از آنجایی که احتمال حضور بتمن در قسمت دوم جوکر بسیار کم است، استودیوی برادران وارنر باید روی دیگر شخصیت‌های منفی گاتهام تمرکز کنند.

با وجود اینکه ایده‌های مختلفی درباره‌ی جوکر وجود داشت، اما تنها یکی از آن‌ها تبدیل به ساخت یک سری فیلم منحصر به این شخصیت شد. در سال ۲۰۱۹، فیلم جوکر با بازی خواکین فینکس، موفقیت تجاری زیادی کسب کرد و تبدیل به یکی از معدود‌ فیلم‌های کمیکی شد که در نود و دومین دوره جوایز آکادمی نامزد بهترین فیلم شد.

خواکین فینکس به خاطر بازی در این نقش برنده جایزه نقش اول مرد شد. این جایزه، او را پس از هیث لجر که برای بازی در نقش جوکر در فیلم شوالیه تاریکی برنده جایزه نقش مکمل مرد شده بود، تبدیل به دومین بازیگری می‌کند که با بازی در این نقش برنده‌ی جایزه اسکار شد.

در حالی که از ابتدا برنامه‌ای برای ساخت قسمت دوم وجود نداشت، اما پس از موفقیت تجاری و تحسین منتقدان از فیلم، استودیو برادران وارنر به این سمت قدم برداشت. تاد فیلیپس، کارگردان قسمت اول، نوشتن فیلم‌نامه‌ی قسمت دوم را بر عهده دارد. البته هنوز مشخص نیست که آیا این کارگردان، مسؤولیت کارگردانی این فیلم را هم قبول می‌کند یا خیر، اما این احتمال وجود دارد.

از آنجایی که ساخت فیلم جوکر ۲ در مراحل اولیه خود به سر می‌برد، جزئیاتی از داستان فیلم منتشر نشده است. قسمت اول این فیلم، با تبدیل آرتور فلک، به دلقک معروف دنیای دی‌سی به پایان رسید. همچنین فیلم داستان بروس وین را پس از به قتل رسیدن والدین او آغاز کرد. اگرچه ارتباط داستان قسمت بعد به درگیری بتمن و جوکر معقول به نظر می‌رسد، اما با این وجود کمی برای این کار زود است. در عوض قسمت بعدی جوکر باید راجع به شخصیت‌های منفی دیگر گاتهام باشد که شوالیه تاریکی در آینده به مبارزه با آن‌ها خواهد پرداخت.

بروس وین برای حضور در جوکر ۲ زیادی کم سن است

هنگامی که جوکر بروس را به بینندگان معرفی می‌کند، او کودکی است که بین ۸ تا ۱۱ سال سن دارد. اگر جوکر ۲ بخواهد زمان را به جلو ببرد تا بروس وینی بیست و خورده‌ای ساله داشته باشیم، حداقل از ده سال از زندگی آرتور چشم‌پوشی می‌شود. از آنجایی که اسم این سری جوکر بوده و بتمن نیست، جلو بردن زمان به قصد ورود نگهبان گاتهام به صحنه، باعث نادیده گرفته شدن مسیر زندگی آرتور خواهد شد. اگرچه جوکر مسیر را برای حضور بتمن هموار می‌کند، اما این سریال به شخصیت او اختصاص نیافته است.

احتمالا قالب زمانی جوکر ۲ به این صورت خواهد بود که حوادث آن یک یا دو سال پس از پایان فیلم قبلی شروع خواهد شد. اگر چنین اتفاقی بیافتد، بروس بین ۱۲ تا ۱۳ سال خواهد داشت و این حقیقت از حضور بتمن در قسمت بعدی فیلم، جلوگیری خواهد کرد. این به معنی حضور نداشتن کامل بروس در قسمت بعدی نخواهد بود. جوانی بروس به تنهایی نمی‌تواند به این معنی باشد که جوکر ۲ پایه‌ریزی شخصیت شوالیه تاریکی را در این قسمت شامل نمی‌شود.

جوکر موجب سقوط گاتهام به دنیای جرم و جنایت می‌شود

جوکر

همان طور که فیلم جوکر فرآیند تبدیل آرتور به جدی‌ترین دشمن بتمن را نشان داد، این فیلم هم نمایشی از سقوط شهر گاتهام بود. در آغاز فیلم، آرتور در تلاش برای گذارندن زندگی است و با کشتن سه فردی که برای شرکت وین کار می‌کردند، اولین قدم خود را برای تبدیل شدن به شخصیت جوکر برداشت. اما هنگامی که توماس وین، مرتکبان جرم را افرادی فرومایه‌تر از قربانیان و دلقک خطاب کرده و آن‌ها را تحقیر می‌کند، جنبشی علیه طبقه بالای (اشرافی) جامعه‌ی گاتهام به وجود می‌آید.

