فیلم‌ها به تماشاگران کمک می‌کنند تا به سرزمین‌ها و مکان‌هایی سفر کنند که خارق‌العاده هستند و فراتر از مرز‌های خیال و تصور آنهاست و هر چه قدر که دنیای خیالی فیلم‌ها بهتر ساخته شود، برای طرفداران واقعی‌تر‌ به نظر خواهد رسید. بسیاری از مکان‌های با شکوه دنیای سینما، ریشه در دنیای حقیقی ما انسان‌‌ها دارد که معمولا واقعی‌بودن آن‌ها را تضمین می‌کند و گویا داریم در این فضا زندگی می‌کنیم که به دلیل معماری، سنت و تاریخ آن مکان است که فضای خیالی را بیش از پیش به واقعیت نزدیک می‌کند.

اهمیتی ندارد که داستان فیلم حماسی باشد یا پر از خشونت. با ساختن سرزمین‌های خیالی بر اساس مکان‌های واقعی، احتمال بشتری دارد که طرفداران و مخاطبان، داستان فیلم را باور کنند خواه جهان سینمایی مارول باشد یا سرزمین میانی سری‌فیلم‌های ارباب حلقه‌ها یا یکی از مکان‌های منحصر‌به‌فرد و فانتزی فیلم‌های ورس اندرسون. مهم‌تر از همه‌ی این‌ها، این فیلم‌ها تماشاگران را به قلمرو‌هایی می‌برد که تنها در خیال خود، تصور حضور در این مکان‌ها را دارند. در فهرست زیر با برخی از این کشور‌های خیالی آشنا می‌شویم.

۱۰. پادشاهی زاموندا (Zamunda)

زاموندا سفر به آمریکا
  • نمایش در فیلم: سری‌فیلم‌های سفر به آمریکا (Coming to America)
  • منبع الهام: کشور‌های غرب آفریقا و کشور اتیوپی

پادشاهی زاموندا از فیلم «سفر به آمریکا» و دنباله‌ی این فیلم یعنی «سفر به آمریکا ۲» بر اساس چند کشور آفریقایی بنا شده است که در آن‌ها شخص اول ممکلت از قدرت و ثروت فراوان بهره می‌برد و سبک زندگی‌‌اش به مانند یک پادشاه است و در کنار این‌ها، مولفه‌ها و رسوم سنتی کشور‌های مختلف، از شمال آفریقا تا قبایل غرب آفریقا و صحرا‌نشین‌ها با یکدیگر تلفیق شده‌اند.

کشورهایی مثل اسوانتینی در جنوب قاره‌ی آفریقا (نام قبلی این کشور سوازیلند است) که هنوز سلطنت در آن‌ها جریان دارد، با حکمرانی افرادی اداره می‌‌شود که مثل یک پادشاه هستند و  کاخ‌ها‌یی مجلل، کلکسیون بزرگی از آثار هنری و ثروتی چشمگیر برای خود اندوخته‌اند.

۹. کشور جنویا (Genovia)

جنویا دفتر خاطرات شاهدخت
  • حضور در فیلم‌: سری‌فیلم‌های دفتر خاطرات شاهدخت (The Princess Diaries)
  • منبع الهام: کشور موناکو

کشور کوچک و دوردست جنویا که در سری‌فیلم‌های «دفتر خاطرات شاهدخت» به تصور کشیده شده است، به نظر می‌رسد که شبیه کشور‌هایی است که در اروپای شرقی یافت می‌شود و دارای موقعیت جغرافیایی واقعی بین کشور‌های ایتالیا و فرانسه است.

