• سال انتشار: ۲۰۱۷
  • کارگردان: یورگوس لانتیموس
  • بازیگران: کالین فارل، بری کیوگن، نیکول کیدمن، رافی کسیدی، سانی سولجیک
  • امتیاز IMDb فیلم: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۰ از ۱۰۰

یورگوس لانتیموس به خلق فیلم‌های آزاردهنده شهره است اما هیچ کدام از آثار او به اندازه‌ی «کشتن گوزن مقدس» همه این ویژگی‌ها را در خود ندارد. ماجرا درباره‌ی یک جراح قلب ماهر به نام استیون است که با مرد جوانی به نام مارتین که در غم فراق پدرش سوگوار است، رابطه‌ی نزدیکی برقرار و او را با اعضای خانواده‌اش هم آشنا می‌کند.

خیلی زود مشخص می‌شود عدم تمرکز استیون به دلیل مصرف الکل هنگام عمل جراحی باعث مرگ پدر مارتین شده و حالا عذاب وجدان او را به سمت حمایت از مارتین سوق داده؛ فارغ از این که پسر جوان به قصد انتقام به خانواده‌ی پزشک نزدیک شده و از استیون می‌خواهد همان طور که جان پدرش را گرفته جان یکی از اعضای خانواده‌اش را هم به انتخاب خودش بگیرد تا عدالت برقرار شود، در غیر این صورت خودش دست به کار می‌شود و تک تک عزیزانش را می‌کشد.

تهدیدهای ظاهرا تو خالی مارتین با ابتلای دست جمعی همه‌ی اعضای خانواده‌ی استیون به بیماری ناشناخته، رنگ واقعیت می‌گیرد و پزشک را در موقعیت طاقت‌فرسایی قرار می‌دهد.

«کشتن گوزن مقدس» نمایشی نگران‌کننده و وحشتناک از کابوس هر خانواده‌ای است؛ این که روزی مجبور بشوید با دستان خودتان یکی از عزیزانتان را قربانی کنید تا از مرگ بقیه جلوگیری و از خانواده محافظت کنید. وحشت روان‌شناختی مستتر در این فیلم لحظات آزاردهنده‌ی زیادی را برای مخاطبان خلق می‌کند و آن‌ها را مثل شخصیت اصلی تا مرز فروپاشی عاطفی می‌برد. داستان این فیلم با تحسین‌های گسترده‌ای هم مواجه و در هفتادمین جشنواره‌ی کن برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه شد.