اگرچه آرتور چنین برنامه‌ای نداشت، اما به وجود آمدن این جنبش باعث شد تا او تبدیل به یک قهرمان شود. در حالی که پیروان این جنبش در ابتدا کسانی بودند که در تظاهرات حضور داشتند، اما در انتهای فیلم در شهر شورش به پا می‌کنند. پس از حضور وحشتناک جوکر در برنامه زنده فرانکلین موری، او مسیری از تبدیل شدن به جوکر را طی کرد و اکنون جنبشی وجود داشت که از او به خاطر چیزی که آغاز کرده قدردان است. با وجود اینکه گاتهام در آغاز فیلم هم وضعیت چندان جالبی نداشت، اما اوج این وضعیت در زمان سقوط شهر اتفاق می‌افتد و این تازه آغاز ماجرا است.

جوکر ۲ می‌تواند مجموعه‌ی دشمنان بتمن را به صحنه وارد کند

جوکر

بر پایه حوادثی که در قسمت اول اتفاق افتاد، جوکر ۲ می‌تواند کاری مشابه با پنج فصل سریال گاتهام (که از شبکه فاکس پخش شد) انجام دهد. این سریال که از دیدگاه جیمز گوردون نمایش داده می‌شد، داستان دشمنان بتمن، قبل از تبدیل شدن به شخصیت‌های منفی مربوط به کمیک‌های آن‌ها را توصیف می‌کند. این سریال که فرآیند به وجود آمدن بتمن را هم شرح می‌دهد، داستان اولیه دشمنان بتمن را هم به تصویر می‌کشد. این ایده‌ای است که روی فیلم جوکر ۲ هم می‌تواند جواب دهد و حتی اگر این فیلم درجه آر داشته باشد، سازندگان می‌توانند زمینه تاریک‌تری را برای آن ایجاد کنند.

ممکن است جوکر شناخته شده‌ترین دشمن بتمن باشد، اما دشمنان زیادی در شهر گاتهام برای او وجود دارد. در دنیای جوکر، دشمنان زیادی جا برای ورود به این دنیا دارند. اگر استودیوی مربوطه قصد چنین کاری را داشته باشد، شخصیت‌های منفی محبوبی مانند پنگوئن، ریدلر و مستر فریز پتانسیل مناسبی برای ورود به دنیای جوکر دارند. این حقیقت که فعالیت‌های جوکر، افرادی مانند ادوارد نیگما یا اوزوالد کابلپات را هم وارد دنیای آشوب کند، دور از انتظار نیست.

جوکر ۲ هم‌چنان می‌تواند توصیفی از داستان اولیه بتمن باشد

با وجود اینکه جوکر ۲ نمی‌تواند بروس وین را به‌عنوان بتمن نمایش دهد، اما همچنان می‌تواند به داستان اولیه شخصیت او بپردازد. قسمت دیگر ناراحت‌کننده‌ی مرگ پدر و مادر بروس، این است که او مجبور به رشد زود هنگام می‌شود. هنگامی‌ که وین‌ها به قتل می‌رسند، کودکی بروس به پایان می‌رسد و این اتفاق او را برای همیشه تغییر می‌دهد. اگر گاتهام جوکر به دست خلافکاران بیافتد و مجموعه دشمنان بتمن به قدرت برسند، زمینه‌ی نیاز به یک محافظ فراهم می‌گردد.

تصور کنید قسمت دوم، منجر به ساخت قسمت سوم شود و سه‌گانه‌ی جوکر، با شکست گاتهام در برابر جرم به پایان برسد. این پایانی است که زمینه‌ساز حضور بتمن خواهد شد. با افزایش سن بروس، او بیش از پیش به تبدیل شدن به نگهبان تاریک شهر نزدیک خواهد شد. از آنجایی که داستان اولیه بتمن بارها بازگو شده است، در نتیجه سری جوکر می‌تواند راجع به تغییر گاتهام به شهری باشد که طرفداران کمیک‌های دی‌سی آن را به صورتی که هست، می‌شناسند. در عوض نشان دادن فرآیند تبدیل بروس وین به بتمن در فیلم‌های جوکر، می‌تواند به دلیل نیاز شهر به وجود شخصی مانند بتمن باشد.

از آنجایی که جوکر اولین فیلم اختصاصی یکی از ضدقهرمانان دنیای دی‌سی است، حوادث مختلف زیادی را می‌توانیم در فیلم جوکر ۲ داشته باشیم. اگر آرتور خالق دشمنان اصلی بتمن باشد، این ایده برای میراث شخصیت جوکر می‌تواند جالب باشد. امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک جزئیات بیشتری از فرآیند ساخت فیلم جوکر ۲ منتشر شود.

منبع: Screenrant

منبع