با اینکه قدری مبهم است اما گویا عقل سلیم اینگونه حکم می‌کند که این کشور خیالی از کشوری مثل موناکو الهام گرفته شده است، پادشاهی کوچکی که از شمال و غرب و شرق خود با کشور فرانسه هم‌مرز است و در جنوب آن دریای مدیترانه واقع شده است. کشوری که وقتی گریس کلی، بازیگر نام‌آشنای هالیوودی در سال ۱۹۵۶ با شاهزاده‌ی این کشور رینیه‌ی سوم ازدواج کرد و ملکه‌‌‌ی این کشور شد و دنیای بازیگری را رها کرد، به یکباره مشهور شد و سر زبان‌ها افتاد. موناکو تنها کشوری است که می‌تواند به خوبی خط ساحلی مدیترانه‌ای جنویا را با انبوهی از تپه‌‌ها برای محصولات کشاورزی به تصویر بکشد. اما بر خلاف موناکو، شن سفید ریوریایی کشور جنویا، از دیگر کشور‌ها وارد نشده است.

۸. فلورین (Florin)

فلورین عروس شاهزاده
  • نمایش در فیلم: عروس شاهزاده (The Princess Bride)
  • منبع الهام: کشور ایتالیا (جمهوری فلورانس در ایتالیای قدیم)

جهان با‌صفا و دل‌انگیز فلورین به احتمال زیاد بعد از سکه‌ی‌ فلورین نامگذاری شده است، سکه‌‌ای از حکومتی که در جمهوری فلورانس جریان داشته است. جمهوری فلورانس امروزه بخشی از کشور ایتالیا محسوب می‌شود، اما سکه‌‌های طلایی‌اش در اوایل رنسانس ضرب شده است که با حال و هوای افسانه‌‌ها مطابقت دارد.

«عروس شاهزاده» که بر اساس داستان فانتزی در سال ۱۹۷۳ نوشته‌ی ولیلیام گلدمن ساخته شده است، داستانی تاریخی را درباره‌ی یک عروس شاهزاده، دزدان دریایی ترسناک رابرتز و همه‌ی شخصیت‌های رنگارنگی که طی جنگ بر سر مرز بین دو کشور، شاهد حضورشان هستیم، بازگو می‌کند که همگی این شخصیت‌ها و داستان‌های خیالی، بر اساس داستان‌هایی است که گلدمن به بچه‌های خود قبل از خوابیدن تعریف می‌کرده است.

۷. تمیسکیرا (Themyscira)

تمیسکیرا زن شگفت‌انگیز
  • نمایش در فیلم: سری‌فیلم‌های زن شگفت‌انگیز (Wonder Woman)
  • منبع الهام: تمدن یونان باستان

جریزه‌ی بهشتی تمیسکیرا که در فیلم‌های «زن شگفت‌‌انگیز» و «زن‌شگفت‌انگیز ۱۹۸۴»، به تصویر کشیده شده است، آمازونی‌های نیرومندی را نشان‌می‌دهد که در آن با آرامش و صلح زندگی می‌‌کنند و برای روزی آماده می‌شوند که مدینه‌ی فاضله‌ی آن‌ها توسط افرادی از جهان دیگر، مورد تهاجم و حمله قرار گیرد.

خالقان این ابرقهرمان جاودانه یعنی ویلیام مولتون مارستون و اچ.جی. پیتر شهر تمیسکیرا را بر اساس پایتختی افسانه‌ای به همین نام بنا کرده‌اند که امروزه در کشور اوکراین واقع است ولی در واقع سابقا بخشی از قلمروی امپراتوری یونان باستان بوده است که در آن زنان نیرومند و قدرتمند افسانه‌های یونان اقامت داشتند و حکمرانی می‌کردند.

۶. واکاندا (Wakanda)

واکاندا پلنگ سیاه
  • نمایش در فیلم‌: پلنگ سیاه (Black Panther)
  • منبع الهام: کشور لسوتو

یکی از سرزمین‌های خیالی مشهور دنیای سینما، کشور واکاندا است که علت شهرت آن، موفقیت چشمگیر و محبوبیت بسیار زیاد فیلم ابرقهرمانی مارول یعنی «پلنگ سیاه»  است که این فیلم و کشور بزرگ و پر از تکنولوژی‌های گوناگون را سر زبان‌ها انداخت. مدینه‌ی فاضله‌ای که در جهانی با منابع طبیعی بسیار و به دور از چشم ما واقع شده است و به دلیل سپر پیشرفته‌ای که وظیفه‌ی محافظت از این کشور را بر عهده دارد و آن را مخفی می‌کند، از سایر کشورهای آفریقایی جدا شده است و پیدا‌کردن آن عملا ممکن نیست.

