طراحی تولید در فیلم ها حوزه وسیعی است. به طور خلاصه، طراح تولید، مسئول زیبایی بصری کلی فیلم است. آنها در مواردی مانند طراحی صحنه، طراحی صحنه و لباس، وسایل، جلوه های بصری و حتی فیلمبرداری حرفی برای گفتن دارند.

وقتی فیلمی وجود دارد که کاملاً خیره کننده به نظر برسد، مانند Star Wars و The Grand Budapest Hotel، این تضمینی است که برای مدت طولانی در ذهن مخاطبان باقی خواهد ماند.

Stalker (1979)

استاکر، به کارگردانی آندری تارکوفسکی شوروی، سه مرد را دنبال می‌کند که در حال عبور از یک زمین بیابانی به نام «منطقه» در جستجوی اتاقی هستند که درونی‌ترین خواسته کاربر را برآورده می‌کند.

در میان بسیاری از چیزهای دیگر، این فیلم به دلیل مرگ زودرس تارکوفسکی و دیگر بازیگران و عوامل فیلم مشهور است، زیرا آنها در نزدیکی یک کارخانه شیمیایی خطرناک فیلمبرداری کردند که بعداً آنها را مریض کرد. با این حال، در یک چرخش تلخ و شیرین، این تصمیم برای ظاهر فیلم نتیجه داد: منطقه، یکی از شگفت‌انگیزترین مکان‌ها در تمام تاریخ فیلم است که برای لحن و حال و هوای استاکر عالی است. طراحان تولید پشت ظاهر تیره و تار آن الکساندر بویم و خود تارکوفسکی بودند.

Metropolis (1927)

اگر تا به حال در مورد ریشه اصلی نگاه فیلم های علمی تخیلی فکر کرده اید، متروپلیس ممکن است پاسخ شما باشد. شاهکار حماسی خاموش فریتز لانگ یک تمثیل اجتماعی درباره پسر مغز متفکر شهری آینده نگر و چگونگی عاشق شدن او با یک زن طبقه کارگر است.

طراحی تولید که مسئولش اریش کتلهات بود، از همان ابتدا زیبایی شناسی ژانر علمی تخیلی را تعریف کرد. تأثیرات جنبش‌هایی مانند هنر دکو و گوتیکیسم را می‌توان در سرتاسر شهر چشمگیر طراحی شده توسط کتل‌هات مشاهده کرد.

Star Wars

جدا کردن طراحی تولید فوق‌العاده ثابت سه گانه اصلی جنگ ستارگان دشوار است.

اگرچه آثار بعدی کمی از جذابیت بصری و جادوی سه فیلم اول را از دست دادند، اما اینها بدون شک برخی از جذاب ترین فیلم های علمی تخیلی هستند که تا به حال ساخته شده اند. وظیفه تعریف ظاهر این فیلم ها ابتدا بر عهده جان بری و سپس نورمن رینولدز بود. هر دو با استفاده از طراحی خلاقانه صحنه، VFX چشمگیر و مینیاتورهای کاملا متقاعد کننده، کار شگفت انگیزی انجام دادند.

Synecdoche, New York (2008)

چارلی کافمن، فیلمنامه نویس مشهور، اولین کارگردانی خود را با Synecdoche، نیویورک انجام داد. این یک فیلم عمیقاً فلسفی درباره کارگردان تئاتری است که قصد دارد یک ماکت در اندازه واقعی از شهر نیویورک در یک انبار برای جدیدترین نمایش خود بسازد.

همانطور که می توانید از این خلاصه حدس بزنید، طراحی تولید نقش مهمی در روایت فیلم ایفا می کند و مارک فریدبرگ در این چالش بود. او Synecdoche را بزرگ، جاه طلبانه و حتی کمی سورئال جلوه می دهد.

The Lord of the Rings

یک بار دیگر، سه فیلم با طراحی تولید به قدری متحیرکننده که به سختی می توان آنها را سه کار مجزا در نظر گرفت. این کار تحت نظر گرانت میجر در هر سه فیلم در مورد تیمی اجرا شد که قصد دارند یک حلقه قدرتمند را نابود کنند و ارباب تاریکی را شکست دهند.

سه گانه ارباب حلقه ها بدون شک حماسی ترین و غوطه ورترین فرانچایز فانتزی است که تا به حال در صفحه نمایش بزرگ دیده شده است و بخش بزرگی از آن به لطف Major است. دکورها منحصر به فرد و به یاد ماندنی هستند، جلوه ها همه قابل توجه هستند، CGI حتی پس از گذشت این همه سال چشمگیر باقی می ماند، و زیبایی شناسی کلی هر سه فیلم تقریباً عالی است.

