انتظارات برای فیلم مرد خاکستری هر روز به اکران این فیلم نزدیک‌تر می‌شود. تریلر آن نه‌تنها نوید ساعت‌ها اکشن جذاب، بلکه اجرای بی‌نظیری از رایان گاسلینگ و کریس ایوانز را می‌دهد که به‌عنوان یک مزدور نخبه و شرور روان‌پریش دوئل می‌کنند.

با این حال، هنوز زمان باقی است تا بینندگان بتوانند از جدیدترین پروژه برادران روسو لذت ببرند. در این میان، در اینجا ۱۰ فیلم هیجان انگیزی وجود دارد که بر اساس شباهت های داستانی و/یا سبک، بیشترین شباهت را به مرد خاکستری دارند.

Heat (1995)

در Heat، نیل مک کاولی (رابرت دنیرو)، مغز متفکر جنایی که به زودی بازنشسته می شود، توسط ستوان محترم هانا (آل پاچینو) ردیابی می شود و مردان وارد یک بازی خطرناک موش و گربه می شوند، بسیار شبیه به مرد خاکستری.

در زمان اکران Heat، دنیرو و پاچینو از قبل بازیگرانی بسیار معتبر بودند و با موفقیت شخصیت‌هایی را به تصویر می‌کشیدند که در روابط صمیمی و محترمانه متقابل قرار می‌گرفتند. این جفت منحصر به فرد برای یک فیلم اکشن، پیشروی هیجان انگیز برای رابطه پیچیده ارائه شده توسط گاسلینگ و ایوانز ارائه می دهد.

Captain America: The Winter Soldier (2014)

فیلم Captain America: The Winter Soldier، فیلمی است که طرفداران مارول و عاشقان اکشن به دلیل خط داستانی غنی و طراحی چشمگیرش، مدت ها از آن لذت برده اند. در این فیلم که به عنوان یک تریلر پارانوئید دسته بندی می شود، قهرمان کلاسیک کاپیتان آمریکا (کریس ایوانز) با کمک قهرمانان دیگر با دشمن غیرمنتظره ای روبرو می شود: یک قاتل بسیار آموزش دیده به نام سرباز زمستان (سباستین استن).

The Winter Soldier که توسط برادران روسو نیز کارگردانی شده است، با محو کردن خط کلاسیک قهرمان و شرور، یک معضل قانع کننده و پرتعلیق را بررسی می کند. همراه با مضامین عمیق افتخار و هدف، این فیلم شامل دیالوگ‌های شوخ‌آمیز با فیلم‌های مارول و بودجه‌ای زیاد است که اکشن و جلوه‌های ویژه فراموش‌نشدنی را تولید می‌کند.

Face/Off (1997)

مامور اف بی آی شان آرچر (جان تراولتا) سال ها را صرف تجزیه و تحلیل و شکار تروریست کاستور تروی (نیکلاس کیج) کرده است. رویدادهای Face/Off باعث می‌شود که هر دو مرد تحت عمل جراحی صورت قرار گیرند تا هویت یکدیگر را به‌طور فیزیکی قرض کنند تا از نابودی یکدیگر اطمینان حاصل کنند.

Face/Off شامل سکانس‌های اکشن و بدلکاری است که به تعریف کارگردان جان وو به‌عنوان چهره‌ای غالب به فیلم‌های اکشن کمک کرد. اعتبار آن همچنین از بازی های تراولتا و کیج نشات می گیرد که از شوخ طبعی و ظرافت برای مقابله با شخصیت های خود و همچنین برای تقلید از بازی یکدیگر استفاده می کنند.

Drive (2011)

تماشاگرانی که به دنبال مرد خاکستری هستند تا رایان گاسلینگ را در نقشی جدی ببینند، مطمئناً در درایو رضایت خواهند داشت. درایور، بدلکار هالیوودی و راننده فراری را دنبال می کند که پس از آزادی شوهر همسایه اش از زندان، خود را درگیر یک سرقت مرگبار می بیند.

Drive از تصاویر چشمگیر و انتخاب های رنگی برای خلق یک فیلم کمیاب استفاده می کند که هم هیجان انگیز و هم هنری است. همچنین بازی گاسلینگ که به عنوان یکی از اولین نقش های اکشن او به منحصر به فرد بودن فیلم نسبت داده می شود، گستره وسیع و عمق او را به عنوان یک بازیگر به نمایش می گذارد و ثابت می کند که برای فیلم مرد خاکستری آماده است.

The Dark Knight (2008)

شوالیه تاریکی، یکی از اصلی‌ترین نقش‌های ابرقهرمانی همه دوران‌ها، بتمن (کریستین بیل)، محافظ شهر گاتهام و درگیری پیچیده‌اش با جوکر (هیت لجر) را دنبال می‌کند. رابطه پیچیده بین قهرمان و شرور را مورد بررسی قرار می‌دهد و به این پرسش می‌پردازد که واقعاً چه چیزی برای قهرمان شدن لازم است.

