مطمئناً یکی از تکان دهنده ترین لحظات در MCU تا به امروز شکست انتقام جویان از تانوس در Avengers: Infinity War بود. تایتان دیوانه با تکان دادن انگشتانش، نیمی از جهان را از بین برد و به او به عنوان بزرگترین شرور MCU کمک کرد. اما جنبه دیگری که او را بسیار جذاب می کند این است که ممکن است دلیل خوبی برای انجام آن داشته باشد.

Thanos می‌گوید که با از بین بردن نیمی از جمعیت، نیمی از باقی مانده به شکوفایی و زندگی بهتر دست پیدا می‌کنند. برخی این را منطق یک موجود سادیستی می دانستند، اما برخی دیگر نمی توانستند نظر او را نبینند. و چندین نقل قول در MCU وجود دارد که به نظر می رسد ثابت می کند که تانوس درست می گفت.


سقوط تایتان
تانوس: “آنها مرا مردی دیوانه خطاب کردند. و آنچه پیش بینی می کردم محقق شد.”
در حالی که یک شخصیت شرور با یک پس زمینه غم انگیز چیز جدیدی نیست، به نظر می رسید تانوس از دست دادن گذشته خود را به عنوان یک فرصت یادگیری برای عدم تکرار اشتباهات گذشته در نظر می گیرد. وقتی او با دکتر استرنج در دنیای خانه اش تایتان ملاقات می کند، توضیح می دهد که این اولین بار نیست که پیشنهاد می کند اقدامات شدیدی انجام شود.
او توضیح می دهد که تیتان زمانی سیاره خوبی بود، اما منابع محدود و افراد زیادی برای پشتیبانی داشت. او نظریه خود را درباره نسل کشی تصادفی مطرح کرد که به سرعت رد شد. اما این واقعیت که این سیاره به یک زمین بایر تبدیل شد نشان می دهد که ایده او می توانست جان بسیاری را نجات دهد.

یک موفقیت ثابت شده
تانوس: “آیا می دانید از آن زمان چه اتفاقی افتاده است؟ کودک متولد شده چیزی جز شکم پر و آسمان صاف نمی داند.”
نادیده گرفتن وحشیانه روش های تانوس، به خصوص در فلاش بک که نحوه ملاقات او با گامورا را نشان می دهد، سخت است. او نیمی از جمعیت سیاره‌اش را می‌کشد، احتمالاً در آزمایش اولیه نظریه‌اش.

همانطور که تانوس خونسرد است، به نظر می رسد که ثابت می کند که کار می کند. او به گامورا توضیح می دهد که از آن زمان مردم سیاره مادری او وضعیت وخیم خود را تغییر داده اند و اکنون پیشرفت می کنند. او آن را بهشت توصیف کرد و به دنبال تغییر کل جهان به روشی مشابه است.

معادله ویژن
ویژن: “و در طول همان دوره، تعدادی از رویدادهای بالقوه پایان جهانی با نرخی قابل مقایسه افزایش یافته است.”
در حالی که تانوس به عنوان بزرگترین شروری که انتقام جویان تا به حال با آن روبرو شده اند، دیده می شود، ممکن است او آنها را به شکلی مشابه ببیند. در حالی که او می خواهد نیمی از تمام زندگی را از بین ببرد تا جهان را ایمن تر کند، ممکن است شکست دادن انتقام جویان را نیز راهی برای دستیابی به آن بداند.
در کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی، ویژن معادله‌ای را پیشنهاد می‌کند که توضیح می‌دهد از زمان شکل‌گیری انتقام‌جویان، تعداد تهدیدات بالقوه پایان‌دهنده جهان به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. این امکان وجود دارد که تانوس آنها را عامل اصلی بی‌ثباتی جهان می‌دانست که باید به آن رسیدگی شود.

فداکاری تانوس
تانوس: “و این سرنوشت محقق شد.”

رد کردن تانوس به عنوان یک اراذل و اوباش وحشی آسان است، اما او واقعاً خود را قهرمان داستان می دید. او کسی نبود که بخواهد دنیای جدیدی را که ساخته بود فتح کند. در عوض می خواست به رسالت خود عمل کند و هر سرنوشتی برایش پیش آمد بپذیرد.

فداکاری او برای آرمانش در حالی دیده می شود که خود جوانترش شاهد آینده است و می بیند که او موفق می شود. او همچنین می بیند که چه زمانی توسط ثور اعدام می شود. اما تانوس به سادگی آن را بهایی می‌بیند که حاضر است از طرف کیهان بپردازد.

دیدگاهی دیگر
تورس: “اما اساساً آنها فکر می کنند که جهان در طول Blip بهتر بود.”