The Grand Budapest Hotel (2014)

وس اندرسون به خاطر استعداد بصری عجیب و غریب و منحصربه‌فرد همه فیلم‌هایش شناخته می‌شود، اما هتل بزرگ بوداپست، درباره ماجراهای دربان یک هتل معروف و پسر لابی معتمدش، شاید از همه آنها زیباتر باشد.

آدام استوکهاوزن، طراح تولید، که به خاطر تلاش‌هایش در این فیلم برنده جایزه اسکار شده است، به آن ظاهر پاستلی لذت‌بخشی داده است که کنتراست زیبایی با صحنه‌های دیگری دارد که از طرح‌های رنگی بسیار ضعیف استفاده می‌کنند. نه فقط این، بلکه صحنه‌ها و لباس‌ها همگی شگفت‌انگیز و مناسب برای حرکات دوربین کمدی امضای اندرسون هستند.

Blade Runner (1982)

فیلم علمی تخیلی افسانه ای ریدلی اسکات Blade Runner، درباره پلیسی است که باید چهار اندرویدی را که یک سفینه را دزدیده اند، پیدا کند و از بین ببرد، یکی از خیره کننده ترین فیلم هایی است که تا به حال دیده اید.

لارنس جی پاول برای کارش در این فیلم نامزد اسکار شد که پس از دهه‌ها همچنان جذاب و شگفت‌انگیز است. سبک نوآر لس آنجلس آینده‌نگر مشهود است و به Blade Runner کمک می‌کند تا به یک داستان کارآگاهی هیجان‌انگیز در دنیایی تلخ اما جذاب تبدیل شود.

The Cabinet of Dr. Caligari (1920)

بهترین فیلم رابرت وین، فیلمساز آلمانی و شاید شناخته شده ترین فیلم ساخته شده در جنبش اکسپرسیونیستی آلمان، کابینه دکتر کالیگاری، شخصیت اصلی خود، هیپنوتیزور را نشان می دهد که از یک خواب آور برای ارتکاب جنایت استفاده می کند.

این یکی از اولین فیلم های ترسناک ثبت شده در تاریخ است. اگرچه استانداردهای مدرن ترسناک نیست، زیبایی بصری، آن را بسیار وهم انگیز می کند. اشکال پیچ خورده و استفاده استادانه از نور و سایه، هر صحنه را پر می کند و در نتیجه فیلمی کاملاً جذاب به نظر می رسد. طراحی تولید توسط والتر ریمان، والتر روریگ و هرمان وارم به یکی از تاثیرگذارترین ها در تمام تاریخ سینما تبدیل شد.

۲۰۰۱: A Space Odyssey (1968)

دلایل متعددی وجود دارد که چرا بسیاری استنلی کوبریک را بهترین فیلمساز تمام دوران می دانند و ۲۰۰۱: A Space Odyssey یکی از این دلایل است. این یک حماسه جذاب و بسیار جاه طلبانه در مورد یک شی مرموز است که بشریت را در سفری برای کشف منشا آن قرار می دهد.

طراحی شیک، رنگارنگ و بکر، طراحی تولیدی که ارنست آرچر، هری لانگ و آنتونی مسترز را به عهده دارند، ۲۰۰۱ را به یک سفر سینمایی واقعی تبدیل می کند. این فیلم مخاطبان را از ظاهر سنگ‌آلود عصر حجر به زیبایی‌شناسی شیک آینده می‌برد و تمام مسیر را مجذوب خود می‌کند.

Ran (1985)

«ران» آکیرا کوروساوا یک پروژه پرشور بود که سال‌ها در حال ساخت بود. ران اقتباسی جزئی از شاه لیر شکسپیر و بر اساس افسانه‌های دایمیو موری موتوناری، درباره یک فئودال سالخورده است که کناره‌گیری می‌کند و سرزمین خود را به سه پسرش می‌سپارد که در ژاپن قرون وسطی اتفاق می‌افتد.

کارگردان اسطوره‌ای ژاپنی یک دهه را صرف استوری‌برد کردن هر پلان فیلم به‌عنوان نقاشی کرد و این نشان می‌دهد ران شاید زیباترین فیلم تاریخ باشد. هر شات دقیق و کاملا محاسبه شده به نظر می رسد، هر قطعه از پالت رنگ معنادار است، هر لباس بی عیب و نقص است، و هر مجموعه ای فریبنده است. طراحان تولید شینوبو موراکی و یوشیرو موراکی به کوروساوا در ساختن جادوی بصری ران کمک کردند و این یکی از خوش شانس ترین همکاری ها در کل سینما بود.