شوالیه تاریکی شامل اجرای برنده اسکار از هیث لجر است که شخصیت منحصر به فرد و شکسته ای را زنده می کند که به عنوان یک دشمن بزرگ برای بتمن عمل می کند. شوالیه تاریکی در کنار شخصیت‌های خوب و داستان لایه‌ای خود، یکی از محبوب‌ترین آثار ویژه پرهزینه‌اش است که گاتهام را تا حد امکان واقعی ساخته است.

Assassins (1995)

مشابه رابطه موش و گربه که در مرد خاکستری نشان داده شده است، Assassins از اقدامات تعلیقی برای ترسیم درگیری مرگبار دو قاتل بسیار آموزش دیده، رابرت راث (سیلوستر استالونه) و میگل بین (آنتونیو باندراس) استفاده می کند. زمانی که بین هدف راث را برای قتل می‌دزدد، جان استالونه را برای عنوان قاتل برتر تهدید می‌کند.

داستان پیچیده Assassins که توسط خواهران واچوفسکی از The Matrix نوشته شده است، بینندگان را در تعلیق گرفتار می کند که چه کسی اولین کسی را خواهد کشت. این فیلم برای هرکسی که دوست دارد تماشا کند که بازیگران مورد علاقه‌شان در حال مبارزه با تصمیمات اخلاقی مانند راث هنگام رویارویی با هدف فریبنده، الکترا (جولیان مور) هستند، عالی است.

The Bourne Identity (2002)

شخصیت هایی مانند جیسون بورن پایه و اساس ژانری را ایجاد کرده اند که مرد خاکستری نوستالژیک آن است. در The Bourne Identity، یک مامور دولتی (مت دیمون) پس از یک تجربه نزدیک به مرگ که او را دچار فراموشی می‌کند، در حال زیر سوال بردن هویت خود می‌شود و او باید در حالی که توسط قاتلان شکار می‌شود، برای جان خود بجنگد.

دلایل زیادی وجود دارد که «هویت بورن» یک عنصر اصلی اکشن است، یکی از آنها طرح خلاقانه آن است که شرایط غیرممکن را با واکنش‌های واقعی و مرتبط انسانی ترکیب می‌کند. در حالی که هنوز هیجان انگیز است، باورپذیر است. هویت بورن نیز به دلیل دیالوگ فراموش نشدنی اش که هنوز نقل قول می شود، به خوبی به یاد می آید.

In The Line Of Fire (1993)

In the Line of Fire یک اکشن سیاسی هیجان انگیز با بازی کلینت ایستوود در نقش یک مامور سرویس مخفی است که نتوانست از رئیس جمهور جان اف کندی در برابر ترور محافظت کند. سالها بعد، او توسط یک مامور سابق سیا (جان مالکوویچ) دشمنی می کند که همان سرنوشت را برای رئیس جمهور فعلی تهدید می کند.

In the Line of Fire از رویدادهای تاریخی برای شکل دادن به روایتی قانع‌کننده استفاده می‌کند که با پیچ و خم‌ها تقویت شده است. شخصیت شرور روانی مرموز آن درگیری رضایت‌بخشی با قهرمانی با بازی ایستوود ایجاد می‌کند، بازیگری که به خوبی به عنوان یک قهرمان کلاسیک تعریف شده است.

Extraction (2020)

اگرچه طرح و صحنه آن مترادف با مرد خاکستری نیست، اما Extraction یک فیلم عالی برای کسانی است که قصد دارند با برادران روسو که با داستان آن درگیر بودند آشنا شوند.

سکانس‌های اکشن تاثیرگذار Extraction به تنهایی باید هر کسی را برای فیلم اکشن جذب کند، و کسانی که از آن لذت می‌برند خوشحال خواهند شد که بدانند دنباله آن یکی از بسیاری از فیلم‌های آینده برادران روسو است. جذابیت آن همچنین ناشی از نقش عمیق و احساسی ستاره اصلی کریس همسورث است که مانند ایوانز از گذشته خود در MCU بیرون می آید تا شخصیت های خارج از ژانر ابرقهرمانی را کشف کند.

Gemini Man (2019)

فیلم دیگری که حول محور یک قاتل بسیار آموزش دیده می چرخد، «مرد جمینی» با بازی ویل اسمیت در نقش هنری بروگان، یک قاتل آموزش دیده در آستانه بازنشستگی. با این حال، این بار، همتای او فقط یک قاتل ماهر دیگر نیست، بلکه یک کپی دقیق از خود جوانترش است.

اگرچه Gemini Man یک شکست پرفروش به حساب می‌آید، اما برداشت تازه‌ای از دو نیروی مرگبار در مقابل یکدیگر ارائه می‌کند. خارج از داستان خود، Gemini Man نیز از عامل ابتکاری فناوری پیری زدایی برای ارائه دو شخصیت اصلی که توسط یک بازیگر به تصویر کشیده شده اند، استفاده می کند.