تقریبا ۷.۷ میلیارد انسان تاکنون بر روی زمین وجود داشته است. نیمی از جمعیت زمین در چشم به هم زدنی محو شده‌اند. اگر به طور اتفاقی شما یکی از ۳.۸ میلیارد نفری باشید که باقی مانده‌اند و نجات پیدا کرده‌اند چه اتفاقی برای شما می‌افتد؟ آیا قادر به نجات پیدا کردن خواهید بود؟ عملکرد جامعه چگونه خواهد بود؟ آیا چنین چیزی نشانه‌ی خوبی است؟ در ادامه با ویوین و داستان محو شدن نیمی از جمعیت زمین همراه باشید.

با محو شدن ۵۰ درصد جمعیت زمین در یک چشم به هم زدن هرج و مرج بزرگی به پا خواهد شد. یک چیزی که قطعا رخ خواهد داد؟ سقوط هواپیماها! تقریبا ۱۰ هزار هواپیما در همین لحظه در آسمان وجود دارد که بیش از ۱ میلیون انسان را حمل می‌کند. برخی افرادی که در این رخداد محو می‌شوند کاپیتان این هواپیماها هستند. این مشکل تنها برای آن‌هایی که در آسمان هستند نخواهد بود و برای زمینی‌ها نیز خواهد بود، زیرا کاملا قابل پیش‌بینی نیست که این هواپیماها کجا سقوط خواهند کرد. صدها هزار تصادف قطار و انبوهی از ماشین‌ها بر روی هم وجود خواهد داشت. قطعا در چنین زمانی دلتان نمی‌خواهد تحت عمل جراحی باشید. تصور کنید که بر روی تخت جراحی در میانه‌ی عمل دراز کشیده‌اید که ناگهان دکتر جراح ناپدید می‌شود.

اگر از تمامی هرج و مرج‌ها و خرابی‌هایی که در پی این محو شدن پیش میاد جان سالم به در برید، لحظه‌ی خوشایندی نخواهد بود. نیمی از خانواده شما و نیمی از دوستانتان از بین خواهند رفت. متاسفیم بابت این موضوع، با این حال، زمانی که با درد از دست دادن عزیزانتان کنار بیایید این رخداد ممکن است چیز خوبی باشد. اما نه در همان لحظه!

در ابتدا، تمدن باید با مشکل از دست دادن افرادی که شغل‌های حیاتی در سراسر دنیا داشتند دست و پنجه نرم کند. تعداد رهبران جهان، پلیس‌ها، آتش‌نشان‌ها و کارمندان شبکه برق دچار مشکل بزرگی می‌شود. این مشاغل، سخت یا ناممکن برای تکمیل کردن خواهند شد و در عوض، بر روی افراد باقی مانده بر روی زمین تاثیر می‌گذارد. خاموشی‌های بزرگ رخ خواهد داد و مردم کمتر در امنیت خواهند بود. برای مدت کوتاهی، ذخیره غذایی به شدت دچار مشکل خواهد شد. با محصولات اساسی که به سراسر دنیا ارسال می‌شوند، احتمال کمتری وجود دارد که افراد آنچه که نیاز دارند به دستشان برسد. تعداد افرای که غذا درست میکنند، می‌فروشند و آن را ارسال می‌کنند به شکل واضحی کاهش پیدا خواهد کرد. بعد از اینکه گرد و خاک‌ها خوابید چه می‌شود؟ آیا تمدن بشری میتواند با دنیای جدید همگام شود؟

باور کنید یا نه، بشر قبلا با چنین رخداد مشابهی دست و پنجه نرم کرده است که به نام مرگ سیاه شناخته می‌شود. در اواسط ۱۳۰۰، اروپا دچار عفونت باکتریایی شد که باعث از بین رفتن ۲۵ میلیون نفر شد. برابر با نیمی از جمعیت قاره! در آن زمان گرچه دنیا با هزاران ناامیدی و مرگ روبرو شده است اما در نتیجه‌ی این رخداد مزایایی نیز داشت. در زمانی که ذخیره غذایی کمیاب بود، به دلیل کم بودن تعداد افراد، مقدار غذا بیشتر شد. چنین اتفاقی می‌تواند در دنیای امروز رخ دهد.

تقریبا ۳۶ میلیون هر سال از قحطی می‌میرند! با کاهش ۵۰ درصدی انسان‌ها، و وجود همان مقدار غذا نسبت به قبل شکم افراد پرتر خواهد بود. مزایای آن به همینجا ختم نمی‌شود. اتفاق دیگری که در طی مرگ سیاه رخ داد که ممکن است در سناریوی ما رخ دهد، ممکن است شما پولدارتر شوید.

با فرض اینکه اقتصاد دنیا پس از این رخداد بزرگ پایدارتر شود، پول بیشتری برای مهارت‌های خود خواهید گرفت. ممکن است شما تنها شخصی در شهرتان باشید که بلد است چگونه یک خودرو را تعمیر کند یا عمل جراحی کند یا یک غذای مناسب بپزد. با انسان‌های کمتر، تقاضا برای مهارت شما افزایش پیدا می‌کند، که در نتیجه پول بیشتری دریافت می‌کنید و صحبت از پول شد! هرجایی که برای زندگی انتخاب کنید بسیار ارزان خواهد بود زیرا که خانه‌های در دسترس بیشتری وجود خواهد داشت. دیگر نیاز نیست همه‌ی درآمد خود را برای اجاره خانه خرج کنید و در مورد چیزهایی که انسان نیستند چطور؟ برای آن‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ زمین آرام آرام شروع به التیام خود از تغییر اقلیم خواهد کرد. انسان کمتر، یعنی آلودگی کمتر و صدمه کمتر به محیط زیست.

با ۵۰ درصد انسان کمتر بر روی زمین شانس خوبی برای زندگی راحت در ۱۰۰ سال آینده بر روی زمین خواهید داشت. برخلاف چیزی که با نگه داشتن جمعیت کنونی رخ خواهد داد. زمانی که رخداد عظیم محوشدگی را فراموش کنید، دنیا حال خوبی خواهد داشت. شما پولدارتر و چاق‌تر خواهید بود و زمین سالم‌تر. متاسفانه در چندین قرن بعد به آنجایی برمیگردیم که شروع کردیم – با سیاره‌ای شلوغ! اما حتی اگر چنین چیزی رخ دهد، دنیا هنوز هم نجات پیدا خواهد کرد.

مشکل اصلی این نیست که چند نفر از ما وجود دارد، بلکه نحوه استفاده ما از سیاره و اشتراک گذاری منابع آن مهم است. در تئوری، می‌توانیم ۱۴ میلیارد انسان باشیم و هنوز هم سیاره‌ی رو به رشدی داشته باشیم، آن هم تا زمانی که از منابعمان به درستی استفاده کنیم. حال اگر چنین اتفاقی واقعا رخ میداد و و جمعیت زمین ناگهان دو برابر می‌شد چه می‌شد؟ داستانی که باید در دیگر مطالب ویوین دنبال کنید.