظ حریم خصوصی داده‌ها دارد. بعضی از این موارد شامل حفاظت کلی داده‌های اتحادیه اروپا (GDPR) و قانون حفظ حریم خصوصی مصرف‌کنندگان (CCDP) است.

مدیران اجلاس در این نشست خاطر نشان کردند که هیچ شرکتی در برابر تخطی از مقررات مصون نیست و حتی مهم نیست که مشتری، بومی و محلی باشد. رهبران داده نیاز به سیستم‌هایی دارند که ابزار‌های سریع و انعطاف پذیر برای خدمت به مشتریان تحت قوانین مختلف را فراهم کنند و اذعان کردند که سطح پیچیدگی در انجام این کار نیازمند کمک فناوری است. یک مشاور حقوقی از یکی از شرکت‌ها میگوید: اگر ما از فناوری و تکنولوژی استفاده نکنیم تا به ما در راستای مقررات کمک کند، همه چیز را میبازیم! (زیان میکنیم).

سرمایه گذاری در نوآوری‌های جدید برای افزایش سرعت تبدیل داده به ارزش

سخنرانان و شرکت کنندگان همچنین در مورد طیف گسترده ای از راه حل‌های plug-and-play که به وسیله ارائه دهندگان خدمات داده توزیع میشود و میتواند سرعت پردازش داده‌ها را افزایش دهد، بحث و گفتگو کردند.

  • نرم افزار‌های مبتنی بر فضای ابری مثل Amazon sage maker میتواند روی بعضی از تلاش‌های طبقه بندی داده‌ها تاثیر بگذارد و با استفاده از یادگیری ماشین برای طبقه بندی اتوماتیک و سهمیه بندی داده‌ها کمک کنند.
  • ابزار یادگیری ماشین می تواند فرایند‌های دیگری را خودکار کند. مثل شناسایی و حل بسیاری از مسائل مربوط به کیفیت داده و شناسایی داده‌ها.
  • نرم افزارهایی مانند Hadoop که امکان خواندن طرح را فراهم می‌کند، میتواند زمان مصرف شده برای جلوگیری از تعریف ارتباط میان داده‌ها را کاهش دهد. این نرم افزار به کاربران اجازه میدهد تا مجموعه داده‌های خود را در فرمت و ترکیب‌های مختلف ارائه دهند که در نهایت منجر به آشکار شدن بینش‌های مربوط به ایجاد ارزش و بها میشود.
  • تکنیک‌های جدید که باعث میشود مدل‌های الگوریتمی پیچیده، بیشتر منطقی جلوه کنند، نشان میدهند که چگونه مدل‌های پیچیده به نتیجه گیری این مسائل می رسند که خود می تواند زمان لازم برای صرفه جویی در داده‌ها را با هزینه‌های قانونی کاهش دهد.
  • در بخش تجزیه و تحلیل، بسیاری از الگوریتم‌های از پیش ساخته شده وجود دارد که میتوانند در برخی موارد زمان مورد نیاز مرتبط برای ساخت مدل‌های سفارشی را کاهش دهند. قدرت دسترسی از طریق فضای ابری می تواند آموزش مدل را به هوش مصنوعی سرعت دهد.

تغییرات فرهنگی انجام دهید و ارتباطات را اولویت اصلی خود بدانید.

رهبران اشاره کردند که چالش‌های فنی و استعدادی، اغلب تنها بخشی از مشکل هستند. آن‌ها با انتقادات فرهنگی درون شرکتی هم مواجه هستند، چرا که آن‌ها سعی میکنند سازمان‌های خود را به شیوه‌های گوناگون به کار با داده‌های بیشتر ترغیب کنند. این رهبران برخی از تاکتیک‌هایی را که برای تغییر ذهنیت سازمانی از جمله «هکاتون hackathons»، رقابت‌های تجسم داده‌ و استفاده از پلتفرم برای مدیران کسب و کار استفاده میکنند را با کل سازمان به اشتراک گذاشتند. در حالی که اغلب این تکنیک‌ها مفید هستند، رهبران اظهار داشتند که آن‌ها تنها به عنوان مکمل در پروسه موفقیت عمل میکنند. همبستگی بی وقفه در ابتکار داده‌ها با نتایج کسب و کار تنها با برقراری ارتباط و رابطه منظم با رهبران و مدیران کسب و کار به دست می آید. همان طور که یکی از رهبران میگوید: داده‌ و تکنولوژی ابزار هستند و در نهایت شما در حال انجام یک اصلاح کسب و کاری هستید و حمایت از طریق مالکیت مهم سرپرستان، نیازمند تلاش در این راه است.

به این ترتیب رهبران، برقراری ارتباط داده‌های مربوط به کسب و کار برای موفقیت طرح‌های داده با شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPIs) که به طور مستقیم با نتایج مطلوب این ابتکارات هماهنگ می شود را پر اهمیت عنوان کردند. بسیاری از این رهبران همچنین خاطرنشان کردند که ابتکارات داده‌ها نتیجه فعالیتی گروهی است. کارکنان باید رسیدگی به داده‌ها و کارهای روزمره را دست به دست و با همکاری انجام دهند. مترجمان به عنوان بافت پیوندی عمل میکنند و این گروه‌ها را به هم متصل می‌کند تا شکاف ارتباطی بین کسب و کار با کارشناسان فنی به صفر برسد.

یکی دیگر از اعضا توضیح داد که تیم داده‌هایش به طور فعال با تیم‌های فروش در ارتباطند که نشان می دهد که چگونه ابزار‌های جدید می تواند به آنها کمک کند تا آمار فروش را افزایش دهند.

با توجه به اینکه اکثر سازمان‌ها، در حال توسعه خود به سمت یک مجموعه داده گسترده پیش میروند، وقت آن است که رهبران داده، بهبود کسب و کار‌های مربوط به داده را نشان دهند. با استفاده از راه حل‌های ابتکاری نوآورانه و با تمرکز بر هماهنگی نزدیک در کسب و کار، رهبران داده میتوانند بازده سرمایه گذاری را که یک مدیر سرمایه گذار به طور فزاینده ای برای دیدن آن لحظه شماری می‌کند را فراهم کند.

این مطلب اولین بار در بن تک منتشر شده است.