پس از مدت کوتاهی وقفه در سینماها، مرد خاکستری به تازگی در نتفلیکس اکران شده است و نقدهای فیلم بسیار متفاوت هستند. فیلمی پرستاره با تدوین ضعیف، سکانس های اکشن بد کارگردانی شده و روایت مسطح مورد انتقاد قرار گرفته است. اما همچنین به خاطر عملکرد متفاوت ایوانز و گروه بازیگران آن شامل آنا دی آرماس، رایان گاسلینگ و جسیکا هنویک تحسین شده است.

با این حال، برخی به شدت از فیلم دفاع کرده اند، آن را ستایش می کنند و حتی تدوین را تحسین می کنند.

تدوین

یکی از بزرگ‌ترین انتقادات فیلم، تدوین نابسامان آن است، زیرا نماهایی وجود دارند که فقط فریم‌ها به ثانیه طول می‌کشند. تشخیص اینکه در بیشتر صحنه های اکشن چه می گذرد سخت است. برخی بینندگان می‌گویند: “کار دوربین و تدوین‌ها را فوق‌العاده عالی یافتم. همینطور تدوین صدا، مانند صدای خاموش جهان در ابتدا.”

برخی از سکانس‌های اکشن به‌خوبی کنار هم قرار گرفته‌اند، به‌ویژه تیراندازی پراگ، اما خارج از آن، دوربین متزلزل و برش‌های سریع بسیار حواس‌پرت می‌کنند و صحنه‌ها را تقریباً غیرقابل درک می‌کنند. بسیاری از فیلم از نماهای غیر ضروری پهپاد تشکیل شده است که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

صحنه هواپیما

مرد خاکستری پر از صحنه‌های اکشن است و یکی از بزرگ‌ترین صحنه‌ها در داخل و اطراف یک هواپیما در وسط پرواز اتفاق می‌افتد.

با این حال، برای فیلمی با بودجه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار، این سکانس کاملاً ارزان و بسیار آماتور به نظر می رسد. وقتی همه محموله ها و افراد از هواپیما خارج می شوند، یک صحنه اکشن در آسمان اتفاق می افتد و به دلیل CGI ضعیفش مورد انتقاد قرار گرفته است و نمی توان گفت که چه اتفاقی می افتد. روند بسیار خاصی در فیلم‌های سال ۲۰۲۲ وجود دارد، زیرا Uncharted یک صحنه هواپیمای بسیار مشابه را نیز به نمایش می‌گذارد، و این اصلا خوب نبود.

بازی کریس

یکی از معدود چیزهایی که در مورد فیلم به اتفاق آرا توسط منتقدان و مشترکان عمومی نتفلیکس تحسین شده است، بازی کریس ایوانز در نقش لوید هنسن روان پریش است. بازیگر دقیقاً می‌داند که این چه نوع فیلمی است و آن را تا جایی که به طرز لذت‌بخشی فوق‌العاده است، پیش می‌برد.

اما برخی معتقند که “کریس ایوانز نمی داند چگونه بازی کند. او فقط می تواند کاپیتان آمریکا را بازی کند…”. با این حال، اگرچه ایوانز ممکن است بیشتر برای بازی در نقش استیو راجرز در MCU شناخته شود، او سابقه طولانی دارد.

مونولوگ‌های تک‌خطی

فیلم پر از مونولوگ‌های تک‌خطی است، اما فقط یک سوم آنها به دل می‌نشینند. سخت‌گیرترین بینندگان تحت تأثیر هیچ یک از آنها قرار نمی‌گیرند. و در حالی که ایوانز مونولوگ خود را به شیوه ای خنده دار عجیب و غریب ارائه می دهد، هر شخصیت چیزی در آستین خود دارد که آماده استفاده در لحظه است. حتی مأموران سیا نیز پر از آنها هستند.

صحنه افتتاحیه

صحنه افتتاحیه با آتش بازی شگفت‌انگیز به نظر می‌رسید. در این سکانس Sixرا در بانکوک می‌بینید که مأمور می‌شود یک هدف را در هتلی با ظاهر شگفت‌انگیز بکشد، و آتش‌بازی‌های بی‌پایانی برای مخفی کردن صدای تیراندازی وجود دارد.

با این حال، این آتش بازی بیش از هر چیز شبیه افزونه افتر افکت است، زیرا به نظر می رسد که آنها به سادگی بر فراز یک عکس از خط افق بانکوک چسبانده‌اند. و سپس، هنگامی که مبارزه بین Six و Four آغاز می شود، تمام دود و آتش بازی به صورت دیجیتالی به نظر می رسد تا ویرایش و رقص سکانس مبارزه را پنهان کند.

یادآور Blade Runner 2049 است

رایان گاسلینگ در گذشته رابطه کاری عالی با اما استون داشته است، زیرا آنها با هم در فیلم‌های Crazy Stupid Love، Gangster Squad و La La Land بازی کردند، اما این بازیگر یک شریک جدید روی پرده دارد: آنا دی آرماس.

این فیلم اکشن تازه اکران شده ممکن است بیننده را به یاد فیلم علمی تخیلی محبوب ۲۰۱۷ بیاندازد زیرا گاسلینگ و آنا دی آرماس را در صفحه نمایش مشترک می بینید، و این تنها راهی است که می توان این دو فیلم را با هم مقایسه کرد. در مقایسه با Blade Runner 2049، مرد خاکستری هم در داستان سرایی و هم در جلوه های بصری چیز زیادی ندارد.

Six و لوید یک رقابت بزرگ داشتند

مرد خاکستری به عنوان یک فیلم هیجان انگیز تعقیب موش و گربه مانند Heat معرفی شد که آل پاچینو و رابرت دنیرو، دو تن از بهترین بازیگران تمام دوران را در مقابل یکدیگر دیدیم. با حضور گاسلینگ و ایوانز در نقش‌های اصلی، می‌توانست بلافاصله یک رقابت نمادین ایجاد کند، اما اینطور نبود.

اما برخی استدلال می‌کنند که “رقابتی که آنها داشتند فوق‌العاده بود”. اگر زمان بیشتری را در کنار هم می‌گذراندند، ممکن بود کارساز باشد، اما لوید و سیکس فقط دو بار همدیگر را ملاقات می‌کنند، و هر بار به سادگی چند تا کنایه به هم می‌زنند و درباره کوتاه کردن موها و سبیل‌های بدشان می‌گویند.

جسیکا هنویک

برخی بینندگان اشاره دارند که جسیکا هنویک، که نقش مامور سیا، سوزان بروئر را بازی می‌کند، در فیلم کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا او عمدتاً وقایع را در حین حل شدن تماشا می‌کند. اما با توجه به اینکه این فیلم اقتباسی از اولین رمان از شش رمان یک سری است و سوزان تا کتاب پنجم معرفی نشده است، بیشتر از اینکه فیلم به کتاب وفادار باشد، کار به او داده شده است.