بازگشت همه کسانی که در Avengers: Infinity War از دست داده بودند یک لحظه پیروزمندانه بود، اما شاهین و سرباز زمستان اولین پروژه MCU است که نشان می دهد معکوس کردن Blip آن پیروزی شاد و هماهنگی نبود که برخی فکر می کردند.

همه آن مردم ناگهان از طریق جهان به هرج و مرج بازگشتند و زندگی بسیاری از مردم را در آن پنج سال ویران کردند. همانطور که تورس توضیح می دهد، عده ای بودند که دنیایی را که تانوس خلق کرده بود ترجیح می دادند.

تغییرات برای بهتر
استیو: “میدونی، من یه دسته نهنگ رو دیدم که از روی پل اومدن.”

در مورد علم پشت طرح تانوس مطالب زیادی گفته شده است. به نظر واضح است که حتی اگر نیمی از کیهان از بین می رفت، بسیاری از مشکلاتی که تانوس سعی در حل آنها دارد را حل نمی کرد.

اما به کنار علم، به نظر می رسد که در واقعیت MCU کار می کند. در فیلم Avengers: Endgame، استیو راجرز اظهار می‌کند که نهنگ‌هایی را در حال شنا در بندر دیده است و این نشان می‌دهد که دنیا مکان سالم‌تری برای زندگی و پرسه زدن حیوانات است.

زندگی کامل تونی
تونی: “من شانس دومم را همینجا بدست آوردم، کاپیتان.”

تونی استارک از زمانی که دید لوکی ارتش چیتاهوری را در فیلم انتقام‌جویان به زمین آورده است، به محافظت از زمین در برابر عذاب قریب‌الوقوع علاقه داشته است. وقتی تانوس ظاهر می شود، تونی تصور می کند این تهدیدی است که او منتظرش بوده است.
اما در واقعیت، به نظر می رسد تانوس بیش از هر چیز به تونی آرامش می دهد. پس از Blip، تونی وارد یک زندگی خانگی جدید می شود که در آن دیگر نیازی به محافظت از زمین نیست. بدترین اتفاق رخ داده است و او توانست از آن یک زندگی عالی بسازد.

دنیای بدون مرز
کارلی: “یک جهان، یک مردم.”

با چنین رویداد عظیمی که افراد زیادی را تحت تأثیر قرار داد، منطقی است که نظم جهانی جدیدی پس از Blip برقرار شود. شاهین و سرباز زمستان این حقیقت را کشف کردند که جهان در واقع به مکانی بازتر تبدیل شده است.

توضیح داده شده است که مرزها شروع به باز شدن کردند و جهان گرد هم آمدند تا به یکدیگر کمک کنند. کارلی مورگنتاو و پرچم‌شکن‌ها زندگی‌شان را وقف بازگرداندن آن نظم جدید جهانی و دیدن آن به‌عنوان یک جهان مشترک که یک آرزوی هماهنگ است، کردند.

جلوگیری از پایان جهان
آژاک: “پنج سال پیش، تانوس نیمی از جمعیت جهان را پاک کرد، ظهور را به تاخیر انداخت…”

با توجه به اینکه Eternals قرن ها گذشته را کاوش کرده است، منطقی است که در مورد اسرار MCU اطلاعات مهمی وجود داشته باشد. بزرگترین مکاشفه این بود که از زمین به عنوان منبعی برای رشد یک آسمانی استفاده می شد که روزی بیدار می شد.

Emergence لحظه تولد آسمان و در نتیجه نابودی زمین را نشان می دهد. اما از آنجایی که آسمان از مردم زمین انرژی می گرفت، Blip به این معنی بود که انرژی کافی برای ظهور وجود ندارد. به عبارت دیگر، تانوس جهان را نجات داد.

آیا او بیشتر می دانست؟
تانوس: “تو تنها کسی نیستی که با دانش نفرین شده است.”

وقتی تانوس و تونی استارک برای اولین بار در تایتان با هم روبرو می شوند، تونی با تعجب متوجه می شود که تانوس می داند او کیست. تانوس فقط این توضیح رمزآلود را ارائه می دهد که “تو تنها نفرین شده با دانش نیستی.”

این به تانوس نشان می‌دهد که معتقد است او تنها کسی است که راه حل واضح برای نجات جهان را می بیند. با این حال، این می تواند به این معنا باشد که او از برخی تهدیدات قریب الوقوع می دانست که سعی در جلوگیری از آنها داشت. از چندجهانی گرفته تا کانگ و ظهور، تانوس ممکن است سعی داشته باشد جلوی اتفاقات ویرانگرتر را بگیرد.