گفته می‌شود که کارگردان این فیلم، رایان کوگلر، عاشق کشور آفریقایی لسوتو شده است و این کشور را انتخاب کرده است تا داستان تمدن واکاندا را برا اساس این پادشاهی جنوب آفریقا بیان کند. همچنین تصاویری نیز از مردمان باسوتو که ساکنان محلی این سرزمین به شمار می‌آیند، به چشم می‌خورد که با بالاپوش‌‌های رنگارنگی که توسط ماموران مرزی واکاندا به تصویر کشیده شده است، به نمایش در آمده است.

۵. شایر (The Shire)

شایر ارباب حلقه‌ها
  • نمایش در فیلم: سه گانه‌ی ارباب حلقه‌ها و سه‌گانه هابیت (Lord of The Rings & Hobbit Triologies)
  • منبع الهام: کشور انگلیس

یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین دنیا‌های سینمایی، سرزمین میانی افسانه‌ی ارباب حلقه هاست. قاره‌ای که در آن موجودات عجیب و غریب با توانایی‌های خارق‌العاده به مانند الف‌ها، انت‌ها، جادوگران و اورک‌ها در کنار انسان‌ها حضور دارند. طراحی پیچیده‌ی این سرزمین وسیع، می‌تواند مربوط به ساختار جغرافیایی اروپای غربی باشد که که در آن منطقه‌ی‌ شایر که هابیت‌‌های کوتوله زندگی می‌کنند، بر اساس کشور انگلیس ساخته شده است.

جی‌.آر.آر تالکین تپه‌‌های در حال حرکت و شهر‌‌های شایر را بر اساس نواحی روستایی کشور انگلیس بنا کرده است. روستا‌هایی که خود او دوران کودکی‌اش را در آن گذرانده است. در حالی که پیتر جکسون چشم‌انداز‌ها و مناظر پهناور کشور نیوزیلند را برای ساخت سه‌گانه‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت برگزید، خیلی سخت نیست که بفهمیم چرا حومه‌ی شهر‌ها در کشور انگلیس به عنوان اصلی‌ترین منبع الهام این فیلم شناخته می‌شود.

۴. زوبروکا (Zubrowka)

زوبروکا هتل بزرگ بوداپست
  • نمایش در فیلم: هتل بزرگ بوداپست (The Grand Budapest Hotel)
  • منبع الهام: کشور‌های اروپای شرقی

در حالی که وبسایتی مسحورکننده‌ برای این کشور خیالی و دنیای فانتزی و سرخوش‌کننده‌اش وجود دارد و حتی استودیو فیلم‌سازی نیز به این نام وجود دارد، ولی طرفداران فیلم «هتل بزرگ بوداپست» ساخته‌ی وس اندرسون، نمی‌توانند جمهوری زوبروکا را از نزدیک ببیند چرا که اصلا چنین کشوری وجود ندارد. در حالی که این کشور از فضا‌های موجود در کشورهای اروپای شرقی الهام گرفته شده است، یاد آور فضای حاکم بر این کشور‌ها در قرن بیستم و دوران پس از جنگ جهانی دوم است.

۳. نورلند (Neverland)

نورلند پیتر پن
  • نمایش در فیلم‌: فیلم‌های هوک، پن و پیتر پن (Hook – Pan – Peter Pan)
  • منبع الهام: کشور بلیز

سرزمینی که خانه‌ی پسران گمشده، کاپیتان هوک، تینکربل و البته شخصیت پیتر پن است. نورلند در چندین فیلم به تصویر کشیده شده است و داستان این فیلم درباره‌ی پسری است که در چندین دهه‌ی گذشته‌ی به اندازه‌ی کافی رشد نکرده است. فیلم‌هایی مثل «هوک» محصول ۱۹۹۱ ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ، «پن» محصول سال ۲۰۱۵ ساخته‌ی جو رایت و «پیتر پن» محصول سال ۲۰۰۳ ساخته‌ی پی‌. جی. هوگان. گرچه خالق این داستان افسانه‌ای یعنی جی. ام. بری سرنخ‌هایی غیر عملی را در خلال داستان در اختیار ما قرار داده است (مثل دومین ستاره از سمت راست تا وقتی که صبح فرا رسد ) ولی برخی از طرفداران سعی کردند تا مکان واقعی این سرزمین را پیدا کنند.

متیو پاتریک مجری کانال یوتیوبی The Film Theorists ساعت‌ها وقت خود را صرف کرد و فیلم‌هایی را که در آن نورلند حضور داشت، مورد بررسی و  جست‌وجو قرار داد تا بلکه اثری از مکان واقعی این کشور پیدا کند. او در نهایت اینگونه استنباط کرد که بر اساس جغرافیا، الگوی آب و هوا و برخی راهنماهای بصری، این قلمروی خیالی باید مربوط به تورنف آتل (Turneffe Atoll) در کشور بلیز واقع در ناحیه‌ی مرکزی قاره‌ی آمریکا باشد.

۲. پانم (Panem)

پانم بازی‌های گرسنگی
  • نمایش در فیلم: سری‌فیلم‌های بازی‌های گرسنگی (The Hunger Games)
  • منبع الهام: تمدن روم باستان

در سری فیلم‌های «بازی‌های گرسنگی» و همچنین کتاب‌های این داستان خیالی، به نظر می‌رسد که کشور پانم بخشی از آمریکای شمالی، یا بخش‌هایی از کانادا یا حتی بخش‌هایی از کشور مکزیک باشد. این کشور به عنوان یکی از آخرین سنگرهای جوامع انسانی در برابر جنگ‌های هسته‌ای و بیوشیمیایی و بیماری و قحطی حاصل از آن شناخته می‌شود و چشم امید همه‌ی انسان‌‌ها به این تمدن است.

پانم بر اساس روم باستان مدل‌سازی شده است که هر ۱۲ منطقه‌ی آن به شهر کاپیتول که در واقع پایتخت پانم است، وفادار هستند که روم باستان و معماری و سنت‌ها و آداب و رسوم این تمدن کهن را تداعی می‌کند. مثل بازی‌های رقابتی تا ذهن عامه‌ی مردم را از مشکلات زیرساختی آشکار این تمدن‌‌های به ظاهر بی‌عیب و نقص منحرف کند. در مقابل، برای محافظت ارتش کاپیتول از این نواحی دوازده‌گانه، مناطق مختلف این تمدن، خراج و منابع کشاورزی را به بخش مرکزی می‌فرستادند.

۱. وادیا (Wadiya)

وادیا دیکتاتور
  • نمایش در فیلم: دیکتاتور (The Dictator)
  • منبع الهام: کشور اریتره

در حالی که فیلم «دیکتاتور» ساخته‌ی ساشا بارون کوهن بر اساس شخصیت و زندگی دو دیکتاتور بدنام و ظالم یعنی صدام حسین عراقی و معمر قذافی لیبیایی ساخته شده است، این بازیگر می‌خواست تا دیکتاتورش از کشوری کاملا متفاوت باشد.

وقتی بارون کوهن با طراح صحنه حرف می‌زد، به او گفت که می‌خواهد وادیا کشوری باشد که نه یک کشور خاورمیانه‌ای است و نه یک کشور آفریقایی بلکه همزمان عناصری از هر دو منطقه را در خود دارد و البته مشخصه‌هایی از کشور امارات متحده‌ی عربی. این کشور باید کاملا واقعی به نظر می‌رسید که در پایان کشور آفریقایی اریتره که میزان ظلم در آن رکورد جهانی دارد،  انتخاب شد تا کشور خیالی مورد نظر را نمایش دهد.

منبع: Screen Rant

منبع